Ideeen voor een dropping? Help!

03-03-2011 09:12 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er ideeen voor het organiseren van een dropping. Het is voor een kinderfeestje voor kindjes van 8 en 9.

Alvast bedankt!
Waar wil je het gaan doen? Op de hei of in een bewoond gebied? En hou er rekening mee dat een auto vol geblindeerde kindjes nog wel eens argwaan op kan wekken van voorbijgangers.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Misschien heeft er één van die kids wel een gsm met gprs mee . . . .

Niet meer van deze eeuw, droppings!!!!
Het is de bedoeling dat het in een bos gaat gebeuren, overdag.
Maar wat is dan precies de bedoeling? Je brengt de kinderen (met de auto?) naar een plek in het bos en dan moeten ze 'ergens' heen lopen? Ik neem aan dat er ook een volwassene bij is als begeleiding?

Waarom doe je niet een speurtocht, dan hebben ze onderweg ook nog wat te doen in plaats van ergens heen lopen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Eens met Hima. Als je in het bos kaarten met vragen ophangt die ze moeten beantwoorden is het meer dan alleen maar lopen.

Bij slecht weer kun je dat zelfs in huis doen.
Ja, ik zou ook liever kiezen voor een speurtocht. Dan lopen ze in elk geval volgens een gestuurde route en is er wat activiteit onderweg. Lijkt me voor kinderen van die leeftijd leuker?

xYella.
Neem picknickmanden mee en plof op een mooie plek neer om met elkaar lekker iets te eten. Laat de kinders aardappelen poffen op een stokje.

Een bijbehorende speurtocht naar een schat is ook altijd spannend. Begraaf ergens een kistje met een zakje snoep voor elk kind en laat allerlei clue's achter op jullie weg door het bos.

etc.
Volwassene mee

GSM (+ reserve) mee

Lichtgevende/gele vestjes aan

Fluitje aan de kinderen geven
Ik kan alleen zeggen, zorg voor voldoende volwassen met een werkende mobiel.

In de tijd zonder mobiel heb ik een keer een dropping meegemaakt die ik wel heel naar vond, in de avond, in een bos en echt verdwaald. Nou geloof me dat het geen leuke ervaring was.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Speurtocht lijkt me veel leuker. Ik zou het niet zo heel leuk vinden als ik achteraf hoor dat mijn kind is gedropt in een bos tijdens een kinderfeestje.
Ik ook MV, met de scouting. Ik vond het vreselijk!
Bedankt voor jullie reacties. De jarige wil zelf heel graag een dropping. Maar mij lijkt het idd leuk als er onderweg ook nog iets te doen is voor ze. Een picknick is een leuk idee. Er gaan zeker volwassenen mee met de kids.

Iemand misschien leuke ideeen voor opdrachten oid onderweg? Of leuke dingen/tools die ze mee kunnen nemen?
Een dropping hoort 's avonds in 't donker te zijn en zonder hulpmiddelen. Verdwalen was juist altijd de kick, spannende verhalen vertellen onderweg. Maar dan waren er altijd oudere pubers bij (16/17) en niet alleen maar kleine kinderen.

Speurtocht bij deze leeftijdsgroep lijkt me dan ook passender.
quote:Mil_Spec schreef op 03 maart 2011 @ 09:33:

Volwassene mee

GSM (+ reserve) mee

Lichtgevende/gele vestjes aan

Fluitje aan de kinderen gevenOMG, ik ben echt wel 100 keer gedropt in mijn leven, en gelukkig waren mijn ouders niet zo overprotective. Helemaal als het overdag is, zou ik me niet te druk maken.

Leuke activiteiten voor onderweg zijn:

-vragen beantwoorden waarmee letter en cijfers worden verzameld.

-die cijfers en letter vormen coördinaten waar de schat/prijs ligt.

-uiteindelijk moeten ze die coördinaten invullen op een gps apparaat.

-mocht je geen gps hebben, dan kan je ook nog een ouderswetse kaart gebruiken. als je die door de thee haalt, op laat drogen en dan de randjes eraf brandt, lijkt het net een oude kaart.
Noemt het een dropping en organiseer een speurtocht (y)
Denk aan telopdrachten in het bos (hoeveel eiken staan er bij dit punt in het bos).

Noem 3 bosdieren.

Wat is de naam van het bos waar je loopt? (alleen als er ergens onderweg een naam wordt genoemd natuurlijk)

Je kunt hun belevingswereld gebruiken door wat algemene vragen te stellen: foto --> welke popgroep/tv figuur/dier is dit?

Je kunt de teams vragen voorwerpen te verzamelen (moet wel bij de tijd van het jaar passen) --> stuk schors, foto van een ..., tak met een lettervorm (alleen rapen, niet van de struiken halen).

Hoeveel wandelingen zijn er uitgezet in het bos (als er ergens wegwijzers staan)?

Loop je in een loofbos/naaldbos/gemengd bos?
Nou, leuk, verdwalen in het donker...

Mijn dropping-ervaring was niet zo best. Ik was op mijn achttiende met mijn pony naar een kamp gegaan, hoewel ik daar eigenlijk nogal oud voor was natuurlijk. Maar ik had wel zin om er met mijn beestje een weekje op uit te gaan en eens in een andere omgeving te zijn. Dus een ponykamp in Overijssel geboekt. Het was maar een klein groepje, vier andere deelnemers nog, en allemaal kinderen veel jonger dan ik zelf. De medewerkster van de manege die de leiding over het kampje had vond het wel prima dat er een meid op leeftijd bij was, ze liet van alles aan mij over. Ik vond dat ook leuk, behalve dus bij de dropping. We werden ergens bij een bos afgezet en wisten echt niet waarheen. Onderweg sloten zich drie jonge poesjes bij ons aan, van wie er eentje opeens verdwenen was en niet meer terug te vinden, en eentje voor onze ogen (ondanks donker vanwege de maan toch te zien, oh gruwel...) werd doodgereden. Het derde poesje hebben we toen maar op de arm meegedragen.

Toen we na uren eindelijk bij de manege terugkwamen, was iedereen daar diep in slaap. Niet te geloven toch...

xYella.
quote:elninjoo schreef op 03 maart 2011 @ 09:55:

Een dropping hoort 's avonds in 't donker te zijn en zonder hulpmiddelen. Verdwalen was juist altijd de kick, spannende verhalen vertellen onderweg. Maar dan waren er altijd oudere pubers bij (16/17) en niet alleen maar kleine kinderen.

Speurtocht bij deze leeftijdsgroep lijkt me dan ook passender.Precies!
Ja mijn mening is, als de ouders het terrein niet kennen kan er altijd iets naars gebeuren. Mensen halen bijv. voor de grap de lintjes weg of de opdrachten. Nou ja, de jarige wil wel een dropping maar misschien de kinderen die komen niet.

Ik klink zo wel heel negatief maar ik zou het zelf ook niet doen. Doe dan iets met zijn allen, een soort puzzeltocht die je zelf hebt uitgezet dus ook weet hoe je moet lopen. Maar zelf zou ik iets leukers bedenken.

Succes.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Yella41 schreef op 03 maart 2011 @ 10:02:

Nou, leuk, verdwalen in het donker...

Mijn dropping-ervaring was niet zo best. Ik was op mijn achttiende met mijn pony naar een kamp gegaan, hoewel ik daar eigenlijk nogal oud voor was natuurlijk. Maar ik had wel zin om er met mijn beestje een weekje op uit te gaan en eens in een andere omgeving te zijn. Dus een ponykamp in Overijssel geboekt. Het was maar een klein groepje, vier andere deelnemers nog, en allemaal kinderen veel jonger dan ik zelf. De medewerkster van de manege die de leiding over het kampje had vond het wel prima dat er een meid op leeftijd bij was, ze liet van alles aan mij over. Ik vond dat ook leuk, behalve dus bij de dropping. We werden ergens bij een bos afgezet en wisten echt niet waarheen. Onderweg sloten zich drie jonge poesjes bij ons aan, van wie er eentje opeens verdwenen was en niet meer terug te vinden, en eentje voor onze ogen (ondanks donker vanwege de maan toch te zien, oh gruwel...) werd doodgereden. Het derde poesje hebben we toen maar op de arm meegedragen.

Toen we na uren eindelijk bij de manege terugkwamen, was iedereen daar diep in slaap. Niet te geloven toch...

xYella.

Mijn droppingverhalen zijn ook allemaal van de manege. Ik werkte daar in vakanties (vanaf m'n 14e) en bleef er ook slapen tijdens de ruiterkampen en deed dus ook mee aan alle activiteiten. Mijn beste dropping was dan ook die waar we pas om 4 uur 's nachts thuis kwamen. Echt geweldig! Als je de weg gelijk vindt is er toch geen hol aan?

Leuk was ook nog dat wij eenmaal thuis een emmer water op de deur van onze kamer hadden gezet, omdat wij niet 's ochtends om half 8 door de stagiaire gewekt wilden worden. Maar de bedrijfsleider had ons blijkbaar horen thuiskomen en lachen, dus kwam nog even kijken en die kreeg toen die emmer water op z'n kop. Hij vloeken en wij nóg harder lachen, hahaha!
Ik vind een dropping ook wel iets voor wat oudere kinderen.
quote:tristan19 schreef op 03 maart 2011 @ 10:00:

Noemt het een dropping en organiseer een speurtochtSlim. En overdag. Hups, niks aan het handje, niet gevaarlijk, en spannend kan je het zelf maken door het verhaal van een "schat". Ik weet niet wat jouw zoontje leuk vindt, maar mijn broertje was op die leeftijd erg bezig met "de oorlog" (WOII). Dus misschien is een verhaal dat een soldaat met een parachute uit een vliegtuig is gesprongen en in het bos heeft rondgedwaald en zijn tas is verloren en dat ze die nu terug moeten vinden.
Meet een dropping ook geen leuke ervaring, niet dat er ooit iets mis is gegaan maar het was gewoon niet leuk voor de kinderen. Jouw kind kan het wel leuk vinden maar weet je dat ook van de rest van de groep?

Een speurtoch lijkt me dan veel passender bij de leeftijd van de kinderen die komen. Vroeger ook zoiets gedaan bij een kinderfeestje en wij kwamen dan onderweg allemaal korte spelletjes tegen waarna er weer een aanwijzing stond naar de volgende plek. De lokaties van de spelletjes/doe-dingen waren allemaal of in speelpleintjes/hofjes in de wijk of in een park in de buurt. Helemaal terug bij het huis van de jarige vonden we als laatste (in de voortuin ;)) van de plastic mokken waar je een kleurplaat in kan doen zodat je je eigen persoonlijke mok hebt. Die gingen we toen allemaal aan de keukentafel inkleuren terwijl de vader van de jarige patatjes stond te bakken.

Ik denk dat wij toen ook rond dezelfde leeftijd als jouw groepje waren en de vader van de jarige liep overal met ons mee, van begin tot eind. Hij hielp met de spelletjes enzo en hield ons natuurlijk in de gaten maar liet ons zelf alle dingen oplossen zodat het echt onze speurtoch was.

Een dropping is waarschijnlijk pas leuk als ze een paar jaar ouder zijn en niet bij 8/9, dan kan je het ook gewoon in het donker doen wat spannender is natuurlijk ;)
Je kunt er ook een vossenjacht van maken. Dan zijn er allemaal verschillende ´karakters´ verspreid over een specifiek gebied. Dit zijn dan volwassenen/vrienden die je chartert om je te helepen hiermee. Ze zijn dan verkleed en in karakter hebben ze dan een opdracht/vraag voor de groep. Als ze deze opdracht/vraag goed uitvoeren krijgen ze een letter/cijfer/o.i.d.. De groep krijgt een lijst met alle karakters die ze moeten vinden en gaat dan op zoek (eventueel met een volwassene, hangt af van de grootte van het gebied en zelfstandigheid van de kinderen)

Karakters die je zou kunnen hebben zijn: de bruid en bruidegom, de soldaat, het omaatje, de koningin, de ridder, de kluizenaar, en ga zo maar door.

Dan kun je onderweg bij een van de karakters (de kok?) nog een picknick doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven