Ik heb het even heel zwaar
vrijdag 20 december 2019 om 13:17
Pfoe he, ik heb het zwaar de laatste week.
Drammerige, brutale en zeurende kinderen (5 en 8 jaar) die zich lijken af te sluiten van me waardoor ik alleen nog (al dan niet geïrriteerde) monologen lijk te voeren. Oudste wil liefst alleen maar achter de PS zitten als dat mocht, jongste heeft besloten dat ze gewoon lekker doet wat ze helemaal zelf wil. Mijn woorden gaan het ene oor in, het andere oor uit of zijn reden voor een klaagzang en drama. Heeft ongetwijfeld te maken met nood aan vakantie, van beide partijen.
Mijn hoofd zit gewoon... propvol.
Klinkt allemaal dramatischer dan het is waarschijnlijk hoor, maar ik voel me op dit moment de meest vervelende, stomme, onbegripvolle moeder die er op de aardbol rondloopt. Ik hol mezelf voorbij en zie toch telkens foutjes in mijn handelen naar hen toe, door pure vermoeidheid, drukte en chaos.
Na vandaag begint hier de kerstvakantie. Wie telt met me mee af naar 16u?!
Drammerige, brutale en zeurende kinderen (5 en 8 jaar) die zich lijken af te sluiten van me waardoor ik alleen nog (al dan niet geïrriteerde) monologen lijk te voeren. Oudste wil liefst alleen maar achter de PS zitten als dat mocht, jongste heeft besloten dat ze gewoon lekker doet wat ze helemaal zelf wil. Mijn woorden gaan het ene oor in, het andere oor uit of zijn reden voor een klaagzang en drama. Heeft ongetwijfeld te maken met nood aan vakantie, van beide partijen.
Mijn hoofd zit gewoon... propvol.
Klinkt allemaal dramatischer dan het is waarschijnlijk hoor, maar ik voel me op dit moment de meest vervelende, stomme, onbegripvolle moeder die er op de aardbol rondloopt. Ik hol mezelf voorbij en zie toch telkens foutjes in mijn handelen naar hen toe, door pure vermoeidheid, drukte en chaos.
Na vandaag begint hier de kerstvakantie. Wie telt met me mee af naar 16u?!
Life is though, but it's thougher when you're stupid

vrijdag 20 december 2019 om 13:21
Herkenbaar! Twee kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd. Doodmoe van alle spannende dingen, laat naar bed door de kerstviering/kerstdiner.
Gelukkig zijn ze lekker vrij vandaag en ze zitten al de hele dag in hun pyjama, hebben laat ontbeten en zitten al veel te lang tv te kijken
Maar ach, ze hebben het even nodig. Morgen gaan we weer actief naar buiten.
Wat mij overigens helpt bij dit soort dagen, is even een eind gaan wandelen als mijn man thuis is. Even mijn hoofd leeg maken.
Gelukkig zijn ze lekker vrij vandaag en ze zitten al de hele dag in hun pyjama, hebben laat ontbeten en zitten al veel te lang tv te kijken
Maar ach, ze hebben het even nodig. Morgen gaan we weer actief naar buiten.
Wat mij overigens helpt bij dit soort dagen, is even een eind gaan wandelen als mijn man thuis is. Even mijn hoofd leeg maken.
anoniem_389800 wijzigde dit bericht op 20-12-2019 13:22
14.88% gewijzigd
vrijdag 20 december 2019 om 13:21
Waarschijnlijk zijn je kinderen moe, bekaf van de spanning van al die feestdingen op school (sint maarten! sinterklaas! kerstlunch!) dat ze niet meer weten wat ze moeten. En ik kan me voorstellen dat het voor jou ook geen ontspannende weken zijn.
Kunnen jullie een kleine vakantie houden? Niet vliegen naar de zon of de sneeuw, maar gewoon thuis, een pyjama dag met films kijken? Om een beetje bij te komen?
Kunnen jullie een kleine vakantie houden? Niet vliegen naar de zon of de sneeuw, maar gewoon thuis, een pyjama dag met films kijken? Om een beetje bij te komen?
Wat eten we vanavond?

vrijdag 20 december 2019 om 13:29
Hahahaha
Hier zijn mijn kinderen de agelopen weken ook strontvervelend geweest!
Vooral de afgelopen week was het verschrikkelijk. Ze zijn gewoon ontzettend moe. Ben zelf dus erg blij dat de vakantie begonnen is! Komt goedddd, nu even allemaal tot rust komen en niet zo hard zijn voor jezelf
vrijdag 20 december 2019 om 13:30
vrijdag 20 december 2019 om 13:34
vrijdag 20 december 2019 om 13:35
Zondags als het ff kan, werk ook soms sweekends maar anders.... Vooral in de winter. Zomers wil ik dan toch maar buiten.
vrijdag 20 december 2019 om 13:36
Ze gaan een weekje naar hun vader toe vanaf zondag. Ik weet niet of ik uitkijk naar de rust of opkijk tegen het gemis. Beide, denk ik. Ik ga ze onwijs missen, maar ik krijg wel de kans om mijn hoofd even leeg te maken.
Volgende week zondag zijn ze terug en buiten Nieuwjaar en een dagje spelen bij vriendjes hebben we nog niks gepland. Dat wordt dus inderdaad een dag lekker schermhangen, een dag spelletjes spelen/knutselen en hopelijk nog een gezellig winteruitstapje ook. We zien het allemaal wel.
Het klinkt misschien raar, maar ik merk dat we de voeling met elkaar wat zijn kwijt geraakt en elkaar veel te veel op de huid zitten. Ik wil gewoon weer gesprekken voeren met ze, waarin het ene kind het andere niet onderuit haalt of schreeuwt om aandacht die ze stante pede wilt. Waarin ik weer kan kijken in hun hoofdjes en niet alleen maar bezig ben met 'Hoe moet ik dit nu weer aanpakken?'
Hierdoor is alles ook heel warrig in mijn hoofd, want wat is nu wel of niet goed/fijn/verstandig voor ze op dat moment?
Ik kan het maar zeer moeilijk loslaten de laatste tijd.
Volgende week zondag zijn ze terug en buiten Nieuwjaar en een dagje spelen bij vriendjes hebben we nog niks gepland. Dat wordt dus inderdaad een dag lekker schermhangen, een dag spelletjes spelen/knutselen en hopelijk nog een gezellig winteruitstapje ook. We zien het allemaal wel.
Het klinkt misschien raar, maar ik merk dat we de voeling met elkaar wat zijn kwijt geraakt en elkaar veel te veel op de huid zitten. Ik wil gewoon weer gesprekken voeren met ze, waarin het ene kind het andere niet onderuit haalt of schreeuwt om aandacht die ze stante pede wilt. Waarin ik weer kan kijken in hun hoofdjes en niet alleen maar bezig ben met 'Hoe moet ik dit nu weer aanpakken?'
Hierdoor is alles ook heel warrig in mijn hoofd, want wat is nu wel of niet goed/fijn/verstandig voor ze op dat moment?
Ik kan het maar zeer moeilijk loslaten de laatste tijd.

vrijdag 20 december 2019 om 13:44
Ja vind ik ook hoor. Het zit me soms ook heel hoog met alle dwarse gedrag maar kijk er naar uit met de kindjes lekker vrij te zijn en leuke dingen te doen. Maar ik zorg wel dat ik genoeg tijd neem voor mezelf zodat ik niet over loop.justagirly schreef: ↑20-12-2019 13:24Heerlijk toch, dat ze nu vrij zijn.
Even bijkomen van alle drukte.

vrijdag 20 december 2019 om 13:46
De helft van de kleuterklas is ziek, wordt ziek of is net beter. Idem voor de ouders. Ik heb zelf een hoofd dat alleen nog maar analoog werkt; 1 spoor, niet even snel vooruit spoelen of terug en al helemaal niet halverwege iets naar een ander onderwerp. En ik denk maar zo: als ik me al zo voel, hoe moet het voor hen dan wel niet zijn?
Na een week zo veel mogelijk 's middags tv zodat ze elkaar de hersens niet in slaan en om 19:00 in bed (ook die van bijna 8 ja) ben ik heel blij dat het er op zit. Als de oudste over een uurtje vrij is gaan we fijn iets lekkers uit het kerstpakket kiezen en een kerstfilm kijken, vanavond soep met brood en dan hebben we de finish gehaald.
Na een week zo veel mogelijk 's middags tv zodat ze elkaar de hersens niet in slaan en om 19:00 in bed (ook die van bijna 8 ja) ben ik heel blij dat het er op zit. Als de oudste over een uurtje vrij is gaan we fijn iets lekkers uit het kerstpakket kiezen en een kerstfilm kijken, vanavond soep met brood en dan hebben we de finish gehaald.

vrijdag 20 december 2019 om 13:55
Ik ben een oma van 5 (oorspronkelijk van 6 maar in februari is de kleinste van 3 maanden in haar wiegje overleden

Nu is de situatie als volgt: door een aanslepend medisch probleem kan en mag ik momenteel niet werken.
Toch wordt van mij verwacht dat ik voor de 4 jongste kleinkinderen zorg tijdens de vakantie. Want: "oma is toch thuis"!
Let wel: ik doe dat met héél veel liefde want mijn kleinkinderen zijn mijn allerliefste schatten.
Toch zie ik er een beetje tegenop, het zullen zware dagen worden, zeker ook omdat mijn oudere man (68j) gezondheidsproblemen heeft.
Wat ik eigenlijk wil zeggen: er wordt te vaak van uitgegaan dat oma of opa TOCH thuiszijn en wel op de kleintjes zullen passen.
En nogmaals: ik doe dat met veel liefde maar tegelijkertijd is het ook zwaar.
En ja, ik zal hier het halve forum over me heen krijgen maar dan is dat maar zo.
vrijdag 20 december 2019 om 13:58
Het is ook allemaal veel, he. Vanavond nog kerstmarkt, waar oudste in het koor moet mee zingen en hier best zenuwachtig voor is. Morgen lekker een dagje niks. Man en ik moeten 's avonds nog wel tot laat weg, maar we hebben het zo kunnen regelen dat mijn moeder bij ons komt slapen en de kinderen dus gewoon lekker thuis kunnen blijven. Zondagmiddag vertrekken ze naar papa.
Oudste loopt al weken iedere dag meermaals te klagen dat hij school haat, maar is naar eigen zeggen zéker niet gewoon heel moe. Alles is saai, stom en vervelend. Komt ook ineens weer met nota's in zijn agenda thuis. Zeer vermoeiend voor ons, maar zeker ook voor hem neem ik aan.
Jongste vindt alles superleuk, zó leuk zelfs dat ze dat heel goed laat merken met het nodige gegil en drukte. Is ook heel erg moe, maar dat uit zich in geen blijf weten met zichzelf en haar kont tegen de krib gooien.
Man en ik moeten ook van alles. Nasleep van Sinterklaas (metekindjes die hun cadeautjes nog kwamen halen), kerstvieringen en -uitstapjes met school, kerstkaartjes maken (ik ben dan weer de gek die die met de hand tekent, dus dat ligt echt wel aan mij), kerstdinertjes, cadeautjes die moeten uitgezocht worden. Intussen nog werken, hobby's (van de kinderen), de dagelijkse rompslomp thuis.
Door bovenstaande lopen we dus meer dan ons lief is te foeteren tegen elkaar allemaal.
Tijd voor even pauze, dus.
Oudste loopt al weken iedere dag meermaals te klagen dat hij school haat, maar is naar eigen zeggen zéker niet gewoon heel moe. Alles is saai, stom en vervelend. Komt ook ineens weer met nota's in zijn agenda thuis. Zeer vermoeiend voor ons, maar zeker ook voor hem neem ik aan.
Jongste vindt alles superleuk, zó leuk zelfs dat ze dat heel goed laat merken met het nodige gegil en drukte. Is ook heel erg moe, maar dat uit zich in geen blijf weten met zichzelf en haar kont tegen de krib gooien.
Man en ik moeten ook van alles. Nasleep van Sinterklaas (metekindjes die hun cadeautjes nog kwamen halen), kerstvieringen en -uitstapjes met school, kerstkaartjes maken (ik ben dan weer de gek die die met de hand tekent, dus dat ligt echt wel aan mij), kerstdinertjes, cadeautjes die moeten uitgezocht worden. Intussen nog werken, hobby's (van de kinderen), de dagelijkse rompslomp thuis.
Door bovenstaande lopen we dus meer dan ons lief is te foeteren tegen elkaar allemaal.
Tijd voor even pauze, dus.

vrijdag 20 december 2019 om 14:02
Naar oma was maar één van de suggesties hè? En als het niet gaat dan gaat het niet en zeg je het gewoon af.Moemoe64 schreef: ↑20-12-2019 13:55Ik ben een oma van 5 (oorspronkelijk van 6 maar in februari is de kleinste van 3 maanden in haar wiegje overleden).
Nu is de situatie als volgt: door een aanslepend medisch probleem kan en mag ik momenteel niet werken.
Toch wordt van mij verwacht dat ik voor de 4 jongste kleinkinderen zorg tijdens de vakantie. Want: "oma is toch thuis"!
Let wel: ik doe dat met héél veel liefde want mijn kleinkinderen zijn mijn allerliefste schatten.
Toch zie ik er een beetje tegenop, het zullen zware dagen worden, zeker ook omdat mijn oudere man (68j) gezondheidsproblemen heeft.
Wat ik eigenlijk wil zeggen: er wordt te vaak van uitgegaan dat oma of opa TOCH thuiszijn en wel op de kleintjes zullen passen.
En ja, ik zal hier het halve forum over me heen krijgen maar dan is dat maar zo.
vrijdag 20 december 2019 om 14:02
Dat lijkt me ook zwaar, ja. Misschien aangeven bij je kind(eren)? Dat je het met alle liefde doet, maar dat het je soms wat te zwaar is.Moemoe64 schreef: ↑20-12-2019 13:55Ik ben een oma van 5 (oorspronkelijk van 6 maar in februari is de kleinste van 3 maanden in haar wiegje overleden).
Doet mijn moeder soms ook (let soms na school op de kinderen) en ja, dat is dan even bedenken hoe ik het dan moet regelen, maar ik ben ook wel blij dat ze eerlijk is en zichzelf niet voorbij loopt.
vrijdag 20 december 2019 om 14:03
wat bedoel je met het vetgedrukte stukje?RegretteRien schreef: ↑20-12-2019 13:46De helft van de kleuterklas is ziek, wordt ziek of is net beter. Idem voor de ouders. Ik heb zelf een hoofd dat alleen nog maar analoog werkt; 1 spoor, niet even snel vooruit spoelen of terug en al helemaal niet halverwege iets naar een ander onderwerp. En ik denk maar zo: als ik me al zo voel, hoe moet het voor hen dan wel niet zijn?

vrijdag 20 december 2019 om 14:05
Mijn zoon zou dit ook iedere dag wel willen, de hele dag achter de PS.
Ik vind hem hier alleen wat te jong voor. Als hij 16 is doet hij 'wat hij wil', maar nu gaat dat me toch wat ver.
Dus ja, af en toe eens zo'n dagje vind ik prima, maar als ik niet oplet wordt hij er helemaal door opgeslokt en wil hij helemaal niks anders meer.

vrijdag 20 december 2019 om 14:07
Maar nu zo aan het begin van de vakantie even een dagje is toch niet zo’n probleem?Boeeff schreef: ↑20-12-2019 14:05Mijn zoon zou dit ook iedere dag wel willen, de hele dag achter de PS.
Ik vind hem hier alleen wat te jong voor. Als hij 16 is doet hij 'wat hij wil', maar nu gaat dat me toch wat ver.
Dus ja, af en toe eens zo'n dagje vind ik prima, maar als ik niet oplet wordt hij er helemaal door opgeslokt en wil hij helemaal niks anders meer.

vrijdag 20 december 2019 om 14:09
Normaal doe je rustig het ochtendritueel, voer je het ene gesprek met het ene kind, andere gesprek met de andere en bedenk je je ondertussen nog dat er een gymtas mee moet en wat je zelf op je werk gaat afmaken die dag. Tegelijk.
Inmiddels kan ik echt nog maar 1 van die dingen tegelijk, het lukt me gewoon niet meer. Gelukkig heb ik zelf ook vakantie.
vrijdag 20 december 2019 om 14:10
Maar daar ben je zelf toch bij? Nee is ook een antwoord hoor!Moemoe64 schreef: ↑20-12-2019 13:55Ik ben een oma van 5 (oorspronkelijk van 6 maar in februari is de kleinste van 3 maanden in haar wiegje overleden).
Het is inderdaad niet vanzelfsprekend dat opa en oma bijspringen. Maar als opa en oma niet eerlijk zijn dan wordt het heel lastig om dit op een goede manier te doen.
En zoals iemand al zei, het was maar 1 van de suggesties...
Dat je hier op aanslaat zegt meer over hoe het bij jou thuis gaat/geregeld is. Je mag gewoon elk moment zeggen dat je het te veel vindt worden. Mocht je een vast onderdeel van de opvang zijn geworden, dan is het wel aardig als je je kinderen de mogelijkheid biedt om een andere optie te regelen. Oftewel niet meteen het bijltje erbij neergooien. Maar na een x-aantal weken (goed vooraf aangeven hoeveel!) moeten ze dat wel geregeld kunnen hebben. Die kinderen zijn hun verantwoordelijkheid, niet de jouwe...