Hoe ervaar je de tropenjaren?
maandag 7 mei 2018 om 11:44
JuliaChild schreef: ↑07-05-2018 10:39Jonge/kleine kinderen tijd met luiers, en niet doorslaap nachten
Ja, ik lees het hier. Heb dat nooit zo ervaren. Maar heb er ook maar 1 die weinig 'problemen' gaf. Sliep goed vanaf begin. Eet goed. Huilde amper. Heb dus enorme mazzel

Zal wel een enorm lastige puber worden

I wanna live my life with the volume full!

maandag 7 mei 2018 om 11:52
Hartstikke herkenbaar. En wij hebben 1 kind.
Hoe zelfstandiger kind hier wordt hoe prettiger ik het vind. Het continue zorgen vind ik heel pittig. Daarnaast heb ik ontdekt dat ik echt tijd voor mezelf nodig heb. ECHT NODIG! Ik kan anders niet functioneren.
Daarnaast merk ik dat de opvoeding samen met partner ook veel vergt. We liggen niet altijd op 1 lijn. Kind merkt dat en maakt daar heel slim gebruik van.
Je bent niet de enige die tegen dingen aanloopt. Niet iedereen echter zegt dat of geeft dat toe.
Hoe zelfstandiger kind hier wordt hoe prettiger ik het vind. Het continue zorgen vind ik heel pittig. Daarnaast heb ik ontdekt dat ik echt tijd voor mezelf nodig heb. ECHT NODIG! Ik kan anders niet functioneren.
Daarnaast merk ik dat de opvoeding samen met partner ook veel vergt. We liggen niet altijd op 1 lijn. Kind merkt dat en maakt daar heel slim gebruik van.
Je bent niet de enige die tegen dingen aanloopt. Niet iedereen echter zegt dat of geeft dat toe.
nee hoor, ik zeg dat het de eerste jaren zijn, de tropenjarenwatdachtjehiervan schreef: ↑07-05-2018 11:28Dat kan. Maar Lilalinda zegt dat het de tropenjaren zijn. En daar reageerde ik op.
dat pubertijd dat niet is
(want daar reageerde ik op)
mijn ervaring:
gemakkelijke baby werd ook gemakkelijke puber
het is gewoon een gemakkelijk mens

maandag 7 mei 2018 om 11:55
Ons kind sliep vanaf 6 weken wel min of meer door. Echter vanaf 2 jaar hebben wij maaaaaaaaaaanden gekend dat elke nacht schreeuwend wakker worden én heeeeeeeeel vroeg wakker worden dagelijkse kost was. Ik sleepte me echt voort. Nu heb ik dat in de gate, toen deed ik maar “gewoon” wat. Ik leefde op de automatische piloot en trok het niet meer. Echt niet meer.
Ik ben heel eerlijk. Ik doe mijn petje af voor ouders van meer kinderen, pittige kinderen en probleemkinderen.
Die van ons is lief echter telt eerlijk gezegd voor 2. Zeer energiek, zeer aanwezig, zeer temperamentvol.
Ik ben heel eerlijk. Ik doe mijn petje af voor ouders van meer kinderen, pittige kinderen en probleemkinderen.
Die van ons is lief echter telt eerlijk gezegd voor 2. Zeer energiek, zeer aanwezig, zeer temperamentvol.
maandag 7 mei 2018 om 11:59
slecht geslapen?
wordt beter hoor, als de kinderen groot zijn

maandag 7 mei 2018 om 12:00

maandag 7 mei 2018 om 12:01

maandag 7 mei 2018 om 12:06
Heel herkenbaar! Voor mijn gevoel begonnen de tropenjaren niet met de geboorte van de tweede (baby kon overal mee naar toe in wagen of doek, was makkelijk met voedingen) en mijn oudste was op zich wel een makkelijk peutertje.
De tropenjaren begonnen voor mij ongeveer toen de jongste een maand of negen was (oudste toen net drie) en we de winterperiode in gingen. Vooral het half jaar dat ik er twee in de poepluiers had zitten vond ik zwaar. Vorig jaar (met 3,5) werd mijn oudste zindelijk en ging hij praten en dat scheelt aanzienlijk. Ik vind het soms nog wel pittig met mijn jongste maar heb goede hoop dat we voorbij het pittigste punt zijn. (Oudste is nu 4,5 en jongste 2 jaar en 3 maanden). Over een jaar zijn de "tropenjaren" denk ik voorbij en nu denk ik vooral: straks zal ik vast vinden dat het snel voorbij ging.
De tropenjaren begonnen voor mij ongeveer toen de jongste een maand of negen was (oudste toen net drie) en we de winterperiode in gingen. Vooral het half jaar dat ik er twee in de poepluiers had zitten vond ik zwaar. Vorig jaar (met 3,5) werd mijn oudste zindelijk en ging hij praten en dat scheelt aanzienlijk. Ik vind het soms nog wel pittig met mijn jongste maar heb goede hoop dat we voorbij het pittigste punt zijn. (Oudste is nu 4,5 en jongste 2 jaar en 3 maanden). Over een jaar zijn de "tropenjaren" denk ik voorbij en nu denk ik vooral: straks zal ik vast vinden dat het snel voorbij ging.

maandag 7 mei 2018 om 12:10
Ik heb twee dochters, 18 maand verschil. Ik ging scheiden toen de jongste 11 maanden was. De jaren erna zijn als een waas voorbij gegaan. Ik vond het gruwelijk zwaar. Zal ook aan het alleenstaand moederschap hebben gelegen en weinig mensen destijds om echt op terug te vallen.
Maar nu zijn ze 11 en 12, twee fantástische meiden waar ik (nu nog
) een hele fijne band mee heb. Ik denk dat ik ook een betere kinderen/puber moeder ben dan baby/peuter moeder. Wel bewust gekozen voor sterilisatie zodat ik het mezelf niet aandoe nog een keer aan een tweede leg te beginnen in een dolle bui.... Ik tel mijn zegeningen en ben nu heel gelukkig met het moederschap.
Maar nu zijn ze 11 en 12, twee fantástische meiden waar ik (nu nog

maandag 7 mei 2018 om 12:36
maandag 7 mei 2018 om 13:21
Ik vond het na de tweede ( ik werkte maar 3 ochtenden) zo niet leuk meer dat toen ik onverwacht zwanger bleek te zijn heb besloten het weg te laten halen. Vreselijk moeilijk geweest maar ik kon het echt niet aan weer een baby en dat gezorg en gedoe, terwijl de tweede ontzettend makkelijk was. Ik kéék hem naar school. Nu is de jongste bijna zes en blijkt hij Diabetes te hebben wat al een hele zorg op zich is. Dus ik ben blij dat ik die derde niet heb doorgezet, ik zou echt gek geworden zijn. Man denkt er gelukkig hetzelfde over.
maandag 7 mei 2018 om 13:22
Ik vond het voordat de kinderen naar school gingen helemaal niet zo zwaar. Als ik werkte ging kind naar kinderdagverblijf of oma. Als ik ze ophaalde, hadden ze al gegeten. Verder niks.
Nu vinden ze het niet leuk om 3 dagen naar de BSO te gaan. En ze hebben op verschillende dagen een hobby, waarvoor ze om half zeven ergens moet zijn en gegeten hebben. Maar ze zijn nog te klein (7 en 9) om daar zelf alleen naartoe te gaan. Ze willen ook met vriendjes afspreken.
Ik vind het nu veel meer gedoe.
Nu vinden ze het niet leuk om 3 dagen naar de BSO te gaan. En ze hebben op verschillende dagen een hobby, waarvoor ze om half zeven ergens moet zijn en gegeten hebben. Maar ze zijn nog te klein (7 en 9) om daar zelf alleen naartoe te gaan. Ze willen ook met vriendjes afspreken.

maandag 7 mei 2018 om 13:27
Ik ben een dag minder gaan werken dit schooljaar en dat bevalt me veel beter dan verwacht. Als de jongste ook op school zit, stoppen we met BSO en nemen we een oppas aan huis.wolkewitje schreef: ↑07-05-2018 13:22Ik vond het voordat de kinderen naar school gingen helemaal niet zo zwaar. Als ik werkte ging kind naar kinderdagverblijf of oma. Als ik ze ophaalde, hadden ze al gegeten. Verder niks.
maandag 7 mei 2018 om 13:37

maandag 7 mei 2018 om 14:28
Wat een “feest” der herkenning dit topic. Hier zitten we midden in de tropenjaren, baby van 8 maand en peuter van dik 2,5 jaar en ik vind het met momenten echt enorm pittig. Baby meldt zich minstens 1x per nacht voor een voeding en is vaak al vroeg wakker rond 5.30-6.00. Peuter heeft geregeld een nachtmerrie en wordt soms ook wakker als baby de boel wakker brult. Een goede nacht betekent voor mij minimaal 6 uur slaap, terwijl ik er eigenlijk toch echt 8 nodig heb. Bij minder dan 6, wat helaas veel voorkomt, kan je me opvegen. In de zeldzame gevallen dat ik wel eens 8 uur kan slapen gaan de dagen ook gelijk een stuk makkelijker.
Verder neem ik het maar een beetje met de dag en probeer ik weinig verwachtingen te hebben. Slapen de kinderen een beetje hun slaapjes, is t huishouden enigszins gedaan, wordt er niet gehuild en gezellig gespeeld, dan ben ik blij. En uiteraard genieten we van de mooie momenten en ontwikkelingen die beiden doormaken, de eerste mijlpalen, knuffels kusjes en “ik hou van jou mama”. Maar op dagen dat t regent, peuter aan het puberen is, de baby tanden krijgt en alleen maar jengelt, het huis ondertussen versmeert, de slaapjes niet lukken en werkelijk niks lijkt te willen meezitten ben ik héél blij dat de klok 19.00 slaat en het bedtijd is.
We hebben een oppas en de kinderen gaan zo nu en dan wel even naar opa en oma toe zodat man en ik samen kunnen bijtanken, maar het grootste deel moeten we t toch zelf doen en ja, ik vind het zwaar. Ik hoop dat zodra peuter volgend jaar naar school gaat en de baby ook wat groter en makkelijker wordt, we in een wat rustiger vaarwater komen. Tot een paar maanden geleden dachten we nog wel eens na over een 3e kind, dat hebben we maar even heeeel ver weggeschoven.
Verder neem ik het maar een beetje met de dag en probeer ik weinig verwachtingen te hebben. Slapen de kinderen een beetje hun slaapjes, is t huishouden enigszins gedaan, wordt er niet gehuild en gezellig gespeeld, dan ben ik blij. En uiteraard genieten we van de mooie momenten en ontwikkelingen die beiden doormaken, de eerste mijlpalen, knuffels kusjes en “ik hou van jou mama”. Maar op dagen dat t regent, peuter aan het puberen is, de baby tanden krijgt en alleen maar jengelt, het huis ondertussen versmeert, de slaapjes niet lukken en werkelijk niks lijkt te willen meezitten ben ik héél blij dat de klok 19.00 slaat en het bedtijd is.
We hebben een oppas en de kinderen gaan zo nu en dan wel even naar opa en oma toe zodat man en ik samen kunnen bijtanken, maar het grootste deel moeten we t toch zelf doen en ja, ik vind het zwaar. Ik hoop dat zodra peuter volgend jaar naar school gaat en de baby ook wat groter en makkelijker wordt, we in een wat rustiger vaarwater komen. Tot een paar maanden geleden dachten we nog wel eens na over een 3e kind, dat hebben we maar even heeeel ver weggeschoven.

maandag 7 mei 2018 om 15:31
Wat ik niet goed snap is waarom veel ouders maar zo'n korte tijd laten tussen twee kinderen. Een leeftijdsverschil van 3-5 jaar is al zoveel relaxter dan 1-3 jaar.
Als ik dit soort topics lees, dan denk ik toch vaak dat je het ook jezelf aandoet. Een peuter van 2 in combinatie met een baby is gewoon pittig, maar dat weet je van tevoren (toch?)
Als ik dit soort topics lees, dan denk ik toch vaak dat je het ook jezelf aandoet. Een peuter van 2 in combinatie met een baby is gewoon pittig, maar dat weet je van tevoren (toch?)
maandag 7 mei 2018 om 15:34
Hier zit er bijna drie jaar tussen.Lil0u schreef: ↑07-05-2018 15:31Wat ik niet goed snap is waarom veel ouders maar zo'n korte tijd laten tussen twee kinderen. Een leeftijdsverschil van 3-5 jaar is al zoveel relaxter dan 1-3 jaar.
maandag 7 mei 2018 om 15:43
bij ons zit er vier jaar tussen 1 en 2, en het grote nadeel daarvan, is dat je bijna weer vergeten bent, hoe moe je bent, die eerste tijd.Lil0u schreef: ↑07-05-2018 15:31Wat ik niet goed snap is waarom veel ouders maar zo'n korte tijd laten tussen twee kinderen. Een leeftijdsverschil van 3-5 jaar is al zoveel relaxter dan 1-3 jaar.
Schoolgaand kind en een heel kleintje is ook wel een geplan&gedoe
Oh en kind 1 leren fietsen, terwijl ik flink zwanger was, was ook best een opgave etcetc.
Ik geloof niet, dat het een nou perse veel handiger is, dan het ander. Je moet er toch gewoon even doorheen