Hoe ervaar je de tropenjaren?
woensdag 9 mei 2018 om 17:00
Eh ja enorm verwend, want de oudste sliep na een week of 8 over het algemeen doorMorgenstond schreef: ↑09-05-2018 11:17Haha, ik herinner me niet hoe jouw oudste sliep, maar blijkbaar was je daar wel mee verwend danAls onze baby 2 nog lastiger slaapt dan de eerste, dan wordt dat nog wat. Ik kan het me momenteel nog niet voorstellen
![]()

Uiteraard wel met fases waarin er wel slecht(er) geslapen werd bij bijv tandjes en speen steeds kwijt of nu soms met eng dromen etc.

woensdag 9 mei 2018 om 17:07
Nee, er zijn zoveel dingen die je niet weet. Dat is juist de kunst, leren de dingen te nemen zoals ze komen, leren loslaten waar je geen controle over hebt en er dan samen het beste van maken.NYC schreef: ↑09-05-2018 14:39En jij weet al helemaal exact van te voren hoe het gaat zijn met een tweede? Hoe jij daar op reageert, hoe je kind daar op reageert, hoe je reageert als ook de tweede een pittig ding blijkt, de jongste een terugval in peutergedrag etc.
Of blijven die geplukte vruchten eeuwig houdbaar? Weet jij alles van tevoren? Kun jij in de toekomst kijken? Je komt op mij over alsof je al compleet ervaren bent in het hebben van en omgaan met twee kinderen. Terwijl je dat gewoon niet bent.
Wij staan er zo relaxed in, dat ik er alle vertrouwen in heb, hoe de komende jaren ook gaan zijn. Dat het sommige periodes pittig zal worden, dat heb ik al wel ingecalculeerd, maar wie weet valt het mee.
We gaan het zien. Ik kijk er nu vooral erg naar uit om een nieuw mensje in ons leven te mogen verwelkomen. Voel me echt bevoorrecht.
woensdag 9 mei 2018 om 17:10
Ahh okee... Nouja ik kan er niks aan doen. Ik vind en vond dit eerste jaar met mijn dochter reuze heftig. Ik geloof echt wel dat je met 2, 3 of 4 het veeeel drukker hebt en nog meer ballen in de lucht hoog te houden hebt. Respect voor deze moeders. Het scheelt absoluut enorm als je goede eters en slapers hebt en kids die zichzelf goed kunnen vermaken. Maar ieder heeft zijn eigen draagkracht...sommige moeders met 4 vinden het "goed te doen" en andere moeders met 2 vinden het soms niet te behappen. Je kunt daar niet over oordelen vind ik.Agapanthus schreef: ↑09-05-2018 14:29Je mag eigenlijk niet reageren want je hebt er maar 1. Ik heb ook gereageerd maar lees nu dat 1 kind een makkie is en dat je dus geen tropenjaren kunt hebben...![]()

woensdag 9 mei 2018 om 17:22
Respect voor álle moedersBabs87 schreef: ↑09-05-2018 17:10Ahh okee... Nouja ik kan er niks aan doen. Ik vind en vond dit eerste jaar met mijn dochter reuze heftig. Ik geloof echt wel dat je met 2, 3 of 4 het veeeel drukker hebt en nog meer ballen in de lucht hoog te houden hebt. Respect voor deze moeders. Het scheelt absoluut enorm als je goede eters en slapers hebt en kids die zichzelf goed kunnen vermaken. Maar ieder heeft zijn eigen draagkracht...sommige moeders met 4 vinden het "goed te doen" en andere moeders met 2 vinden het soms niet te behappen. Je kunt daar niet over oordelen vind ik.

woensdag 9 mei 2018 om 17:23
Zo was dat dus ook helemaal niet bedoeld, zie paar reacties terug.Babs87 schreef: ↑09-05-2018 17:10Ahh okee... Nouja ik kan er niks aan doen. Ik vind en vond dit eerste jaar met mijn dochter reuze heftig. Ik geloof echt wel dat je met 2, 3 of 4 het veeeel drukker hebt en nog meer ballen in de lucht hoog te houden hebt. Respect voor deze moeders. Het scheelt absoluut enorm als je goede eters en slapers hebt en kids die zichzelf goed kunnen vermaken. Maar ieder heeft zijn eigen draagkracht...sommige moeders met 4 vinden het "goed te doen" en andere moeders met 2 vinden het soms niet te behappen. Je kunt daar niet over oordelen vind ik.

woensdag 9 mei 2018 om 17:23
Hangt ook van het kind af. En van jezelf.Babs87 schreef: ↑09-05-2018 17:10Ahh okee... Nouja ik kan er niks aan doen. Ik vind en vond dit eerste jaar met mijn dochter reuze heftig. Ik geloof echt wel dat je met 2, 3 of 4 het veeeel drukker hebt en nog meer ballen in de lucht hoog te houden hebt. Respect voor deze moeders. Het scheelt absoluut enorm als je goede eters en slapers hebt en kids die zichzelf goed kunnen vermaken. Maar ieder heeft zijn eigen draagkracht...sommige moeders met 4 vinden het "goed te doen" en andere moeders met 2 vinden het soms niet te behappen. Je kunt daar niet over oordelen vind ik.
Bij de eerste maakte ik me heel druk om alles maar was kind erg relaxed.
De tweede is een wat ingewikkelder (glas half vol type al vanaf geboorte zeg maar) en nu hij kleuter is komen we een beetje bij.
En vragen ons af waarom we de eerste toen al zo stressvol vonden, we maakten ons erg onnodig zorgen.
woensdag 9 mei 2018 om 17:35
Oh dat heb ik niet gezien.QueenArachnia schreef: ↑09-05-2018 17:23Zo was dat dus ook helemaal niet bedoeld, zie paar reacties terug.
Ik reageerde nu op de reactie van Agapanthus
woensdag 9 mei 2018 om 21:14
Mocht dit toevallig over mijn reactie gaan, ik heb nooit gezegd dat ik de tropenjaren overdreven vind hè?

donderdag 10 mei 2018 om 10:55
Het is hier al vaker genoemd, maar het hangt echt van het kind af en van het aantal uren dat je slaapt. Sommige mensen hebben gewoon slechte slapers en minder makkelijke kinderen.
Zoon was een huilbaby en het eerste half jaar was verschrikkelijk. Koemelkallergie, reflux, heel heftig reageren op verkoudheid en tandjes, heftig reageren op pogingen tot provocatie / afbouwen medicatie. En alle tips (inbakeren, draagdoek, bedje omhoog, etc.) werkten niet, hij vond het allemaal verschrikkelijk. Dan zag ik moeders ergens relaxed koffie drinken met een kinderwagen ernaast en dan dacht ik: hoe dan?! Zo rond negen maanden ging het beter, ging hij doorslapen, huilde hij minder en daarna werd het echt genieten.
Bij de tweede waren we op het ergste voorbereid. Er zit 21 maanden tussen, dus ze zitten wel kort op elkaar. Maar zijn zusje (nu bijna vijf maanden) is zo’n tevreden meisje. Huilt nauwelijks, slaapt goed, drinkt goed, kan je overal mee naartoe nemen...
En ik vind het nu met een peuter en een baby veel minder zwaar dan met één huilbaby. Dat komt ook wel doordat zoon een redelijk makkelijk kind is dat zichzelf goed kan vermaken. Hij kan gerust 45 minuten even zelf spelen, als het moet. En hij is ook niet jaloers aangelegd.
Ik wilde er altijd drie, maar man wil het bij twee laten. We zijn gelukkig zo en we moeten er allebei niet aan denken om nog een keer een huilbaby te hebben (dat hadden we bij een eventuele tweede er nog wel voor over, maar voor een derde niet). Dus ik denk dat we het bij twee kinderen laten.
Laatst zag ik mezelf in de etalageruit weerspiegeld, met dochter in draagzak (zij houdt er wel van) en zoon in buggy, met boodschappen voor drie dagen. Toen dacht ik: ik had nooit kunnen vermoeden dat ik er nog eens zo van zou genieten.
Zoon was een huilbaby en het eerste half jaar was verschrikkelijk. Koemelkallergie, reflux, heel heftig reageren op verkoudheid en tandjes, heftig reageren op pogingen tot provocatie / afbouwen medicatie. En alle tips (inbakeren, draagdoek, bedje omhoog, etc.) werkten niet, hij vond het allemaal verschrikkelijk. Dan zag ik moeders ergens relaxed koffie drinken met een kinderwagen ernaast en dan dacht ik: hoe dan?! Zo rond negen maanden ging het beter, ging hij doorslapen, huilde hij minder en daarna werd het echt genieten.
Bij de tweede waren we op het ergste voorbereid. Er zit 21 maanden tussen, dus ze zitten wel kort op elkaar. Maar zijn zusje (nu bijna vijf maanden) is zo’n tevreden meisje. Huilt nauwelijks, slaapt goed, drinkt goed, kan je overal mee naartoe nemen...
En ik vind het nu met een peuter en een baby veel minder zwaar dan met één huilbaby. Dat komt ook wel doordat zoon een redelijk makkelijk kind is dat zichzelf goed kan vermaken. Hij kan gerust 45 minuten even zelf spelen, als het moet. En hij is ook niet jaloers aangelegd.
Ik wilde er altijd drie, maar man wil het bij twee laten. We zijn gelukkig zo en we moeten er allebei niet aan denken om nog een keer een huilbaby te hebben (dat hadden we bij een eventuele tweede er nog wel voor over, maar voor een derde niet). Dus ik denk dat we het bij twee kinderen laten.
Laatst zag ik mezelf in de etalageruit weerspiegeld, met dochter in draagzak (zij houdt er wel van) en zoon in buggy, met boodschappen voor drie dagen. Toen dacht ik: ik had nooit kunnen vermoeden dat ik er nog eens zo van zou genieten.

donderdag 10 mei 2018 om 21:52
Eh, ja ok? Ik ken jou niet, dus weet niet wat ik hierop moet zeggen. Ik heb zelf nooit zo snel vervelende gevoelens bij andere mensen. Je kunt ook afstand nemen van mensen die je minder goed liggen, dat is meestal mijn tactiek als het eens voorkomt.
Succes!