Hond en kind

03-07-2011 09:34 196 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben twee honden waarvan één engelse bulldog kruising. Hij is vrij groot, weegt 40 kilo en vrij lomp maar altijd wel heel lief geweest en nog steeds wel.

Alleen, mijn zoon kan sinds kort niks meer goed doen bij hem. Mijn zoon is 20 maanden oud en is er eigenlijk heel voorzichtig mee, met beide honden. Die andere vind hem wel leuk en laat zich ook aaien en knuffelen door mijn zoon. Ze zijn ook allebei gewend om veel aangehaald te worden, door onszelf.

Sinds kort is de engelse bulldog bij iedere aanraking van mijn zoon al aan het grommen. Ik hield het net eens in de gaten maar mijn zoon hoeft maar naar hem toe te lopen en hij begint te grommen en zijn haren staan een beetje overeind. Ik krijg er geen goed gevoel bij. Ik corrigeer eigenlijk altijd alleen maar mijn zoon als iets te lomp gaat, maar de laatste tijd ook de hond als hij om niks al begint te grommen.

Hij zit nu even buiten, maar er bekruipt me steeds vaker een naar gevoel. Ik ken dit gedrag ook niet van hem.

Iemand enig idee en wat zou jij hiermee doen? Wij verwachten ons tweede kindje in augustus dus hij zal er toch aan moeten wennen.

In zijn mand en bij zijn eten word hij al met rust gelaten, dat weet mijn zoon ook. Ook als hij rustig ligt te slapen mag mijn zoon van mij niet aan hem komen, maar hoe voorzichtig we ook zijn, ik zie de hond nu veranderen.
quote:judith29 schreef op 03 juli 2011 @ 09:58:

@Liv, bij mij is het geen kwestie van niet willen en ik zou het wel na de bevalling kunnen doen, als ik dan weer goed ter been ben, dat is even de vraag. Maar dan zijn we inmiddels alweer 3 maanden verder. Dus indd lastig.

@kriebelbeest, zou kunnen. Maar ik corrigeer niet in die zin dat ik mijn zoon boos weghaal ofzo hoor. ik loop er dan heen en neem hem mee en zeg, laat maar even met rust, hond is nu een beetje moe ofzo. Want hij doet eigenlijk nooit iets lomps. Heel af en toe de oortjes pakken, maar ja dat mag ik van de hond zelf wel doen. Maar goed zelfs dat doet hij niet meer. Alleen zachtjes aaien, loopt er ook niet als een gek op af. Dus ik zie niet wat hij fout doet... Nu de laatste tijd als de hond begint te grommen, want hij heeft hiervoor ook nooit correctie nodig gehad, ging een half jaar geleden eigenlijk heel goed, dan zeg ik daar ook wat van, dat het niet mag. Maar ja... lastig.

Vraag me af of het angst is of gewoon agressie.

De hond weg doen zou betekenen dat we hem moeten laten inslapen waarschijnlijk. Het is een hond op leeftijd. Maar ik krijg al de tranen als ik er aan denk, hij is altijd zo lief geweest enheeft ook nog niks gedaan.Ik zou daar ook zeker niet op wachten.
quote:judith29 schreef op 03 juli 2011 @ 09:58:

@Liv, bij mij is het geen kwestie van niet willen en ik zou het wel na de bevalling kunnen doen, als ik dan weer goed ter been ben, dat is even de vraag. Maar dan zijn we inmiddels alweer 3 maanden verder. Dus indd lastig.

@kriebelbeest, zou kunnen. Maar ik corrigeer niet in die zin dat ik mijn zoon boos weghaal ofzo hoor. ik loop er dan heen en neem hem mee en zeg, laat maar even met rust, hond is nu een beetje moe ofzo. Want hij doet eigenlijk nooit iets lomps. Heel af en toe de oortjes pakken, maar ja dat mag ik van de hond zelf wel doen. Maar goed zelfs dat doet hij niet meer. Alleen zachtjes aaien, loopt er ook niet als een gek op af. Dus ik zie niet wat hij fout doet... Nu de laatste tijd als de hond begint te grommen, want hij heeft hiervoor ook nooit correctie nodig gehad, ging een half jaar geleden eigenlijk heel goed, dan zeg ik daar ook wat van, dat het niet mag. Maar ja... lastig.

De hond weg doen zou betekenen dat we hem moeten laten inslapen waarschijnlijk. Het is een hond op leeftijd. Maar ik krijg al de tranen als ik er aan denk, hij is altijd zo lief geweest enheeft ook nog niks gedaan.Ik zou daar ook zeker niet op wachten.
Niet willen muilkorven, niet op cursus kunnen/willen gaan? Blijkbaar moet je zoon eerst gebeten worden voordat het tot je doordringt???

Breng het dier weg, zorg dat het een goed tehuis krijgt zonder kinderen!!!!

Als je straks je 2e kindje hebt, heb je nog minder tijd om op de oudste te letten, dan heeft hond vrij spel!!!!!
Mijn teckel-bulldog kruising kreeg hakkebijt neigingen, begon te grommen tegen vreemden in ons huis. Dit heb ik meteen de kop in gedrukt door hem op de rug te leggen ( in nekvel vastgepakt) en ferm NEE te zeggen. Het probleem was dus al opgelost voor het echt begon.

Tuurlijk moet je kind leren wat wel en niet kan, maar je hond mag gewoon niet grommen. Hij moet weten wie de baas is: JIJ. En als jij iets niet wil, gebeurt het niet.

Echt snel aanpakken, anders gaat dit mis lopen.
Gedragstherapeut laten komen inderdaad.

Hond muilkorven.

Kind geen seconde alleen laten met de hond.

Hond corrigeren bij grommen.

Laten zien dat jij de hogere in rang bent en hij (hond) de laagste in rang.

Honden zien automatisch kinderen tot 12 jaar als lagere in rang. Heeft met geur te maken. (Kinderen hebben nog die zoete geur om zich heen hangen, die alle zoogdieren hebben, daarom herkennen ze baby's ook als je ze laat ruiken net na de geboorte, als nieuw leven, omdat alle zoogdieren die geur dragen). Maar goed.

Kind kan nog niet voor zichzelf opkomen. Jij moet hond laten zien dat kind hoger in rang is dan de hond zelf.

Verder.... Als gedragstherapie niet helpt, zou ik hond weg doen.

Sterkte.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Weg ermee. Als dat beest jou pakt heb je een wond in je been, je kindje grijpt hij bij zijn gezicht. Daardoor heb ik nu twee enorme littekens.
Op leeftijd zeg je?

Hoe oud is de hond dan?

Misschien is er iets lichamelijks met hem aan de hand?

Kan het zijn dat hij wat doof begint te worden en je kind niet meer hoort aankomen en dus overvallen wordt?

Ik noem maar wat hoor.

Groetjes

Feitelijk maakt dat niet uit. JIJ bent de baas, en JIJ bepaalt wat je accepteert of niet.

Mijn wijlen kruising Herder die ik via de dierenbescherming kreeg, was als de dood voor mannen. Als ze gromde, wegkroop corrigeerde ik haar. Ze was 1 jaar toen ik haar kreeg, en binnen een jaar werd ze juist enorm mannengek! Tot haar dood is dat zo gebleven. Dus agressie of bang, maakt niet uit. JIJ moet voelen EN uitstralen dat je dat gedrag niet accepteert. Dat geeft je hond ook een gevoel van duidelijkheid, zekerheid, veiligheid.
De tip om een gedragstherapeut thuis uit te nodigen is wel een goeie. Ik ga meteen zoeken.

En misschien toch die muilkorf dan.

Ik heb zelf de honden ook erg betrokken bij de zwangerschap, ook na de bevalling meteen laten snuffelen enzo. Hij is er in het begin ook hardstikke lief voor geweest en kwam hem zelf opzoeken. Nu is dat ineens over.

Maar goed ik bespeur dus een niet ongevaarlijke gedragsverandering en hij is sterker dan mijn zoon, dus er moet iets gebeuren.

@roosje4, zo dacht ik er ook altijd over hoor en eigenlijk nog steeds. Telkens als ik dan hoor dat mensen hun hond maar weg hebben gedaan wegens tijdgebrek oid dan denk ik, nou het is geen voorwerp. Maar wij hebben hier straks nog een aantal jaren jonge kinderen rondlopen dus hij moet wel veranderen.

@Liv, ik word er zelf ook bang van de laatste tijd. zie ineens allemaal rampscenario's voor me als de hond zo gromt. Ik en er gelukkig ten allen tijde bij maar dan nog.
quote:carenza schreef op 03 juli 2011 @ 10:10:

Niet willen muilkorven, niet op cursus kunnen/willen gaan? Blijkbaar moet je zoon eerst gebeten worden voordat het tot je doordringt???

Breng het dier weg, zorg dat het een goed tehuis krijgt zonder kinderen!!!!Als je straks je 2e kindje hebt, heb je nog minder tijd om op de oudste te letten, dan heeft hond vrij spel!!!!!Zoals ik al eerder geschreven heb, de des betrefende hond van mijn verhaal gromde ook en heeft een volwassen persoon aan gevallen.......Ik denk dat het wijzer zou zijn om eerst eens te laten kijken waarom de hond nu ineens zo doet.......vóór het "gevaar" op een ander te plaatsen....Zeker de hond en het kind nu gescheiden houden!!!!!
Ik snap echt vreselijk goed dat dat moeilijk is, maar loop in vredesnaam het risico nou niet. Misschien kan training ofzo helpen, maar dit zou voor mij gezien m'n eigen ervaring niet eens een optie zijn. Sterkte ermee, wat een kutsituatie.
quote:judith29 schreef op 03 juli 2011 @ 10:16:Maar wij hebben hier straks nog een aantal jaren jonge kinderen rondlopen dus hij moet wel veranderen.En daar zit geloof ik de essentie die ik in je verhaal proef: het belangrijkste is dat jullie eerst veranderen. Anders kan je hond ook niet veranderen natuurlijk.

Je vertelde dat je man/vriend niet op cursus wil, wil jij dat dan wel? Zie je dat überhaupt zitten met een baby?
Ik lees mee maar de enige optie is wegdoen wegdoen. wegdoen. Je wilt toch niet dat er gebeten wordt enzo!!! Alsjeblieft zeg. Je wilt het toch niet weten als er iets gebeurt. Hoe moeilijk het ook is. wat is leeftijd van de hond???
quote:judith29 schreef op 03 juli 2011 @ 10:16:

@Liv, ik word er zelf ook bang van de laatste tijd. zie ineens allemaal rampscenario's voor me als de hond zo gromt. Ik en er gelukkig ten allen tijde bij maar dan nog.Er zal jammer genoeg altijd een keer zijn, de eerste keer dat je er niet bij bent...............
En je man/vriend is van de pot gerukt als hij geen moeite wil steken in de veiligheid van z'n kinderen.
Maar het maakt niks uit of jij erbij bent of niet. Mijn vader was er ook bij toen zijn hond me greep. Hij zat naast me.

Hond vloog me naar mijn keel en pa heeft hem eraf moeten slaan. Gelukkig hield ik mijn armen voor mijn gezicht dus die waren afgekloven ipv mijn gezicht.

De hond is toen niet weggedaan. Dat wilde ik niet. Mijn vader had de hond beter moeten opvoeden, het was niet de schuld van de hond.

Maar je zit er maar mooi mee. 'S avonds naar de hap, tetanusprik, verband etc.
@Jilzz, hij is voor een bulldog best een oude zak. Hij is bijna 8 ;). Hij heeft in het verleden tot nu aardig wat medische ingrepen gehad, waaronder een operatie voor HD. Dus complete heupkom gekanteld. Verder heeft hij diverse operaties gehad ivm zijn artrose, dus verwijderen van botsplinters. Verder ook zijn staart geamputeerd omdat hij de verkeerde kant op groeide. Dit was wel allemaal een aantal jaar voor de geboorte van onze zoon en nu wijst er eigenlijk niets op complicaties bij de hond. Laatst nog gecheckt door de dierenarts en volgens hem ging het heel goed met hem.

Hij was in het begin ook zo lief voor hem, kwam hem steeds opzoeken, ik snap het niet.

Danayla, wat ik nu doe als hij gromt is hem corrigeren en de kleine bij hem weghalen. Vaak dan maar naar buiten met de hond, hij heeft daar ook genoeg ruimte en kan beschutting zoeken. Maar misschien dat een gedragstherapeut me wat handvatten kan geven.

Hij heeft wel de basiscursussen gehad als jonge hond zeg maar.

Ik ben nu ook niet zo snel uit mijn stoel om in te grijpen natuurijk vanwege mijn huidige conditie.
Ik snap niet zo goed dat je om tips vraagt en dan bij alles zegt 'nee dat kan niet, nee dat wil ik niet.'

Het is eigenlijk heel simpel, begin met de hond een muilkorf om te doen en niet meer alleen bij je kind te laten.

Laat iemand kijken naar de situatie die er ervaring mee heeft.

Wordt het dan nog niet beter, dan zul je hem toch weg moeten geven...

Maar jij wil stap 1 eigenlijk al niet doen, waarom niet?
@Confiture, hij wil de hond weg doen en ziet geen ander oplossing voor het probleem. Hij vind gedragstherapeuten en cursussen onzin. wij zitten nu ook in een verbouwing van een oud pand en verder heeft mijn man een baan en een eigen bedrijf dus als hij eens rust kan nemen, dan wil hij ook echt rust of even tijd doorbrengen met zijn zoon en zich niet nu ook nog met de hond bezig moeten houden. Het huishouden komt nu ook al op zijn schouders omdat ik zelf niks meer kan, dus ik begrijp zijn houding op dit moment wel. Hij zegt dat hij het risico gewoon niet wil lopen dat straks één van de kinderen gebeten wordt.

Ik ben er aan de andere kant wel boos om.

Heel dubbel.
quote:Confiture schreef op 03 juli 2011 @ 10:22:

En je man/vriend is van de pot gerukt als hij geen moeite wil steken in de veiligheid van z'n kinderen.

Die wil juist van dat beest af en gelijk heeft ie.

TO, eerlijk als de hond de kinderen grijpt dan is dat jouw verantwoordelijkheid. Leg dat maar eens uit 'hond heeft jou gebeten omdat mama hond belangrijker vindt dan jou'
tomatensoep. dat doe ik niet, ik gaf eerder al aan een gedragstherapeut thuis uit te nodigen zoals eerder werd geopperd.

Verder staat het idee muilkorf ook open.
Ik begrijp jou echt niet.
jansen, hij heeft nog nooit gebeten en gromt alleen. Ik denk er wel aan om hem weg te doen, maar het lijkt me logisch dat dat niet over een nacht ijs gaat en je toch probeert andere oplossingen te zoeken en ervaringen en tips te vragen.
quote:judith29 schreef op 03 juli 2011 @ 10:26:

@Confiture, hij wil de hond weg doen en ziet geen ander oplossing voor het probleem. Hij vind gedragstherapeuten en cursussen onzin. wij zitten nu ook in een verbouwing van een oud pand en verder heeft mijn man een baan en een eigen bedrijf dus als hij eens rust kan nemen, dan wil hij ook echt rust of even tijd doorbrengen met zijn zoon en zich niet nu ook nog met de hond bezig moeten houden. Het huishouden komt nu ook al op zijn schouders omdat ik zelf niks meer kan, dus ik begrijp zijn houding op dit moment wel. Hij zegt dat hij het risico gewoon niet wil lopen dat straks één van de kinderen gebeten wordt.

Ik ben er aan de andere kant wel boos om.

Heel dubbel.

Goh wat een rare dingen zegt jouw man

Niet dus. Hij heeft groot gelijk. Je moet nu iets doen en niet nog drie maanden wachten.

Zie jij jezelf straks ingrijpen als je hoogzwanger bent en er gebeurt iets met hond en kind?
quote:judith29 schreef op 03 juli 2011 @ 10:27:

tomatensoep. dat doe ik niet, ik gaf eerder al aan een gedragstherapeut thuis uit te nodigen zoals eerder werd geopperd.

Verder staat het idee muilkorf ook open.

Ondanks dat ik straal genegeerd wordt, reageer ik toch maar gewoon.

Wat zouden je verwachtingen zijn van een gedragstherapeut uitnodigen? Het is niet zo dat als hij/zij langs is geweest de kous af is. Je moet daarna zélf intensief aan het werk gaan.

Je man heeft daar geen zin in lees ik, dan houdt het verder op.

Doe jullie zelf en vooral je hond een lol, en breng hem naar een asiel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven