Incident op school
vrijdag 12 juni 2020 om 09:20
De leekracht van kind (4) sprak mij aan. Er was schijnbaar een incident op school geweest tussen twee kinderen. Mijn kind was er volgens andere kind bij betrokken. Leekracht heeft niks gezien of gehoord en kent alleen het verhaal van andere kind. Die moest naar de dokter omdat mijn kind iets had gegooid. Mijn kind gaat net naar school. Vindt het hartstikke leuk en gaat met plezier. Zoals wij kind kennen is het een rustig, wat verlegen en afwachtend kind. Lief en zal er niet zomaar op timmeren. Dat wil niet zeggen natuurlijk dat mijn kind niets heeft gedaan. Dat kan altijd natuurlijk. Ik ken kind alleen niet zo. Ik schrik er wel van dat het zodanig was dat andere kind naar de dokter moest. Mijn kind heeft er thuis niets over gezegd, wil overigens nooit echt vertellen over hoe het was. Leerkracht gaat vandaag in gesprek. Ik wil dat zelf ook doen. Op welke manier pak ik dat aan? Ik wil ruimte geven dat alles gezegd kan worden en veiligheid bieden. Maar ik wil eigenlijk ook precies weten wat er is gebeurd en hoe dan. Als mijn kind iets heeft gedaan wil ik erop aanspreken en ook excuses gaan aanbieden samen. Maar ook voor mijn kind wil ik eigenlijk dat duidelijk wordt wat er is gebeurd want niemand heeft wat gezien en misschien krijgt hij nu de schuld. Het houdt me erg bezig. Waarschijnlijk zal dit vaker gaan gebeuren maar het is nu de eerste keer en ik wil het graag goed oplossen wat er ook gebeurt is.

vrijdag 12 juni 2020 om 09:24
Je kind is nog te jong om iemand berekenend en met opzet pijn te doen. Niemand heeft iets gezien, dus zul je er nooit achter komen wat er is gebeurd.
Mijn kind (4) heeft afgelopen week een steen naar een ander kind gegooid. Een groter kind (6 ) riep heel hard 'bekogelen!!' en daarop gooide die van mij de steen, precies goed, op de wang van een ander kind. Brullen en huilen en een schram met wat bloed.
Ik stond er al dichterbij want ik vond het spel al kantelen, maar was dus net te laat. En mijn kind is ook de liefste en zachtaardigste. Maar hij was in spel en dus deed hij wat hem werd opgedragen. Want verder kan hij nog niet denken.
Zou zoiets bij jouw kind zijn gebeurd?
Mijn kind (4) heeft afgelopen week een steen naar een ander kind gegooid. Een groter kind (6 ) riep heel hard 'bekogelen!!' en daarop gooide die van mij de steen, precies goed, op de wang van een ander kind. Brullen en huilen en een schram met wat bloed.
Ik stond er al dichterbij want ik vond het spel al kantelen, maar was dus net te laat. En mijn kind is ook de liefste en zachtaardigste. Maar hij was in spel en dus deed hij wat hem werd opgedragen. Want verder kan hij nog niet denken.

vrijdag 12 juni 2020 om 09:27
Leerkracht gaat het er over hebben. Dat is mooi, kan jij vanmiddag even er naar vragen. Niks mis om te vragen wat er gebeurt is en wat kind met leerkracht heeft afgesproken.
Kijk dan of je kan achterhalen waarvoor kind naar de dokter moest. Misschien even zelf nog naar die ouder lopen.
Klaar. Zou het zelf niet te groot maken, zeker als er geen opzet in spel was en meer een ongelukje, Dat soort dingen gebeuren helaas heel vaak met kinderen.
Kijk dan of je kan achterhalen waarvoor kind naar de dokter moest. Misschien even zelf nog naar die ouder lopen.
Klaar. Zou het zelf niet te groot maken, zeker als er geen opzet in spel was en meer een ongelukje, Dat soort dingen gebeuren helaas heel vaak met kinderen.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 12-06-2020 09:32
42.13% gewijzigd
vrijdag 12 juni 2020 om 09:30
Kan je de andere ouder niet benaderen via de groepsapp ?
Als het kind naar de huisarts moest dan is er toch wel wat gebeurt.
Je kind hoeft het niet express gedaan te hebben maar het kan wel zijn dat het bijvoorbeeld geduwd heeft en daarbij niet overzag wat er kan gebeuren.
Wellicht wilt de juf daar over praten zonder een schuldige aan te wijzen.
Kinderen onder elkaar kunnen heel wild spelen en daarbij gebeuren soms helaas ongelukken, zeker de kleuters is mijn eigen ervaring.
Als het kind naar de huisarts moest dan is er toch wel wat gebeurt.
Je kind hoeft het niet express gedaan te hebben maar het kan wel zijn dat het bijvoorbeeld geduwd heeft en daarbij niet overzag wat er kan gebeuren.
Wellicht wilt de juf daar over praten zonder een schuldige aan te wijzen.
Kinderen onder elkaar kunnen heel wild spelen en daarbij gebeuren soms helaas ongelukken, zeker de kleuters is mijn eigen ervaring.

vrijdag 12 juni 2020 om 09:30
Doreia* schreef: ↑12-06-2020 09:24Je kind is nog te jong om iemand berekenend en met opzet pijn te doen. Niemand heeft iets gezien, dus zul je er nooit achter komen wat er is gebeurd.
Ik ben het met rest van je verhaal eens, zulke dingen gebeuren zeker in spel vaak.
Maar ik ken ook kinderen van 4 die wel bewust anderen pijn doen. Die zijn er gewoon. Hele plukken haar uit hoofd van mijn oudste en maar lachen. En bij aanspreken ook gewoon toegeven dat ze het expres deden want mijn oudste vond het slaan ervoor niet zo leuk en had daar wat van gezegd.
Maar overgrote deel niet nee.

vrijdag 12 juni 2020 om 09:34
Ik kan me niet voorstellen dat het bewust of expres is gedaan. Maar dat zullen alle ouders van hun kind zeggen.
Het kan denk ik zeker in spel zijn gebeurd.
Ik wil er wel graag iets mee doen. Wij hebben voor zover ik weet geen appgroep met ouders. Ik zal straks aan de leerkracht vragen hoe ik in contact kan komen.
Ik wil er wel graag iets mee doen. Wij hebben voor zover ik weet geen appgroep met ouders. Ik zal straks aan de leerkracht vragen hoe ik in contact kan komen.

vrijdag 12 juni 2020 om 09:34
Mijn kind heeft een schoen tegen zijn hoofd gekregen en toen moest er een tand uit.
De desbetreffende moeder kwam naar me toe of we iets met de verzekering moesten, zei dat ze het vervelend vind voor ons, en het jongetje moest van de juf sorry zeggen.
Meer is het niet. Dit soort dingen kunnen gebeuren.
De desbetreffende moeder kwam naar me toe of we iets met de verzekering moesten, zei dat ze het vervelend vind voor ons, en het jongetje moest van de juf sorry zeggen.
Meer is het niet. Dit soort dingen kunnen gebeuren.

vrijdag 12 juni 2020 om 09:35
Ik zou het niet te groot maken. Grote kans dat het in het spel, uit onnadenkendheid of zelfs helemaal per ongeluk is gebeurd. Laat juf er met hem over praten en eventueel kan je kijken of je er zelf nog iets uit krijgt.
Mijn kind is ook weleens slachtoffer geweest van zoiets (en dat was expres pijn doen). ‘Dader’ (ook een kleuter) is erop aangesproken door bso-juf en door zijn ouders, juf heeft mij verteld wat er gebeurd was. Mijn kind vond dader ‘stom’ maar leek verder niet getraumatiseerd ofzo. Op excuses van de andere ouder zat ik niet echt te wachten, het zijn kleuters.
Mijn kind is ook weleens slachtoffer geweest van zoiets (en dat was expres pijn doen). ‘Dader’ (ook een kleuter) is erop aangesproken door bso-juf en door zijn ouders, juf heeft mij verteld wat er gebeurd was. Mijn kind vond dader ‘stom’ maar leek verder niet getraumatiseerd ofzo. Op excuses van de andere ouder zat ik niet echt te wachten, het zijn kleuters.
vrijdag 12 juni 2020 om 09:35
Mijn oudste zoon had in groep 2 een gebroken neus door toe doen van zo’n lieverd die nooit een ander pijn doet.Luci_Morgenster schreef: ↑12-06-2020 09:30Ik ben het met rest van je verhaal eens, zulke dingen gebeuren zeker in spel vaak.
Maar ik ken ook kinderen van 4 die wel bewust anderen pijn doen. Die zijn er gewoon. Hele plukken haar uit hoofd van mijn oudste en maar lachen. En bij aanspreken ook gewoon toegeven dat ze het expres deden want mijn oudste vond het slaan ervoor niet zo leuk en had daar wat van gezegd.
Maar overgrote deel niet nee.![]()
En juf vond het wel meevallen, toen ik zoon kwam ophalen voor de pauze stond zijn neus scheef en enorm bloeden.
Daarna hebben nog meerdere kinderen incidenten met dat kind gehad.
Dit is wel een extreem voorbeeld maar er zijn echt wel 4 jarige met een kronkeltje.

vrijdag 12 juni 2020 om 09:36
Nee, zou ik niet doen.Bloemetjefresia schreef: ↑12-06-2020 09:34Ik kan me niet voorstellen dat het bewust of expres is gedaan. Maar dat zullen alle ouders van hun kind zeggen.
Als je de bewuste ouder ziet nadat je ongeveer weet wat er was kan je er eens heen lopen. Maar ik zou verder lekker laten gaan en appgroepjes van school zijn vaak helemaal niet leuk

vrijdag 12 juni 2020 om 09:39
Ja ik zou dat zeker doen, stel dat dat kind een gat in z’n hoofd heeft, dan is het toch wel fijn dat je kind sorry zegt en misschien een tekening en een snoepje door de brievenbus gooit, noem maar wat.Bloemetjefresia schreef: ↑12-06-2020 09:34Ik kan me niet voorstellen dat het bewust of expres is gedaan. Maar dat zullen alle ouders van hun kind zeggen.
Nogmaals je kind hoeft het niet met opzet gedaan te hebben, maar word zo wel bewust wat er kan gebeuren ...
Heeft juf verder geen uitleg gegeven wat er met het andere kind is?
Dat is wel heel vervelend, jou aanspreken en je de hele dag in het ongewisse laten.

vrijdag 12 juni 2020 om 09:40
Als mijn kind op die leeftijd door iemand wordt geslagen vind ik dat als ouder stom maar doe er verder niets mee.Luci_Morgenster schreef: ↑12-06-2020 09:36Nee, zou ik niet doen.
Als je de bewuste ouder ziet nadat je ongeveer weet wat er was kan je er eens heen lopen. Maar ik zou verder lekker laten gaan en appgroepjes van school zijn vaak helemaal niet leuk![]()
Maar als mijn kind naar de dokter moet door toedoen van een ander kind dan zou ik het op prijs stellen dat ouder even naar mij toe komt.
Dus inderdaad niet in appgroepjes gaan, maar misschien wel bewuste ouder even aanspreken. En het vooral luchtig houden. Niet er een zwaar ding van maken, want dan wordt jouw kind misschien wel 'dat kind'.
Trouwens had ik al gelijk met mijn kind gesproken en niet gewacht totdat leraar dat doet.
Als je wordt aangesproken door leraar zeg je in de avond toch tegen kind: leraar kwam op mij af en zei dat je pietje hebt geslagen (of wat dan ook) wat is er gebeurt?
vrijdag 12 juni 2020 om 09:41
Nee ik bedoelde niet in de groepsapp benaderen maar daar het nummer vandaan halen om een privé berichtje te sturen.Luci_Morgenster schreef: ↑12-06-2020 09:36Nee, zou ik niet doen.
Als je de bewuste ouder ziet nadat je ongeveer weet wat er was kan je er eens heen lopen. Maar ik zou verder lekker laten gaan en appgroepjes van school zijn vaak helemaal niet leuk![]()
vrijdag 12 juni 2020 om 09:41
Ik ken kind niet en ouder niet. Mijn kind gaat pas een week of 2 naar school.Luci_Morgenster schreef: ↑12-06-2020 09:36Nee, zou ik niet doen.

vrijdag 12 juni 2020 om 09:42
Ik begrijp uit de OP dat dat pas vandaag gebeurt. Ik had alleen bij de leerkracht echt doorgevraagd waarom het andere kind naar arts/ziekenhuis moest.Felidaes schreef: ↑12-06-2020 09:40Als mijn kind op die leeftijd door iemand wordt geslagen vind ik dat als ouder stom maar doe er verder niets mee.
Maar als mijn kind naar de dokter moet door toedoen van een ander kind dan zou ik het op prijs stellen dat ouder even naar mij toe komt.
Dus inderdaad niet in appgroepjes gaan, maar misschien wel bewuste ouder even aanspreken. En het vooral luchtig houden. Niet er een zwaar ding van maken, want dan wordt jouw kind misschien wel 'dat kind'.
Trouwens had ik al gelijk met mijn kind gesproken en niet gewacht totdat leraar dat doet.
Als je wordt aangesproken door leraar zeg je in de avond toch tegen kind: leraar kwam op mij af en zei dat je pietje hebt geslagen (of wat dan ook) wat is er gebeurt?
En eens, dat tikte ik al, ik zou de andere ouder live aanspreken zodra ik wat meer wist. Maar niet dat app gedoe.
vrijdag 12 juni 2020 om 09:42
Ik bracht kind vanmorgen naar school en toen ik voor het raam ging zwaaien bij de klas sprak leerkracht mij aan. Ik had dus geen kans meer om kind te spreken want de les ging starten.Felidaes schreef: ↑12-06-2020 09:40Als mijn kind op die leeftijd door iemand wordt geslagen vind ik dat als ouder stom maar doe er verder niets mee.
vrijdag 12 juni 2020 om 09:43

vrijdag 12 juni 2020 om 09:44
Strakjes vragen aan je kind nadat je hopelijk eruit krijgt wat er is gebeurt ( of bij leerkracht vragen aan het eind van de dag) kind kan misschien maandag even aanwijzen om wie het gaat. of de leerkracht wete het wel.Bloemetjefresia schreef: ↑12-06-2020 09:41Ik ken kind niet en ouder niet. Mijn kind gaat pas een week of 2 naar school.
Maar zou eerst eens kijken of je kan achterhalen wat er gebeurt is.

vrijdag 12 juni 2020 om 09:45
Er bestaat ook nog een mogelijkheid dat het een ongeluk was en dat het kind en schuldige aan wilde wijzen omdat hij zichzelf niet in staat achtte zo'n ongeluk te laten gebeuren.
Ik stond vorig jaar te kijken naar twee kinderen die ruzie stonden te maken over een stuk speelgoed. Joep en Teun stonden te trekken aan het speelgoed en ik liep er naar toe. Toen ik er bijna was liet Joep het speelgoed los en sloeg Teun er mee in zijn gezicht. Teun brullen dat Joep hem met het speelgoed geslagen had. Halve klas zich ermee bemoeien dat Teun heus zichzelf niet zo hard zou slaan, dus dat Joep het wel gedaan moest hebben.
De beleving van zo'n moment is dus zeer objectief.
Ik stond vorig jaar te kijken naar twee kinderen die ruzie stonden te maken over een stuk speelgoed. Joep en Teun stonden te trekken aan het speelgoed en ik liep er naar toe. Toen ik er bijna was liet Joep het speelgoed los en sloeg Teun er mee in zijn gezicht. Teun brullen dat Joep hem met het speelgoed geslagen had. Halve klas zich ermee bemoeien dat Teun heus zichzelf niet zo hard zou slaan, dus dat Joep het wel gedaan moest hebben.
De beleving van zo'n moment is dus zeer objectief.
vrijdag 12 juni 2020 om 09:45
De leerkracht gaat het er op school al over hebben. Je kan je ervan uit gaan dat er dan (indien nodig) ook excuses worden gemaakt. Dus loop er na schooltijd even naartoe om te vragen hoe dat is gegaan.
Verder zou ik zelf bij de ouders informeren hoe het met het betreffende kind is. Liefst ook gewoon vanmiddag op school. Uit medeleven, om te zeggen dat je het rot vindt. Het heeft geen zin om iets met hun uit te praten want je weet helemaal niet wat er precies is gebeurd.
Verder zou ik zelf bij de ouders informeren hoe het met het betreffende kind is. Liefst ook gewoon vanmiddag op school. Uit medeleven, om te zeggen dat je het rot vindt. Het heeft geen zin om iets met hun uit te praten want je weet helemaal niet wat er precies is gebeurd.

vrijdag 12 juni 2020 om 09:47
Ja en je moet er sowieso vrede mee hebben dat je vanaf nu heel veel dingen niet zal weten. Als ik aan mijn kinderen vraag hoe het op school was is het enige antwoord vaak “ leuk” en op de vraag wat ze zoal hebben gedaan: “weet ik niet”.
vrijdag 12 juni 2020 om 09:56
Nee het ging heel snel en wat onhandig zo door het raam. De les begon dus ze moest door. Als ik kind ga ophalen dan gaan we verder in gesprek. Hopelijk tref ik dan ook andere ouder.ecam2015 schreef: ↑12-06-2020 09:39Ja ik zou dat zeker doen, stel dat dat kind een gat in z’n hoofd heeft, dan is het toch wel fijn dat je kind sorry zegt en misschien een tekening en een snoepje door de brievenbus gooit, noem maar wat.
Nogmaals je kind hoeft het niet met opzet gedaan te hebben, maar word zo wel bewust wat er kan gebeuren ...
Heeft juf verder geen uitleg gegeven wat er met het andere kind is?
Dat is wel heel vervelend, jou aanspreken en je de hele dag in het ongewisse laten.
vrijdag 12 juni 2020 om 09:57
Ja zo gaat het nu al... blijkbaar was ik vroeger ook zo.SallySpectra* schreef: ↑12-06-2020 09:47Ja en je moet er sowieso vrede mee hebben dat je vanaf nu heel veel dingen niet zal weten. Als ik aan mijn kinderen vraag hoe het op school was is het enige antwoord vaak “ leuk” en op de vraag wat ze zoal hebben gedaan: “weet ik niet”.
vrijdag 12 juni 2020 om 09:59
zou ik ook doen, met wat open-vragenLuci_Morgenster schreef: ↑12-06-2020 09:44Strakjes vragen aan je kind nadat je hopelijk eruit krijgt wat er is gebeurt ( of bij leerkracht vragen aan het eind van de dag) kind kan misschien maandag even aanwijzen om wie het gaat. of de leerkracht wete het wel.
Maar zou eerst eens kijken of je kan achterhalen wat er gebeurt is.
Kind kan dan verhaal thuis kwijt, dat is toch fijn.