Ik heb het even heel zwaar
vrijdag 20 december 2019 om 13:17
Pfoe he, ik heb het zwaar de laatste week.
Drammerige, brutale en zeurende kinderen (5 en 8 jaar) die zich lijken af te sluiten van me waardoor ik alleen nog (al dan niet geïrriteerde) monologen lijk te voeren. Oudste wil liefst alleen maar achter de PS zitten als dat mocht, jongste heeft besloten dat ze gewoon lekker doet wat ze helemaal zelf wil. Mijn woorden gaan het ene oor in, het andere oor uit of zijn reden voor een klaagzang en drama. Heeft ongetwijfeld te maken met nood aan vakantie, van beide partijen.
Mijn hoofd zit gewoon... propvol.
Klinkt allemaal dramatischer dan het is waarschijnlijk hoor, maar ik voel me op dit moment de meest vervelende, stomme, onbegripvolle moeder die er op de aardbol rondloopt. Ik hol mezelf voorbij en zie toch telkens foutjes in mijn handelen naar hen toe, door pure vermoeidheid, drukte en chaos.
Na vandaag begint hier de kerstvakantie. Wie telt met me mee af naar 16u?!
Drammerige, brutale en zeurende kinderen (5 en 8 jaar) die zich lijken af te sluiten van me waardoor ik alleen nog (al dan niet geïrriteerde) monologen lijk te voeren. Oudste wil liefst alleen maar achter de PS zitten als dat mocht, jongste heeft besloten dat ze gewoon lekker doet wat ze helemaal zelf wil. Mijn woorden gaan het ene oor in, het andere oor uit of zijn reden voor een klaagzang en drama. Heeft ongetwijfeld te maken met nood aan vakantie, van beide partijen.
Mijn hoofd zit gewoon... propvol.
Klinkt allemaal dramatischer dan het is waarschijnlijk hoor, maar ik voel me op dit moment de meest vervelende, stomme, onbegripvolle moeder die er op de aardbol rondloopt. Ik hol mezelf voorbij en zie toch telkens foutjes in mijn handelen naar hen toe, door pure vermoeidheid, drukte en chaos.
Na vandaag begint hier de kerstvakantie. Wie telt met me mee af naar 16u?!
Life is though, but it's thougher when you're stupid
vrijdag 20 december 2019 om 14:44
Misschien wel, misschien niet. Hangt af of de situatie hetzelfde wordt als toen het geval was. Wat een leuke vraag ook.
En die ondersteuning hebben we gehad, dankjewel.

vrijdag 20 december 2019 om 14:49

vrijdag 20 december 2019 om 14:55
RegretteRien schreef: ↑20-12-2019 14:15De kleuter ligt naast me op de bank gevloerd voor de tv. Oortjes zijn puur decoratief inmiddels dus daar ga ik echt niet meer aan sjorren. Morgenmiddag eens richting het bos, voor die tijd is er chillen en tv.
Dit. Dochter kan geen stap meer verzetten en geen opdracht of vraag meer opvolgen. Sesamstraat, Tip de Muis, Woezel en Pip en verder maar wat lekkers eten en vroeg naar bed vanavond. Morgen uitslapen en weer voor de tv totdat ze kwijlend bij de voordeur zit om 'uitgelaten te worden'

vrijdag 20 december 2019 om 14:56
Ik zal het even verduidelijken:
Kind 1 zei: "Mam, je bent nog even thuis ivm met.....(mijn aandoening). Het zou wel praktisch zijn als xxx en xxx tijdens de vakantie bij jullie mogen komen van 7u-14u, 3 dagen per week.".
Vriend van kind 2 zei: Moemoe, aangezien je nog niet terug aan't werk bent zou ik het fijn vinden als xxx en xxx 2 dagen per week bij jullie mogen komen van 8u-15u.
Dit betekent dat er op maandag 2 kleinkinderen komen, op dinsdag 4 kleinkinderen, op woensdag niemand, op donderdag 4 en op vrijdag 2. Dit gedurende 2 weken.
Aangezien ik nog een ouder kleinkind heb van 15j, stelde mijn schoondochter voor om hem te laten babysitten maar dat wil ik niet!
Hij is ook mijn kleinkind en ik vind het niet de taak van een 15-jarige om op broertje-zusje en nichtjes te passen.
Ik wens oudste een leuke vakantie, plezier maken met zijn vrienden , lekker chillen en gewoon 'puber-zijn'.
Kind 1 zei: "Mam, je bent nog even thuis ivm met.....(mijn aandoening). Het zou wel praktisch zijn als xxx en xxx tijdens de vakantie bij jullie mogen komen van 7u-14u, 3 dagen per week.".
Vriend van kind 2 zei: Moemoe, aangezien je nog niet terug aan't werk bent zou ik het fijn vinden als xxx en xxx 2 dagen per week bij jullie mogen komen van 8u-15u.
Dit betekent dat er op maandag 2 kleinkinderen komen, op dinsdag 4 kleinkinderen, op woensdag niemand, op donderdag 4 en op vrijdag 2. Dit gedurende 2 weken.
Aangezien ik nog een ouder kleinkind heb van 15j, stelde mijn schoondochter voor om hem te laten babysitten maar dat wil ik niet!
Hij is ook mijn kleinkind en ik vind het niet de taak van een 15-jarige om op broertje-zusje en nichtjes te passen.
Ik wens oudste een leuke vakantie, plezier maken met zijn vrienden , lekker chillen en gewoon 'puber-zijn'.

vrijdag 20 december 2019 om 14:57
Tip: open een eigen topic.Moemoe64 schreef: ↑20-12-2019 14:56Ik zal het even verduidelijken:

vrijdag 20 december 2019 om 15:02
Nee. Is een antwoord.Moemoe64 schreef: ↑20-12-2019 14:56Ik zal het even verduidelijken:
En je kaapt andermans topic.
vrijdag 20 december 2019 om 15:02
Je had tegen beide kinderen bijvoorbeeld (als dit wel haalbaar zou zijn) kunnen zeggen dat je dit best één dagje wilt doen, maar dat het op deze manier te zwaar is. Of op voorhand kunnen aangeven dat je het niet zag zitten, zodat ze wel nog tijd hadden om een alternatief te zoeken.Moemoe64 schreef: ↑20-12-2019 14:56Ik zal het even verduidelijken:
Ik kan me niet voorstellen dat ze je dat echt kwalijk zouden nemen? Je zit met je gezondheid, dat is toch begrijpelijk?

vrijdag 20 december 2019 om 15:04
Moemoe64 schreef: ↑20-12-2019 14:56Ik zal het even verduidelijken:
Je laat je behandelen als deurmat. Dat doe je zelf.
Mogelijk antwoorden:
- nee
- dag kinderen, jullie mogen elk je kinderen 1 dag komende week bij me stallen
- leuk, en dan niet meer zeuren

vrijdag 20 december 2019 om 15:07
Nee, dat kan niet, is ook een antwoord. Gewoon nee zeggen.Moemoe64 schreef: ↑20-12-2019 14:56Ik zal het even verduidelijken:
Dit is wel een rare manier van communiceren. Ze regelen maar opvang bij het kinderdagverblijf.
vrijdag 20 december 2019 om 15:09
Ik weet niet helemaal wat je bedoelde met 'ondersteuning'.
Als je het had over begeleiding: De hulp die we indertijd ingeschakeld hebben is natuurlijk een heel ander onderwerp dan dat wat ik hier aanhaal. Het heeft in ieder geval wel geholpen, maar dat wil niet zeggen dat het af en toe nog steeds niet heel zwaar is. En dat ik soms graag van me afschrijf is daarmee ook niet veranderd. Ik vond je vraag dus helemaal niet vriendelijk of zelfs van toepassing. Misschien vatte ik dat verkeerd op.
Als je het had over een 'sociaal vangnet' als in oma's of tantes die oppassen, dat heb ik altijd wel gehad en daar kan ik, indien gewenst, wel op terugvallen ja.
Ik probeer dit enkel te gebruiken in noodgevallen, als het echt niet anders gaat, omdat ik ze ook al te vaak naar mijn zin moet missen als ze bij hun vader zijn. Hoe zwaar ik het soms ook vind, ik heb ze het liefst toch gewoon bij mij, zoveel als maar kan.

vrijdag 20 december 2019 om 15:09
Het halve forum misschien, maar mij niet.Moemoe64 schreef: ↑20-12-2019 13:55Ik ben een oma van 5 (oorspronkelijk van 6 maar in februari is de kleinste van 3 maanden in haar wiegje overleden).
Nu is de situatie als volgt: door een aanslepend medisch probleem kan en mag ik momenteel niet werken.
Toch wordt van mij verwacht dat ik voor de 4 jongste kleinkinderen zorg tijdens de vakantie. Want: "oma is toch thuis"!
Let wel: ik doe dat met héél veel liefde want mijn kleinkinderen zijn mijn allerliefste schatten.
Toch zie ik er een beetje tegenop, het zullen zware dagen worden, zeker ook omdat mijn oudere man (68j) gezondheidsproblemen heeft.
Wat ik eigenlijk wil zeggen: er wordt te vaak van uitgegaan dat oma of opa TOCH thuiszijn en wel op de kleintjes zullen passen.
En nogmaals: ik doe dat met veel liefde maar tegelijkertijd is het ook zwaar.
En ja, ik zal hier het halve forum over me heen krijgen maar dan is dat maar zo.
Ik vind het goed van je en ook mooi om te lezen dat je dat over hebt voor je (klein-)kinderen, maar ik ben zelf een 'weiger-oma'.
Ik werk zelf nog 36 uur per week en ga écht niet op mijn enige vrije dag achter mijn kleinkinderen aanhollen (8, 2 en 1 jr)
Dus dat jij dat wél kan en doet (en dan ook nog in jouw situatie): daar heb ik alleen maar respect voor.

vrijdag 20 december 2019 om 15:10
Dan zeg je toch gewoon dat je daar geen energie voor hebt en dat ze maar oppas moeten regelen aan huis. Dat jij het druk genoeg vindt om hen één dag met kerst te zien en de rest van de tijd voor jezelf nodig hebt.Moemoe64 schreef: ↑20-12-2019 14:56Ik zal het even verduidelijken:
Word wat assertiever en zeg gewoon 'nee'!

vrijdag 20 december 2019 om 15:14
Ik had het niet over sociaal vangnet. Ik ging er vanuit dat je die wel weet te vinden als het nodig is.Boeeff schreef: ↑20-12-2019 15:09Ik weet niet helemaal wat je bedoelde met 'ondersteuning'.
Als je het had over begeleiding: De hulp die we indertijd ingeschakeld hebben is natuurlijk een heel ander onderwerp dan dat wat ik hier aanhaal. Het heeft in ieder geval wel geholpen, maar dat wil niet zeggen dat het af en toe nog steeds niet heel zwaar is. En dat ik soms graag van me afschrijf is daarmee ook niet veranderd. Ik vond je vraag dus helemaal niet vriendelijk of zelfs van toepassing. Misschien vatte ik dat verkeerd op.
Als je het had over een 'sociaal vangnet' als in oma's of tantes die oppassen, dat heb ik altijd wel gehad en daar kan ik, indien gewenst, wel op terugvallen ja.
Ik probeer dit enkel te gebruiken in noodgevallen, als het echt niet anders gaat, omdat ik ze ook al te vaak naar mijn zin moet missen als ze bij hun vader zijn. Hoe zwaar ik het soms ook vind, ik heb ze het liefst toch gewoon bij mij, zoveel als maar kan.
Tools zijn vaak overdraagbaar naar een andere situatie. Vandaar dat ik het vroeg.
vrijdag 20 december 2019 om 15:16
Wacht even. Begrijp ik nou goed dat je wél zoveel mogelijk met ze binnen blijft, terwijl jij dat zelf niet wilt? Kom op zeg. Ze zijn 5 en 8, die gaan toch gewoon mee? Hier zijn die uitjes dan wel vaak kindgericht (bioscoop, springhal, geschikt museum, ed.), en dat vind ik soms ook al best jammer. (Zou zelf ook graag eens gaan wandelen of zo, maar dat is lastig in gezinsverband omdat papa daar zelf ook niet zo dol op is.) Maar no way dat ik hele dagen op de bank blijf hangen terwijl ik dat zelf allang zat ben. Die kinderen worden daar zelf namelijk ook niet leuker van.Boeeff schreef: ↑20-12-2019 14:43Ik werk 2 dagen gedurende deze 2 weken en dat is in de week dat ze er niet zijn, dus dat is een meevaller.
De hele week alleen maar binnen zitten met ze zie ik niet helemaal zitten, dan word ik stapelgek, maar dat ga ik wel zoveel mogelijk proberen doen. Als ik ze alleen maar laat doen wat ze willen zit de oudste iedere dag van 6u30 's morgens tot 22u 's avonds op zijn kamer achter de Playstation en krijg ik hem met moeite aan tafel om te eten, dus dat ga ik wel wat moeten intomen, maar voor de rest gaan we heerlijk genieten van de rust en een balans vinden tussen 'doen wat zij zelf willen' en 'gezellig samen zijn'.

vrijdag 20 december 2019 om 15:19
Lariba schreef: ↑20-12-2019 15:16Wacht even. Begrijp ik nou goed dat je wél zoveel mogelijk met ze binnen blijft, terwijl jij dat zelf niet wilt? Kom op zeg. Ze zijn 5 en 8, die gaan toch gewoon mee? Hier zijn die uitjes dan wel vaak kindgericht (bioscoop, springhal ed.), en dat vind ik soms ook al best jammer. (Zou zelf ook graag eens gaan wandelen of zo, maar dat is lastig in gezinsverband omdat papa daar zelf ook niet zo dol op is.) Maar no way dat ik hele dagen op de bank blijf hangen terwijl ik dat zelf allang zat ben. Die kinderen worden daar zelf namelijk ook niet leuker van.
Ja, dat snap ik ook niet. Een boswandeling is voor iedereen fijn en goed, een filmpje pakken in de bioscoop, een kerstmarkt afstruinen, een jumphal ofzo. Kom jij aan je koffie en een krantje toe en kinderen zijn fijn in beweging.
vrijdag 20 december 2019 om 15:20
Nee, dat bedoelde ik niet zo. Ik word stapelgek van heel de dag binnen zitten (meestal omdat ze zelf ook vervelend worden daarvan), dus dat ga ik niet elke dag doen. Maar als dat eens een dagje voorkomt en het komt uit, prima. Met 'dat ga ik zoveel mogelijk proberen te doen' bedoelde ik vooral het 'chillen' en rustig aan doen. We zien wel wat er uit onze dagen komt.Lariba schreef: ↑20-12-2019 15:16Wacht even. Begrijp ik nou goed dat je wél zoveel mogelijk met ze binnen blijft, terwijl jij dat zelf niet wilt? Kom op zeg. Ze zijn 5 en 8, die gaan toch gewoon mee? Hier zijn die uitjes dan wel vaak kindgericht (bioscoop, springhal ed.), en daar kan ik ook al best wel van balen. Maar no way dat ik hele dagen op de bank blijf hangen terwijl ik dat zelf allang zat ben. Die kinderen worden daar zelf namelijk ook niet leuker van.

vrijdag 20 december 2019 om 15:34
Ik kan je het boekje Relaxklets aanraden. Heerlijk om te doen met je kinderen, en het versterkt de binding zó!Boeeff schreef: ↑20-12-2019 13:36Ze gaan een weekje naar hun vader toe vanaf zondag. Ik weet niet of ik uitkijk naar de rust of opkijk tegen het gemis. Beide, denk ik. Ik ga ze onwijs missen, maar ik krijg wel de kans om mijn hoofd even leeg te maken.
Volgende week zondag zijn ze terug en buiten Nieuwjaar en een dagje spelen bij vriendjes hebben we nog niks gepland. Dat wordt dus inderdaad een dag lekker schermhangen, een dag spelletjes spelen/knutselen en hopelijk nog een gezellig winteruitstapje ook. We zien het allemaal wel.
Het klinkt misschien raar, maar ik merk dat we de voeling met elkaar wat zijn kwijt geraakt en elkaar veel te veel op de huid zitten. Ik wil gewoon weer gesprekken voeren met ze, waarin het ene kind het andere niet onderuit haalt of schreeuwt om aandacht die ze stante pede wilt. Waarin ik weer kan kijken in hun hoofdjes en niet alleen maar bezig ben met 'Hoe moet ik dit nu weer aanpakken?'
Hierdoor is alles ook heel warrig in mijn hoofd, want wat is nu wel of niet goed/fijn/verstandig voor ze op dat moment?
Ik kan het maar zeer moeilijk loslaten de laatste tijd.
vrijdag 20 december 2019 om 15:46
Ik vind dat je hier best wat meer je grenzen mag aangeven bij je eigen kinderen. Je zit tenslotte thuis vanwege een aandoening, voor je herstel en het programma met oppassen wat je nu hebt vind al ik enorm pittig als je 100% gezond bent!Moemoe64 schreef: ↑20-12-2019 14:56Ik zal het even verduidelijken:
Ik ben echt van mening dat er vaak veel te makkelijk gedacht wordt over kinderen bij grootouders brengen, dit is een serieus zware belasting voor veel grootouders (die er ook hun eigen leven nog naast hebben!)
vrijdag 20 december 2019 om 16:21

vrijdag 20 december 2019 om 16:33
redbulletje schreef: ↑20-12-2019 15:10Dan zeg je toch gewoon dat je daar geen energie voor hebt en dat ze maar oppas moeten regelen aan huis. Dat jij het druk genoeg vindt om hen één dag met kerst te zien en de rest van de tijd voor jezelf nodig hebt.
Word wat assertiever en zeg gewoon 'nee'!
Zelfs dat zou ik niet zeggen. Ze lossen het zelf maar op. Hoe ze dat doen zou mij als oma dan weer niks uit maken.
vrijdag 20 december 2019 om 17:03
Als je al hebt toegezegd om komende maandag op te passen, vind ik het niet netjes om op vrijdag om vijf uur nog af te zeggen. Zeker niet als je in het verleden altijd hebt geroepen dat je het juist leuk/ prima vindt om op te passen.
Ik vraag een maand van tevoren aan mijn schoonouders of ze de kinderen te logeren willen hebben in de vakantie en zo ja, wanneer. Zij geven dan doorgaans 2 of 3 dagen door waarop het hen schikt. Ik ga er dan ook vanuit dat ze dat dan doen (calamiteiten uitgezonderd).
Ik weet dat deze oma het teveel is geworden, maar we weten niet hoe ze in het verleden gecommuniceerd hebben met elkaar.
Lijkt me beter dat ze nu eerst samen een goed gesprek gaan voeren en samen kijken naar oplossingen, in het belang van de kinderen. Misschien kan een andere grootouder bijspringen?

vrijdag 20 december 2019 om 20:08
@Moemoe, je mag best voor jezelf opkomen hoor.
Wat ik mij afvraag: zit jij in de ziektewet? Mag je dan oppassen terwijl je niet kunt werken?
Veel kinderen doen veel te makkelijk, denken maar dat oma's het altijd hartstikke fijn vinden, maar de jongere generatie is in het algemeen assertiever dan de oudere. Hier zit een deel van het probleem.
Wat gebeurt er als jij eens nee zegt?
Wat ik mij afvraag: zit jij in de ziektewet? Mag je dan oppassen terwijl je niet kunt werken?
Veel kinderen doen veel te makkelijk, denken maar dat oma's het altijd hartstikke fijn vinden, maar de jongere generatie is in het algemeen assertiever dan de oudere. Hier zit een deel van het probleem.
Wat gebeurt er als jij eens nee zegt?