Incident op school

12-06-2020 09:20 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
De leekracht van kind (4) sprak mij aan. Er was schijnbaar een incident op school geweest tussen twee kinderen. Mijn kind was er volgens andere kind bij betrokken. Leekracht heeft niks gezien of gehoord en kent alleen het verhaal van andere kind. Die moest naar de dokter omdat mijn kind iets had gegooid. Mijn kind gaat net naar school. Vindt het hartstikke leuk en gaat met plezier. Zoals wij kind kennen is het een rustig, wat verlegen en afwachtend kind. Lief en zal er niet zomaar op timmeren. Dat wil niet zeggen natuurlijk dat mijn kind niets heeft gedaan. Dat kan altijd natuurlijk. Ik ken kind alleen niet zo. Ik schrik er wel van dat het zodanig was dat andere kind naar de dokter moest. Mijn kind heeft er thuis niets over gezegd, wil overigens nooit echt vertellen over hoe het was. Leerkracht gaat vandaag in gesprek. Ik wil dat zelf ook doen. Op welke manier pak ik dat aan? Ik wil ruimte geven dat alles gezegd kan worden en veiligheid bieden. Maar ik wil eigenlijk ook precies weten wat er is gebeurd en hoe dan. Als mijn kind iets heeft gedaan wil ik erop aanspreken en ook excuses gaan aanbieden samen. Maar ook voor mijn kind wil ik eigenlijk dat duidelijk wordt wat er is gebeurd want niemand heeft wat gezien en misschien krijgt hij nu de schuld. Het houdt me erg bezig. Waarschijnlijk zal dit vaker gaan gebeuren maar het is nu de eerste keer en ik wil het graag goed oplossen wat er ook gebeurt is.
Ik denk niet dat je er achter komt wat er gebeurd is en of je kind het expres heeft gedaan of niet. Daarom zou ik de juf laten praten en het daarbij laten. Als er vaker incidenten zijn met je kind, is het een ander verhaal, maar dit kan ook een ongelukje of baldadigheid zijn.
Mijn dochter deed een keer iets wat niet zo slim was, waardoor een klasgenootje ergens tegenaan liep en een stuk van haar tand af had. Gelukkig waren er toen wel andere kinderen bij die zeiden dat het niet expres ging, maar ik voelde me wel rot dat mijn kind dat veroorzaakt had.
Mijn zoon had een keer hele diepe nagelkrassen in zijn gezicht van een kind dat boos was geworden. Toen waren ze 6 of 7 dus geen kleuters. Heb me daarna wel even zorgen gemaakt of het littekens zouden blijven; het was onwijs diep en recht over zijn wangen.

Van school en ouders niets over gehoord, alleen een medewerker die meldde wat ik ook kon zien; dat zoon krassen in zijn gezicht had. Niets over toedracht of oplossing.

Later was een ADHD vriendje onhandig met een tak in de pauze waardoor zoon naar de huisarts moest met een krasje op zijn oog. Ook toen niets gehoord van de moeder. Dat vond ik wel een beetje gek; andersom had ik het ook graag gehoord en me wel zorgen gemaakt.

Ik heb het haar in de loop van de week laten weten (terloops) maar toen nog geen reactie. Haar zoon brak geloof ik bijna dagelijks onbedoeld het huis af, dus misschien maakte het bij haar niet zo’n indruk.

Dus als ik afga op wat blijkbaar de norm is om mij heen, dan moet je niet te veel. De andere ouder even geïnteresseerd aanspreken hoe het gaat en dat je het vervelend vindt, zal vast wel gewaardeerd worden.
Wat kinderen van die leeftijd zeggen is echt totaal niet betrouwbaar. Mijn 4 jarige kwam deze week thuis met een verhaal waarvan de oren mij aan het hoofd flapperden. Eigenlijk geloofde ik het meteen al niet. Toen ik later zei; vertel het ook eens aan papa, was het al aardig afgezwakt en niet zo erg meer. En uiteindelijk bleek het dus gewoon heel erg mee te vallen.
Kinderen hebben een rijke fantasie en soms ook erg de neiging om zo maar wat te zeggen.
Kan ook dat het andere kindje zo maar naar jou kind heeft gewezen omdat hij het gevoel had dat hij iets/iemand moest aanwijzen.
Het is lastig maar ik zou me er niet te druk om maken. Zulke dingen zullen nog wel vaker gebeuren.
fout
lilalinda wijzigde dit bericht op 12-06-2020 12:09
95.97% gewijzigd
Ga er vanuit dat je absoluut niet boven water krijgt wat er is gebeurd.
En je mag er ook op rekenen dat verschillende volwassenen de grote gaten in het verhaal volledig naar eigen inzicht invullen en zéér stellig denken te weten wat er is gebeurd, door wie, en waarom.

Je kunt best die andere moeder aanspreken, misschien dat ze dat waardeert.
Maar blijf wel relativeren: Kwade opzet is eigenlijk uitgesloten, leerkracht heeft niks gezien, en jullie weten alleen wat je van een peuter hebt gehoord, uren later.

En kinderen gaan vrij snel naar de dokter, dat heeft ook te maken met indek-gedrag van school. 'Toch maar even nakijken'.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Niet meer van toepassing :)
bumbly wijzigde dit bericht op 12-06-2020 15:52
93.37% gewijzigd
Lach hard, duik diep, kom terug..
verkeerd topic
piepp schreef:
12-06-2020 10:52
Wat kinderen van die leeftijd zeggen is echt totaal niet betrouwbaar. Mijn 4 jarige kwam deze week thuis met een verhaal waarvan de oren mij aan het hoofd flapperden. Eigenlijk geloofde ik het meteen al niet. Toen ik later zei; vertel het ook eens aan papa, was het al aardig afgezwakt en niet zo erg meer. En uiteindelijk bleek het dus gewoon heel erg mee te vallen.
Kinderen hebben een rijke fantasie en soms ook erg de neiging om zo maar wat te zeggen.
Kan ook dat het andere kindje zo maar naar jou kind heeft gewezen omdat hij het gevoel had dat hij iets/iemand moest aanwijzen.
Het is lastig maar ik zou me er niet te druk om maken. Zulke dingen zullen nog wel vaker gebeuren.

Klopt tot op zekere hoogte. Mijn kind van 4 kwam gisteren thuis met het verhaal dat kinderen over het hek waren geklommen op het speelplein en dat mocht niet (tot zover misschien waar) en dat ze vervolgens alle kinderen door een gat eruit lieten en ze in brand staken (zeer onwaarschijnlijk, kind heeft een obsessie met de brandweer en elke verhaal eindigt met vuur).

Maar, als er echt iets is gebeurd dat diepe indruk maakte, en hem persoonlijk raakte, dan vertelt hij tot nu toe feilloos de waarheid (gecheckt) en op een hele andere toon dan de fantasieverhalen. Maar dan was ik er ook wel direct bij. Ik hoop dat dit zo blijft, zeker weten doe je het inderdaad nooit.
"Expres" en "per ongeluk" zijn ook nog wel eens moeilijke begrippen voor een kind. Ik was er een keer getuige van (net te laat om in te grijpen) dat kleuter 1 met een tak stond te zwaaien en daarmee kleuter 2 raakte. Daarna nog lang bezig geweest om uit te leggen, dat je expres met een tak kunt zwaaien, maar toch per ongeluk iemand kunt raken.
Bloemetjefresia schreef:
12-06-2020 09:42
Ik bracht kind vanmorgen naar school en toen ik voor het raam ging zwaaien bij de klas sprak leerkracht mij aan. Ik had dus geen kans meer om kind te spreken want de les ging starten.
Ah sorry, daar had ik overheen gelezen.
Leerkracht heeft ernaar gevraagd en kind zei van niks te weten. Thuis heb ik kind zelf gevraagd. Gezegd dat ik niet boos ben en dat eerlijk zijn belangrijk is. Ik zag aan zn snoet dat er wel iets was namelijk. Andere kind wilde fiets afpakken en mijn kind heeft geduwd. Toen viel dat kind op hem. Die is naar de juf gelopen. Nu is andere kind naar het zkh en vandaag niet op school.
Of dit het hele verhaal is weet ik niet. Ik maak me wel zorgen om het zkh verhaal en vind het erg dat mijn kind dat heeft veroorzaakt ook al is het niet met opzet geweest. Heb er buikpijn van.
Bloemetjefresia schreef:
12-06-2020 13:34
Leerkracht heeft ernaar gevraagd en kind zei van niks te weten. Thuis heb ik kind zelf gevraagd. Gezegd dat ik niet boos ben en dat eerlijk zijn belangrijk is. Ik zag aan zn snoet dat er wel iets was namelijk. Andere kind wilde fiets afpakken en mijn kind heeft geduwd. Toen viel dat kind op hem. Die is naar de juf gelopen. Nu is andere kind naar het zkh en vandaag niet op school.
Of dit het hele verhaal is weet ik niet. Ik maak me wel zorgen om het zkh verhaal en vind het erg dat mijn kind dat heeft veroorzaakt ook al is het niet met opzet geweest. Heb er buikpijn van.
Heb je de juf gesproken?
Of gaf ze aan dat je kind aangeeft er niets van te weten en daarmee klaar?

Of weet je de reden van het zkh bezoek?
Bloemetjefresia schreef:
12-06-2020 13:34
Waarom heb je hier buikpijn van ? Snap ik echt niet.

'Joep' wilde de fiets afpakken van jouw kind? En toen duwde je kind om dat te beletten. Toen viel 'Joep' op je kind waardoor hij nu naar het ziekenhuis moest?
Dus 10 stappen terug: als ander kind niet had geduwd, had hij niet gewond geweest. Simpel. Risico van het vak als je een fiets afpakt.

Met welke klachten is hij daar heen gegaan? En meteen het ziekenhuis? Want je moet eerst langs de huisarts, die je soms doorverwijst naar het ziekenhuis.

Je maakt het mijns inziens véél te groot.
Ik snap wel dat to er mee zit, haar kind zit net 2 weken op school.

Je wilt niet dat een kind naar het zkh moet door jouw kind, simpel.
Ondanks dat het een ongeluk is.
ecam2015 schreef:
12-06-2020 14:18
Ik snap wel dat to er mee zit, haar kind zit net 2 weken op school.

Je wilt niet dat een kind naar het zkh moet door jouw kind, simpel.
Ondanks dat het een ongeluk is.
Leer afgaan op de leraren, die dit al veel vaker bij de hand hebben gehad.
Ik bemoei me bijna niet met zaken die op school gebeuren. Ik doe dit alleen als mijn kinderen zelf iets vertellen. Ik hoop dat de juf mijn kind erop aanspreekt als er iets is en dan ga ik dat thuis niet nog is doen. Andersom doe ik dat ook niet. Wanneer er hier iets voor valt met een klasgenoot ga ik dat ook niet met de juf bespreken.
Ik zou in dit geval wel informeren hoe het met het andere kind is en iets aan de moeder laten weten.
Doreia* schreef:
12-06-2020 14:55
Leer afgaan op de leraren, die dit al veel vaker bij de hand hebben gehad.
Hoezo?
Het betreffende kind heeft dezelfde versie aan zijn ouders verteld als aan de juf, daar kun je vanuit gaan.
Ik heb de leerkracht gesproken nadat die contact heeft gehad met ouders andere kind. Kind heeft letsel opgelopen maar gelukkig geen last van en geneest vanzelf. Het valt gelukkig mee.
Ik vertel leerkracht het verhaal wat mijn kind thuis tegen mij vertelde. Leerkracht geeft aan dat dat verhaal bekend is. Die was hiervan op de hoogte en heeft dit samen met de kinderen opgelost. Dit was een klein akkefietje en leekracht weet zeker dat er toen nog geen letsel was.
Het blijkt dat er nog iets is voorgevallen later die dag op een andere plek, bij de kapstok. Ik heb kind gevraagd maar die zegt er niets vanaf te weten. Leekracht geeft aan dat betreffende kind ook nog een andere naam heeft genoemd ( die weet er overigens ook niks van).
Het blijft dus niet duidelijk wat daar is gebeurd en wie er bij betrokken was. Ouders geven aan dat dit kan gebeuren, hoort bij kleuters en dat het wat hun betreft oke zo is.
Wat zouden jullie doen? Alsnog contact zoeken en vragen hoe het gaat ( ondanks dat mijn kind er mogelijk niks mee te maken heeft)? Maar voor t geval dat wel zo blijkt te zijn is dat wel netjes.
Letsel?

Wat voor letsel? Wat een vaag gedoe zeg.
Vragen hoe het gaat, is altijd goed. Of je kind er nou bij betrokken was of niet. Maar doe dat gewoon als je ze irl tegenkomt. Een telefoontje of bericht vind ik nogal overdreven.
Ja ik vind dit ook heel vaag. Ook al die incidenten waar juf niet bij is.
Ik zou bij de leerkracht aangeven hoe jij erin staat, kan zij het doorgeven aan de andere ouders. En daarna klaar. Dit soort dingen gebeuren.
Het is zoals het is
Bloemetjefresia schreef:
12-06-2020 15:22
Ik heb de leerkracht gesproken nadat die contact heeft gehad met ouders andere kind. Kind heeft letsel opgelopen maar gelukkig geen last van en geneest vanzelf. Het valt gelukkig mee.
Ik vertel leerkracht het verhaal wat mijn kind thuis tegen mij vertelde. Leerkracht geeft aan dat dat verhaal bekend is. Die was hiervan op de hoogte en heeft dit samen met de kinderen opgelost. Dit was een klein akkefietje en leekracht weet zeker dat er toen nog geen letsel was.
Het blijkt dat er nog iets is voorgevallen later die dag op een andere plek, bij de kapstok. Ik heb kind gevraagd maar die zegt er niets vanaf te weten. Leekracht geeft aan dat betreffende kind ook nog een andere naam heeft genoemd ( die weet er overigens ook niks van).
Het blijft dus niet duidelijk wat daar is gebeurd en wie er bij betrokken was. Ouders geven aan dat dit kan gebeuren, hoort bij kleuters en dat het wat hun betreft oke zo is.
Wat zouden jullie doen? Alsnog contact zoeken en vragen hoe het gaat ( ondanks dat mijn kind er mogelijk niks mee te maken heeft)? Maar voor t geval dat wel zo blijkt te zijn is dat wel netjes.

Voor nu niks meer, het is afgedaan, zulke dingen gebeuren. Kan ook heel goed zijn dat dat bij de kapstokken niemands schuld is en dat het 'slachtoffertje' dingen door elkaar haalt. Zulke tegengestelde waarheden kunnen in een kleuterklas gewoon naast elkaar bestaan. En niet alleen in een kleuterklas, in het hele leven zijn er vele vormen van de waarheid. Kijk naar de rijdende rechter, vaak hebben beide partijen een verhaal dat enige vorm van waarheid in zich heeft.
Luci_Morgenster schreef:
12-06-2020 15:23
Letsel?

Wat voor letsel? Wat een vaag gedoe zeg.
Ja weet niet goed hoe ik het anders moet noemen. Ivm herkenbaarheid wilde ik beestje niet bij de naam noemen. Een klein breukje in oorschelp.
Ik denk dat ik deze ouders niet irl tegenkom want ik ken het kind en ouders niet gezien hij nog maar 2 weken op school zit.

Ik zou dan dus eerder denken aan een bericht sturen. Maar dat is misschien too much? Ik heb geen appgroep dus zou het telnr bij school moeten achterhalen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven