Invloed gedrag ouders

02-07-2012 22:30 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Twijfel of dit op psyche of kinderen moet heeft met beide veel te maken.

Mijn vriend en ik willen dolgraag een kind maar steeds weer als we gesprekken hebben hierover komt bij ons het gesprek op de vraag in hoeverre de houding van ouders doorgegeven wordt aan een kind. Vriend en ik zijn heel introvert, verlegen en we hebben leuke vrienden maar niet een virendgroep oid zoals de meeste mensen om ons heen wel lijken te hebben. Zijn beide niet ongeschonden uit onze kinder/puberjaren gekomen maar zijn stapelgek op elkaar en doen genoeg leuke dingen maar die onhandigheid op sociaal vlak blijft.

Ik zou het zo erg vinden als wij dit aan onze kinderen doorgeven, dat wil ik ze niet aan doen! Dus mijn vraag hier is eigenlijk hoe jullie dat ervaren. Kan een kind ondanks bepaalde gebreken van de ouders, zoals op sociaal vlak, dit doorbreken, of is een kind van on sociale ouders gedoemd ook on sociaal te zijn?

Dit is eigenlijk het enige dat ons nog tegenhoud we zijn zo klaar voor een kind, kunnen het genoeg liefde bieden en financiele middelen zijn voldoende. Maar die angst dat het kind gepest gaat worden zit zo diep :(
Mijn man en ik komen allebei niet uit een doorsnee gezin en we hebben 2 kinderen. We hebben altijd tegen elkaar gezegd dat we het dus niet gaan doen, zoals onze ouders ons opgevoed hebben wij hechten ook veel waarde aan sociale vaardigheden en doen daar ook veel aan om ze daarmee te laten opgroeien. Zo zitten ze allebei op scouting en zit onze zoon op judo. (dochter moet nog even wachten ivm zwemles).
Maar wat voor vreselijks denk je nu eventueel aan je kinderen door te geven? Niet sociaal zijn? Sinds wanneer is dat een probleem?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Mijn man en ik zijn beiden hele rustige, verlegen, wat introverte mensen. Onze zoon (20 maanden) is actief, helemaal niet verlegen en stapt op iedereen af. Een wereld van verschil dus.

Mijn man is opgegroeid in een verre van ideale gezinssituatie. Maar dat betekent natuurlijk niet dat wij het hetzelfde gaan doen als zijn ouders. Absoluut niet zelfs. Het is maar net hoe je er zelf in staat en wat je er zelf mee doet.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Mijn moeder was vroeger ook heel erg verlegen, nu helemaal niet meer. Ze is er helemaal overheen gekomen.

Ik was vroeger ook erg verlegen, maar zij begreep me daardoor juist erg goed. Liet mij de dingen op mijn eigen manier doen, pushte wel een beetje maar absoluut niet te veel, en ik merk dat ik er nu steeds minder last van heb!

Dus als je je er bewust van bent, weet je ook juist wat jij vroeger niet prettig vond en wat wel en kan je je kind een duwtje in de goede richting geven!
Zijn bang dat zij door gebrek aan goed voorbeeld van ons ook on sociaal gedrag gaan vertonen en in een perfecte wereld zou daar niets mis mee zijn want ik voel me er meestal goed bij maar de realiteit is dat kinderen die niet sociaal zijn meestal gepest worden en ook later in het leven is het lastig.
Een kind met twee introverte ouders zal zelf zeer waarschijnlijk noOit een extravert uitbundig kind worden. Maar dat hoeft toch ook niet?

Sociale vaardigheden kan je aanleren. Als jezelf niet zo sociaalvardig bent dan wordt dat lastiger voor je kind omdat hij niet het goede voorbeeld krijgt maar het is niet onmogelijk.

Proojecteer je eigen angst niet op je toekomstige kind. Voor hetzelfde geld heeft hij nergens last van. Zowel dan kan hij altijd nog op en sociale vaardigheistraining.

Je bent nu toch ook gelukkig daar hoef je echt geen grote vriendenkring voor te hebben.
Weet je, het feit dat je hier over nadenkt zegt denk ik al genoeg; jullie zijn begaan met wat jullie kind meekrijgt en hoe het opgevoed gaat worden.

Ik denk dat een kind het slechter kan treffen.
Ooit al eens bedacht dat een kind je ook kan "dwingen" om socialer te zijn?

Al die mensen die oprechte interesse in jullie tonen, de ouders die je spreekt bij de kdv, school, vriendjes, vriendinnetjes, feestjes...enz enz..

Je weet nu toch waar de valkuilen liggen? Daar kun je dan toch ook iets mee?

Toch?
Los van de erfelijke eigenschappen heb je natuurlijk ook de aangeleerde eigenschappen. Jij en je vriend zijn bewust van eigen houding en gedrag (niet dat deze fout zijn!), dus dan denk ik dat je ook bewuster kijkt naar gedrag van je kindje. Verder verschillen ervaringen ook per mens, dat gedeelte heb je als ouders niet in de hand (wie komen ze tegen in hun leven, hoe reageren andere kindjes op jouw kindje, enz.).

Maar ik snap het dilemma wel. Ik vind het erg confronterend soms om te zien hoeveel mijn zoontje (nu 20 maanden) al op mij lijkt.
Ik heb kennissen en die zijn allebei heel introvert en verre van spontaan, zeggen weinig en voelen zich nooit zo op hun gemak in groepen. Maar die twee hebben een dochter, die stapt overal op af en staat in het middelpunt van de belangstelling.

Zo kan het ook hoor!

Geen reden om geen kinderen te krijgen! Gewoon voor gaan!

En iemand anders schreef het ook al, door je kinderen wordt je wel gedwongen socialer te zijn!
Hier twee rustige ouders met twee extroverte kinderen. We vragen ons wel eens af hoe het toch mogelijk is. Blijkbaar heb je niet overal invloed op ook al denk je van wel.

Als jullie een kindje willen moet je dat doen. Het feit alleen al dat jullie er zo goed over nadenken maakt jullie kindje erg welkom!
quote:Ste_ schreef op 02 juli 2012 @ 22:43:

Weet je, het feit dat je hier over nadenkt zegt denk ik al genoeg; jullie zijn begaan met wat jullie kind meekrijgt en hoe het opgevoed gaat worden. Ik denk dat een kind het slechter kan treffen.

mee eens

respect dat jullie vt voren al overleggen hoe en wat....

ik ken miepen die een kind krijgen zonder na te denken

Met introvert en verlegen zijn is niks mis!

Liefde geven is nog altijd het belangrijkste

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven