Hond en kind

03-07-2011 09:34 196 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben twee honden waarvan één engelse bulldog kruising. Hij is vrij groot, weegt 40 kilo en vrij lomp maar altijd wel heel lief geweest en nog steeds wel.

Alleen, mijn zoon kan sinds kort niks meer goed doen bij hem. Mijn zoon is 20 maanden oud en is er eigenlijk heel voorzichtig mee, met beide honden. Die andere vind hem wel leuk en laat zich ook aaien en knuffelen door mijn zoon. Ze zijn ook allebei gewend om veel aangehaald te worden, door onszelf.

Sinds kort is de engelse bulldog bij iedere aanraking van mijn zoon al aan het grommen. Ik hield het net eens in de gaten maar mijn zoon hoeft maar naar hem toe te lopen en hij begint te grommen en zijn haren staan een beetje overeind. Ik krijg er geen goed gevoel bij. Ik corrigeer eigenlijk altijd alleen maar mijn zoon als iets te lomp gaat, maar de laatste tijd ook de hond als hij om niks al begint te grommen.

Hij zit nu even buiten, maar er bekruipt me steeds vaker een naar gevoel. Ik ken dit gedrag ook niet van hem.

Iemand enig idee en wat zou jij hiermee doen? Wij verwachten ons tweede kindje in augustus dus hij zal er toch aan moeten wennen.

In zijn mand en bij zijn eten word hij al met rust gelaten, dat weet mijn zoon ook. Ook als hij rustig ligt te slapen mag mijn zoon van mij niet aan hem komen, maar hoe voorzichtig we ook zijn, ik zie de hond nu veranderen.
@Soley & summerdance, het is inderdaad ook problematisch dat mijn man en ik niet op één lijn liggen wat dat betreft. Maar ik denk ook wel dat de hond aanvoelt dat mijn man geen zin meer in hem heeft. Het is eigenlijk altijd een beetje zijn maatje geweest en sinds alles drukker is geworden hier, negeert mijn man hem meestal en geeft hem een stuk minder aandacht dan hij gewend is. Wel nog uitlaten en af en toe een aai hoor. Maar niet van harte zeg maar.

De hond is eigenlijk wel gewend aan de tuin en zit daar ook graag hoor, maar ja, ook die link kan weer gelegd worden met kind dus het blijft een trickey situatie.

Muilkorf stuur ik mijn man vanmiddag voor op pad, jullie hebben daar wel een punt.
Lamaar
quote:judith29 schreef op 03 juli 2011 @ 11:04:

@geitje, soms snap ik mezelf ook niet hoor. Ik ben opgevoed door enorme dierenliefhebbers die ook de nodige risico's gelopen hebben met dieren en mij als kind. Er is nooit iets gebeurt, maar ook door mijn omgeving worden we voor gek verklaard als we de hond "zomaar" weg zouden doen.

Maar ja, toch heeft dit topic wel even mijn ogen geopend. pfff

Kan niemand uit die omgeving dan niet tijdelijk de hond in huis nemen om het lieve beest wat rust te gunnen?

Jij rust, hond rust, man rust. Kan je vanuit een rustige sfeer op zoek naar een blijvende oplossing.
quote:judith29 schreef op 03 juli 2011 @ 11:02:

[...]

Verdere provocerende en beschuldigende of verwijtende post zijn dus nu niet meer nodig. Of iemand moet de onbedwingbare behoefte hebben dit wel te doen, maar dat negeer ik dan maar even.Doen we ook uiteraard alleen maar met het doel jou te treiteren. Niet om je het licht te laten zien ofzo.
.
.
quote:judith29 schreef op 03 juli 2011 @ 11:11:

@Soley & summerdance, het is inderdaad ook problematisch dat mijn man en ik niet op één lijn liggen wat dat betreft. Maar ik denk ook wel dat de hond aanvoelt dat mijn man geen zin meer in hem heeft. Het is eigenlijk altijd een beetje zijn maatje geweest en sinds alles drukker is geworden hier, negeert mijn man hem meestal en geeft hem een stuk minder aandacht dan hij gewend is. Wel nog uitlaten en af en toe een aai hoor. Maar niet van harte zeg maar.

Ben je niet bang dat dit alleen maar erger gaat worden als jullie dadelijk het tweede kindje erbij hebben? Ik zou het zo sneu vinden voor de hond, die verminderde aandacht. Ik denk ook dat er een bepaald punt komt, waarop de hond dan zoveel minder aandacht krijgt dan hij gewend is/nodig heeft, dat hij ergens anders meer op zijn plek is. Ik merkte hier ook na de geboorte dat de aandacht voor de hond veel minder was, je hebt immers andere prioriteiten. Maar ook een verantwoording naar de hond toe, die kan er ook niks aan doen. Nu de baby wat ouder is, en mijn BI zo goed als hersteld is, kunnen we weer flink aan de wandel, en dat verschil merk je goed aan de hond.

De hond is eigenlijk wel gewend aan de tuin en zit daar ook graag hoor, maar ja, ook die link kan weer gelegd worden met kind dus het blijft een trickey situatie.

Muilkorf stuur ik mijn man vanmiddag voor op pad, jullie hebben daar wel een punt.
quote:judith29 schreef op 03 juli 2011 @ 11:11:

Dan denk ik met met kennis van honden dat daar best wel eens HET probleem zou kunnen zitten, als je man er inderdaad geen zin meer in heeft dan is het voor de hond ook echt beter als je een ander huis voor hem zoekt waar er wel liefdevol met hem om wordt gegaan.

Een hond hebben om hem 3x per dag uit te laten is zielig!

Jammer toch altijd dat dit soort dingen gebeuren.

Je man zou een goeie zijn voor mij...not!

Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
.
-
Goh wat worden er hier weer lekker reacties gegeven zeg. ''Kinderen met aangevreten gezichtjes?'' Mensen, doe even normaal! En waarom wordt TO zo aangevallen? Ik lees nergens in haar posts dat ze niks aan het probleem wil doen hoor. Ik lees hier een bezorgde vrouw die niet zomaar haar hond bij het oud vuil wil zetten. En terecht! Tuurlijk mag er niks met haar zoontje gebeuren, maar dat wil toch niet zeggen dat dan de hond maar weg moet? Dat vind ik echt een zwaktebod. Als je kiest voor een hond, dan zul je daar ook de eventuele consequenties van moeten dragen, zoals er tijd in gaan steken. En als het dan even mis loopt, niet zomaar de hond dumpen. De hond gromt alleen nog maar en dat moet uiteraard serieus genomen worden, maar om em nou zomaar weg te doen?

Ik vind de tips wat betreft een muilkorf of gedragdeskundige heel goed. En idd laat em nooit meer onbewaakt bij je zoontje. Verder zou ik je man toch echt aanspreken op zijn gedrag. Ook hij heeft toch gekozen voor deze situatie met honden, kinderen en een verbouwing? En nu komt het hem niet meer uit, dus moet de hond weg? Dat zou ik niet accepteren als ik jou was. Mooie boel zeg.

Als je er echt tijd in gaat steken en er komt toch geen verbetering, dan kun je altijd nog kijken naar een andere oplossing (zoals hem wegdoen).

Veel succes TO!
quote:bankje schreef op 03 juli 2011 @ 10:51:

Nogmaals mijn vraag : Hoe denk je dat je man reageerd als het fout gaat?

sorry, maar het gaat hier zo snel dat ik het niet bij kan houden allemaal. Als het echt fout zou gaan, maakt mijn man de hond zelf af.

Hij ziet alleen niet dat de hond gromt tegen mijn zoon, of vind het dan de ene keer wel schokkend genoeg om in te grijpen en de andere keer vind hij het terecht omdat mijn zoon er dan zelf te wild op af loopt ofzo. Hij wil de hond liever kwijt vanwege andere redenen, het is ook altijd zijn hond geweest en nu moet ik me zoals STAR dus ook zegt, ineens straks volledig gaan ontfermen over zoon, dochter & hond...

Ik zie ook het verschil met die andere hond, die loopt gewoon weg als ze met rust gelaten wil worden en zoekt de gezelschap van mijn zoon zelf ook weleens op zeg maar. Meer 2 richtingsverkeer.
Dan is je man dus een eikel en moet hij ook eens knopen door gaan hakken, als het altijd zijn hond is geweest. Hij kan dat niet jou alleen laten doen.
Kort gezegd; schijt aan jouw omgeving. Laat ze jou voor gek verklaren. Jouw kind is namelijk niet hun verantwoordelijkheid, maar de jouwe. Vanaf de zijlijn is het altijd makkelijk praten, en "het is bij ons toch ook altjd goed gegaan' biedt helaas geen garanties.

"Het is bij ons altijd goed gegaan" is in deze net zo zinloos als denken in termen van; "Wat als..". Wat als jij je wel beter zou hebben gevoeld, wat als jouw man wel meer inzet ozu tonen. Aan dat soort denkrichtingen heb je niets, want het zegt geen moer over het hier en nu. Het helpt niet, integendeel. Het maakt je alleen maar gefrustreerd.

Toch zegt de zin; "mijn man niet ineens geen zin meer had in de hond. Dat is moeilijk te verkroppen." heel veel over jou. De boosheid en het onbegrip druipt er van af.

Jouw man heeft een bedrijf, een verbouwing, een huishouden en een gezin dat zijn aandacht eist. Het is nogal wat. De hond heeft nu niet zijn prioriteit en ik denk dat dat terecht is. Jouw wereld is waarschijnlijk nogal klein op dit moment, en de hond neemt daar een grote ruimte in. Maar voor jouw man is dat mogelijk anders. Hij richt zijn spaarzame energie en vrije tijd liever op andere zaken, en dat is denk ik zijn goed recht. Dat kan enmag je hem eigenlijk niet verwijten, net zo min als dat je het jezelf kunt verwijten dat je lichamelijk op dit moment afhankelijk bent. Het is geen handige situatie, maar niemands schuld.

Het is slechts de situatie waarmee je het zult moeten doen.
Wat wilde ik nou toch typen?
quote:Cici25 schreef op 03 juli 2011 @ 11:16:

Goh wat worden er hier weer lekker reacties gegeven zeg. ''Kinderen met aangevreten gezichtjes?'' Mensen, doe even normaal! En waarom wordt TO zo aangevallen? Ik lees nergens in haar posts dat ze niks aan het probleem wil doen hoor. Ik lees hier een bezorgde vrouw die niet zomaar haar hond bij het oud vuil wil zetten. En terecht! Tuurlijk mag er niks met haar zoontje gebeuren, maar dat wil toch niet zeggen dat dan de hond maar weg moet? Dat vind ik echt een zwaktebod. Als je kiest voor een hond , dan zul je daar ook de eventuele consequenties van moeten dragen, zoals er tijd in gaan steken. En als het dan even mis loopt, niet zomaar de hond dumpen. De hond gromt alleen nog maar en dat moet uiteraard serieus genomen worden, maar om em nou zomaar weg te doen?

Ik vind de tips wat betreft een muilkorf of gedragdeskundige heel goed. En idd laat em nooit meer onbewaakt bij je zoontje. Verder zou ik je man toch echt aanspreken op zijn gedrag. Ook hij heeft toch gekozen voor deze situatie met honden, kinderen en een verbouwing? En nu komt het hem niet meer uit, dus moet de hond weg? Dat zou ik niet accepteren als ik jou was. Mooie boel zeg.

Als je er echt tijd in gaat steken en er komt toch geen verbetering, dan kun je altijd nog kijken naar een andere oplossing (zoals hem wegdoen).

Veel succes TO!

Vervang hond eens voor kind.

Die zijn nl veel belangrijker.
Gewoon op Marktlplaats zetten of naar het asiel brengen. Je bent de enige niet hoor, er zijn mensen die minder moeite voor hun huisdier doen.
quote:judith29 schreef op 03 juli 2011 @ 11:16:

Ik zie ook het verschil met die andere hond, die loopt gewoon weg als ze met rust gelaten wil worden en zoekt de gezelschap van mijn zoon zelf ook weleens op zeg maar. Meer 2 richtingsverkeer.

Even wat anders hè...

Ik heb van huis uit geleerd honden ALTIJD met rust te laten

Als een hond wil spelen, dan komt hij zelf wel

Wat je met de dikgedrukte zin dus eigenlijk zegt is dat de kindje de grommende hond zelf benaderd..

Als de hond daar op dat moment even niet op zit te wachten is de enige optie, grommen

Hij kan namelijk niet zeggen: Hey vervelend kind, ga eens even wieberen, ik heb geen zin in jouw graaivingers...
Eens met Mims, eens met Star.
quote:Star schreef op 03 juli 2011 @ 11:19:

Dan is je man dus een eikel en moet hij ook eens knopen door gaan hakken, als het altijd zijn hond is geweest. Hij kan dat niet jou alleen laten doen.Dat bedoelde ik dus!
quote:geitje44 schreef op 03 juli 2011 @ 11:19:

[...]

Vervang hond eens voor kind.

Die zijn nl veel belangrijker.Zij hebben dus gekozen voor beide. Voor zowel kind als hond. Het gaat dan niet zozeer om wie belangrijker is. Maar wel om het vinden van een goede oplossing voor deze situatie.
Als de hond gromt als je kind erbij staat, moet je het kind niet bij de hond weghalen. Dat is een bevestiging voor de hond dat hij hoger in rang staat. In plaats daarvan moet je de hond in zijn nekvel grijpen en plat op de grond leggen. Je kind moet daar gewoon bij blijven.
quote:kadushi schreef op 03 juli 2011 @ 11:22:

Als de hond gromt als je kind erbij staat, moet je het kind niet bij de hond weghalen. Dat is een bevestiging voor de hond dat hij hoger in rang staat. In plaats daarvan moet je de hond in zijn nekvel grijpen en plat op de grond leggen. Je kind moet daar gewoon bij blijven.

Kind gewoon niet bij de hond in de buurt laten.

Deden wij ook nooit als kind hoor

En echt, wij hadden schatten van honden, daar kom je bij wijze van spreke een dansje op doen als ze lagen te slapen.

Maar de regel, laat de honden met rust werd bij ons thuis altijd prima nageleefd
quote:pinguin83 schreef op 03 juli 2011 @ 10:52:

Toch zou ik de hond zo snel mogelijk een keer goed laten checken door je dierenarts. Zeker met zijn HD en artrose verleden is de kans groot dat hij pijn heeft en misschien je zoontje associeert met die pijn (misschien een keer op de verkeerde plek geaaid).

dan zou je eventueel met een pijnstiller al veel op kunnen lossen. De meest gedragstherapeuten zullen je dit waarschijnlijk ook aanraden voor verder te gaan.

Dit lijkt me een hele goede tip. Honden die ziek zijn kunnen ook agressief reageren. Verder moet er iets zijn veranderd de laatste tijd waardoor de hond agressief op je zoontje reageert. Heeft hij hem echt geen pijn gedaan? En jij moet nu laten zien dat je de leider bent, de hond moet zich veilig voelen waardoor hij geen agressie hoeft te tonen. Wanneer hij gromt pak je hem in zijn nek en duw hem op de grond. Zo laat je zien dat je boven hem staat.

Je moet nu geen risico lopen en de hond en je zoontje uit elkaar houden.

Wat hier eerder werd gezegd dat een hond een kind lager in rang ziet door de geur en daardoor agressief doet is niet helemaal waar. Een hond zal normaal gesproken niet zomaar een pup of een kind aanvallen. Er moet dus iets zijn waardoor de hond zich onzeker voelt en zichzelf wil beschermen.
quote:kadushi schreef op 03 juli 2011 @ 11:22:

Als de hond gromt als je kind erbij staat, moet je het kind niet bij de hond weghalen. Dat is een bevestiging voor de hond dat hij hoger in rang staat. In plaats daarvan moet je de hond in zijn nekvel grijpen en plat op de grond leggen. Je kind moet daar gewoon bij blijven.Nee. Zou ik niet doen. Kind moet hond gewoon met rust laten.
*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven