Ik heb het even heel zwaar
vrijdag 20 december 2019 om 13:17
Pfoe he, ik heb het zwaar de laatste week.
Drammerige, brutale en zeurende kinderen (5 en 8 jaar) die zich lijken af te sluiten van me waardoor ik alleen nog (al dan niet geïrriteerde) monologen lijk te voeren. Oudste wil liefst alleen maar achter de PS zitten als dat mocht, jongste heeft besloten dat ze gewoon lekker doet wat ze helemaal zelf wil. Mijn woorden gaan het ene oor in, het andere oor uit of zijn reden voor een klaagzang en drama. Heeft ongetwijfeld te maken met nood aan vakantie, van beide partijen.
Mijn hoofd zit gewoon... propvol.
Klinkt allemaal dramatischer dan het is waarschijnlijk hoor, maar ik voel me op dit moment de meest vervelende, stomme, onbegripvolle moeder die er op de aardbol rondloopt. Ik hol mezelf voorbij en zie toch telkens foutjes in mijn handelen naar hen toe, door pure vermoeidheid, drukte en chaos.
Na vandaag begint hier de kerstvakantie. Wie telt met me mee af naar 16u?!
Drammerige, brutale en zeurende kinderen (5 en 8 jaar) die zich lijken af te sluiten van me waardoor ik alleen nog (al dan niet geïrriteerde) monologen lijk te voeren. Oudste wil liefst alleen maar achter de PS zitten als dat mocht, jongste heeft besloten dat ze gewoon lekker doet wat ze helemaal zelf wil. Mijn woorden gaan het ene oor in, het andere oor uit of zijn reden voor een klaagzang en drama. Heeft ongetwijfeld te maken met nood aan vakantie, van beide partijen.
Mijn hoofd zit gewoon... propvol.
Klinkt allemaal dramatischer dan het is waarschijnlijk hoor, maar ik voel me op dit moment de meest vervelende, stomme, onbegripvolle moeder die er op de aardbol rondloopt. Ik hol mezelf voorbij en zie toch telkens foutjes in mijn handelen naar hen toe, door pure vermoeidheid, drukte en chaos.
Na vandaag begint hier de kerstvakantie. Wie telt met me mee af naar 16u?!
Life is though, but it's thougher when you're stupid

vrijdag 20 december 2019 om 14:11
TO kan het vragen en nee is ook een antwoord. Niet zo dramatisch meteen.Moemoe64 schreef: ↑20-12-2019 13:55Ik ben een oma van 5 (oorspronkelijk van 6 maar in februari is de kleinste van 3 maanden in haar wiegje overleden).
Nu is de situatie als volgt: door een aanslepend medisch probleem kan en mag ik momenteel niet werken.
Toch wordt van mij verwacht dat ik voor de 4 jongste kleinkinderen zorg tijdens de vakantie. Want: "oma is toch thuis"!
Let wel: ik doe dat met héél veel liefde want mijn kleinkinderen zijn mijn allerliefste schatten.
Toch zie ik er een beetje tegenop, het zullen zware dagen worden, zeker ook omdat mijn oudere man (68j) gezondheidsproblemen heeft.
Wat ik eigenlijk wil zeggen: er wordt te vaak van uitgegaan dat oma of opa TOCH thuiszijn en wel op de kleintjes zullen passen.
En nogmaals: ik doe dat met veel liefde maar tegelijkertijd is het ook zwaar.
En ja, ik zal hier het halve forum over me heen krijgen maar dan is dat maar zo.

vrijdag 20 december 2019 om 14:15
Mij krijg je in ieder geval zeker niet over je heen. Ik vind het eigenlijk best erg dat dit kennelijk van je verwacht wordt en dat je kinderen zelf niet verzinnen dat dit eigenlijk te veel is nu.Moemoe64 schreef: ↑20-12-2019 13:55Toch zie ik er een beetje tegenop, het zullen zware dagen worden, zeker ook omdat mijn oudere man (68j) gezondheidsproblemen heeft.
Wat ik eigenlijk wil zeggen: er wordt te vaak van uitgegaan dat oma of opa TOCH thuiszijn en wel op de kleintjes zullen passen.
En ja, ik zal hier het halve forum over me heen krijgen maar dan is dat maar zo.
Het enige dat ik tegen jou zou zeggen is dat je dit dus moet aangeven als het nu niet gaat! Uiteindelijk is de zorg voor de kleinkinderen niet jouw verantwoordelijkheid, en er zijn genoeg andere opties. En nee, dat betekent niet dat je het niet met liefde zou doen, dat betekent dat het gewoon niet kan.
lariba wijzigde dit bericht op 20-12-2019 14:16
5.31% gewijzigd

vrijdag 20 december 2019 om 14:16
Ik lees dat hier regelmatig hoor. Dat forummers schrijven: 'zet kind(eren) dan even bij Oma'.SallySpectra* schreef: ↑20-12-2019 14:02Naar oma was maar één van de suggesties hè? En als het niet gaat dan gaat het niet en zeg je het gewoon af.
De meeste grootouders werken nog gewoon, toch?
Zelf zal ik midden januari mijn werk moeten hernemen.
Ook de andere 2 oma's van mijn kleinkinderen werken nog .
vrijdag 20 december 2019 om 14:16
Nee hoor, helemaal geen probleem mee. Gaan we zeker ook doen, morgen waarschijnlijk al en vast nog wel eens een dag in de vakantie.SallySpectra* schreef: ↑20-12-2019 14:07Maar nu zo aan het begin van de vakantie even een dagje is toch niet zo’n probleem?
Dat is dus ook 'af en toe zo'n dagje' en niet elke dag. Helemaal prima.

vrijdag 20 december 2019 om 14:20
Maar jij bent ook wel een hele jonge oma

Voor iedereen een groene tuin

vrijdag 20 december 2019 om 14:22
Gewoon 'nee' zeggen. Boek voortaan een vakantie naar de zon met kerst en ontsnap de hysterie van het gezinsleven.Moemoe64 schreef: ↑20-12-2019 13:55Ik ben een oma van 5 (oorspronkelijk van 6 maar in februari is de kleinste van 3 maanden in haar wiegje overleden).
Nu is de situatie als volgt: door een aanslepend medisch probleem kan en mag ik momenteel niet werken.
Toch wordt van mij verwacht dat ik voor de 4 jongste kleinkinderen zorg tijdens de vakantie. Want: "oma is toch thuis"!
Let wel: ik doe dat met héél veel liefde want mijn kleinkinderen zijn mijn allerliefste schatten.
Toch zie ik er een beetje tegenop, het zullen zware dagen worden, zeker ook omdat mijn oudere man (68j) gezondheidsproblemen heeft.
vrijdag 20 december 2019 om 14:22
Moemoe64, waarom denk je dat je halve forum over je heen krijgt? Ik vind het juist apart dat jouw kinderen zonder meer verwachten dat jij wel oppast, zeker als je gezondheidsproblemen hebt en je man ook nog.
Mijn ouders zouden er echt niet mee akkoord gaan als ik zomaar even voor hen zou bepalen dat ze wel kunnen oppassen wanneer ik dat wil, omdat ze toch thuis zijn. Betekent niet dat ze niet stapelgek zijn op hun kleinkinderen, maar ik heb niet het recht om hun leven in te delen. Oppassen hoort in overleg te gaan.
Mijn ouders zouden er echt niet mee akkoord gaan als ik zomaar even voor hen zou bepalen dat ze wel kunnen oppassen wanneer ik dat wil, omdat ze toch thuis zijn. Betekent niet dat ze niet stapelgek zijn op hun kleinkinderen, maar ik heb niet het recht om hun leven in te delen. Oppassen hoort in overleg te gaan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

vrijdag 20 december 2019 om 14:23
Lekker makkelijk gedacht. Mijn vader is overleden, de moeder van mijn ex is overleden. En de andere opa en oma zijn simpelweg niet beschikbaar, willen of kunnen het niet. Was het maar zo een feest.
vrijdag 20 december 2019 om 14:27
In het dikgedrukte zit dan ook het verschil. Je moet het wel aangeven.Susan schreef: ↑20-12-2019 14:22Moemoe64, waarom denk je dat je halve forum over je heen krijgt? Ik vind het juist apart dat jouw kinderen zonder meer verwachten dat jij wel oppast, zeker als je gezondheidsproblemen hebt en je man ook nog.
Wie zegt dat die kinderen het niet gevraagd hebben en Moemoe zelf heeft gezegd dat het wel oké is (terwijl ze dus eigenlijk iets anders denkt).
Ja ik zou het niet doen als mijn ouders gezondheidsproblemen hebben. Maar ik vind de opa's en oma's die klagen dat ze moeten oppassen ook niet helemaal eerlijk. Je kunt gewoon nee zeggen.
vrijdag 20 december 2019 om 14:27
Oh, dat lukt me nog wel tegelijk. Maar dan wel in dezelfde chaos die ik al beschreef. Dat is altijd wel zo 's morgens: het lukt allemaal wel prima, maar ik ben niet echt een actief ochtendmensRegretteRien schreef: ↑20-12-2019 14:09Normaal doe je rustig het ochtendritueel, voer je het ene gesprek met het ene kind, andere gesprek met de andere en bedenk je je ondertussen nog dat er een gymtas mee moet en wat je zelf op je werk gaat afmaken die dag. Tegelijk.
Inmiddels kan ik echt nog maar 1 van die dingen tegelijk, het lukt me gewoon niet meer. Gelukkig heb ik zelf ook vakantie.

vrijdag 20 december 2019 om 14:29
Er staat:Stokkie schreef: ↑20-12-2019 14:27In het dikgedrukte zit dan ook het verschil. Je moet het wel aangeven.
Wie zegt dat die kinderen het niet gevraagd hebben en Moemoe zelf heeft gezegd dat het wel oké is (terwijl ze dus eigenlijk iets anders denkt).
Ja ik zou het niet doen als mijn ouders gezondheidsproblemen hebben. Maar ik vind de opa's en oma's die klagen dat ze moeten oppassen ook niet helemaal eerlijk. Je kunt gewoon nee zeggen.
Ik vind dat niet overkomen als een gewoon verzoek, waarbij het geaccepteerd wordt als ze nee zegt. Het wordt verwacht, en er wordt al ingevuld 'oma is toch thuis'. Als ik het op zo'n manier zou brengen, zouden mijn ouders terecht gaan steigeren.
vrijdag 20 december 2019 om 14:31
Sowieso heb ik het gevoel dat zij denkt dat nee zeggen echt heel onacceptabel is, aangezien ze al bang is dat ze het halve forum over zich heen krijgt, puur omdat ze heel, heel diep van binnen niet enorm blij is om op te passen. Ik vraag me dan wel af waar dat vandaan komt. Haar eigen opvoeding, een of ander diepgeworteld beeld dat ze heeft van wat vrouwen die kleinkinderen hebben moeten doen? En dan vraag ik me dus ook af welk aandeel haar kinderen daarin hebben, hoe dwingend ze zijn met hun 'verzoekjes'.

vrijdag 20 december 2019 om 14:32
Maar is dat echt zo? Of is dat wat deze oma zelf denkt? Aangezien ze blijkbaar denkt dat iedereen dat vind horen. Ik krijg het idee dat het een aanname is?Susan schreef: ↑20-12-2019 14:29Er staat:
Ik vind dat niet overkomen als een gewoon verzoek, waarbij het geaccepteerd wordt als ze nee zegt. Het wordt verwacht, en er wordt al ingevuld 'oma is toch thuis'. Als ik het op zo'n manier zou brengen, zouden mijn ouders terecht gaan steigeren.
En dan nog is nee een antwoord.
Het is in ieder geval niet wat er bedoeld werd als oplossing voor TO, is eigenlijk een eigen topic waard.
Vragen of ze bij opa/oma een nachtje kunnen logeren is echt heel wat anders dan verhaal van deze persoon.
vrijdag 20 december 2019 om 14:35
Niet lullig bedoeld maar nee is ook een antwoord. Het is aan jezelf om je grenzen aan te geven als anderen er niet genoeg rekening mee houden.Moemoe64 schreef: ↑20-12-2019 13:55Ik ben een oma van 5 (oorspronkelijk van 6 maar in februari is de kleinste van 3 maanden in haar wiegje overleden).

vrijdag 20 december 2019 om 14:37
Afschuwelijk.Luci_Morgenster schreef: ↑20-12-2019 14:36Vervelend voor TO, het gaat helemaal niet meer over haar issue.

vrijdag 20 december 2019 om 14:38
TO, jij hoeft zelf niet te werken in deze vakantie?
Ik zou lekker wel een paar rustige dagen eventueel in pyama houden. ( Ga ik ook doen) Weet niet of je met kerst gasten krijgt of de hort op gaat maar tot die tijd zou ik heerlijk laten doen wat zij willen en zelf ook heerlijkzo veel mogelijk cocoonen als dat gaat.
Ik zou lekker wel een paar rustige dagen eventueel in pyama houden. ( Ga ik ook doen) Weet niet of je met kerst gasten krijgt of de hort op gaat maar tot die tijd zou ik heerlijk laten doen wat zij willen en zelf ook heerlijkzo veel mogelijk cocoonen als dat gaat.

vrijdag 20 december 2019 om 14:40
Heb je dat wel eens eerlijk besproken? Ik vind dat het vaak idd makkelijk gezegd is 'dan kunnen ze toch naar opa en oma', maar merk ook wel dat opa en oma soms geen nee willen/durven verkopen. Dan denken de ouders 'als het niet gaat gevem ze dat wel aan' en opa en oma denken 'ja ze weten al hoe we zitten dus het zal wel moeten/nodig zijn'.Moemoe64 schreef: ↑20-12-2019 13:55Ik ben een oma van 5 (oorspronkelijk van 6 maar in februari is de kleinste van 3 maanden in haar wiegje overleden).
Hoer gaan ze overigens vrijwel nooit naar opa en oma zonder ons, maar ook wij hebben het afgelopen jaar meer op hun moeten leunen voor dingen. Dat zal ongetwijfeld voor hun ook zwaar geweest zijn en ik ben ze erg dankbaar dat het kon, maar als ze een keer niet gekund hadden hadden we het ook gered. Moeilijker dat zeker, maar we hadden dan een andere oplossing verzonnen.
vrijdag 20 december 2019 om 14:43
Ik werk 2 dagen gedurende deze 2 weken en dat is in de week dat ze er niet zijn, dus dat is een meevaller.Luci_Morgenster schreef: ↑20-12-2019 14:38TO, jij hoeft zelf niet te werken in deze vakantie?
De hele week alleen maar binnen zitten met ze zie ik niet helemaal zitten, dan word ik stapelgek, maar wat betreft 'chillen' en rustig aan doen, dat komt wel goed. We zien wel wat de dagen ons brengen. Als ik ze alleen maar laat doen wat ze willen zit de oudste iedere dag van 6u30 's morgens tot 22u 's avonds op zijn kamer achter de Playstation en krijg ik hem met moeite aan tafel om te eten, dus dat ga ik wel wat moeten intomen, maar voor de rest gaan we heerlijk genieten van de rust en een balans vinden tussen 'doen wat zij zelf willen' en 'gezellig samen zijn'.
anoniem_310683 wijzigde dit bericht op 20-12-2019 15:22
4.28% gewijzigd