inspectierapporten kinderopvang

12-04-2011 21:16 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tip voor iedereen die bezig is met het kiezen van een goede kinderopvang.

Alle inspectierapporten zijn openbaar!

Sinds kort is er een landelijk register kinderopvang.

Deze is via onderstaande link te vinden:

http://www.landelijkregis ... lleOkoTypenZoekScherm.jsf
Die rapporten waren altijd al openbaar. En zeggen helemaal niets over de sfeer, of de kwaliteit, dus je hebt er nou niet echt wat aan...
Staan er volgens mij al vanaf 2010 online.
Dat ben ik niet met je eens.

Je kan op zijn minst zien of zij zich houden aan de wet- en regelgeving van de wet kinderopvang.

Daarnaast zeggen ze wel degelijk iets over de kwaliteit, je kan bijvoorbeeld zien of er niet te weinig beroepskrachten werken in verhouding met het aantal kinderen.

Je kan zien of de veiligheid en de gezondheid van de kinderen wordt gewaarborgd middels een goed beleid.

Of alle beroepskrachten over de juiste diploma's en verklaring omtrent het gedrag beschikken (ok....in dit punt moet ik het met je eens zijn dat deze papiertjes niet per definitie zeggen dat het dan ook goed is, maar het is niet zo dat het 'niets' zegt)

En wat ik zelf ook erg belangrijk vind, is dat je kan zien of de informatie die aan ouders wordt gegeven overeen komt met de praktijk.

En zo zijn er wel meer dingen die in zo'n rapport staan te lezen.

Dat ze er niets in zetten over de sfeer, is alleen maar logisch, aangezien dat iets subjectiefs is. Wat de één 'gezelllig' vind, hoeft voor een ander niet zo te zijn.

Ik kan me voorstellen dat ouders die voor een keuze staan, iets aan zo'n rapport kunnen hebben.
Het is niet erg compeet, de bso van mijn dochter staat er niet in en het kdv van mijn zoon heeft geen inspectierapporten.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
quote:zusenzoo schreef op 12 april 2011 @ 21:37:

Staan er volgens mij al vanaf 2010 online.

Dat klopt, zo lang is dat dus niet. Ze waren daarvoor ook wel openbaar, maar niet in een gezamenlijk register.

Het voordeel van dit register is dat ouders dan ook direct weten dat ze met geregistreerde opvang te maken hebben, waardoor ze zeker zijn van het feit dat ze aanspraak kunnen maken op kinderopvangtoeslag. Als een opvang niet in dit register staat, hebben ze daar geen recht op.

Veel ouders weten bovendien niet van het bestaan van de openbare rapporten af, valt mij op. Dus vandaar deze tip.

Lijkt mij alleen maar handig om te weten, als je het nog niet wist.
'Geen rapporten' staat bij ons KDV.
Bij het kdv en de bso waar ik werk staan ook geen rapporten.
quote:Juultje schreef op 12 april 2011 @ 21:47:

Het is niet erg compeet, de bso van mijn dochter staat er niet in en het kdv van mijn zoon heeft geen inspectierapporten.

Dat is slordig, maar kan zijn omdat het register pas recent is gestart. Ze zijn geloof ik nog bezig met het toevoegen van alle rapporten. De meeste staan er al in.

Of bestaan de BSO nog niet zo lang? Dat kan ook....misschien dat er dan nog geen rapport van is.

Ik kon zelf trouwens ook niet 1-2-3 het kinderdagverblijf van mijn kind vinden. Toen ik de zoektermen anders gebruikte, vond ik hem wél. Wat dat betreft kan die zoekfunctie nog wel verbeterd worden.
Trouwens...als jullie echt de rapporten willen zien en ze zijn nog niet op deze site toegevoegd, kijk dan even op de site van jullie lokale GGD. Als het goed is, staan ze daar dan wél.
De bso bestaat 4 jaar, net zo lang als het kdv.

Ik werd nieuwsgierig door je topic of ze erin zouden staan. Toen de naam niet voorkwam heb ik op adres gezocht, maar dat gaf ook geen resultaat. Ik zal eens op de site van de GGD kijken.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
De rapporten van de GGD in onze regio zijn erg actueel. Van het kdv waar onze kinderen zitten stond 3 maanden na opening het eerste rapport online.

Ben het niet eens met de opmerking dat zo'n rapport niets zegt. Onze oudste zat op een kdv waar niet veel van deugde (/deugt). Toen ik, na daar weggegaan te zijn met veel klachten, erachter kwam dat het rapport van dat kdv online staat, zag ik dat veel van de dingen die wij als storend beschouwden ook benoemd werden in dat rapport. Het meest beeldend en duidelijk was het stuk waar niet verschillende dingen gescoord worden adhv een vragenlijst, maar waar in een aantal zinnen werd verteld wat de inspecteurs hadden waargenomen. En daar stond wel degelijk iets in over sfeer, de manier waarop de kinderen rondliepen en de manier waarop de leidsters reageerden op kinderen. En geloof me, daar werd ik niet vrolijk van (sterker nog, als ik dit van tevoren gelezen / geweten had, dan was mijn kind er nooit naar toe gegaan).
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Ik sta er ook in maar ben nog niet eens gekeurd.

Niet helemaal betrouwbaar dus dat register
Dan ben je zeker een gastouder?

Heb je geen verklaringen omtrent het gedrag, diploma's, ehbo, etc.... hoeven overleggen aan het gastouderbureau of gemeente?
Inspectierapporten van bestaande kinderopvang, ook buitenschoolse opvang moeten in ieder geval al enige jaren bij de betreffende GGD van jouw gemeente te vinden zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven