Ik heb het even heel zwaar
vrijdag 20 december 2019 om 13:17
Pfoe he, ik heb het zwaar de laatste week.
Drammerige, brutale en zeurende kinderen (5 en 8 jaar) die zich lijken af te sluiten van me waardoor ik alleen nog (al dan niet geïrriteerde) monologen lijk te voeren. Oudste wil liefst alleen maar achter de PS zitten als dat mocht, jongste heeft besloten dat ze gewoon lekker doet wat ze helemaal zelf wil. Mijn woorden gaan het ene oor in, het andere oor uit of zijn reden voor een klaagzang en drama. Heeft ongetwijfeld te maken met nood aan vakantie, van beide partijen.
Mijn hoofd zit gewoon... propvol.
Klinkt allemaal dramatischer dan het is waarschijnlijk hoor, maar ik voel me op dit moment de meest vervelende, stomme, onbegripvolle moeder die er op de aardbol rondloopt. Ik hol mezelf voorbij en zie toch telkens foutjes in mijn handelen naar hen toe, door pure vermoeidheid, drukte en chaos.
Na vandaag begint hier de kerstvakantie. Wie telt met me mee af naar 16u?!
Drammerige, brutale en zeurende kinderen (5 en 8 jaar) die zich lijken af te sluiten van me waardoor ik alleen nog (al dan niet geïrriteerde) monologen lijk te voeren. Oudste wil liefst alleen maar achter de PS zitten als dat mocht, jongste heeft besloten dat ze gewoon lekker doet wat ze helemaal zelf wil. Mijn woorden gaan het ene oor in, het andere oor uit of zijn reden voor een klaagzang en drama. Heeft ongetwijfeld te maken met nood aan vakantie, van beide partijen.
Mijn hoofd zit gewoon... propvol.
Klinkt allemaal dramatischer dan het is waarschijnlijk hoor, maar ik voel me op dit moment de meest vervelende, stomme, onbegripvolle moeder die er op de aardbol rondloopt. Ik hol mezelf voorbij en zie toch telkens foutjes in mijn handelen naar hen toe, door pure vermoeidheid, drukte en chaos.
Na vandaag begint hier de kerstvakantie. Wie telt met me mee af naar 16u?!
Life is though, but it's thougher when you're stupid

vrijdag 20 december 2019 om 20:11
Hetismogelijk schreef: ↑20-12-2019 17:03Als je al hebt toegezegd om komende maandag op te passen, vind ik het niet netjes om op vrijdag om vijf uur nog af te zeggen. Zeker niet als je in het verleden altijd hebt geroepen dat je het juist leuk/ prima vindt om op te passen.
Ik vraag een maand van tevoren aan mijn schoonouders of ze de kinderen te logeren willen hebben in de vakantie en zo ja, wanneer. Zij geven dan doorgaans 2 of 3 dagen door waarop het hen schikt. Ik ga er dan ook vanuit dat ze dat dan doen (calamiteiten uitgezonderd).
Ik weet dat deze oma het teveel is geworden, maar we weten niet hoe ze in het verleden gecommuniceerd hebben met elkaar.
Lijkt me beter dat ze nu eerst samen een goed gesprek gaan voeren en samen kijken naar oplossingen, in het belang van de kinderen. Misschien kan een andere grootouder bijspringen?
Het is wat laat idd, maar oma kan ook ziek worden, dan had het ook niet gekund. Ik vraag me dan weer af als kinderen weten dat hun moeder ziek thuis zit, hoe krijg je het in je hoofd om haar dat te vragen? Ze kunnen toch zelf ook nadenken. Maar sommigen kinderen leggen hun verantwoording te makkelijk bij oma neer.
En ja, dat is een wisselwerking, met mogelijk een lange geschiedenis en slechte communicatie.
Ik ben met je eens dat een goed gesprek gevoerd moet worden, maar samen oplossingen vinden, nee, ik vind dat moemoe het kan aangeven en kinderen kunnen zelf de oplossing vinden. Dat is niet oma's verantwoording.
vrijdag 20 december 2019 om 20:13
Blijenvrij schreef: ↑20-12-2019 20:08@Moemoe, je mag best voor jezelf opkomen hoor.
Wat ik mij afvraag: zit jij in de ziektewet? 1. Mag je dan oppassen terwijl je niet kunt werken?
2. Veel kinderen doen veel te makkelijk, denken maar dat oma's het altijd hartstikke fijn vinden, maar de jongere generatie is in het algemeen assertiever dan de oudere. Hier zit een deel van het probleem.
Wat gebeurt er als jij eens nee zegt?
1. Ja natuurlijk
2. Het zijn haar eigen kinderen, ze heeft ze zelf zo groot gebracht. Ligt niet aan 'de generatie'

vrijdag 20 december 2019 om 20:21
Ik word bijna emotioneel van je plan voor vanmiddag. Klinkt zo heerlijk!RegretteRien schreef: ↑20-12-2019 13:46De helft van de kleuterklas is ziek, wordt ziek of is net beter. Idem voor de ouders. Ik heb zelf een hoofd dat alleen nog maar analoog werkt; 1 spoor, niet even snel vooruit spoelen of terug en al helemaal niet halverwege iets naar een ander onderwerp. En ik denk maar zo: als ik me al zo voel, hoe moet het voor hen dan wel niet zijn?
Na een week zo veel mogelijk 's middags tv zodat ze elkaar de hersens niet in slaan en om 19:00 in bed (ook die van bijna 8 ja) ben ik heel blij dat het er op zit. Als de oudste over een uurtje vrij is gaan we fijn iets lekkers uit het kerstpakket kiezen en een kerstfilm kijken, vanavond soep met brood en dan hebben we de finish gehaald.
vrijdag 20 december 2019 om 20:27
Nee hoor, ik vind het juist raar van je kinderen dat ze zomaar jouw tijd invullen. Durf je geen nee te zeggen? Ik zie het vaker, opa's en oma's voor wie het allemaal veel te druk is en die zelf met gezondheidsproblemen kampen. Ik snap kinderen die zo op hun ouders leunen niet en vind het vaak egoistisch. Het zijn HUN kinderen.Moemoe64 schreef: ↑20-12-2019 13:55Ik ben een oma van 5 (oorspronkelijk van 6 maar in februari is de kleinste van 3 maanden in haar wiegje overleden).
Nu is de situatie als volgt: door een aanslepend medisch probleem kan en mag ik momenteel niet werken.
Toch wordt van mij verwacht dat ik voor de 4 jongste kleinkinderen zorg tijdens de vakantie. Want: "oma is toch thuis"!
Let wel: ik doe dat met héél veel liefde want mijn kleinkinderen zijn mijn allerliefste schatten.
Toch zie ik er een beetje tegenop, het zullen zware dagen worden, zeker ook omdat mijn oudere man (68j) gezondheidsproblemen heeft.
Wat ik eigenlijk wil zeggen: er wordt te vaak van uitgegaan dat oma of opa TOCH thuiszijn en wel op de kleintjes zullen passen.
En nogmaals: ik doe dat met veel liefde maar tegelijkertijd is het ook zwaar.
En ja, ik zal hier het halve forum over me heen krijgen maar dan is dat maar zo.
Gecondoleerd met het overlijden van jullie kleinkindje

vrijdag 20 december 2019 om 20:50
Is dat zo? Als ik in de ziektewet zit maar wel hele dagen kan oppassen wordt mijn baas niet bepaald blij. Nu weet ik niet of moemoe in de ziektewet zit en wat ze heeft.
vrijdag 20 december 2019 om 21:04
Als je in de ziektewet zit, mag je gewoon doorleven en oma zijnBlijenvrij schreef: ↑20-12-2019 20:50Is dat zo? Als ik in de ziektewet zit maar wel hele dagen kan oppassen wordt mijn baas niet bepaald blij. Nu weet ik niet of moemoe in de ziektewet zit en wat ze heeft.

zaterdag 21 december 2019 om 14:35
Sorry jongens, ik ben ziek thuis. Normaal met liefde maar nu lukt het even niet?Moemoe64 schreef: ↑20-12-2019 14:56Ik zal het even verduidelijken:
Kind 1 zei: "Mam, je bent nog even thuis ivm met.....(mijn aandoening). Het zou wel praktisch zijn als xxx en xxx tijdens de vakantie bij jullie mogen komen van 7u-14u, 3 dagen per week.".
Vriend van kind 2 zei: Moemoe, aangezien je nog niet terug aan't werk bent zou ik het fijn vinden als xxx en xxx 2 dagen per week bij jullie mogen komen van 8u-15u.
Dit betekent dat er op maandag 2 kleinkinderen komen, op dinsdag 4 kleinkinderen, op woensdag niemand, op donderdag 4 en op vrijdag 2. Dit gedurende 2 weken.
Aangezien ik nog een ouder kleinkind heb van 15j, stelde mijn schoondochter voor om hem te laten babysitten maar dat wil ik niet!
Hij is ook mijn kleinkind en ik vind het niet de taak van een 15-jarige om op broertje-zusje en nichtjes te passen.
Ik wens oudste een leuke vakantie, plezier maken met zijn vrienden , lekker chillen en gewoon 'puber-zijn'.