Hoe vaak een speelafspraak?

16-02-2020 16:43 234 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe vaak hebben jullie kinderen speelafspraken in de week? En zeg je wel eens zonder goede reden 'nee'?

Mijn zoon van zeven heeft de mogelijkheid om elke dag te spelen en het liefst speelt hij thuis. Inmiddels hebben we een max van drie keer in de week omdat ik het anders te druk vind worden. Bepaalde vriendjes en zijn neefjes mogen wel altijd komen omdat die super zoet kunnen spelen. Verder kan hij lekker buiten spelen met kinderen uit de buurt.

Ik vind de meeste vriendjes van mijn zoon niet zo leuk. Ze zijn brutaal, trekken kastjes open, pakken zonder te vragen eten uit de koelkast, mijn jongste zoon is wel eens geslagen, kinderen zeuren, kunnen zich niet vermaken, bemoeien zich met mij, maken dingen stuk... Ik heb vaak het idee dat ik als politieagent overal bovenop moet zitten en word er moe van. Gang laten gaan is geen optie, dan gaan er echt dingen stuk.
Mijn zoon kan zichzelf altijd prima vermaken en vindt alles leuk en ben zelf dus meer in de weer wanneer een vriendje te spelen is dan wanneer hij alleen thuis is.

Nu is de vakantie hier weer begonnen en stond vanmorgen om 8.45 uur het eerste vriendje alweer op de deur te bonzen om te spelen. Vanmiddag hetzelfde vriendje die zichzelf dan door mijn voortuin wurmt (lees plantjes vertrapt etc) en dan door het raam gaat gluren om te kijken of iemand thuis is. Zijn ouders hebben een groot gezin en heb het idee dat ze die kinderen in het weekend graag erop uit sturen zodat zij rust hebben.
Ik heb het vriendje beide keren weer naar huis gestuurd omdat ik zelf ook een rustige dag wil, maar voel me dan ook weer flauw...

Hoe doen jullie dat? Hebben jullie vaste dagen of bepaalde vriendjes die je liever niet dagelijks in huis hebt?
ohdeer wijzigde dit bericht op 16-02-2020 19:32
Reden: Spelfout
0.03% gewijzigd
Wat herkenbaar! Ook hier staan steeds buur(t)kinderen voor de deur op tijden waarop mijn kinderen echt het huis nog niet uitkomen. Ik ben er inmiddels ook meer dan klaar mee, maar vind dit ook wel lastig aan te geven bij de moeders. De druppel was vorige week: Ze wisten dat wij een weekendje weg zouden gaan en aan het einde van de middag naar een verjaardag moesten, maar stuurden toch de kinderen naar ons toe. Ik gaf bij de kinderen aan dat het nu niet uitkwam en dat ze maar eens een keer bij hun moesten spelen. Dat kon niet volgens buurmeisje, want mama is bij de mama van het andere buurkindje aan het koffie drinken. Daar mochten ze niet spelen, want dat was te druk.. Prima als dat een keer is, maar in de nu bijna 2 jaar dat onze kinderen buiten spelen hebben ze welgeteld bij beide gezinnen 1x mogen spelen. Ze zijn bij ons gemiddeld 2x per week. Heb dat nooit vervelend gevonden, maar nu ze ook op zondagochtend al voor 09.00 uur voor de deur staat zodat mama rustig naar de kerk kan of buurjongetje zoals gisterochtend ook zo vroeg zodat mama boodschappen kan doen ben ik er wel zat van.

Oudste dochter speelt het liefst elke dag, maar ik hou ook maximaal 3x aan per week en daarvan dan minimaal 1x bij iemand anders. Op school gaat het wel redelijk eerlijk: de ene keer bij ons, de andere keer bij de ander. In de straat helaas niet zo. Gelukkig verhuizen we over een jaar, wel vlak bij ons huidige huis, maar ik hoop dat de ergste aanloop dan wel klaar is.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter 1 keer per week. De rest is BSO en zwemles.

In het weekend mag alleen als het stormt of regent, anders gaat ze maar buiten spelen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Iema schreef:
16-02-2020 20:05
Wat herkenbaar! Ook hier staan steeds buur(t)kinderen voor de deur op tijden waarop mijn kinderen echt het huis nog niet uitkomen. Ik ben er inmiddels ook meer dan klaar mee, maar vind dit ook wel lastig aan te geven bij de moeders. De druppel was vorige week: Ze wisten dat wij een weekendje weg zouden gaan en aan het einde van de middag naar een verjaardag moesten, maar stuurden toch de kinderen naar ons toe. Ik gaf bij de kinderen aan dat het nu niet uitkwam en dat ze maar eens een keer bij hun moesten spelen. Dat kon niet volgens buurmeisje, want mama is bij de mama van het andere buurkindje aan het koffie drinken. Daar mochten ze niet spelen, want dat was te druk.. Prima als dat een keer is, maar in de nu bijna 2 jaar dat onze kinderen buiten spelen hebben ze welgeteld bij beide gezinnen 1x mogen spelen. Ze zijn bij ons gemiddeld 2x per week. Heb dat nooit vervelend gevonden, maar nu ze ook op zondagochtend al voor 09.00 uur voor de deur staat zodat mama rustig naar de kerk kan of buurjongetje zoals gisterochtend ook zo vroeg zodat mama boodschappen kan doen ben ik er wel zat van.

Oudste dochter speelt het liefst elke dag, maar ik hou ook maximaal 3x aan per week en daarvan dan minimaal 1x bij iemand anders. Op school gaat het wel redelijk eerlijk: de ene keer bij ons, de andere keer bij de ander. In de straat helaas niet zo. Gelukkig verhuizen we over een jaar, wel vlak bij ons huidige huis, maar ik hoop dat de ergste aanloop dan wel klaar is.
Jeetje, die buurvrouwen maken echt misbruik van je! Maar jij laat dat toe. Waarom zeg je daar niks van?
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon kan op ma-di en soms vr spelen. Op woensdag is hij naar papa en dinsdag bij oma wordt er niet afgesproken.
Hij speelt eigenlijk altijd als het ook kan maar ik probeer het wel een beetje te sturen. Met sommige kinderen is het gewoon heel gezellig en heb ik juist wat meer tijd voor mezelf als zij samen spelen. Maar helaas ook gemerkt dat het soms niet klikt en dat is echt verschrikkelijk. Wij doen spelen meestal tot een uur of 16:00u niet langer.
Als het niet gezellig is geweest zeg ik dat ook gewoon tegen een ouder en tegen mijn zoon. Hij wil er zelf dan vaak al niet meer mee spelen. Maar gelukkig heeft hij 5-6 vriendjes waar hij gezellig mee speelt
watdachtjehiervan schreef:
16-02-2020 20:23
Jeetje, die buurvrouwen maken echt misbruik van je! Maar jij laat dat toe. Waarom zeg je daar niks van?
Ja klopt, het is heel geleidelijk aan gegaan en pas sinds een paar weken is het zo extreem. Ik vind het altijd gezellig als die kinderen er zijn, want aan de kinderen ligt het niet en ik vind het voor onze kinderen leuk als ze met andere kinderen kunnen spelen. Ik stuur ze nu wel consequent weg als ze voor 10.00 uur aan de deur staan en als het mij niet uitkomt.
.
MevrKakel schreef:
16-02-2020 22:05
Waarom deze reactie?
De reactie was heel normaal. Als kinderen gewoon worden opgevoed, trekken ze bij een ander de boel niet open of kapot. Dan spelen ze en krijgen ze vanzelf wat limonade en wat fruit of een snoepje.
Jaja.

En een olifant is grijs. En een koe eet gras.


Heb je nog tips voor TO's probleem? Of vind je dat ze naar die ouders moet gaan van die 5 jarigen en opvoedadvies moet gaan geven?
MevrKakel schreef:
16-02-2020 22:05
.
Net te laat gewist.
Alle reacties Link kopieren
Als het aan mijn zoon lag van 6 wilt hij ook wel iedere dag met iemand spelen maar ik zeg eigenlijk best wel vaak nee. Ik heb er eerlijk gezegd niet altijd zin in maar er zijn ook vaak redenen voor dat het niet kan. Maar moet wel zeggen dat ik wel heel strikt ben als het gaat om kindjes die zich niet gedragen. En soms voelt het inderdaad wel flauw om dan nee te zeggen maar denk dat er een bepaalde balans moet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het concept speelafspraakjes niet. Vanaf een jaar of 5 zien ze elkaar toch lekker buiten. Kopje thee, koekje en wegwezen:

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/eri ... en-spelen/
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
17-02-2020 08:50
Ik snap het concept speelafspraakjes niet. Vanaf een jaar of 5 zien ze elkaar toch lekker buiten. Kopje thee, koekje en wegwezen:

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/eri ... en-spelen/
Wij wonen om verschillende redenen die in het verleden liggen nogal ver van school, dus dan zou ze nooit met klasgenootjes spelen. Vandaar afspraakjes, die worden overigens gewoon bij het hek van school gemaakt als ze buiten komen en er wordt dan meteen gespeeld, of niet. Geen agenda notities nodig verder ofzo.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
17-02-2020 08:56
Wij wonen om verschillende redenen die in het verleden liggen nogal ver van school, dus dan zou ze nooit met klasgenootjes spelen. Vandaar afspraakjes, die worden overigens gewoon bij het hek van school gemaakt als ze buiten komen en er wordt dan meteen gespeeld, of niet. Geen agenda notities nodig verder ofzo.
Ah, in dat geval snap ik het wel.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
16-02-2020 17:05
Ik duik in ieder geval niet in elk topic op om als een bejaarde te gaan mekkeren over de jeugd van tegenwoordig. Als vent 56 op een vrouwenforum. Hou toch een keer op zeg.

:proud: :worship:
Alle reacties Link kopieren
Op die paar vrije (mid)dagen naast de bso (waar ze met klasgenootjes spelen) dat het kan vind ik het prima. Ik vind het juist wel rustiger als kinderen elkaar bezig houden.

Onopgevoede kinderen en tijdstippen ben ik vrij makkelijk mee. Ik erger me niet snel aan kinderen, heb een kindproof huis en ik begrijp ook heel goed dat veel ouders hun kroost op woensdagmiddag graag tot 17:00 kwijt zijn omdat ze dan kunnen werken/boodschappen doen enz, dat heb ik zelf immers ook. Zo help je elkaar als werkende ouders.

Alleen als er steeds ruzie is dan bepaal ik dat er voorlopig niet meer met dat kind wordt gespeeld want dat vind ik heel stressvol voor iedereen inclusief mezelf.

En in het weekend heb ik vaak afspraken of verjaardagen met vrienden met kinderen in dezelfde leeftijd (vaste kliek) en dan spelen ze daar mee, ook als ze liever met een vriendje van school willen spelen ofzo. Als ze straks iets groter zijn en zonder toezicht buiten kunnen spelen en doordeweeks dan mogen ze zelf bepalen maar ik wil zelf ook nog een sociaal leven hebben dus dan schikken ze zich soms maar.

Gespeeld wordt er genoeg in ieder geval ;)
Alle reacties Link kopieren
In het weekend en de vakanties wordt er hier niet zoveel afgesproken. Soms is er wel een partijtje, maar de meeste kinderen hebben in het weekend sport en/of familiebezoekjes. Wij zijn ook vaak weg in het weekend. Als we er wel zijn en ze wil spelen dan is het meestal (zoals alle spontane speeldates) met buurmeisje. Maar zij staat niet 's ochtends bizar vroeg al voor de deur. Soms willen ze bij elkaar logeren en dat is meestal prima.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Speelafspraken kunnen hier 3 dagen in de week (1 dag bij opa en oma en 1 dag zwemles). Zijn vaak dezelfde kinderen. De een moet je wat meer in de gaten houden dan de ander. Wanneer ze voor het eerst komen spelen, wordt er niet meteen boven gespeeld. Ik hou graag een oogje in het zeil 😉. Kinderen die zich niet gedragen krijgen een waarschuwing en anders bel ik de ouders of ze hun kind komen halen. Mijn ervaring is dat een goede waarschuwing over het algemeen al voldoende resultaat geeft. Zo niet, twijfel ik ook echt niet. Hup, ga thuis maar vervelend doen!

In de buurt hebben we de ‘afspraak’ dat als de gordijnen ‘s morgens nog dicht zitten, er niet wordt aangebeld. Sommige kinderen moesten daar wat vaker aan herinnert worden, maar nu werkt het best goed!
Alle reacties Link kopieren
Goeie, die afspraak van de gordijnen!
Dat kan je natuurlijk ook zelf tegen de vroege vogeltjes zeggen. Dat ze niet mogen aanbellen als de gordijnen dicht zijn.
Alle reacties Link kopieren
Zoon gaat 3 dagen naar bso en zou het liefst op alle andere dagen ook afspreken. Dat lukt en kan niet altijd, maar ik zet er verder geen beperking op. Hij speelt liever thuis met vriendjes en aangezien ik ze meestal behoorlijk hun gang kan laten gaan vind ik dat prima. Ze vragen of ze een snoepje mogen en of ze op de nintendo mogen en een nee wordt ook geaccepteerd. Voor mij betekent een speelafspraak minder werk dan als ik met hem moet spelen en ik vind het erg leuk om te zien hoe ze samen spelen, hoe creatief ze zijn etc.
Alle reacties Link kopieren
Dubbeljus schreef:
17-02-2020 09:40
Op die paar vrije (mid)dagen naast de bso (waar ze met klasgenootjes spelen) dat het kan vind ik het prima. Ik vind het juist wel rustiger als kinderen elkaar bezig houden.

Onopgevoede kinderen en tijdstippen ben ik vrij makkelijk mee. Ik erger me niet snel aan kinderen, heb een kindproof huis en ik begrijp ook heel goed dat veel ouders hun kroost op woensdagmiddag graag tot 17:00 kwijt zijn omdat ze dan kunnen werken/boodschappen doen enz, dat heb ik zelf immers ook. Zo help je elkaar als werkende ouders.

Alleen als er steeds ruzie is dan bepaal ik dat er voorlopig niet meer met dat kind wordt gespeeld want dat vind ik heel stressvol voor iedereen inclusief mezelf.

En in het weekend heb ik vaak afspraken of verjaardagen met vrienden met kinderen in dezelfde leeftijd (vaste kliek) en dan spelen ze daar mee, ook als ze liever met een vriendje van school willen spelen ofzo. Als ze straks iets groter zijn en zonder toezicht buiten kunnen spelen en doordeweeks dan mogen ze zelf bepalen maar ik wil zelf ook nog een sociaal leven hebben dus dan schikken ze zich soms maar.

Gespeeld wordt er genoeg in ieder geval ;)
Ik heb hier wel een andere kijk op.
Andere ouders helpen doe ik met liefde en met regelmaat, maar wel alleen voor vrienden, zwagers en mijn broer en af en toe de buren wanneer ze erom vragen. Ik begrijp (ook als huismoeder trouwens) heel goed dat het soms fijn is om iets te doen zonder kinderen erbij, maar voel me niet geroepen om voor gratis oppas te spelen.

Ik heb namelijk al eens meegemaakt dat een vader tijdens een speelafspraakje gewoon te werk ging zonder dat te melden. Zijn kind kreeg acuut een oorontstekingen en schreeuwde het uit. Ik kon niets voor hem betekenen omdat hij alleen zijn ouders wilde en ik niet wist of hij wel pijnstillers mocht.
Uiteindelijk kreeg ik vader dan te pakken en duurde het nog een uur voordat hij er was. Kind werd pas rustig toen hij zijn vader zag.
Dit kan natuurlijk ook op de opvang gebeuren, maar ik zit niet op dit soort praktijken te wachten.
Had ook eens een vriendje die tot 18.00 uur bleef omdat het beter uitkwam voor zijn moeder die idd nog moest werken en boodschappen doen. Kinderen waren echt uitgespeeld en klaar met elkaar. Zit je dan met een chagrijnig kind die niets wil en op zijn moeder zit te wachten die niet bereikbaar is.

Speelafspraken zijn voor de kinderen, anders is het gewoon oppassen wat je doet.
Mijn zoon van zes heeft denk ik eens per maand een speelafspraakje. Hij heeft zelf nog nooit om een speelafspraak gevraagd maar eigenlijk altijd wel "ja, leuk" geantwoord wanneer een ander hem vroeg (zowel als uitnodiging bij die ander thuis als de vraag of het klasgenootje eens bij hem thuis mag komen).
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 17-02-2020 11:27
0.33% gewijzigd
Eens met Ohdeer. Speelafspraakjes zijn er niet om de ouders te ontlasten, maar voor de kinderen. Bij sommige kinderen kan spelen op woensdagmiddag tot 17:00, van andere weet ik: dat is te lang. En ik wil altijd de mogelijkheid om te kunnen bellen als het niet meer gaat.
Daarbij komt dat van de ouders van wie ik het idee kreeg dat ze op sommige momenten graag hun kind even kwijt waren, het maar heel zelden ook de andere kant op werkte...
anoniem_371618 wijzigde dit bericht op 17-02-2020 11:41
Reden: Te snel
63.29% gewijzigd
Wow, ik lees hier verhalen waar mijn bek van openvalt en prijs me echt gelukkig met de vriendjes van mijn kinderen maar vooral ook met de ouders! ;-)

Kinderen gaan twee dagen naar de BSO. Op de andere dagen mogen ze zo vaak afspreken als ze willen, mits er niet naar de tandarts/kapper/oma's verjaardag gegaan moet worden. Soms spelen ze drie keer per week ,soms een paar weken bijna niet. Oudste (8) regelt het inmiddels bijna helemaal zelf, ook in het weekend. Jongste (5) moet nog wat geholpen worden.

Als ze vriendjes naar ons toe meenemen, heb ik het liefst dat ze er allebei een meenemen, omdat de ander er anders altijd als een vijfde wiel aan de wagen bij hangt en ik een hoop aan het schipperen ben. Overigens heeft oudste een stuk of 5, 6 vaste vriendjes die van mij allemaal ook in de vakantie of op studiedagen gerust de hele dag mogen komen (gebeurt wel eens wegens onhandig gepland werk van een van de ouders, ook vice versa trouwens). Jongste is daar nog wat zoekende in.

Buitenspelen met vriendjes uit de buurt gebeurt bijna nooit, omdat er maar heel weinig leeftijdsgenootjes van hun in de buurt wonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het hele concept "speelafspraak" niet zo. Ik hoefde nooit af te spreken om vrienden mee naar huis te nemen. Soms speelden we urenlang buiten, soms ook sleepte ik wat vrienden mee naar huis, of ik ging met buurtvrienden of schoolvrienden naar hun huis. Dat hoefde echt niet eerst afgesproken te worden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Luci_Morgenster schreef:
16-02-2020 22:20
Net te laat gewist.
Of net op tijd bedacht dat het inhoudelijk niets toevoegde.
Het is maar net hoe je het bekijkt. :hyper:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven