Hoe voor te bereiden op de bevalling?

19-10-2008 01:50 46 berichten
Hoi,

Hoe hebben jullie je voorbereidt op de bevalling?

Ik had zojuist een verjaardag waar nog twee zwangere dames aanwezig waren. De één volgt zwangerschapsgym, de ander zwangerschapsyoga. Ik nog helemaal niets (heb ook nog 3,5 maand). Wat ik mij afvraag, als je zoiets niet wilt doen, hoe kun je je dan het beste voorbereiden?

Ik heb zoiets van, ik zie het straks allemaal wel. Kan nu wel gaan lezen over wat er allemaal mis kan gaan, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. En mocht er wat misgaan, zullen ze mij daar vast wel tekst en uitleg bij geven. Ik wil gewoon geen overschot aan info tot mij nemen, omdat ik anders helemaal niet meer durf te bevallen :-) (zal natuurlijk wel moeten).

Dus, hoe hebben jullie het gedaan en was je er achteraf tevreden mee? Of had je meer willen weten?
Alle reacties Link kopieren
Het boekje "duik in je weeen" vond ik zelf erg leuk geschreven veel nuttige tips hoe de weeen op te vangen, je krijgt gewoon zin in je bevalling.

Het is zeker nuttig om een cursus te doen. Er wordt ook besproken wat je aan je zwangerschaps kwaaltjes kunt doen. In mijn werk als kraamvz in het ziekenhuis merk je gewoon dat mensen meer voorbereid zijn op wat er gaat komen. Vrouwen (en hun partners) lijken minder snel paniekerig als de weeen heftig worden. Niet dat een cursus zaligmakend is maar vooral mannen staan wat zekerder in hun schoenen en voelen zich nuttig als zij zich nog wel herinneren wat de juf van de pufclub heeft verteld.

Natuurlijk weten ze in het zh ook hoe het moet, bevallen. Maar als je wee op wee krijgt ontbreekt de tijd om eens een goede boom over al de ins en outs van weeen opvangen en ademhaling, ontsluiting, pershoudingen ed op te zetten laat staan ze op je gemak eens uit te proberen.

Stellen die zich samen hebben voorbereid op de bevalling zijn vaak een echt team. Niet dat ze dan gegarandeerd een makkelijke bevalling hebben maar ze kijken er vaker met een goed gevoel op terug. Kennis is macht, als je weet waar een verloskundige het over heeft kun je een actieve rol hebben in hoe je bevalling verloopt. (ik kan niet precies onder woorden brengen hoe ik dit bedoel op dit tijdstip, hoopt dat het een beetje overkomt)

En ik vind het eerlijk gezegt ook een beetje knullig als mensen niks weten over ontsluiting, vliezen, vruchtwater en placenta's. Als je een konijn koopt haal je toch ook een boek over hoe en wat met mijn konijn!
Op wat voor cursus dan ook gaat het helemaal niet over complicaties, ze gaan juist heel erg uit van een normale bevalling. Over complicatie wordt alleen maar gesproken als er vragen van de zwangeren komen. En dan nog wordt er benadrukt dat de meeste bevallingen min of meer normaal verlopen.

Wat ik net nog zeggen wilde is dat de pijnstillingsvraag bij 2 cm ontsluiting veeel vaker voorkomt bij vrouwen die zich niet voor bereid hebben. We onderscheiden hierbij 2 typen: de onzekere barende die uit een soort verlegenheid of schaamte niet op cusus durfde of de wat eigenwijze, evt wat zwaksociaal barende die zo'n dom mutsen cluppie niet nodig heeft en als het toch pijn blijkt te doen zich heeft voorgenomen alles bij elkaar te schreeuwen, moet je eens kijken hoe snel ze die ruggeprik komen zetten! (hier hoort een smile!)
Ja hoe bereidt je je voor op een bevalling. Je regelt kraamhulp, zwangerengym en andere dingen die voor een bepaalde maand geregeld moeten worden.

Ik las alles wat los en vast zat over de bevalling. Inknippen, zware bevalling, ziekenhuis, thuis maakte mij niet uit. Ik had zoiets van, dit is mijn eerste kindje en iedere bevalling is weer anders dus die van mij ook.

En wat Malibu ook zegt, ik vond zwangergym heel leerzaam en nuttig. Ook voor mijn man. Onder de bevalling vergat ik wel eens iets en dan hielp hij mij herinneren hoe het moest.

En wat andere mensen steeds tegen mij zeiden tijdens de zwangerschap, het gaat der lekkerder in als het eruit komt
ik(wij) hebben de curcus samen bevallen gedaan.

Ik vond het prettig om te weten wat er ongeveer ging gebeuren.

En ook dat mijn vriend dat wist.

op een gegeven moment ben ik in paniek geraakt,maar gelukkig wist hij nog hoe je moest puffen! Ha,ha!

Maar ach, je baby komt er zowieso wel uit hoor..!
Ik ben 2 x naar zwangerschapsgym geweest... wat een ellende. Zonder is het mij ook gelukt. Bevallen is een oerding... elke vrouw kan het! En de begeleiding tijdens je bevalling zorgt dat weet wat je wanneer mag en kan doen.

Succes!
Ik ben blij dat ik op zwangerschapsgym ben geweest. Je leert houdingen om op te staan, te slapen, handige tips en we wisselden rennies uit tijdens de gym

Alle gekheid op een stokje, ik vond het fijn om naar de gym te gaan, en ben nog blijer dat mijn vriend er was, want ik vergat goed te ademen en hij had in één les genoeg geleerd om mij weer op de rit te krijgen tijdens de bevalling. Er wordt aandacht besteed aan je hele lijf, heb erg veel gehad aan de oefeningen voor je bekkenbodem.

Bovendien had ik alles al gelezen wat er te lezen viel, ook over complicaties en nare dingen. Wel heb ik altijd gedacht: als al die vrouwen voor mij het kunnen, dan kan ik het ook, daar heb ik geen boek voor nodig.

Veel plezier met bevallen straks!
Ik ben alleen naar de informatieavond van de verloskundige geweest. Verder helemaal geen cursussen, had geen zin in een groep zwangere mutsen en gelukkige stelletjes. Ik was er heel nuchter in, vrouwen bevallen al tienduizenden jaren, kind komt er altijd uit dus dat zal mij dan ook wel lukken. Ik vond de informatieavond van de verloskundige wel fijn om gedaan te hebben. Ging voornamelijk over wat je kunt verwachten, wat je klaar moet zetten en wanneer je moet bellen. Maar ik heb nou niet het idee dat ik iets gemist heb door geen cursus te doen voor het opvangen van weeen, ademhalingstechnieken en weet ik wat allemaal.
Hoi,

Ik ben niet op zwangerschapscursus geweest, ben niet verlegen of beschaamd en ook niet zwak sociaal. Het kwam er op de ene of andere manier niet zo van en ik had er geen behoefte aan. Heb wel boeken gelezen over de bevalling en zo wist ik ook alles van de fases en de complicaties die konden optreden. Ik ben zelf op de uitgerekende dag thuis bevallen. En eigenlijk verliep mijn bevalling heel oke. Op een gegeven moment kon ik niks anders doen dan puffen, dat was een automatisme, zolang ik me op mijn ademhaling kon concentreren leidde dat een beetje (beetje!) af van de pijn. Ik heb ook niet gegild om een ruggepruk oid. Ook niet tijdens een weeenstorm. Heb steeds voor ogen kunnen houden, dat de pijn ervoor zorgde dat mijn baarmoeder open ging en zo mijn kind eruit kon (haha dat klinkt wel heel zweverig, maar uiteindelijk heb ik ook wel gezegd (gezegd niet gegild) dat ik nooit! meer zou bevallen enzo. En eerlijk gezegd was ik aan het einde van de bevalling ook wel vergeten wat ik precies aan het doen was. Ik was echt verbaasd toen er een kind bovenop me werd gelegd ). Maar eigenlijk had ik een prima bevalling. Over een paar maanden mag ik weer, ook nu ga ik niet op een pufcursus. Ik hou gewoon niet zo van clubjes, ook niet nu ik zwanger ben.
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
Ik heb helemaal niets gedaan aan cursussen. Had er geen zin in en was er te beroerd voor. Wel het boek Veilig bevallen van Beatrijs Smulders gelezen. Mijn vriend ook.

En ook ik ben bevallen...:-) Geen moment tijdens de bevalling heb ik gedacht 'had ik maar....' Mijn vriend was een grote steun en ook wij waren een team.

Gewoon goed naar je eigen lichaam luisteren en tips/adviezen van vk opvolgen. Klinkt erg nuchter, maar zo is het wel!
Oh en mijn man heb ik gewoon verteld wat hij moest doen. Ik zal ongetwijfeld niet mijn liefste stem hebben opgezet, maar ik heb ook echt niet tegen hem geschreeuwd of gesnauwd. Eigenlijk was zijn taak redelijk eenvoudig: niet flauwvallen, bij mij blijven en toenh ik in bad lag, warm water over mijn buik heen gooien (geen idee waarom, maar dat hielp) . Hij heeft alle drie de taken goed doorstaan, ook zonder cursus.
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
Ik heb geen zwangerschapsgym gedaan, geen zwangerschapsyoga en geen informatie-avonden. De verloskundige heeft me inderdaad redelijk de praktische dingen verteld, wat ik een beetje kon verwachten enzo.

Ik heb niet het idee gehad dat ik iets gemist heb. "Puffen" werd me in het heetst van de strijd geleerd en dat was precies op tijd. Het was geen makkelijke bevalling, maar ik denk niet dat ie soepeler was gegaan als ik alvast geoefend had.

Ik vind dat je moet doen wat bij je past en waar je je goed bij voelt. Voor de één is dat alles lezen en doen wat er aangeboden wordt, voor de ander is dat heel anders. Mijn motto was ook: als zoveel vrouwen over de hele wereld kunnen bevallen, dan zal ik het toch ook wel kunnen? En jawel, ik kon het!
[quote]FullHouse schreef op 19 oktober 2008 @ 09:55:

Ik heb geen zwangerschapsgym gedaan, geen zwangerschapsyoga en geen informatie-avonden. De verloskundige heeft me inderdaad redelijk de praktische dingen verteld, wat ik een beetje kon verwachten enzo.

Ik heb niet het idee gehad dat ik iets gemist heb. "Puffen" werd me in het heetst van de strijd geleerd en dat was precies op tijd. Het was geen makkelijke bevalling, maar ik denk niet dat ie soepeler was gegaan als ik alvast geoefend had.

Ik vind dat je moet doen wat bij je past en waar je je goed bij voelt. Voor de één is dat alles lezen en doen wat er aangeboden wordt, voor de ander is dat heel anders. Mijn motto was ook: als zoveel vrouwen over de hele wereld kunnen bevallen, dan zal ik het toch ook wel kunnen? En jawel, ik kon het![/quote]

Hier denk ik precies hetzelfde over!!
Ik heb ook geen zwangerschapsgym gedaan, maar wel een paar boeken gelezen over hoe een normale bevalling eigenlijk gaat.....want ik wist dus echt niks. Dacht dat je bij een eerste een hele dag lag te persen.....dat er eerst ontsluitingsweeen komen en dat zo'n bevalling verschillende stages heeft vond ik toch wel nuttig om te weten.

Daarbij moet je dan ook weer bedenken dat iedere bevalling weer anders is, en dat het soms best wel vlug gaat, ook bij een eerste.

Ik was eerst eigenlijk ook doodsbang door verhalen van tantes en mijn eigen moeder, maar als je op het eindje loopt, krijg je toch zoiets van Kom maar op, ik wil nu mijn kind wel eens in mijn armen houden, dan kan je eigenlijk niet wachten tot het begint.

Veel succes, je gaat een mooie tijd tegemoet.
Ik had geen zin in een clubje, maar wilde wel heel concreet weten wat er allemaal gebeurt met je lijf tijdens een bevalling, en hoe je daar mee om kan gaan. We hebben toen een soort van "spoedcursus" mensendieck gedaan, in één avond de meest basale info. Ik heb niet heel veel nieuws gehoord (maar had al wel redelijk wat gelezen), maar het was prettig om eea even op een rijtje te hebben. Met de puftechnieken en houdingen heb ik tijdens mijn bevalling niks gedaan, mijn lijf wilde andere dingen en dat ging prima. Ik geloof niet dat je "droog" kan oefenen op het opvangen van weeen, maar weten wat er met je lijf gebeurt hielp mij wel om de pijn wat meer te accepteren (klinkt zweverig, maar ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen) en er niet tegen te vechten of heel angstig van te worden.
Ik heb zwangerschapsgym gedaan en heb er echt veel aan gehad. Het puffen en aannemen van de juiste houding, ook mijn man is meegeweest naar de partnerles en kon me goed ondersteunen. Er werd duidelijk uitgelegd uit welke fasen een bevalling bestaat en met platen werd geïllustreerd hoe de ontsluiting tot stand komt en wat de baby precies doet, vond dat heel interessant en geruststellend. Verder vond ik het vooral heel gezellig. Ik heb een leuke groep meiden getroffen waarmee ik nog steeds regelmatig contact heb. Heel leuk.
Ik heb geen cursus gedaan, en ben 3 x bevallen, persen alle keren totaal in 10 minuten. Heb wel op Inet rond gelezen over van alles, en verder gewoon er aan toe gegeven op het moment van de bevalling.

Heb vertrouwen in je lijf, in de VK, en voel je fijn (dus of thuis of ziekenhuis) en ben niet bang voor wat je voelt. Geef je je er helemaal aan over, niet in paniek raken, en het puffen leer je op het moment vanzelf wel.

Ik ben ook heel nuchter daar in, ben niet in paniek geraakt, en het ging gewoon goed allemaal. Het zal per persoon verschillend zijn, maar voor mij was het niet nodig.

Mijn man is ook heel nuchter en heeft gewoon goed geholpen
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
Ergens is het ook wel goed om je niet te veel voor te bereiden, althans je er geen vaste voorstelling van te maken. Als je denkt romantisch te gaan bevallen bij kaarslicht, dan kan het enorm tegenvallen als het bijv. een keizersnede wordt. Dit kan ook een teleurstelling achteraf betekenen dan.

Ik ben nu 27 weken zwanger, en ook om de tijd bewust te beleven doe ik wel yoga en een cursus (zwanger compleet via de Thuiszorg). Uiteraard groeien de baby's (verwacht een tweeling) gewoon lekker verder, en ze zullen er tzt ook heus wel uitkomen, en dan moet je je er inderdaad aan overgeven.

De yoga vind ik heerlijk ontspannend en de cursus is gewoon heel leerzaam. Ze vertellen je allerlei info, waar je uiteraard ook wel zonder kunt, want zoals gezegd; geboren worden ze toch wel.

9 maanden lijken heel lang, maar ze zijn ook zo weer voorbij. Daarom vind ik de cursussen heel leuk om het bewust te beleven.
Het belangrijkste aan zo'n cursus is dat je vantevoren bedacht hebt voor jezelf wat de mogelijkheden zijn, op alle gebieden, zodat je weet wat je te wachten staat en niet in paniek raakt omdat je niet weet wat je lijf aan het doen is.

Je hebt de babypijler op het vivaforum al gevonden, dus je weet vast wel van de hoed en de rand...

Ik heb een yogacursus gedaan met als doel om er leuke kennissen aan over te houden en om elke week een uurtje bewust met de baby bezig te zijn. Uiteindelijk zat ik me wekelijks te ergeren aan de juf en was er eigenlijk helemaal geen leuk sfeertje, vriendschappen heb ik er dus niet aan over gehouden.

Zonder die cursus was mijn kind ook wel geboren...
Ik ben zonder cursus bevallen. Ik heb wel het boek van Beatrijs Smulders gelezen (Veilig bevallen), maar vond dat het daarin wel allemaal erg zweverig en rooskleurig werd voorgesteld. Alsof je bij een ziekenhuisbevalling van de verloskamer je eigen knusse plekje kunt (mag) maken. Wat ik wél uit haar boek gehaald heb, is de bevestiging dat het het beste is om maar gewoon mee te gaan met wat er over je heen komt en om maar gewoon te doen wat jou op dat moment het beste lijkt.

Omdat het boek van Beatrijs echt gericht is op een gezonde thuisbevalling, heb ik er nog een ander boek bijgehaald (Bevallen en opstaan) dat iets minder zweverig is en iets meer info geeft over andere dan de standaard gezonde thuisbevallingen. Hier heb ik meer aan gehad, in de zin van dat ik wat beter was voorbereid op wat het betekent om een couveusekind te krijgen e.d.

Maar uiteindelijk moet je bevallen gewoon zelf doen en uiteindelijk wijkt elke bevalling af van het standaardscenario of van de paar scenario's die in zo'n boek of op zo'n cursus gegeven wordt of worden. Bovendien worden er gewoon aanwijzingen gegeven door de verloskundige of door de gyn.

In het ziekenhuis vertelden ze me overigens dat er regelmatig vrouwen bevielen zonder voorbereidende cursus (of überhaupt zonder voorbereiding) en dat ze in de praktijk geen verschil zagen tussen vrouwen die wel op cursus waren geweest en vrouwen die en geen hadden gevolgd.
Ook hier een mama die geen cursus heeft gevolgd hoor.. zag mezelf gewoon niet tussen alle puffende en steunende moeders in spe liggen.. NIets ten nadelen van hun hoor..gelukkig zijn ze er voor diegene die ze wel nodig hebben of juist voor de gezelligheid..

Ik ben bevalen in 6 uurtjes van mn meissie en de VK kon mij porecies vertellen hoe ik moest ademen..

maar succes meis straks.. (ook jij kan het... moest zelf altijd zo lachen om de opmerking van de VK.. er is er nog nooit een blijven zitten)
Bij m'n eerste ging ik braaf naar cursus want dat hoort erbij eh?

Was echt niet leuk! Elke keer met lood in m'n schoenen erheen.

Manlief elke keer braaf mee en elke keer vond de juf het weer nodig om hem voor gek te zetten omdat z'n Nederlands toch niet goed genoeg was om haar te begrijpen.

Tijdens de bevalling heb ik er ook niet ech iets aan gehad. Bij de cursus hameren ze erop dat je op het riedeltje van altijd is kortjakje ziek moet puffen. Da's heilig en verplicht, je moet en zal kortjakje blijven puffen!

Kon ik dus niet tijdens de weeen, dat was voor mij precies de verkeerde puftechniek en zodra ik daar mee ophield ging het veel beter.

Bij de tweede heb ik lekker geen cursus gedaan. Heerlijk, voelde net als spijbelen
Alles gelezen wat los en vast zat, samen bevallen gedaan en me helemaal voorbereid op hoe een standaard bevalling hoorde te gaan. En toch overviel het gegeven 'bevallen' me heel erg en was ik niet voorbereid op het feit dat het niet standaard verliep. Ik dacht alles te weten en man, wat wist ik eigenlijk weinig zeg. Er wordt een boel over zwanger en bevallen geschreven. Maar over de niet standaard dingen lees je maar bagger weinig (met het oog op dat de meeste bevallingen standaard verlopen) en daar ben je dan alsnog nauwelijks op voorbereid. Had ik nog beter niks kunnen weten, omdat ik nu wel erg moest schakelen naar wat er komen ging ipv wat ik dacht dat er hoorde te komen.

Maar ademhaling en dat soort dingen is mij opgevallen, dat gaat eigenlijk geheel automatisch. En een verloskundige oid helpt je wel mee. Misschien voor je partner wel fijn om 1 keer voorgedaan te krijgen, omdat vrouwen op een gegeven moment in paniek kunnen raken. Als je partner dan weet hoe daar mee om te gaan en het ademen op te pakken, is dat wel fijn. Want het kan uren duren voordat je weer een verloskundige ziet en dan is het fijn als je thuis iemand hebt die je kan steunen en coachen!
Hahaha, Intiem, dat had ik dus ook. Ik dacht dat ik nog láng niet zou bevallen, want volgens het boek zou eerst het hoofdje staan. Nou, ècht niet dus. Kind floepte van volledig ín mijn buik naar volledig úit mijn buik. Zonder dat ik dat hoofdje ook maar óp de uitgang heb voelen drukken, laat staan dat ik enige druk ín die uitgang heb kunnen voelen. Ik ben er nog dagen beduusd van geweest dat ze er dus al uit was en dat ik niet eens fatsoenlijk heb hoeven persen. Wát een deceptie.

Over de bloedafname via het geboortekanaal stond ook niets in de boeken trouwens. Mán, man, man wat deed dat een pijn. En het móest gebeuren (Qties hartslag zakte bij elke wee weg en ze moesten kijken of het nog verantwoord was om door te bevallen), dus het ging gewoon tijdens de weeën door. En ik daar maar liggen, in die beugels, kon geen kant op. Na een aantal pogingen (!) heeft de arts het opgegeven. Qties hartslag herstelde zich wat beter en "nu is er geen indicatie meer, mevrouw". (Hij heeft de volgende dag zijn excuses aangeboden, omdat hij me zo'n pijn had gedaan. En terecht. Mijn rug- en kamelenweeën* waren er níets bij. )

* Dit zijn termen die je pas achteraf hoeft te kennen, om te kunnen vertellen hoe zielig je bent. Vooraf voegen ze niets toe en tijdens kun je de mededeling van de binnenlopende verpleegkundige dat ze je zo zielig vinden omdat je kamelenweeën hebt gewoon ter kennisgeving aannemen en doorpuffen.
Moet je je voorbereiden?? Ik laat het maar gewoon allemaal over me heen komen. Ik ben naar cursus geweest en ik ben vandaag begonnen met het drinken van framboosbladthee. Dit schijnt voor soepelere baarmoedermond en sneller herstel na de bevalling te zorgen.

Ik zie wel. Ik heb nog 2 weken dus ik ga me vooral niet zitten opfokken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven