Hoe toch netjes te handelen - hulphond

21-09-2019 08:58 122 berichten
Gisteren was ik met een vriendin naar het dorp. Ze is zeer slechtziend en heeft een hulphond. Op zijn ‘jasje’ staat duidelijk; ‘aai mij niet ik ben aan het werk’. Niet iedereen ziet dat meteen en vooral met kinderen gaat dat soms wel eens mis. Dat leg je dan lief in kindertermen uit en snappen ze meteen. Gisteren echter een dame op de markt die mij nog net niet aanvloog omdat ik haar kindje erop aan sprak (let wel, uitleggend wat voor een taak de hond had en dat hij heel lief is, maar niet geaaid mag worden als hij aan het werk is.) komt me daar toch een schreeuwende moeder bij die ‘zelluf wel bepaalt of haar kind dat lieve hulphondje aait want zo leert ze met dieren omgaat en hij werkt zo hard dus mag een aai best’ etc etc. En dat met decibel niveau straaljager en her en der een niet al te prettig scheldwoord erdoor’. Ik was helemaal flabbergasted en er kwam dus niks meer uit bij mij noch vriendin. Dit heb ik in al die tijd nog nooit gemaakt.

Hoe zouden jullie dit aangepakt hebben zodat ik niet nog een keer achteraf pas een “fuck ik had dit of dat moeten zeggen”. Nu kwam er alleen achteraf ook niets omdat er gewoon een klein kind bij stond.
hoezoos schreef:
21-09-2019 09:19
Klopt, die honden worden hun leven lang puur ingezet als slaven om het een ander goed uitkomt en mogen daarom van mij gerust worden geaaid. Dieren im gevangenschap hebben juist liefde en aandacht nodig. Want vrijheid zullen ze nooit krijgen en lekker rondrennen zullen ze nooit mogen. Ze worden hun leven lang gedwongen gefokt, ingezet en behandeld als gebruiksvoorwerpen. Niet als dieren.
Misschien is het beter om niet te reageren in onderwerpen waar je niets vanaf weet.
Hoezoos, ieder z’n eigen mening natuurlijk, maar die hond wordt ongetwijfeld thuis wel geknuffeld, hij is alleen op dat moment even aan het “werk”. Nog los van dat je vreemde honden niet zomaar moet aaien natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
21-09-2019 09:19
Klopt, die honden worden hun leven lang puur ingezet als slaven om het een ander goed uitkomt en mogen daarom van mij gerust worden geaaid. Dieren im gevangenschap hebben juist liefde en aandacht nodig. Want vrijheid zullen ze nooit krijgen en lekker rondrennen zullen ze nooit mogen. Ze worden hun leven lang gedwongen gefokt, ingezet en behandeld als gebruiksvoorwerpen. Niet als dieren.
:facepalm: x100
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
21-09-2019 09:19
Klopt, die honden worden hun leven lang puur ingezet als slaven om het een ander goed uitkomt en mogen daarom van mij gerust worden geaaid. Dieren im gevangenschap hebben juist liefde en aandacht nodig. Want vrijheid zullen ze nooit krijgen en lekker rondrennen zullen ze nooit mogen. Ze worden hun leven lang gedwongen gefokt, ingezet en behandeld als gebruiksvoorwerpen. Niet als dieren.
Een hond heeft graag een taak en ik zie altijd alleen maar liefde tussen zo'n hond en hulpbehoevende baas, ze zijn gelukkiger dan een hond die drie keer een kort rondje loopt per dag.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig vorige week zelf de fouten gegaan, liep op een evenement, waar meerdere honden aanwezig waren. Komt een jonge hond snuffelend op mij af, op het moment dat ik hem aan wil halen, zie ik zijn dek hulphond in opleiding. Netjes mijn excuses aangeboden. (Was een gele hond met geel dek, viel niet gelijk op)
Such a beautiful place to be with Friends.
2019 schreef:
21-09-2019 09:19
Hoe vaak ga jij met vriendin mee over de markt?
Wat zei vriendin hier van?
Elke vrijdag. Omdat de markt nogal druk is voor haar en ze deze hulphond nog niet zo lang heeft. Haar vorige is overleden. Ze moeten dus ook nog een beetje aan elkaar wennen, maar het beessie doet het perfect. Met de oude hond had vriendin niets gezegd. Die hond was zo op zijn werk gefocussed dat niets hem kon afleiden. Zij zag het natuurlijk niet (vandaar de hulphond), vandaag dat ik mee ga. Maar wilde wel zo snel mogelijk weg want ze voelde zich absoluut niet veilig. Ik baal daar gewoon van. Die hond maakt het mogelijk dat ze veel zelfredzamer is en weer dingen kan doen en zulke idioten zullen er dan voor zorgen dat hij in het ergste geval ongeschikt wordt voor zijn werk.

Hoe leggen jullie je kinderen uit dat ze een hulphond niet mogen aaien en waarom niet? Dat zijn situaties die je pas ziet als je er eenmaal inzit natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
21-09-2019 09:19
Klopt, die honden worden hun leven lang puur ingezet als slaven om het een ander goed uitkomt en mogen daarom van mij gerust worden geaaid. Dieren im gevangenschap hebben juist liefde en aandacht nodig. Want vrijheid zullen ze nooit krijgen en lekker rondrennen zullen ze nooit mogen. Ze worden hun leven lang gedwongen gefokt, ingezet en behandeld als gebruiksvoorwerpen. Niet als dieren.
Jij hebt om het maar netjes te zeggen best een verknipt beeld (van een hulphond).
I like being a mess. It's who I am.
quattro-stagioni schreef:
21-09-2019 09:10
Ik heb dit ooit meegemaakt met een kennis met een hulphond. Ook zo'n schreeuwende moeder die meende dat we haar prinsje zo hadden aangevallen toen kennis vriendelijk had gezegd dat de hond niet geaaid mocht worden. Kennis heeft het viswijf alleen maar glimlachend aangekeken en geen woord gezegd. Later zei kennis dat het toch geen zin had om er tegen in te gaan en dat het viswijf eigenlijk heel zielig was, want kennis had haar maar heel even ontmoet, maar het viswijf moest levenslang met haar akelige zelf leven.
Het komt dus helaas vaker voor.... bah
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
21-09-2019 09:19
Klopt, die honden worden hun leven lang puur ingezet als slaven om het een ander goed uitkomt en mogen daarom van mij gerust worden geaaid. Dieren im gevangenschap hebben juist liefde en aandacht nodig. Want vrijheid zullen ze nooit krijgen en lekker rondrennen zullen ze nooit mogen. Ze worden hun leven lang gedwongen gefokt, ingezet en behandeld als gebruiksvoorwerpen. Niet als dieren.
Reken maar dat ook hulphonden lekker mogen rondrennen en vrijheid hebben, wat een onzin zeg. Hulphonden hebben meestal een beter leven dan Fikkie van de buren.

On topic, tegen zoveel domheid (van die moeder dus) kun je nauwelijks op. Die hebben hun eigen ideeën. Blijkt nu ook wel door te vinden dat elke hond maar geaaid moet kunnen worden, ook na uitleg. Tot kind er één tegenkomt die van zich af grauwt en bijt, dan zijn de poppen dáárover weer aan het dansen.

Peponi schreef:
21-09-2019 09:33
Elke vrijdag. Omdat de markt nogal druk is voor haar en ze deze hulphond nog niet zo lang heeft. Haar vorige is overleden. Ze moeten dus ook nog een beetje aan elkaar wennen, maar het beessie doet het perfect. Met de oude hond had vriendin niets gezegd. Die hond was zo op zijn werk gefocussed dat niets hem kon afleiden. Zij zag het natuurlijk niet (vandaar de hulphond), vandaag dat ik mee ga. Maar wilde wel zo snel mogelijk weg want ze voelde zich absoluut niet veilig. Ik baal daar gewoon van. Die hond maakt het mogelijk dat ze veel zelfredzamer is en weer dingen kan doen en zulke idioten zullen er dan voor zorgen dat hij in het ergste geval ongeschikt wordt voor zijn werk.

Hoe leggen jullie je kinderen uit dat ze een hulphond niet mogen aaien en waarom niet? Dat zijn situaties die je pas ziet als je er eenmaal inzit natuurlijk.
Voor kinderen is het lastig te begrijpen wat een hulphond is misschien is er een project in de omgeving die scholen langs gaan om uitleg aan kinderen te geven?
gsleutel schreef:
21-09-2019 09:25
De reactie van Yette is hier ook wel op z'n plaats: 'U heeft geen idee waar u het over heeft!'
Idd. Thuis is het beestje gewoon vrij hoor. Daarbij zijn het specifiek soorten honden die juist willen werken. Niet elke hond is er geschikt voor. En reken maar dat ze een berg liefde krijgen
anoniem_387659 wijzigde dit bericht op 21-09-2019 09:39
25.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Peponi schreef:
21-09-2019 09:11
Het erge was dat er behoorlijk wat mensen omheen stonden maar niemand ook maar iets zei.
Die mensen waren misschien ook wel net zo flabbergasted als jullie?

Ik denk dat ik iets zou zeggen als “als u de opvoeding zo belangrijk vindt, dan zou ik eens beginnen met niet meer te schreeuwen en schelden in het bijzijn van uw kind”.
Alle reacties Link kopieren
wat raar zeg. Ik leer mijn kinderen dat welke hond dan ook je eerst het baasje moet vragen of je de hond mag aaien.
Nummer*Zoveel schreef:
21-09-2019 09:37
Ik denk dat ik iets zou zeggen als “als u de opvoeding zo belangrijk vindt, dan zou ik eens beginnen met niet meer te schreeuwen en schelden in het bijzijn van uw kind”.
:proud:
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
21-09-2019 09:19
Klopt, die honden worden hun leven lang puur ingezet als slaven om het een ander goed uitkomt en mogen daarom van mij gerust worden geaaid. Dieren im gevangenschap hebben juist liefde en aandacht nodig. Want vrijheid zullen ze nooit krijgen en lekker rondrennen zullen ze nooit mogen. Ze worden hun leven lang gedwongen gefokt, ingezet en behandeld als gebruiksvoorwerpen. Niet als dieren.
Was jij dat rare schreeuwende wijf toevallig?
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
21-09-2019 09:23
Zelf zou ik inderdaad botter zijn geweest. 'Hallo zeg, doe eens normaal! Nee is nee!'
Maar ook ik bedenk de verstandigste/gemeenste opmerkingen vaak pas achteraf.
Ik ook hoor. Ik had een paar jaar geleden een collega die meester was in het geven van zulke vileine opmerkingen maar dan op een keurig nette manier zodat de ander, de vervelend klant bijvoorbeeld, vaak in verwarring achter bleef.
Alle reacties Link kopieren
@ Peponi
Mijn kinderen mogen sowieso geen vreemde honden aaien, dus dat probleem heb ik nooit gehad. Verder heb ik ze gewoon op het moment dat we er eentje zagen, uitgelegd wat een hulphond is.
Peponi schreef:
21-09-2019 09:33
Hoe leggen jullie je kinderen uit dat ze een hulphond niet mogen aaien en waarom niet? Dat zijn situaties die je pas ziet als je er eenmaal inzit natuurlijk.
Mijn kinderen mogen geen enkele hond zomaar aaien, ze moeten het eerst aan de eigenaar vragen. En als de eigenaar aangeeft dat dit geen aai-hond is accepteren ze dat trouwens ook.

Laatst met de oudste een keer een hulphond gezien en toen heb ik uitgelegd dat ze van zo’n hond de eigenaar het niet mag vragen. De eigenaar is blind (slechtziend snapt ze nog niet) en heeft de hond nodig om de weg te leiden.
anoniem_240865 wijzigde dit bericht op 21-09-2019 09:43
7.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
21-09-2019 09:39
Was jij dat rare schreeuwende wijf toevallig?

Waarom zeg je zoiets? Alleen omdat ik een andere mening heb dan jij?
anoniem_354426 wijzigde dit bericht op 21-09-2019 09:42
7.36% gewijzigd
Peponi schreef:
21-09-2019 09:36
Het komt dus helaas vaker voor.... bah
Eventjes iets anders.. Heeft de hond een vuurwerktraining gehad? Dat is een hel voor hulphonden ik hoor nu al vuurwerk hier in de omgeving.
hoezoos schreef:
21-09-2019 09:41
Waarom zeg je zoiets? Alleen omdat ik een andere mening heb dan jij?
Vooral een erg domme mening. Je hebt geen idee waar je het over hebt.
LoveDobby schreef:
21-09-2019 09:33
Toevallig vorige week zelf de fouten gegaan, liep op een evenement, waar meerdere honden aanwezig waren. Komt een jonge hond snuffelend op mij af, op het moment dat ik hem aan wil halen, zie ik zijn dek hulphond in opleiding. Netjes mijn excuses aangeboden. (Was een gele hond met geel dek, viel niet gelijk op)
Nee dat klopt. Niet iedereen ziet het meteen. En dat is ook helemaal niet erg zoals jij het aangepakt hebt. Ik denk niet dat de eigenaar daar ook maar een beetje boos om was
2019 schreef:
21-09-2019 09:37
Voor kinderen is het lastig te begrijpen wat een hulphond is misschien is er een project in de omgeving die scholen langs gaan om uitleg aan kinderen te geven?

Wel ja joh, leg zoiets ook nog maar op het bordje van de juf/meester. Zulke dingen kunnen ouders hun kinderen toch gewoon leren/vertellen.
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
21-09-2019 09:41
Waarom zeg je zoiets? Alleen omdat ik een andere mening heb dan jij?
Ik zeg het niet, het was een vraag. En die stel ik omdat jouw houding precies overeenkomt met de houding van de vrouw die TO gister tegenkwam, namelijk zonder enig verstand van zaken oordelen en er volledig schijt aan hebben dat dit voor de hulpbehoevende in kwestie levensgevaarlijke situaties op kan leveren.
Andersom schreef:
21-09-2019 09:46
Wel ja joh, leg zoiets ook nog maar op het bordje van de juf/meester. Zulke dingen kunnen ouders hun kinderen toch gewoon leren/vertellen.
Nee dat word door vrijwilligers gedaan van hulphondenvereniging.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven