Hulp bij vernoemen

02-09-2010 23:17 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag,

Heel graag zou ik wat ideetjes van jullie willen horen voor het vernoemen van ons kindje mocht het een meisje zijn...

Voor een jongen zijn we er uit, voor een meisje nog niet helemaal. We hebben voor een meisje de roepnaam klaar maar willen de naam van mijn moeder er in een tweede naam in hebben.

Haar naam is Alie. We vinden dit niet zo'n mooie naam en zouden en graag iets moois van maken....

Heeft iemand een leuk idee voor ons? We zijn zelf aardig blanco...

Alvast bedankt!
Het is de verkorte naam van (een van) je doopnamen.

Mijn roepnaam is een afgeleide van mijn eerste doopnaam. Die is heel formeel (lekker bijbels) en mijn roepnaam is een stuk relaxter, maar heel goed terug te leiden naar mijn doopnaam.
Ik heb maar één naam en nog een lelijke ook, das pas zielig
The time is now
ik heb mijn dochter ook vernoemd naar oma.

Roepnaam Oma
quote:meds schreef op 03 september 2010 @ 00:13:

ik heb mijn dochter ook vernoemd naar oma.

Roepnaam Oma
The time is now
Ik ga voor Tila. Daar zitten de letters Ali ook in, maar dan achterstevoren. Dat klopt ook, want Ali is oud en 'T ila is jong.

quote:Banba schreef op 03 september 2010 @ 00:13:

Ik heb maar één naam en nog een lelijke ook, das pas zielig Kut voor je. Wil je er over praten?
quote:tilalia2 schreef op 03 september 2010 @ 00:31:

[...]

Kut voor je. Wil je er over praten?Nou, heb je even?
The time is now
Wij hebben daar Rosalie van gemaakt. Mede omdat de persoon in kwestie zelf de naam Alie niet mooi vindt.
Annalie/ Anna-Lie. En dan niet de klemtoon op de tweede lettergreep leggen
Ik ben vernoemd op een manier die velen hier afgrijselijk zullen vinden, maar ikzelf én mijn oma altijd erg leuk hebben gevonden:

ik kom uit een grote katholieke familie uit het zuiden des lands, waar een handjevol meisjesnamen circuleren die steeds hergebruikt worden (tot de jaren '80 dan, daarna kwamen ook bij ons de originele voornamen in zwang). Stel dat in mijn familie zes vrouwen Josephine heten. Dan waren hun roepnamen Joop, Jos, Fien, Pien, Joke en Trixie (nee, echt, zo ver kun je van de originele naam afgaan zonder dat er iemand met de ogen knippert). Mijn ouders hebben de 'echte naam' overgeslagen en me meteen maar 'Fiene' genoemd (bij wijze van spreken). Ik pas dus precies in het rijtje, en mijn oma vond het prachtig.

Is Alie trouwens de volledige voornaam? Of is dat ook weer ergens van afgeleid? Dat moeder bijvoorbeeld Alexandra heet, ´en we noemen haar Alie´?
Maar dat is toch vernoemen, Madieken?

Je heet dan Josephine Wilhelmina Maria, en je roepnaam is Fiene. Terwijl oma Josephine Antoinette Maria heette, met roepnaam Josje.

Dan ben je mijns inziens gewoon traditioneel vernoemd.

(En Trixie komt echt niet van Josephine af, maar van Beatrix.)
Nee, ik heet geen Josephine, alleen Fiene.

En in mijn familie loopt daadwerkelijk een Trixie rond die echt geen Beatrix heet
quote:mama1982 schreef op 03 september 2010 @ 04:27:

Wij hebben daar Rosalie van gemaakt. Mede omdat de persoon in kwestie zelf de naam Alie niet mooi vindt.

Hee da's een mooie oplossing. Iets voor jou TO?

Ik zie trouwens werkelijk het probleem niet van het iets verbasteren van de naam. Wij hebben zoon vernoemd naar mijn oma. Dat werd dus de mannelijke uitvoering van haar naam. Kan zo'n jochie moeilijk een meisjesnaam geven (woon niet in Brabant, ben niet RK en oma heette geen Maria).
Wij hebben de voornaam van mijn schoonmoeder ook verbasterd hoor. Je moet gewoon lekker doen wat je leuk vindt. Je bent niet verplicht om regels te volgen.

Alina

Alian

Annalie
Aletta natuurlijk! Aletta is net als Alie een afgeleide van Adelheid, en daarbij een prachtige naam
Rosalie is leuk! Verder vind ik Alie echt een afschuwelijke naam, maar daar gaat de discussie niet over. Rosalie is nog wel enigzins charmant dan.
Gewoon Alie doen, hardstikke hip. Retro/ oud hollandsch is toch het nieuwe hip?
*Huiver*

Hier denk ik dus aan bij Alie...

'Zij heet Alie, zeg maar Aal

En is een Urker vismeid

Wie wil hare mossel zien

Bij haar kun jij je paling kwijt'
Met de optie Alie hoeven jullie niet aan te komen; die wordt het zeker niet.

Ten eerste omdat wij het geen mooie naam vinden en ten tweede omdat mijn moeder het geen mooie naam vindt. Ze heeft al aangegeven dat mochten wij een dochter krijgen, ze het leuk vindt als we vernoemen maar dan heeft ze er geen enkele moeite mee als we de naam wat aanpassen.

Dus, dan weten jullie hoe het zit aangezien verscheidene dames zich er nogal druk over maken.

Leuke opties vind ik tot nu toe Rosalie en Alieke :-)
Oh, we weten ook wel hoe het zit hoor, maar dat wil niet zeggen dat we onze mening niet mogen geven.
Alette of Aletta.

En ik vind het aanpassen van de naam niet zo'n punt hoor, ik ben ook op zo'n manier vernoemd naar mijn oma. Voor mij voelt dat nog steeds als vernoemen, en volgens mij ervaarde mijn oma dat zelf ook zo (al kan ik het haar niet meer vragen). Het 'moderniseren' van een naam is toch niet zo vreemd?
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 03 september 2010 @ 09:16:

*Huiver*

Hier denk ik dus aan bij Alie...

'Zij heet Alie, zeg maar Aal

En is een Urker vismeid

Wie wil hare mossel zien

Bij haar kun jij je paling kwijt'Ieeehhhhh! Ik kwam niet verder dan Alie van de Wegenwacht maar deze is echt heel erg! Nee, dat wil je je kind niet aandoen.
Nathalie kan ook nog.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
Pippa, Google maar eens. Dan kom je erachter dat het liedje echt héél erg is!
quote:Pippa71 schreef op 03 september 2010 @ 09:34:

[...]

Ieeehhhhh! Ik kwam niet verder dan Alie van de Wegenwacht maar deze is echt heel erg! Nee, dat wil je je kind niet aandoen.

Ik kom zelf niet verder dan alicyaankali.

Of gewoon Ali. Kleren-Ali, Sigaretten-Ali, croissantjes-Ali.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven