Invriezen van eicellen

23-09-2009 09:19 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie hiervan?

Linkje naar een artikel

Ik ben er nog niet uit. Val wel in de doelgroep en het klonk aanvankelijk als een goed idee maar langzamerhand beginnen er toch wat (morele?) bezwaren in mijn hoofd op te doemen...
De kans is heel klein dat de procedure slaagt. NRC had er ook een groot zaterdagartikel over indertijd, en de slagingspercentages die werden genoemd waren op z'n zachtst gezegd mager.
Ik vind dat stukje eileider later terugplaatsen bij vrouwen die door chemokuren onvruchtbaar geworden zijn wel heel mooi. Wist niet dat dat ook tot de mogelijkheden behoorde tegenwoordig.

Verder tja, ik kan me er eigenlijk wel iets bij voorstellen.Als je zo graag moeder wil worden maar geen partner kan vinden. Maar wat is de maximale leeftijd?
Stressed is just desserts spelled backwards
Wat zijn je morele bezwaren dan Metatron?
Stressed is just desserts spelled backwards
Voor vrouwen die door ziekte of zo onvruchtbaar zijn vind ik het een heel goede oplossing maar niet voor vrouwen die anders te laat zouden zijn.

Mijn schrikbeeld is dat er dan vrouwen hun eicellen in laten vriezen omdat ze eerst carriere willen maken en dan op hun 45 denken " oh ja er moeten ook nog kinderen komen"
Nou, ik denk dat een kind geboren uit momentum tussen twee mensen toch een ander iets is dan een bevroren celletje dat weer tot leven wordt gewekt.. Het is gewoon een beetje (boel) klinisch; onnatuurlijk....

Ik las laatst dat de leeftijdgrens voor het inbengen van het eitje 50 jaar is! In Europa althans, op dit moment.

Volgens mij is dat niet gezond, op je 50e en (eerste?) kind baren...Buiten het feit dat je bejaard bent als je kind gaat puberen...etc.
Ik denk dat het een goede oplossing kan zijn voor heel veel vrouwen, maar is het niet erg duur?
Geen idee sheherazade, daar ben ik ook wel benieuwd naar...
(was eerder een topic over op gezondheidspijler:' wie overweegt invriezen eicellen').

Wat die arts zegt: zo werken we mee aan de emancipatie, daar ben ik het helemaal mee eens en dat vind ik de grote plus van dit idee. Groot nadeel is dat het 'oogsten' van de eicellen best heftig is, we kunnen niet als mannen even friemelen en hop in een potje klaar.
Haha... even friemelen...

Hoe werkt dat dan, dat oogsten?
Onderstaand vond ik op de site van het AMC:

Omdat patiënten die chemo- en/of radiotherapie ondergaan tegenwoordig vaak goede overlevingskansen hebben, wordt de kwaliteit van leven na de behandeling van steeds groter belang. Een vaak voorkomende bijwerking van chemo- en/of radiotherapie is onvruchtbaarheid. In het AMC is het mogelijk om zaadcellen, eicellen en embryo’s in te vriezen.

Wie komen voor fertiliteitspreservatie in aanmerking?

•Sperma invriezen: volwassen mannen die een potentieel voor de voortplanting schadelijke behandeling moeten ondergaan.

•Eicellen invriezen: vrouwen die een potentieel voor de voortplanting schadelijke behandeling moeten ondergaan.

•Embryo's invriezen: vrouwen die een potentieel voor de voortplanting schadelijke behandeling moeten ondergaan en die een partner hebben met wie zij kinderen willen.

Bij volwassen mannen kan sperma ingevroren en bewaard worden voor toekomstig gebruik. Mannen kunnen voordat ze beginnen met chemo- en/of radiotherapie drie maal sperma inleveren. Zie voor meer details de website van het fertiliteitslaboratorium. (Link voor professionals en/ of patienten)

Bij vrouwen is het sinds kort mogelijk om eicellen in te vriezen indien voordat zij een potentieel voor de voortplanting schadelijke behandeling moeten ondergaan. Zij moet een hormoonstimulatie en eicelpunctie ondergaan om de eicellen te verkrijgen. Indien de vrouw een vaste partner heeft met wie zij kinderen wil is het mogelijk om een in vitro fertilisatie (IVF) behandeling te ondergaan en embryo's in te vriezen. We vragen de behandelend arts om kontakt met ons te zoeken om te beoordelen of de vrouw/ het paar hiervoor in aanmerking komen.

We vriezen nog geen eicellen in bij vrouwen die dit om sociale redenen willen doen (bijv vanwege carrière redenen, nog geen partner met kinderwens). Wanneer we hier toe overgaan dan zullen we de tekst op deze website aanpassen.
quote:Metatron schreef op 23 september 2009 @ 10:21:

Haha... even friemelen...

Hoe werkt dat dan, dat oogsten?Tijdens de eicel-punctie worden met een dunne naald via de vagina eicellen weggezogen en opgevangen in een buisje. Deze buisjes worden in het fertiliteitslaboratorium onderzocht op de aanwezigheid van eicellen.
Hm. "Sociale redenen." Dat dekt niet helemaal de lading, of wel?
quote:Nefertiti schreef op 23 september 2009 @ 10:30:

[...]

Tijdens de eicel-punctie worden met een dunne naald via de vagina eicellen weggezogen en opgevangen in een buisje. Deze buisjes worden in het fertiliteitslaboratorium onderzocht op de aanwezigheid van eicellen.En dat doet veel pijn, auw!
Weet ook niet of het in Nederland mogelijk zou worden om sociale redenen. Voorlopig niet denk ik. Nederland loopt op fertiliteisgebied ook best achter.
quote:mariesophie schreef op 23 september 2009 @ 11:42:

Weet ook niet of het in Nederland mogelijk zou worden om sociale redenen. Voorlopig niet denk ik. Nederland loopt op fertiliteisgebied ook best achter.Als het mee zit gaat het AMC in Amsterdam het volgend jaar aanbieden.
quote:Nefertiti schreef op 23 september 2009 @ 12:00:

[...]

Als het mee zit gaat het AMC in Amsterdam het volgend jaar aanbieden.

Voor iedereen mogelijk bedoel je, ook als je eerst bijv. carriere wil maken?

Ik heb er trouwens verder zelf niet zo heel veel problemen mee, met het hele invriezen an sich.
Voor iedereen mogelijk bedoel je, ook als je eerst bijv. carriere wil maken? [/quote]

Ja, voor iedereen die nog wel voldoende gezonde eicellen heeft maar door omstandigheden nog geen partner hebben, carriere vrouwen etc.
quote:Nefertiti schreef op 23 september 2009 @ 12:31:

Voor iedereen mogelijk bedoel je, ook als je eerst bijv. carriere wil maken? [/quote]

Ja, voor iedereen die nog wel voldoende gezonde eicellen heeft maar door omstandigheden nog geen partner hebben, carriere vrouwen etc.Dat wist ik niet. Dacht dat ze daar nog niet helemaal over uit waren.
quote:mariesophie schreef op 23 september 2009 @ 12:47:

[...]

Dat wist ik niet. Dacht dat ze daar nog niet helemaal over uit waren.

Je hebt idd gelijk. Het AMC wil het gaan doen maar de regering wil eerst meer onderzoek. Maar als je het echt wil kan het wel al in Belgie of Spanje.

Kamer verwerpt plan AMC invriezen eicellen

Gepubliceerd: 16 juli 2009 13:48 | Gewijzigd: 16 juli 2009 16:14

Door een onzer redacteuren

Den Haag, 16 juli. De PvdA-fractie in de Tweede Kamer vindt niet dat het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam eicellen moet gaan invriezen van alleenstaande vrouwen die op latere leeftijd een kind willen. Ook de fracties van de twee andere coalitiepartijen CDA, ChristenUnie zijn daar tegen.Achtergrond - Ingevroren eicel al geen experiment meer

Nieuws - AMC gaat breder eicellen invriezen voor later

De PvdA-fractie eist geen wettelijk verbod, zoals CDA en ChristenUnie, maar vindt dat er eerst wetenschappelijk onderzoek moet plaatsvinden naar de veiligheid voor moeder en kind. Alleen de Kamerfractie van D66 reageert positief op het AMC-initiatief.

Kamerlid Khadija Arib (PvdA) ontkent dat ze hiermee partijgenoot Jet Bussemaker, staatsecretaris van Volksgezondheid, afvalt. „Ze heeft alleen gezegd dat er geen wettelijke belemmeringen zijn. Dat betekent nog niet dat iedereen maar zijn gang kan gaan.” Arib stelt voor dat artsen na onderzoek een richtlijn maken waarin staat wanneer vrouwen met een kinderwens maar zonder geschikte partner kunnen worden geholpen.

De fracties van CDA, PvdA en ChristenUnie hebben Kamervragen gesteld aan Bussemaker. De staatssecretaris erkent dat er „heel veel” haken en ogen aan de eicelbehandeling zitten, zegt een woordvoerder. Medici zijn kritisch over de behandeling van het AMC.

Arib vindt het aanbod van het AMC „discutabel”, omdat het anders dan bij ivf gaat om vrouwen zonder medische indicatie. Zij wijst erop dat Nederland een relatief hoge babysterfte heeft, deels door de hoge leeftijd waarop vrouwen kinderen krijgen. Volgens Arib hecht haar fractie aan het zelfbeschikkingsrecht van vrouwen. „Ik zou nooit zeggen dat je maar moet accepteren dat je geen kinderen kunt krijgen.”

Fractielid Janneke Schermers van het CDA vindt dat het systeem van gezondheidszorg in Nederland er is om ziekten te bestrijden en niet voor „luxe behandelingen”. Ze noemt als nadeel dat er bij oudere vrouwen meer complicaties optreden tijdens de zwangerschap en bevalling. De eicelbehandeling zou uitstel van kinderen krijgen bevorderen.

Esmée Wiegman (ChristenUnie) is „niet gelukkig” met het AMC-plan op sociale gronden eicellen in te vriezen. Ze vindt het een „oprekking” van het moratorium op embryo-onderzoek. „Invriezen van eicellen voor deze doeleinden brengt niet alleen medisch-ethische vragen met zich mee, maar ook vragen over de afweging over de inzet van medische technologieën”.

D66 is de enige Kamerfractie tot nu toe die positief is over het initiatief. „Als de techniek om eicellen te laten invriezen voldoende veilig en effectief is, moeten vrouwen zelf kunnen beslissen of ze van die mogelijkheid gebruik willen maken”, zegt fractielid Fatma Koser Kaya. De CDA-stelling dat het bij deze behandeling zou gaan om luxe, wijst ze af.
Eerste vrouw in België laat eicellen invriezen

Gepubliceerd: vrijdag 17 juli 2009 12:16

Update: vrijdag 17 juli 2009 12:18

In België heeft voor het eerst een alleenstaande vrouw met een kinderwens haar eicellen laten invriezen, zodat zij op latere leeftijd alsnog moeder kan worden. Het gaat om een buitenlandse vrouw die in België woont en werkt, zo meldden verschillende Belgische media vrijdag.

Kritiek op invriezen eicellen CDA tegen invriezen eicellen AMC gaat eicellen invriezen

In Nederland bleek donderdag dat de Tweede Kamer vooralsnog huiverig staat tegenover plannen van het AMC in Amsterdam om eicellen te gaan invriezen van alleenstaande vrouwen die op latere leeftijd nog moeder willen worden.

Volgens de Belgische gynaecoloog Dominic Stroop is het van belang op welke leeftijd de eitjes worden ingevroren. ,,Het beste worden ze geoogst tussen de 31 en 35 jaar, dan is de kwaliteit nog heel goed'', aldus Stroop. De ontdooide eicellen moeten bij de vrouw voor haar 47e worden teruggeplaatst, dat is de leeftijdsgrens voor IVF, kunstmatige bevruchting. De behandeling kost in België ongeveer 3000 euro en wordt niet vergoed.

In België zijn nog vijf andere verzoeken ingediend voor het laten invriezen van eicellen. Deze vrouwen komen allen uit het buitenland, zijn alleenstaand en hebben een drukke baan, verklaart Stroop.

In Nederland zijn met name het CDA en de ChristenUnie fel tegen. PvdA noemde het discutabel om een medische oplossing te bieden voor een maatschappelijk probleem. D66 is in principe voor de behandeling, maar zou eerst onduidelijkheden over de gezondheid van moeder en kind willen ophelderen.

Stroop zegt dat er steeds meer vrouwen hun kinderwens uitstellen en daardoor vruchtbaarheidsbehandelingen nodig hebben die de staat veel geld kosten.
Blijf het wel raar vinden dat het invriezen van sperma heel normaal' en geaccepteerd is en dit nu een een of ander door de Christenunie verworpen kwaad..
Op naar Belgie dus! Daar zijn ze sowieso veel verder met dit soort dingen.
Wat net weer op het nieuws. Amc is toch iets te voorbarig geweest met het nieuws.

Ik heb het er dit weekend nog over gehad met mijn vriend om het hier eens over te hebben met onze arts. Niet vanwege uitstel, we zijn al jaren bezig, maar omdat het allemaal zo lang duurt in het ziekenhuis, en mijn kwaliteit niet top blijkt te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven