Hoe toch netjes te handelen - hulphond

21-09-2019 08:58 122 berichten
Gisteren was ik met een vriendin naar het dorp. Ze is zeer slechtziend en heeft een hulphond. Op zijn ‘jasje’ staat duidelijk; ‘aai mij niet ik ben aan het werk’. Niet iedereen ziet dat meteen en vooral met kinderen gaat dat soms wel eens mis. Dat leg je dan lief in kindertermen uit en snappen ze meteen. Gisteren echter een dame op de markt die mij nog net niet aanvloog omdat ik haar kindje erop aan sprak (let wel, uitleggend wat voor een taak de hond had en dat hij heel lief is, maar niet geaaid mag worden als hij aan het werk is.) komt me daar toch een schreeuwende moeder bij die ‘zelluf wel bepaalt of haar kind dat lieve hulphondje aait want zo leert ze met dieren omgaat en hij werkt zo hard dus mag een aai best’ etc etc. En dat met decibel niveau straaljager en her en der een niet al te prettig scheldwoord erdoor’. Ik was helemaal flabbergasted en er kwam dus niks meer uit bij mij noch vriendin. Dit heb ik in al die tijd nog nooit gemaakt.

Hoe zouden jullie dit aangepakt hebben zodat ik niet nog een keer achteraf pas een “fuck ik had dit of dat moeten zeggen”. Nu kwam er alleen achteraf ook niets omdat er gewoon een klein kind bij stond.
quattro-stagioni schreef:
21-09-2019 10:32
Erg is dat. Die ontzettende eigenwijsheid. Mijn hond (geen hulphond) vond andere honden niet altijd zo gezellig. Als er dan weer zo'n leuke gezellige "hij doet niks" hond op hem afstoof wilde hij wel eens grommen. Sommige honden hebben genoeg natuurlijke basisopvoeding om die hondencommunicatie te begrijpen en hem met rust te laten, maar helaas veel honden begrijpen die natuurlijke hondencommunicatie niet meer.

Ik zei dan vriendelijk dat mijn hond niet altijd leuk was tegen andere honden.
"Ja, maar hij doet niks, hoor."
"Nee, uw hond niet, maar de mijne wel als uw hond te dichtbij komt."
"Maar dan moet u hem aan de lijn doen."
"Nee, dat doe ik niet, want mijn hond moet kunnen weglopen als uw hond hem niet met rust wil laten."

:facepalm: echt, mensen kunnen zo dom zijn...

Waarom vind je dat dom? Ik verwacht dat een hond die niet zo leuk is tegen anderen aangelijnd is. Vind je redenering best apart en vind de mensen niet dom die dat vragen, eerder een logische reactie.
Alle reacties Link kopieren
@peponi, ze mogen hier geen vreemde honden aaien. En hondjes met een jasje aan zijn aan het werk, dus daar mag je dan ook niet naar toe/aandacht vragen etc. Die hondjes mogen niet gestoord worden. Gaat prima!
Ik wil ook een motto
Blijenvrij schreef:
21-09-2019 10:45
Waarom vind je dat dom? Ik verwacht dat een hond die niet zo leuk is tegen anderen aangelijnd is. Vind je redenering best apart en vind de mensen niet dom die dat vragen, eerder een logische reactie.
Het is de andere hond die niet zo leuk is, of zeg maar niet zulk sociaal gedrag heeft door op een andere hond af te stuiven. Dat is heel vaak het misverstand. Ook bij hun bazen die denken dat hun hond moet kunnen snuffelen/spelen en jouw hond dat leuk moet vinden.
hoezoos schreef:
21-09-2019 09:19
Klopt, die honden worden hun leven lang puur ingezet als slaven om het een ander goed uitkomt en mogen daarom van mij gerust worden geaaid. Dieren im gevangenschap hebben juist liefde en aandacht nodig. Want vrijheid zullen ze nooit krijgen en lekker rondrennen zullen ze nooit mogen. Ze worden hun leven lang gedwongen gefokt, ingezet en behandeld als gebruiksvoorwerpen. Niet als dieren.
Je hele leven lang gefokt worden, dat is inderdaad wel erg ja. Tijd voor een hulphondenbevrijdingsfront!
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
21-09-2019 10:35
Ooit was er een SIRE-campagne om duidelijk te maken dat een hulphond die aan het werk is niet geaaid moet worden.
Lieten ze mensen zien die alleelei werkende mensen gingen aaien: een treinconducteur, een politieagent, enz. Om een vergelijking te maken tussen een werkend persoon en een werkend dier.
Vond ik zeer verduidelijkend.
In plaats van een hele gast-les over hulphonden, zou je een klas ook zoiets kunnen laten zien. En op schooltv.nl staat ook het een en ander.

En, voortbordurend op je post en de vraag van TO:

'Mag ik dan ook zelluf bepalen of ik jouw lieve kindje aai? Want zo leer ik met kinderen omgaan!' :lol:
Imikgirl schreef:
21-09-2019 10:52
@peponi, ze mogen hier geen vreemde honden aaien. En hondjes met een jasje aan zijn aan het werk, dus daar mag je dan ook niet naar toe/aandacht vragen etc. Die hondjes mogen niet gestoord worden. Gaat prima!


Afbeelding


Oh ja?
:proud:

Soms is het wat verwarrend natuurlijk.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 21-09-2019 11:00
4.89% gewijzigd
Blijenvrij schreef:
21-09-2019 10:45
Waarom vind je dat dom? Ik verwacht dat een hond die niet zo leuk is tegen anderen aangelijnd is. Vind je redenering best apart en vind de mensen niet dom die dat vragen, eerder een logische reactie.
Mijn hond liet andere honden met rust en zou ze nooit spontaan aanvallen of zo. Maar er zijn heel opdringerige, erg speelde honden en daar was hij bang voor.
Als zo'n hond op hem afrent en hem omver wilde lopen (ja, dat gebeurde) en hij was aan de riem, dan kon hij die hond niet ontwijken.

Niet elke hond zit te wachten op zo'n losgeslagen projectiel, het soort dat met zijn modderpoten ook enthousiast kinderen omver springt want hij doet niks en kijk eens hoe leuk hij is.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
21-09-2019 10:55
Je hele leven lang gefokt worden, dat is inderdaad wel erg ja. Tijd voor een hulphondenbevrijdingsfront!
;-D

Peponi, het gebeurt me niet zo vaak dat mensen zo idioot tegen me doen als die mevrouw, dus ik bedenk ook altijd achteraf pas wat ik zou zeggen. Waar ik wel uitermate getalenteerd in ben, is heel rustig blijven en iemand gewoon even strak aankijken, schouders ophalen en door lopen. Daar kunnen dat soort schreeuwers vaak verrassend slecht tegen :proud:
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 21-09-2019 11:04
1.67% gewijzigd
Tjezus, wat vals
miekemv schreef:
21-09-2019 10:54
Het is de andere hond die niet zo leuk is, of zeg maar niet zulk sociaal gedrag heeft door op een andere hond af te stuiven. Dat is heel vaak het misverstand. Ook bij hun bazen die denken dat hun hond moet kunnen snuffelen/spelen en jouw hond dat leuk moet vinden.
Dit inderdaad. Het zijn vaak onopgevoede honden want "ze zijn zoooo leuk en ze doen niks, hahaha".

Inderdaad, sociaal gedrag, dat bedoelde ik maar ik kon er even niet opkomen. Sociaal gedrag bij honden is, dat ze elkaars signalen begrijpen en daarop reageren. Als een hond gromt, dan weet de andere hond, mits sociaal: die moet ik met rust laten. Honden zonder normaal sociaal gedrag denderen dwars door de grenzen van de andere hond heen. Juist déze honden moeten aangelijnd worden, niet de hond die liever niet omver gedenderd wil worden door een te enthousiaste hond en dat met een grommetje aangeeft.

Mijn hond vloog echt niet meteen de andere hond aan, maar als een paar keer waarschuwend grommen niet helpt, en tanden laten zien ook niet, tja...

Wie is er dan fout, de hond die aangeeft met rust gelaten te worden, of het ongeleide projectiel dat herhaaldelijk de grenzen van die hond negeert (en zijn baasje)?
Andersom schreef:
21-09-2019 10:59
Afbeelding


Oh ja?
:proud:

Soms is het wat verwarrend natuurlijk.

:mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Het is een gevaarlijk spelletje. Een hond die grenzen aangeeft kan door een jonge hond niet helemaal begrepen worden, dat is niet zo vreemd. Maar een andere hond kan ook met agressie terug reageren. Een gevecht wil je niet. Ik heb ze altijd aangelijnd, mijn drukkere wildebrasjes(2) mogen los wanneer andere honden ook willen spelen. Ik ken eigenlijk alle mensen en hun honden uit de buurt wel, dus goed in te schatten. Mijn angstige teefje mag alleen los wanneer er geen andere honden in de buurt zijn. Ze is dus meestal aangelijnd. Wanneer andere loslopende honden op haar afkomen en ze gromt dan krijg ik het verwijt dat ik haar moet muilkorven. Maar dan neem ik haar dus het enige wapen af mocht een hond agressief doen tegen haar. Dat ga ik dus niet doen.
yette schreef:
21-09-2019 09:26
Wat een onzin. Hulphonden werken niet 24/7, er wordt enorm veel liefde in gestoken èn ze hebben ook gewoon vrije tijd. Bovendien gaan ze op een gegeven moment met pensioen.
Daarbij gaat het om hondenrassen die het heerlijk vinden om voor hun baas te mogen werken. Wat pas zielig is, zijn honden die een inactief leven moeten lijden.
Sjulia schreef:
21-09-2019 11:08
Het is een gevaarlijk spelletje. Een hond die grenzen aangeeft kan door een jonge hond niet helemaal begrepen worden, dat is niet zo vreemd. Maar een andere hond kan ook met agressie terug reageren. Een gevecht wil je niet. Ik heb ze altijd aangelijnd, mijn drukkere wildebrasjes(2) mogen los wanneer andere honden ook willen spelen. Ik ken eigenlijk alle mensen en hun honden uit de buurt wel, dus goed in te schatten. Mijn angstige teefje mag alleen los wanneer er geen andere honden in de buurt zijn. Ze is dus meestal aangelijnd. Wanneer andere loslopende honden op haar afkomen en ze gromt dan krijg ik het verwijt dat ik haar moet muilkorven. Maar dan neem ik haar dus het enige wapen af mocht een hond agressief doen tegen haar. Dat ga ik dus niet doen.
Dat verwijt is dan ook het domme in mensen. Ik los het op door de hond te verjagen en desnoods ruzie te maken met hun vervelende baas. Mijn hond moet op mij kunnen vertrouwen.
Peponi schreef:
21-09-2019 10:07
Maar is dit niet gewoon simpel iets voor de ouders. Zoek een youtube filmpje en uitleggen?
Ja hoor, er is een klokhuis aflevering over. Die heb ik weleens met de klas gekeken.

Ik heb zelf een hond en die mag ook niet zomaar geaaid worden. Toevallig is het de grootste onbenul die er bestaat, maar dat weet je niet als je hem niet kent. Als een kind mijn hond wil aaien, zeg ik altijd dat ze dat eerst moeten vragen. Dat een hond er als een knuffel uit ziet, wil niet zeggen dat hij dat ook is.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kunnen de hondenbezitters hier weer min of meer ontopic gaan door te vertellen hoe ze hun enthousiaste hond leren omgaan met hulphonden?
Alle reacties Link kopieren
Peponi schreef:
21-09-2019 09:33
Elke vrijdag. Omdat de markt nogal druk is voor haar en ze deze hulphond nog niet zo lang heeft. Haar vorige is overleden. Ze moeten dus ook nog een beetje aan elkaar wennen, maar het beessie doet het perfect. Met de oude hond had vriendin niets gezegd. Die hond was zo op zijn werk gefocussed dat niets hem kon afleiden. Zij zag het natuurlijk niet (vandaar de hulphond), vandaag dat ik mee ga. Maar wilde wel zo snel mogelijk weg want ze voelde zich absoluut niet veilig. Ik baal daar gewoon van. Die hond maakt het mogelijk dat ze veel zelfredzamer is en weer dingen kan doen en zulke idioten zullen er dan voor zorgen dat hij in het ergste geval ongeschikt wordt voor zijn werk.

Hoe leggen jullie je kinderen uit dat ze een hulphond niet mogen aaien en waarom niet? Dat zijn situaties die je pas ziet als je er eenmaal inzit natuurlijk.
Geen enkele vreemde hond mag geaaid worden zonder toestemming van het baasje. Geen baasje=afblijven. Met zes jaar snapte hij dat het geen zin had om te vragen als een hond een hesje aan had want ‘on the job’. Ik heb het uitgelegd als: ‘de hond is nu aan het werk en als jij hem gaat aaien kan hij zijn werk niet goed doen. En die meneer/mevrouw kan niet zonder de hulphond en zijn werk’.

Maar hulphonden en politiehonden zijn wel ontzettend interessant (‘Kan die hond ook bommen opsporen mama?’ Ehm nee, dat is een blindengeleidehond. ‘Is dat een drugshond?’ Nee dat is een politiehond die boeven kan vangen. ‘Kunnen wij het Lemooshond ook leren?’ Nee die kan alleen ontzettend goed ritselende snoeppapiertjes, koekjes en kaas opsporen’).

Dat viswijf had ik gezegd ‘Wat een mooi voorbeeld ben jij met je * herhaling gebruikt scheldwoord*’
Nee heb je, ja kun je krijgen
yette schreef:
21-09-2019 11:18
Misschien kunnen de hondenbezitters hier weer min of meer ontopic gaan door te vertellen hoe ze hun enthousiaste hond leren omgaan met hulphonden?
Je hebt gelijk, sorry voor het off topic :flag: :rose:
Velma*Dinkley schreef:
21-09-2019 11:10
Daarbij gaat het om hondenrassen die het heerlijk vinden om voor hun baas te mogen werken. Wat pas zielig is, zijn honden die een inactief leven moeten lijden.
Ja dat is zo en daarom vraag ik me af waarom Hoezos zo denkt, hoe kom je daar zo op?

@Hoezos mijn hond is een werkhond en ze leest makkelijk mijn wensen, neemt snel over. Ze wil gewoon wat doen en bedenkt zelfstandig eigen taken. Zulke honden moeten wat te doen hebben anders worden ze ongelukkig.
Met asocialen valt niet te praten en deze vrouw lijkt me een uitzondering die niet voor rede vatbaar was. Dus daar zou ik dan ook zeker niet beleefd tegen zijn en ook echt mijn waffel opentrekken.

Is het een idee om bijvoorbeeld kaartjes formaat visitekaartje op zak te hebben met wat informatie over hulphonden of een website ofzo? Dan kun je dat bij de uitleg geven en daarmee de aandacht verleggen.
Alle reacties Link kopieren
Imikgirl schreef:
21-09-2019 10:52
En hondjes met een jasje aan zijn aan het werk, dus daar mag je dan ook niet naar toe/aandacht vragen etc. Die hondjes mogen niet gestoord worden. Gaat prima!
Ik vind tegenwoordig wel dat er veel hesjes van niet-werkende honden lijken op de hesjes van de hulphonden. Laatst nog op mijn werk de fout in gegaan toen ik tegen mensen zei dat ze met de hond niet binnen mochten. Nu was dit een behoorlijk versleten hesje en de mensen leken niks te mankeren dus zo gek was het niet zeiden ze gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
21-09-2019 10:15
En sommige honden zijn gewoon bang. Maar die zul jij wel niet (verder) trainen.
En ja, ik weet waar ik het over heb. Bij m'n ouders thuis hebben we diverse honden gehad. Nooit gedacht aan angst voor vuurwerk, dus ook geen projectie. Één van die honden was echt heel erg bang. Niets mee aan te vangen, terwijl we verder nooit een bange hond gehad hebben. Gelukkig was dat nog in een tijd, dat vuurwerk slechts om 12 uur 's nachts bij de jaarwisseling afgestoken werd.

Ik heb nu ook een hele bange hond, en weer geen projectie. Hond komt uit asiel en is sowieso bangig.

Verder, qua 'hel voor een hulphond', was ik een keer bij een vuurwerktraining voor de hond (hielp niets, maar toch geprobeerd) waar een bange hulphond was, waar vuurwerk naartoe gegooid is. Die was ook niet meer geschikt als hulphond buiten. Heel jammer. Maar niets met projectie dus.

(en ja, ik voel me enigszins aangevallen, want zo is het net of het altijd de schuld van de eigenaar is, zo'n bange hond)

Eh, ik schrijf toch ook "vaak", niet "altijd"?
Ik weet dat er ook honden gewoon bang zijn voor vuurwerk. Dat is logisch, de eerste kennismaking met een knal zet een reactieproces in werking. Logischerwijs is dat schrikken, dat kan zich ontwikkelen tot angst. Helemaal niet onlogisch en daar kun je als mens niks aan doen.

Een training waar de hond zomaar geconfronteerd wordt met zijn angst door vuurwerk naar hem toe te gooien is niet de juiste methode.

En soms helpt niks. Dan kun je beter lekker een huisje in de Ardennen huren en daar O&N vieren.
dolfje schreef:
21-09-2019 11:26
Ik vind tegenwoordig wel dat er veel hesjes van niet-werkende honden lijken op de hesjes van de hulphonden. Laatst nog op mijn werk de fout in gegaan toen ik tegen mensen zei dat ze met de hond niet binnen mochten. Nu was dit een behoorlijk versleten hesje en de mensen leken niks te mankeren dus zo gek was het niet zeiden ze gelukkig.
Volgens mij krijgen sommige baasjes een pasje mee van de stichting.
KataTonDemonaEaytoy schreef:
21-09-2019 11:28
Eh, ik schrijf toch ook "vaak", niet "altijd"?
Ik weet dat er ook honden gewoon bang zijn voor vuurwerk. Dat is logisch, de eerste kennismaking met een knal zet een reactieproces in werking. Logischerwijs is dat schrikken, dat kan zich ontwikkelen tot angst. Helemaal niet onlogisch en daar kun je als mens niks aan doen.

Een training waar de hond zomaar geconfronteerd wordt met zijn angst door vuurwerk naar hem toe te gooien is niet de juiste methode.

En soms helpt niks. Dan kun je beter lekker een huisje in de Ardennen huren en daar O&N vieren.
https://www.ad.nl/rotterdam/hulphond-dj ... ~aa247282/
en kijk anders hier even naar
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... ulphonden/
https://www.tubantia.nl/enschede/ensche ... ~aa46c51b/
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 21-09-2019 11:35
11.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
21-09-2019 11:30
Volgens mij krijgen sommige baasjes een pasje mee van de stichting.
Ja dat zou kunnen. Bij mij was het trouwens een hulphond in opleiding. Was ook nog vrij klein dus ik had helemaal niet aan een hulphond gedacht toen ik ze zag. Heb jaren bij iemand met een hulphond gewerkt zelfs. Maar dat was een ander kleur hesje.
Dit van deze mensen was zwart en tegenwoordig zie je dat soort hesjes/tuigjes vaker heb ik het idee.
Alle reacties Link kopieren
Los van wel of geen hulphond, je vraagt eerst de eigenaar of je de hond mag aaien, en daarna vraag je de hond of hij geaaid wil worden. Nou zijn er maar weinig honden afkerig van een fijne kriebel, maar ook een hond heeft wel eens geen zin in contact.

Zomaar op een hond afgaan is sowieso niet slim. Niet elke hond is lief.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven