Hondenbeet: tetanusprik nodig?

08-09-2010 15:04 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is gisteren volgens mij door een hond gebeten. Ik heb het zelf niet gezien. We waren op de markt, ik was iets aan het afrekenen en ineens begon hij achter mij in de buggy te huilen. Hij was een kapje aan het eten en dat had een hond ineens in zijn bek. De eigenaar van de hond zei sorry en liep weg. Even later zag ik dat de vinger van mijn zoontje rood was en hij bleef ook maar herhalen: On au. On is zijn woord voor hond (hij is 1,5).

Ik dacht eigenlijk dat hij via de DKTP prik al was ingeent voor tetanus, dus ik heb er verder niet echt bij stilgestaan dat ik misschien langs de huisarts moest. De huid was een heel klein beetje kapot, en zijn vinger was opgezet. Gisteravond was de zwelling al weg, vanochtend zag ik alleen nog een klein rood plekje op zijn vinger.

Mijn moeder was alleen erg bezorgd, toen ze hoorde dat ik niet langs de huisarts was geweest, want zij dacht dat de DKTP niet voldoende was. Via internet ben ik tot nu toe ook niet veel wijzer geworden. De ene site zegt dat in DKTP de tetanusprik zit (en die heeft hij een half jaar terug nog gehad), de andere dat je bij een hondenbeet altijd nog extra moet worden inge-ent. En onze huisarts is alleen 's ochtends bereikbaar, dus daar ben ik nu alweer te laat voor.

Iemand hier een idee?
..
Vervanger van je huisarts bellen.
Ja, dat vind ik echt.
Volgens mij is je zoontje gewoon beschermd.
En volgens mij zijn kinderen beschermd tot hun 18e.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
volgens mij zijn kinderen ook tot hun 18e beschermd maar als je twijfelt gewoon HA bellen
a docter a day keeps the apple away
Geen idee of het nodig is, maar als je huisarts niet (meer) bereikbaar is en je het toch graag wil weten misschien het cb even bellen (aangezien hij recent nog zijn DKTP heeft gehad), die weten het waarschijnlijk ook en zullen nog wel bereikbaar zijn.
De vaccinaties die hij als baby heeft gekregen (de T staat voor tetanus) beschermen hem afdoende.

Wel hebben dieren in het algemeen nare bacterien in hun bek, bijtwonden altijd goed wassen en ontsmetten en in de gaten houden of ze gaan zwellen of ontsteken, in dat geval meteen naar de huisarts.
Hij is beschermd tegen tetanus, die DKTP is voldoende.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
De T staat idd voor Tetanus. Ben het helemaal eens met Sahara, gewoon in de gaten houden, en als hij er meer last van lijkt te krijgen of het ziet er minder mooi uit, dan zeker even langs de huisarts.

Wat een *** van een baas trouwens, dat ie behalve 'sorry' verder niet eens kijkt of alles wel goed is...
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
quote:Fame schreef op 08 september 2010 @ 15:08:

En volgens mij zijn kinderen beschermd tot hun 18e.Ik heb altijd begrepen dat dat 12 was,( ik werd op mijn elfde door een ezel gebeten en hoefde volgens de huisarts die door de kinderboerderij gebeld werd geen extra prik) en dat is pas na de laatste dktp die je rond 4 krijgt. Maar als je kind anderhalf is en gewoon de prikken gehad heeft, is ie nu veilig.
Het is zelfs nog langer want als je het hele basisprogramma van entingen hebt gehad, beschermt de tetanus enting 15 jaar. Iedereen onder de 24 zit dus in principe goed http://nl.wikipedia.org/wiki/Tetanus
hij is idd beschermd. Ik ben laats gevallen en had een grote openwond op mijn knie, en moest even langs de EHBO moest dus mooi een tetanus prik, maar ik dacht dat dat gewoon in 1 keer prikken klaar was, nou mooi niet gaat in etappes.
Mss een rabies vaccinatie halen?
quote:germanwings schreef op 08 september 2010 @ 15:30:

Mss een rabies vaccinatie halen?Rabies?! Joh dat hebben honden hier helemaal niet. Als hij nou gebeten was door een wilde vos of een vleermuis misschien. Maar dat lijkt me écht onzin.
quote:germanwings schreef op 08 september 2010 @ 15:30:

Mss een rabies vaccinatie halen?

Onzin, dat hebben honden hier niet.

Overigens, even mierenneuken: na een beet van een mogelijk geinfecteerd dier is het geen vaccinatie meer, maar een behandeling (serie van 5 prikken). Je moet dan zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen 24 uur naar een arts en de eerste prik krijgen (en de wond heel goed laten schoonmaken).

Rabies vaccinatie kan wel vooraf, is volgens mij ook een serie. Overigens moet je dan na een beet ook weer een serie prikken halen, maar geloof ik minder en je hebt dan 48 uur voor de eerste prik.

Maar goed, dat is hier helemaal niet aan de orde. Wond in de gaten houden en als dat prima geneest komt alles goed. Ik hoop dat je zoontje niet heel bang voor honden wordt nu, dat vind ik altijd zo sneu (wel begrijpelijk hoor). Misschien even snel weer met een vriendelijke hond in contact brengen?
Nee joh. Niks aan de hand. DKTP zittie bij in.
quote:girlxxx schreef op 08 september 2010 @ 15:29:

hij is idd beschermd. Ik ben laats gevallen en had een grote openwond op mijn knie, en moest even langs de EHBO moest dus mooi een tetanus prik, maar ik dacht dat dat gewoon in 1 keer prikken klaar was, nou mooi niet gaat in etappes.

Dat is ee ander soort prik dan een gewone inentenig.

Als je al gebeten bent, moet het in ettapes, als je voor een inenting gaat hoeft het maar 1 keer.

Ik dacht die er zelfs als prikken waren die 25 jaar meegaan.

Je zootnje is met zijn 1,5 jaar beschermd.

Hondsdolheid komt hier niet voor bij honden...geen idee wie, maar iemand bracht rabbies aan de orde.
Volgens mij ben je met alle prikken die je krijgt als je jong bent (laatste serie volgens mij als je op de basisschool zit) zelfs voor tetanus beschermd tot je 20-21e. Hierna kun je, als je veel in aanraking komt met dieren (bijvoorbeeld bij een asiel, pension of dierenartsenpraktijk) de injectie iedere tien jaar laten herhalen. Dit heb ik persoonlijk wel gedaan (ben dierenartsassistente). Dan ben je dus beschermd tegen tetanus. Dit is dan maar een eenmalige injectie, omdat je in je jeugd de 'boosterserie' hebt gehad.

Houd je de entingen niet bij (zoals de meeste mensen) en de laatste injectie is langer dan 10 jaar geleden, dan moet je inderdaad na een beet behandeld worden, met een serum ipv een enting. Deze moet meestal wel twee keer herhaald worden.

Er is veel onduidelijkheid over tetanusinjecties, ik heb er eens info over gevraagd bij de GGD, en kreeg van twee verschillende mensen binnen deze organisatie, twee totaal verschillende antwoorden. En ook onder huisartsen zijn er veel die je niet precies kunnen vertellen hoe lang nu zo'n enting werkt. Maar langer dan 15 jaar is het zeker niet. Ik houd nu voor mezelf 10 jaar aan, en laat mezelf dus iedere 10 jaar enten. Dan hoef ik me tussendoor ook niet druk te maken over bijt of krabwondjes, behalve af en toe een antibioticakuurtje als het te erg is .

Rabies is onzin, als je gebeten bent door een vos of vleermuis is dit een heel ander verhaal, maar bij honden in Nederland hoef je daar echt niet bang voor te zijn. In het buitenland is dat overigens een ander verhaal, maar daar gaat het hier niet over.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Ok, bedankt, het is me nu wel duidelijk dat de DKTP hem wel beschermt. Hele opluchting.

ZL is niet bang aangelegd en ook een klein bikkeltje, dus hij komt er wel weer overheen. Hoewel hij gisteren wel steeds plaatjes van honden in boekjes opzocht en die dan aan mij kwam laten zien, samen met een onverstaanbaar verontwaardigd klinkend verhaal, zwaaiend met zijn zere vinger, haha.
..
Wel ff opletten hoor: niet alle ontstekingen zijn tetanus. Honden zijn gewoon vieze beesten (ik heb er ook 2) dus het kan ook een hele andere infectie zijn. Als het er ontstoken uit ziet, dus toch maar ff langs de dokter.
quote:iemandanders schreef op 08 september 2010 @ 20:26:

Wel ff opletten hoor: niet alle ontstekingen zijn tetanus. Honden zijn gewoon vieze beesten (ik heb er ook 2) dus het kan ook een hele andere infectie zijn. Als het er ontstoken uit ziet, dus toch maar ff langs de dokter.Sterker nog: tetanus hoeft volgens mij niet eens echt een ontsteking te geven op de plek zelf...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven