Hoe toch netjes te handelen - hulphond

21-09-2019 08:58 122 berichten
Gisteren was ik met een vriendin naar het dorp. Ze is zeer slechtziend en heeft een hulphond. Op zijn ‘jasje’ staat duidelijk; ‘aai mij niet ik ben aan het werk’. Niet iedereen ziet dat meteen en vooral met kinderen gaat dat soms wel eens mis. Dat leg je dan lief in kindertermen uit en snappen ze meteen. Gisteren echter een dame op de markt die mij nog net niet aanvloog omdat ik haar kindje erop aan sprak (let wel, uitleggend wat voor een taak de hond had en dat hij heel lief is, maar niet geaaid mag worden als hij aan het werk is.) komt me daar toch een schreeuwende moeder bij die ‘zelluf wel bepaalt of haar kind dat lieve hulphondje aait want zo leert ze met dieren omgaat en hij werkt zo hard dus mag een aai best’ etc etc. En dat met decibel niveau straaljager en her en der een niet al te prettig scheldwoord erdoor’. Ik was helemaal flabbergasted en er kwam dus niks meer uit bij mij noch vriendin. Dit heb ik in al die tijd nog nooit gemaakt.

Hoe zouden jullie dit aangepakt hebben zodat ik niet nog een keer achteraf pas een “fuck ik had dit of dat moeten zeggen”. Nu kwam er alleen achteraf ook niets omdat er gewoon een klein kind bij stond.
Alle reacties Link kopieren
Hoezoos, ik snap absoluut niet dat er in Nederland nog mensen bestaan die denken dat hulphonden een soort slaven zijn. Er zullen ongetwijfeld in Nederland (en overal) honden zijn die het minder goed hebben dan gewenst is. Echter ik heb zelf al 20 jaar hulphonden en onze honden hebben een zeer prachtig leven. Met heel veel wandelingen, heel veel rennen (los), altijd mee, en hun welzijn wordt zeer scherp in de gaten gehouden. Vooral ook de balans tussen werk, vrij spel en rust. Voor mijn hulphond is het even aaien ook niet zo erg, gezien ik het kan zien (rolstoel) wat er gebeurt en mijn honden erg snel weer bij de les zijn. Maar dat is per hulphond en persoon verschillend. Je hebt geen andere mening maar gewoon een zeer verkeerd beeld en dat raakt mij best, gezien ik en vele andere gebruiksters erg goed zijn voor hun honden. Wat betreft topic is het natuurlijk altijd onbehoorlijk iets te doen bij (hulp)honden waar je "nee" tegen zegt.
Alle reacties Link kopieren
Flair1995 schreef:
21-09-2019 11:33
... Wat betreft topic is het natuurlijk altijd onbehoorlijk iets te doen bij (hulp)honden waar je "nee" tegen zegt.

Niet alleen bij honden.

Ik wil ook niet door vreemden geaaid worden.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
21-09-2019 11:33
Los van wel of geen hulphond, je vraagt eerst de eigenaar of je de hond mag aaien, en daarna vraag je de hond of hij geaaid wil worden. Nou zijn er maar weinig honden afkerig van een fijne kriebel, maar ook een hond heeft wel eens geen zin in contact.

Zomaar op een hond afgaan is sowieso niet slim. Niet elke hond is lief.
Mijn hond voelt zich bedreigd en "snapt" als mensen haar plotseling gaan aaien, ik heb het niet altijd op tijd door.

Ze heeft een tuigje en ik krijg wel eens de vraag of ze een hulphond is, ze denken dat door het tuigje.

@TO ik vrees ook dat er weer veel aandacht besteed moet worden aan voorlichting. Aan de andere kant kan ik me helemaal niet voorstellen dat zulke mensen bestaan. Mensen zijn raar, doen raar, hoe moet je telkens reageren dan?
Alle reacties Link kopieren
Overigens is de vraag op zich (mag ik hem aaien?) bij een hulphond al een afleiding. Dus nee, dat ook niet doen. Van hulphonden blijf je altijd af. Wanneer het wel zou kunnen is wanneer de hond in een speelveldje is, spelend met andere honden en overduidelijk zijn pauze heeft. Maar goed, waarom je nou perse een hulphond wil aaien is mij ook een wonder. Het zullen vast dezelfde soort mensen zijn die ook (ongevraagd) zwangere vrouwen op de buik aaien.
Sjulia schreef:
21-09-2019 11:49
Overigens is de vraag op zich (mag ik hem aaien?) bij een hulphond al een afleiding. Dus nee, dat ook niet doen. Van hulphonden blijf je altijd af. Wanneer het wel zou kunnen is wanneer de hond in een speelveldje is, spelend met andere honden en overduidelijk zijn pauze heeft. Maar goed, waarom je nou perse een hulphond wil aaien is mij ook een wonder. Het zullen vast dezelfde soort mensen zijn die ook (ongevraagd) zwangere vrouwen op de buik aaien.
De hulphond van mijn kennis heeft een hoog schattigheidsgehalte dus ergens snap ik het wel, maar nee is nee.
Alle reacties Link kopieren
Peponi schreef:
21-09-2019 09:44
Nee dat klopt. Niet iedereen ziet het meteen. En dat is ook helemaal niet erg zoals jij het aangepakt hebt. Ik denk niet dat de eigenaar daar ook maar een beetje boos om was
Nee absoluut niet, maar vond vooral mezelf erg dom.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
21-09-2019 11:37
Niet alleen bij honden.

Ik wil ook niet door vreemden geaaid worden.
Nou door bekenden , behalve mijn man dan, hoeft het voor mij ook niet :P
Alle reacties Link kopieren
KataTonDemonaEaytoy schreef:
21-09-2019 11:28
Eh, ik schrijf toch ook "vaak", niet "altijd"?
Ik weet dat er ook honden gewoon bang zijn voor vuurwerk. Dat is logisch, de eerste kennismaking met een knal zet een reactieproces in werking. Logischerwijs is dat schrikken, dat kan zich ontwikkelen tot angst. Helemaal niet onlogisch en daar kun je als mens niks aan doen.

Een training waar de hond zomaar geconfronteerd wordt met zijn angst door vuurwerk naar hem toe te gooien is niet de juiste methode.

En soms helpt niks. Dan kun je beter lekker een huisje in de Ardennen huren en daar O&N vieren.

Ik zei ook niet dat dat de training was.

Mijn hond gaat meestal niet naar andere honden toe, dus zal een hulphond ook negeren, ga ik vanuit. We komen er eigenlijk nooit één tegen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Wat bewustwording betreft, lijkt het me trouwens goed om het breder te trekken. Door hoe we als samenleving met mensen die iets mankeren omgaan, komt men niet zoveel meer met elkaar in contact. Het taxibusje is 's ochtends de straat allang uit voordat de 'gezonde' leeftijdsgenoten naar school lopen. Scholen voor speciaal onderwijs liggen zelden midden in een woonwijk, maar op instellingsterreinen of tussen bedrijven. Wooninstellingen voor gehandicapten idem. Je komt mensen met een beperking bijna alleen nog maar tegen als je aardbeien gaat plukken of koffie gaat drinken op hun dagbestedingsplek.

Het lijkt me bijvoorbeeld heel leerzaam als je het voor elkaar zou krijgen om een reguliere schoolklas een paar dagen een klaslokaal in een school voor speciaal onderwijs te laten gebruiken, of zelfs de klassen te mengen. Een beetje het 'samen naar school' idee, maar dan voor een paar dagen.

Met een beetje mazzel komen ze daar dan ook wel een hulphond tegen. Twee vliegen in één klap.
Alle reacties Link kopieren
Mooi idee Yette.

Niet bij elkaar in 1 klas, want daarbij voorzie ik vooral problemen voor leraren, wel meer mixen bij andere activiteiten. Helaas lijken ook veel volwassenen 'bang' voor mensen met een handicap.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
21-09-2019 13:29
Mooi idee Yette.

Niet bij elkaar in 1 klas, want daarbij voorzie ik vooral problemen voor leraren, wel meer mixen bij andere activiteiten. Helaas lijken ook veel volwassenen 'bang' voor mensen met een handicap.

Bij de groepen 1 en 2 zou dit toch zeker moeten kunnen, is toch een iets andere vorm van les dan vanaf groep 3. En de meeste scholen kennen ook projectweken (mooie herinneringen aan gedroogde blaadjes, winkelen op de markt en uitstapjes naar de PTT* en rechtbank).
In het laatste deel van groep acht, na de cito, zou het qua lessen ook best moeten kunnen. Zeg ik als leek he, ik heb geen kaas gegeten van lesgeven, maar wij deden in dat deel nog maar weinig en zeker niets nieuws.


*Voor de jeugdigen: dan zagen we dus iemand in een hokje met allemaal vakjes, gesorteerd op postcode, die daar handmatig de brieven in sorteerde. Ging aardig snel ook nog.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Bij iedere hond die niet je eigen hond is moet je aan het baasje vragen of je de hond mag aaien. Dat is m.i. een algemeen fatsoenlijk uitgangspunt, ook bij de opvoeding.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
21-09-2019 12:30
Wat bewustwording betreft, lijkt het me trouwens goed om het breder te trekken. Door hoe we als samenleving met mensen die iets mankeren omgaan, komt men niet zoveel meer met elkaar in contact. Het taxibusje is 's ochtends de straat allang uit voordat de 'gezonde' leeftijdsgenoten naar school lopen. Scholen voor speciaal onderwijs liggen zelden midden in een woonwijk, maar op instellingsterreinen of tussen bedrijven. Wooninstellingen voor gehandicapten idem. Je komt mensen met een beperking bijna alleen nog maar tegen als je aardbeien gaat plukken of koffie gaat drinken op hun dagbestedingsplek.

Het lijkt me bijvoorbeeld heel leerzaam als je het voor elkaar zou krijgen om een reguliere schoolklas een paar dagen een klaslokaal in een school voor speciaal onderwijs te laten gebruiken, of zelfs de klassen te mengen. Een beetje het 'samen naar school' idee, maar dan voor een paar dagen.

Met een beetje mazzel komen ze daar dan ook wel een hulphond tegen. Twee vliegen in één klap.
in het dorp waar mijn moeder woont, hebben ze zo'n school waarbij reguliere leerlingen naar dezelfde school gaan als een aantal gehandicapte kinderen. De school werd kleiner door vergrijzing en op deze manier sla je 2 vliegen in 1 klap
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Zeggen dat het verboden is om de hond te aaien als die aan het werk is.
En dat je graag wil dat het kind er direct mee ophoudt.
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
21-09-2019 09:19
Klopt, die honden worden hun leven lang puur ingezet als slaven om het een ander goed uitkomt en mogen daarom van mij gerust worden geaaid. Dieren im gevangenschap hebben juist liefde en aandacht nodig. Want vrijheid zullen ze nooit krijgen en lekker rondrennen zullen ze nooit mogen. Ze worden hun leven lang gedwongen gefokt, ingezet en behandeld als gebruiksvoorwerpen. Niet als dieren.
:rofl: zelden zo’n achterlijk domme reactie gelezen. Heb er hardop om moeten lachen
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
21-09-2019 13:29
Mooi idee Yette.

Niet bij elkaar in 1 klas, want daarbij voorzie ik vooral problemen voor leraren, wel meer mixen bij andere activiteiten. Helaas lijken ook veel volwassenen 'bang' voor mensen met een handicap.
Daarom juist! Jong geleerd is oud gedaan, toch?
Maar inderdaad, het is te betwijfelen of je bij een leerkracht uit het regulier onderwijs zomaar wat speciale kinderen kan zetten. Andersom lijkt het me geen probleem. Ook wat leerstof betreft kan het prima, mits je twee havo combineert met twee havo. Als het even meezit, hebben ze ook nog dezelfde boeken.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
21-09-2019 15:33
Daarom juist! Jong geleerd is oud gedaan, toch?
Maar inderdaad, het is te betwijfelen of je bij een leerkracht uit het regulier onderwijs zomaar wat speciale kinderen kan zetten. Andersom lijkt het me geen probleem. Ook wat leerstof betreft kan het prima, mits je twee havo combineert met twee havo. Als het even meezit, hebben ze ook nog dezelfde boeken.
Bij elkaar in het gebouw zou in sommige gevallen ook kunnen, maar ik weet van een vriendin, die werkt in zo'n instelling, dat daar ook weer allerlei expertise en personeel bij komt kijken, wat het weer duurder zal maken.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Niets, nog eens herhalen; de eigenaar bepaalt of de hond benaderd mag worden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
elfjetwaalfje schreef:
21-09-2019 13:48
Bij iedere hond die niet je eigen hond is moet je aan het baasje vragen of je de hond mag aaien. Dat is m.i. een algemeen fatsoenlijk uitgangspunt, ook bij de opvoeding.
Sommige honden zijn bang voor zo'n aaimaniak, voelen zich in het nauw gedrongen en kunnen dan bijten. Nu zal dit niet het geval zijn met een hulphond, maar er zullen best andere angstige nerveuze dieren zijn die dan hun tanden in dat gezichtje zetten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Peponi schreef:
21-09-2019 09:33


Hoe leggen jullie je kinderen uit dat ze een hulphond niet mogen aaien en waarom niet? Dat zijn situaties die je pas ziet als je er eenmaal inzit natuurlijk.
Een vriendje van 1 van mijn kinderen heeft een hulphond en ik leg uit dat ze een hond met een dekje nooit mogen aaien omdat die aan het werk is. Als de hond van vriendje het dekje niet aanheeft mag je hem wel aaien.

Sowieso mogen ze een hond nooit zomaar aaien, dat moeten ze altijd even aan de baas vragen. Laatst mocht het ook een keer niet omdat het hondje slechthorend en slechtziend was. Niet iedere hond is van aaien gediend.
Alle reacties Link kopieren
Peponi schreef:
21-09-2019 09:33
Elke vrijdag. Omdat de markt nogal druk is voor haar en ze deze hulphond nog niet zo lang heeft. Haar vorige is overleden. Ze moeten dus ook nog een beetje aan elkaar wennen, maar het beessie doet het perfect. Met de oude hond had vriendin niets gezegd. Die hond was zo op zijn werk gefocussed dat niets hem kon afleiden. Zij zag het natuurlijk niet (vandaar de hulphond), vandaag dat ik mee ga. Maar wilde wel zo snel mogelijk weg want ze voelde zich absoluut niet veilig. Ik baal daar gewoon van. Die hond maakt het mogelijk dat ze veel zelfredzamer is en weer dingen kan doen en zulke idioten zullen er dan voor zorgen dat hij in het ergste geval ongeschikt wordt voor zijn werk.

Hoe leggen jullie je kinderen uit dat ze een hulphond niet mogen aaien en waarom niet? Dat zijn situaties die je pas ziet als je er eenmaal inzit natuurlijk.
Ik leer mijn kinderen om te vragen of ze de hond mogen aaien. Ik maak geen onderscheid in een gewone of hulphond.

Gewoon altijd vragen. In dit geval was het antwoord nee omdat het een hulphond is maar het kan ook zo maar zijn dat de hond kinderen niet leuk vind en potentieel kan bijten dus vandaar altijd vragen.
Alle reacties Link kopieren
Daar zeg ik bij dat ze drie en vijf zijn als ze groter zijn dan zal ik ze ook uitleggen wat een hulphond is en dat ze die uberhaupt nooit mogen aaien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven