Hoe toch netjes te handelen - hulphond

21-09-2019 08:58 122 berichten
Gisteren was ik met een vriendin naar het dorp. Ze is zeer slechtziend en heeft een hulphond. Op zijn ‘jasje’ staat duidelijk; ‘aai mij niet ik ben aan het werk’. Niet iedereen ziet dat meteen en vooral met kinderen gaat dat soms wel eens mis. Dat leg je dan lief in kindertermen uit en snappen ze meteen. Gisteren echter een dame op de markt die mij nog net niet aanvloog omdat ik haar kindje erop aan sprak (let wel, uitleggend wat voor een taak de hond had en dat hij heel lief is, maar niet geaaid mag worden als hij aan het werk is.) komt me daar toch een schreeuwende moeder bij die ‘zelluf wel bepaalt of haar kind dat lieve hulphondje aait want zo leert ze met dieren omgaat en hij werkt zo hard dus mag een aai best’ etc etc. En dat met decibel niveau straaljager en her en der een niet al te prettig scheldwoord erdoor’. Ik was helemaal flabbergasted en er kwam dus niks meer uit bij mij noch vriendin. Dit heb ik in al die tijd nog nooit gemaakt.

Hoe zouden jullie dit aangepakt hebben zodat ik niet nog een keer achteraf pas een “fuck ik had dit of dat moeten zeggen”. Nu kwam er alleen achteraf ook niets omdat er gewoon een klein kind bij stond.
hoezoos schreef:
21-09-2019 09:41
Waarom zeg je zoiets? Alleen omdat ik een andere mening heb dan jij?
Nee, ik vemoed omdat je geen enkele notie hebt van het enorm goede leven van een hulphond. Niks mis met een mening. Wel als die uit totale onwetendheid voortkomt. Een hulphond hoeft het niet met maar een paar verplichte rondjes te doen. Mag altijd mee (als en hond iets wil is dat het wel) krijgt enorm veel beweging en is thuis gewoon lekker vrij, wordt geknuffeld etc etc. Zolang hij maar niet aan het werk is.
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
21-09-2019 09:41
Waarom zeg je zoiets? Alleen omdat ik een andere mening heb dan jij?
Je haalt 'mening' en 'fantasie' door elkaar. Wat jij schrijft over het leven van hulphonden, vertoont geen enkele overeenkomst met de realiteit. Beetje raar om dat dan een mening te noemen, toch?
2019 schreef:
21-09-2019 09:46
Nee dat word door vrijwilligers gedaan van hulphondenvereniging.

Tja, er staat niet wekelijks een uur vrij geroosterd voor dit soort dingen. Dus de leerkracht moet het rooster daarop aanpassen en toch ook nog alle andere lessen geven.

Er zijn op het gebied van voorlichters over het een en ander zoveel aanbieders dat je je klas niet alles kunt meegeven. Week van het geld, NS over veilig gebruik van spoorwegovergangen, voorlichting over drugs, etc.
Maar is dit niet gewoon simpel iets voor de ouders. Zoek een youtube filmpje en uitleggen?
Peponi schreef:
21-09-2019 10:07
Maar is dit niet gewoon simpel iets voor de ouders. Zoek een youtube filmpje en uitleggen?

Vind ik dus ook!
https://geleidehond.nl/artikel/gastblog ... s-de-vraag

Hier, toevallig ook op de markt nog eens!
Alle reacties Link kopieren
Peponi schreef:
21-09-2019 09:33
(...)

Hoe leggen jullie je kinderen uit dat ze een hulphond niet mogen aaien en waarom niet? Dat zijn situaties die je pas ziet als je er eenmaal inzit natuurlijk.
Dat kan ik gewoon uitleggen aan mijn kinderen. Ik heb ze altijd geleerd niet zomaar zelf op honden af te lopen en eerst aan een baasje vragen of ze mogen aaien, omdat de hond het misschien niet leuk vindt. Dan is het niet aaien van een hulphond niet zo moeilijk uit te leggen.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
21-09-2019 09:42
Eventjes iets anders.. Heeft de hond een vuurwerktraining gehad? Dat is een hel voor hulphonden ik hoor nu al vuurwerk hier in de omgeving.
Hoezo is dat een hel voor hulphonden?
Ik heb "gewone" honden, train met asielhonden en niet elke hond is bang voor vuurwerk. Heeft vaak te maken met projectie door de eigenaar. :-)

OT; tegen zoveel domheid kun je niet op.
Kom je overal tegen. Ik loop met honden die moeten wennen aan menselijk contact of die juist geen contact willen en die hebben een geel botje of jasje aan met een "niet aaien-tekst" en mensen hebben er echt schijt aan.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
21-09-2019 09:37
Voor kinderen is het lastig te begrijpen wat een hulphond is misschien is er een project in de omgeving die scholen langs gaan om uitleg aan kinderen te geven?
Nee, dat is helemaal niet lastig uit te leggen en ik vind het onzin om daar schooltijd voor in te ruimen. Dit is nou een klassiek voorbeeld van zelf je kind opvoeden.
Alle reacties Link kopieren
Peponi schreef:
21-09-2019 10:07
Maar is dit niet gewoon simpel iets voor de ouders. Zoek een youtube filmpje en uitleggen?

Heb je helemaal gelijk in, maar dan tref je dus ouders, zoals de vrouw die je trof.

En Hoezoos, hulphond of niet, je moet je kind altijd leren níet direct een hond aan te halen.

Verder zou (voor een volgende keer misschien) inderdaad een opmerking over haar opvoeding qua omgang met mensen iets zijn, maar dan niet zo dat zij zich weer aangevallen voelt (lastig.. misschien heeft iemand nog een nette opmerking)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
21-09-2019 09:19
Klopt, die honden worden hun leven lang puur ingezet als slaven om het een ander goed uitkomt en mogen daarom van mij gerust worden geaaid. Dieren im gevangenschap hebben juist liefde en aandacht nodig. Want vrijheid zullen ze nooit krijgen en lekker rondrennen zullen ze nooit mogen. Ze worden hun leven lang gedwongen gefokt, ingezet en behandeld als gebruiksvoorwerpen. Niet als dieren.
.
Jij komt al net zo dom op mij over als de moeder van dat jongetje en ook jij bent volkomen gespeend van enige kennis van zaken zo te lezen.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Mijn hond heeft selectief luis :cheer2:


Werkt prima, dan willen ze hem überhaupt niet meer aaien :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Woedend terug doen. Of het kind er nou bij is of niet. Niet laten intimideren en niet vriendelijk blijven. Zelf heb ik ook weleens contact met mensen die hulphonden gebruiken en het gebeurt echt zo vaak. En alleen de vraag ‘mag ik hem aaien?’ is namelijk al een afleiding voor de hond, die net op dat moment een taak uitvoerde (zoek een lege stoel) De taak werd dus niet meer uitgevoerd. Overigens zijn hulphonden vaak heel erg gelukkig hoor, hoezoos. Je kan ook makkelijk aan de lichaamstaal zien of de hond zich relaxed en gelukkig voelt. Hebben vaak een hele goede hechte band met baas. En werken voor de baas is iets wat honden ook graag doen. Maak je maar geen zorgen, die leven echt wel mooie leventjes met genoeg liefde en knuffels.
Alle reacties Link kopieren
KataTonDemonaEaytoy schreef:
21-09-2019 10:10
Hoezo is dat een hel voor hulphonden?
Ik heb "gewone" honden, train met asielhonden en niet elke hond is bang voor vuurwerk. Heeft vaak te maken met projectie door de eigenaar. :-)

OT; tegen zoveel domheid kun je niet op.
Kom je overal tegen. Ik loop met honden die moeten wennen aan menselijk contact of die juist geen contact willen en die hebben een geel botje of jasje aan met een "niet aaien-tekst" en mensen hebben er echt schijt aan.

En sommige honden zijn gewoon bang. Maar die zul jij wel niet (verder) trainen.
En ja, ik weet waar ik het over heb. Bij m'n ouders thuis hebben we diverse honden gehad. Nooit gedacht aan angst voor vuurwerk, dus ook geen projectie. Één van die honden was echt heel erg bang. Niets mee aan te vangen, terwijl we verder nooit een bange hond gehad hebben. Gelukkig was dat nog in een tijd, dat vuurwerk slechts om 12 uur 's nachts bij de jaarwisseling afgestoken werd.

Ik heb nu ook een hele bange hond, en weer geen projectie. Hond komt uit asiel en is sowieso bangig.

Verder, qua 'hel voor een hulphond', was ik een keer bij een vuurwerktraining voor de hond (hielp niets, maar toch geprobeerd) waar een bange hulphond was, waar vuurwerk naartoe gegooid is. Die was ook niet meer geschikt als hulphond buiten. Heel jammer. Maar niets met projectie dus.

(en ja, ik voel me enigszins aangevallen, want zo is het net of het altijd de schuld van de eigenaar is, zo'n bange hond)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
21-09-2019 09:57
Tja, er staat niet wekelijks een uur vrij geroosterd voor dit soort dingen. Dus de leerkracht moet het rooster daarop aanpassen en toch ook nog alle andere lessen geven.

Er zijn op het gebied van voorlichters over het een en ander zoveel aanbieders dat je je klas niet alles kunt meegeven. Week van het geld, NS over veilig gebruik van spoorwegovergangen, voorlichting over drugs, etc.
Ach, de dode hoekles van VVN werd hier gegeven als verkeersles. Best stoer die vrachtwagen voor de school. En zo zijn ze hier in het kader van de bouw van een nieuwe brug diverse malen met school op de bouwplaats geweest. Aannemer geeft graag uitleg over zijn machines en het project in ruil dat de jeugd niet ongevraagd op het terrein komt. Werkt uitstekend! Zo is er ook best ruimte voor een uurtje over Hulphonden. Zeker als er naar verhouding veel hulphonden in de buurt wonen, kan dat een hele nuttige les zijn. Misschien iets voor rond 4 oktober.... Er is vast wel een inwisselbaar uurtje te vinden waar het in past. De meeste scholen zullen er wel voor open staan om een gastles te laten geven. Scholen hebben tegenwoordig ook burgerschap/samenleving in de doelen staan. Alleen daarom past het al.
Dreamer schreef:
21-09-2019 10:15
En sommige honden zijn gewoon bang. Maar die zul jij wel niet (verder) trainen.
En ja, ik weet waar ik het over heb. Bij m'n ouders thuis hebben we diverse honden gehad. Nooit gedacht aan angst voor vuurwerk, dus ook geen projectie. Één van die honden was echt heel erg bang. Niets mee aan te vangen, terwijl we verder nooit een bange hond gehad hebben. Gelukkig was dat nog in een tijd, dat vuurwerk slechts om 12 uur 's nachts bij de jaarwisseling afgestoken werd.

Ik heb nu ook een hele bange hond, en weer geen projectie. Hond komt uit asiel en is sowieso bangig.

Verder, qua 'hel voor een hulphond', was ik een keer bij een vuurwerktraining voor de hond (hielp niets, maar toch geprobeerd) waar een bange hulphond was, waar vuurwerk naartoe gegooid is. Die was ook niet meer geschikt als hulphond buiten. Heel jammer. Maar niets met projectie dus.

(en ja, ik voel me enigszins aangevallen, want zo is het net of het altijd de schuld van de eigenaar is, zo'n bange hond)
Helaas heeft mijn kennis-met-hulphond dit ook een paar keer (!) meegemaakt. Gelukkig reageerde de hond er niet op, maar welke idioten halen het in hun botte kop om vuurwerk naar iemand te gooien, laat staan naar iemand in een elektrische rolstoel met een hulphond! En niet één keer, maar vaker. Wat voor sneu hersenloos wezen ben je dan?
Het komt volgens mijn kennis ook geregeld voor dat mensen de hulphond zien (incl. "niet aaien" jasje) en dan zeggen: "Ik mag hem wél aaien, toch?" :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
quattro-stagioni schreef:
21-09-2019 10:20
Helaas heeft mijn kennis-met-hulphond dit ook een paar keer (!) meegemaakt. Gelukkig reageerde de hond er niet op, maar welke idioten halen het in hun botte kop om vuurwerk naar iemand te gooien, laat staan naar iemand in een elektrische rolstoel met een hulphond! En niet één keer, maar vaker. Wat voor sneu hersenloos wezen ben je dan?

Het is echt onvoorstelbaar.

Gelukkig zegt het tuig de jeugd bij mij in de buurt altijd "Oh, even niet, want daar komt een mevrouw met een hondje. Echt, mijn buurt wordt over het algemeen slecht aangeschreven, maar daarin zijn de jongeren aardig. Helaas heeft hond er ook last van, als ze het om de hoek of een straat verder afsteken en doen ze dat wel het hele jaar door. Maar toch.. bang dat ze naar me gooien hoef ik niet te zijn.

Ik geloof trouwens best dat scholen veel aanmeldingen krijgen voor gastlessen, maar ze werken ook in thema's. Misschien kan dit thema 1x per aantal jaren. Dan tref je toch al een hoop kinderen. (en hun ouders)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quattro-stagioni schreef:
21-09-2019 10:22
Het komt volgens mijn kennis ook geregeld voor dat mensen de hulphond zien (incl. "niet aaien" jasje) en dan zeggen: "Ik mag hem wél aaien, toch?" :facepalm:

:O
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quattro-stagioni schreef:
21-09-2019 10:22
Het komt volgens mijn kennis ook geregeld voor dat mensen de hulphond zien (incl. "niet aaien" jasje) en dan zeggen: "Ik mag hem wél aaien, toch?" :facepalm:
Klopt. Echt irritant. “‘Mag ik hem geen eens aaien?” Mijn hond draagt ook een jasje waarop staat niet aaien, ivm angst, waardoor ze trouwens ook kan happen. Genoeg mensen die het toch willen proberen. Het zal wel iets psychisch zijn, wanneer je niet op dat ene knopje mag drukken kan je nergens anders aan denken. Ik zeg er altijd maar meteen bij dat er een grote kans is dat ze je hand eraf bijt. Dat schrikt wel af.
MrsDuck schreef:
21-09-2019 10:16
Ach, de dode hoekles van VVN werd hier gegeven als verkeersles. Best stoer die vrachtwagen voor de school. En zo zijn ze hier in het kader van de bouw van een nieuwe brug diverse malen met school op de bouwplaats geweest. Aannemer geeft graag uitleg over zijn machines en het project in ruil dat de jeugd niet ongevraagd op het terrein komt. Werkt uitstekend! Zo is er ook best ruimte voor een uurtje over Hulphonden. Zeker als er naar verhouding veel hulphonden in de buurt wonen, kan dat een hele nuttige les zijn. Misschien iets voor rond 4 oktober.... Er is vast wel een inwisselbaar uurtje te vinden waar het in past. De meeste scholen zullen er wel voor open staan om een gastles te laten geven. Scholen hebben tegenwoordig ook burgerschap/samenleving in de doelen staan. Alleen daarom past het al.

Prima als het past in het rooster en/of binnen een project. Maar niet van overheidswege als verplichting jaarlijks op het rooster.

Dan vind ik die voorlichting over de dode hoek en spoorwegovergangen veel belangrijker. Of over roken en drugs.
Sjulia schreef:
21-09-2019 10:26
Klopt. Echt irritant. “‘Mag ik hem geen eens aaien?” Mijn hond draagt ook een jasje waarop staat niet aaien, ivm angst, waardoor ze trouwens ook kan happen. Genoeg mensen die het toch willen proberen. Het zal wel iets psychisch zijn, wanneer je niet op dat ene knopje mag drukken kan je nergens anders aan denken. Ik zeg er altijd maar meteen bij dat er een grote kans is dat ze je hand eraf bijt. Dat schrikt wel af.
Erg is dat. Die ontzettende eigenwijsheid. Mijn hond (geen hulphond) vond andere honden niet altijd zo gezellig. Als er dan weer zo'n leuke gezellige "hij doet niks" hond op hem afstoof wilde hij wel eens grommen. Sommige honden hebben genoeg natuurlijke basisopvoeding om die hondencommunicatie te begrijpen en hem met rust te laten, maar helaas veel honden begrijpen die natuurlijke hondencommunicatie niet meer.

Ik zei dan vriendelijk dat mijn hond niet altijd leuk was tegen andere honden.
"Ja, maar hij doet niks, hoor."
"Nee, uw hond niet, maar de mijne wel als uw hond te dichtbij komt."
"Maar dan moet u hem aan de lijn doen."
"Nee, dat doe ik niet, want mijn hond moet kunnen weglopen als uw hond hem niet met rust wil laten."

:facepalm: echt, mensen kunnen zo dom zijn...
Alle reacties Link kopieren
Ooit was er een SIRE-campagne om duidelijk te maken dat een hulphond die aan het werk is niet geaaid moet worden.
Lieten ze mensen zien die alleelei werkende mensen gingen aaien: een treinconducteur, een politieagent, enz. Om een vergelijking te maken tussen een werkend persoon en een werkend dier.
Vond ik zeer verduidelijkend.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Peponi schreef:
21-09-2019 09:33
Elke vrijdag. Omdat de markt nogal druk is voor haar en ze deze hulphond nog niet zo lang heeft. Haar vorige is overleden. Ze moeten dus ook nog een beetje aan elkaar wennen, maar het beessie doet het perfect. Met de oude hond had vriendin niets gezegd. Die hond was zo op zijn werk gefocussed dat niets hem kon afleiden. Zij zag het natuurlijk niet (vandaar de hulphond), vandaag dat ik mee ga. Maar wilde wel zo snel mogelijk weg want ze voelde zich absoluut niet veilig. Ik baal daar gewoon van. Die hond maakt het mogelijk dat ze veel zelfredzamer is en weer dingen kan doen en zulke idioten zullen er dan voor zorgen dat hij in het ergste geval ongeschikt wordt voor zijn werk.

Hoe leggen jullie je kinderen uit dat ze een hulphond niet mogen aaien en waarom niet? Dat zijn situaties die je pas ziet als je er eenmaal inzit natuurlijk.
In mijn omgeving leren kinderen sowieso dat ze niet op dieren afstormen of dieren najagen. Mijn oppaskind van 6 jaar gaat zelfs niet naar onze katten toe. Hij is dol op de beestjes maar gaat rustig op de grond zitten en wacht tot de katten naar hem toe komen om aangehaald te worden. Zijn ouders hebben hem uitgelegd dat dieren geen speelgoed zijn en dat hij hen met rust moet laten als ze niet zelf naar hem toe komen. En dat begreep hij al als kleine ukkepuk al heel goed.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
21-09-2019 09:19
Klopt, die honden worden hun leven lang puur ingezet als slaven om het een ander goed uitkomt en mogen daarom van mij gerust worden geaaid. Dieren im gevangenschap hebben juist liefde en aandacht nodig. Want vrijheid zullen ze nooit krijgen en lekker rondrennen zullen ze nooit mogen. Ze worden hun leven lang gedwongen gefokt, ingezet en behandeld als gebruiksvoorwerpen. Niet als dieren.
Dus als jij blind wordt en mobiel kunt blijven door gebruik te maken van een hulphond, doe je dat niet, omdat je dat zielig vindt voor zo'n hond? Je geeft er blijk van weinig van honden te begrijpen.
Love is the meaning of life

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven