IQ test zoon van 7
donderdag 25 augustus 2011 om 12:04
Binnenkort wordt onze van 7 een IQ test en Soc emotionele test afgenomen. Wie heeft dit eerder meegemaakt en wie heeft nog tips waarmee we hem kunnen voorbereiden.
Deze testen worden bij hem afgenomen omdat vermoed wordt dat hij begaafd danwel hoogbegaaft kan zijn.
Wij zijn al bij kinderarts geweest (nieuwe afd in ziekenhuis), hebben al vragenlijsten in moeten vullen. Ook juf van school. Na een gesprek met deze kinderarts, zoon was ook aanwezig, heeft deze zoon besproken in hun team van psychologen en is autisme uitgesloten.
Nu zijn we doorverwezen naar extern bureau hiervoor.
Deze testen worden bij hem afgenomen omdat vermoed wordt dat hij begaafd danwel hoogbegaaft kan zijn.
Wij zijn al bij kinderarts geweest (nieuwe afd in ziekenhuis), hebben al vragenlijsten in moeten vullen. Ook juf van school. Na een gesprek met deze kinderarts, zoon was ook aanwezig, heeft deze zoon besproken in hun team van psychologen en is autisme uitgesloten.
Nu zijn we doorverwezen naar extern bureau hiervoor.
donderdag 25 augustus 2011 om 12:10
donderdag 25 augustus 2011 om 12:10
Waarom zou je hem hier op willen voorbereiden?
Dat klinkt in mijn oren alsof je hoopt op die manier de uitslag (positief) te kunnen beinvloeden.
Het lijkt mij, dat die testen niet voor niks worden afgenomen, en ik zou er gewoon blanco ingaan, zodat de uitslag zo zuiver mogelijk is. Dan zegt het misschien ook nog iets.
Door van te voren al te oefenen oid maak je mijns inziens, de uitslag al bij voorbaat waardeloos.
Dat klinkt in mijn oren alsof je hoopt op die manier de uitslag (positief) te kunnen beinvloeden.
Het lijkt mij, dat die testen niet voor niks worden afgenomen, en ik zou er gewoon blanco ingaan, zodat de uitslag zo zuiver mogelijk is. Dan zegt het misschien ook nog iets.
Door van te voren al te oefenen oid maak je mijns inziens, de uitslag al bij voorbaat waardeloos.
donderdag 25 augustus 2011 om 12:12
donderdag 25 augustus 2011 om 12:14
Ik zou, als het mijn kind was, hem wel voorbereiden. Oftewel vertellen wat ze gaan doen. Dat er niks engs aan is, iets in die richting.
Ik ken namelijk een geval dat het kind waarbij een test werd afgelegd zo zenuwachtig was, dat ze in haar broek geplast had tijdens de test. En dat is niet de bedoeling.
Ik ken namelijk een geval dat het kind waarbij een test werd afgelegd zo zenuwachtig was, dat ze in haar broek geplast had tijdens de test. En dat is niet de bedoeling.
donderdag 25 augustus 2011 om 12:20
Ik wil van tevoren juist niet oefenen, ik zou niet weten wat hij moet oefenen. Luchtig doen we er al over, ook over het bezoek in het ziekenhuis. We gingen gewoon naar de dokter omdat zoon zoveel droomt op school.
Zoon heeft een enorm sterk karakter en als hij iets niet wil dan kun je op de kop gaan staan wil je hem zover krijgen. Die tip van gewoon wat spelletjes doen vindt ik al goed.
En als de test positief blijkt te zijn ( wat ik trouwens niet hoop zelfs) wat gebeurt er dan? Moet je met school rond de tafel of moet hij dan naar een speciale school (leonardus). Hoe gaat het dan verder?
Zoon heeft een enorm sterk karakter en als hij iets niet wil dan kun je op de kop gaan staan wil je hem zover krijgen. Die tip van gewoon wat spelletjes doen vindt ik al goed.
En als de test positief blijkt te zijn ( wat ik trouwens niet hoop zelfs) wat gebeurt er dan? Moet je met school rond de tafel of moet hij dan naar een speciale school (leonardus). Hoe gaat het dan verder?
donderdag 25 augustus 2011 om 12:28
Het is Leonardo en niet Leonardus, maar dat terzijde.
Het is meer dat school handvatten heeft en extra werk kan bieden (verbreding en verdieping).
Dochter is vorig jaar getest en zij krijgt o.a. Spaans als extra vak; verder werkt zij met het programma Plannex.
Gewoon op haar eigen school.
Moet er wel bij zeggen dat school van dochter gelukkig wel heel duidelijk beleid heeft mbt meerbegaafde / hoogbegaafde kinderen; wat dat is lang niet overal zo.
En verder snap ik je drukte niet zo. Wacht inderdaad eerst de uitslag maar eens af en wees gewoon blij dat je kind eventueel de (extra) dingen krijgt waar hij behoefte aan heeft.
We hebben er tegenover dochter niet veel woorden aan vuil gemaakt.
Het is meer dat school handvatten heeft en extra werk kan bieden (verbreding en verdieping).
Dochter is vorig jaar getest en zij krijgt o.a. Spaans als extra vak; verder werkt zij met het programma Plannex.
Gewoon op haar eigen school.
Moet er wel bij zeggen dat school van dochter gelukkig wel heel duidelijk beleid heeft mbt meerbegaafde / hoogbegaafde kinderen; wat dat is lang niet overal zo.
En verder snap ik je drukte niet zo. Wacht inderdaad eerst de uitslag maar eens af en wees gewoon blij dat je kind eventueel de (extra) dingen krijgt waar hij behoefte aan heeft.
We hebben er tegenover dochter niet veel woorden aan vuil gemaakt.
donderdag 25 augustus 2011 om 12:29
Deze heeft hij inderdaad al vaker gehad en allemaal A scores tot verbazing van de juf want hij let nooit op en droomt wat af in de klas.
Ik wil hier zeker geen drukte over maken maar heb hier ook totaal geen ervaring mee en anderen wel misschien maar niet in mijn directe kenissen etc.
In welke klas zit jouw kind dat ze al Spaans krijgt.
Ik wil hier zeker geen drukte over maken maar heb hier ook totaal geen ervaring mee en anderen wel misschien maar niet in mijn directe kenissen etc.
In welke klas zit jouw kind dat ze al Spaans krijgt.
donderdag 25 augustus 2011 om 12:30
Nu lees ik wat je bedoelt! Mijn zoon had zijn eerste test oa omdat hij heel angstig is, vooral sociale contacten. In die zin hebben we hem voorbereidt. Ik heb hem verteld dat hij spelletjes meet een lief mevrouw zou doen, spelletjes die niet fout of goed kunnen zijn. Ik zei ook dat mama de hele tijd erbij zou zitten en dat hij kon stoppen als hij niet verder wou. Alleen de eerste keer ging het niet vlekkeloos. Hij was zo bang dat hij niet durfde aan te wijzen. Toen hebben we gezegd dat hij de hand van mama mocht gebruiken om aan te wijzen. Dat deed hij.
donderdag 25 augustus 2011 om 12:40
Mefs bedankt voor je tips, testen ze meerdere dagen of alleen omdat 1e test niet zo goed ging. Ik hoop dat het nu beter met je zoon gaat!
Elastiekje ook een goede tip, enthousiast maken wil ik wel ik weet alleen niet zo goed hoe. Op school is dit namelijk ook een probleem. De ene keer maakt hij de test snel en de andere keer doet hij er bijna niks aan. Dat wisselt nogal bij hem en waar dat aan ligt weten we niet. Bedankt voor je succes.
Elastiekje ook een goede tip, enthousiast maken wil ik wel ik weet alleen niet zo goed hoe. Op school is dit namelijk ook een probleem. De ene keer maakt hij de test snel en de andere keer doet hij er bijna niks aan. Dat wisselt nogal bij hem en waar dat aan ligt weten we niet. Bedankt voor je succes.
donderdag 25 augustus 2011 om 12:41
Er zijn verschillende soorten intelligentietests voor kinderen van ca. 7 jaar oud. Ze hebben allemaal overeenkomstig dat er kleine 'spelletjes' gedaan worden: soms met taal, soms met handelingen. Plaatjes bekijken en er iets over vertellen, werken met blokjes, vragen beantwoorden, dat soort dingen. Gewoon je best doen: als je het niet weet is het niet erg. Veel van dat soort testen zijn gemaakt voor kinderen van bijv. 6 tot 16 jaar oud. Sommige dingen zullen dus (heel) gemakkelijk zijn voor jouw zoon, die zijn ook bedoeld voor de jongere kinderen. Als het steeds moeilijk wordt, hoeft hij niet het gevoel te hebben dat hij 'faalt', want misschien zijn die vragen / opdrachten wel voor de oudere kinderen bedoeld! Gewoon je best doen en vooral: het is leuk!
Zo leg ik het altijd uit aan kinderen als ik een intelligentie onderzoek ga uitvoeren, in ieder geval...
Zo leg ik het altijd uit aan kinderen als ik een intelligentie onderzoek ga uitvoeren, in ieder geval...
donderdag 25 augustus 2011 om 12:49
Ik zou niet zoals Elastiekje zegt dingen gaan uitleggen, want je weet zelf nauwelijks wat de bedoeling is en dan kan je ook verkeerde dingen gaan zeggen. De instructies bij de test zijn heel duidelijk, incl. voorbeelden, dus dat komt helemaal goed.
Als je aangeeft dat er iemand spelletjes met hem gaat spelen en (veel) vragen gaat stellen, dan komt de rest op de testochtend helemaal goed.
Het gaat vast helemaal goed komen op de ochtend. Ik doe zelf de onderzoeken ook en als ik bij het nagesprek aan de ouders vraag hoe hun kind het heeft beleefd, dan geven de ouders allemaal aan dat de kinderen het erg leuk hebben gevonden.
Als je aangeeft dat er iemand spelletjes met hem gaat spelen en (veel) vragen gaat stellen, dan komt de rest op de testochtend helemaal goed.
Het gaat vast helemaal goed komen op de ochtend. Ik doe zelf de onderzoeken ook en als ik bij het nagesprek aan de ouders vraag hoe hun kind het heeft beleefd, dan geven de ouders allemaal aan dat de kinderen het erg leuk hebben gevonden.
donderdag 25 augustus 2011 om 12:52
Met uitleggen bedoel ik meer van: we gaan een spelletje doen etc.
Ik werk zelf momenteel als trainer van een ontwikkelingstest en daar wordt het inderdaad goed uitgelegd. Het materiaal is vaak ook helemaal afgestemd op de doelgroep, dus dat komt goed. Het is ook aan de testleiders om het kind geprikkeld te houden, en als ouder de taak om niet teveel te storen (maar als het kind getroost moet worden kan dat bijvoorbeeld zeker).
Met uitleggen bedoel ik dus meer dat hij niet ineens voor een verrassing komt te staan, maar weet dat hij 'wat leuks mag gaan doen'.
Wat voor test moet hij eigenlijk doen? Misschien kun je daar wat achtergrondinformatie over winnen, zodat je zelf globaal een idee hebt wat de bedoeling is.
Ik werk zelf momenteel als trainer van een ontwikkelingstest en daar wordt het inderdaad goed uitgelegd. Het materiaal is vaak ook helemaal afgestemd op de doelgroep, dus dat komt goed. Het is ook aan de testleiders om het kind geprikkeld te houden, en als ouder de taak om niet teveel te storen (maar als het kind getroost moet worden kan dat bijvoorbeeld zeker).
Met uitleggen bedoel ik dus meer dat hij niet ineens voor een verrassing komt te staan, maar weet dat hij 'wat leuks mag gaan doen'.
Wat voor test moet hij eigenlijk doen? Misschien kun je daar wat achtergrondinformatie over winnen, zodat je zelf globaal een idee hebt wat de bedoeling is.
donderdag 25 augustus 2011 om 12:56
Dank je wel Doces en Mardejo voor jullie reactie. Vooral van dat falen Doces dat is iets waar hij wel bang voor is. Dat merk je aan veel dingen, ook thuis.
Dus als ik hem zeg dat iemand spelletjes met hem gaat spelen en heel veel vragen gaat stellen dan zou het wel goed komen.
Mardejo en Doces, wat doen jullie als een kind super eigenwijs is en niet meer verder wil?? Want onze zoon kennende, als hij het niet leuk vindt dan doet hij het niet.
Dus als ik hem zeg dat iemand spelletjes met hem gaat spelen en heel veel vragen gaat stellen dan zou het wel goed komen.
Mardejo en Doces, wat doen jullie als een kind super eigenwijs is en niet meer verder wil?? Want onze zoon kennende, als hij het niet leuk vindt dan doet hij het niet.
donderdag 25 augustus 2011 om 13:02
Ik pas mijn 'handelen' aan het kind aan, aan de indruk die ik van hem/haar krijg vanaf binnenkomst tot aanvang test. Ik start altijd met een korte kennismaking, zowel met ouder(s) als kind, uitleggen wat we vandaag gaan doen, vragen of ze lang onderweg zijn geweest, of er later op de dag nog plannen zijn etc. Beetje 'het ijs breken'. Op grond daarvan probeer ik het kind in te schatten: ik gooi meestal een flinke dosis humor in de strijd als het kind niet meer wil, sommige kinderen reageren goed op een beetje 'uitdaging' (''Ik had hier gisteren een kind zitten, maar ik denk dat jij dit beter kunt!'', ''Het record staat op ..., ik denk wel dat jij dat kan verbeteren!'') maar voor niet alle kinderen werkt dat goed. Ik probeer het kind dus een beetje te 'peilen' en dat gaat me steeds beter af. Soms gewoon vriendelijk (doch dringend) aangeven dat hij/zij echt nog even door moet werken, soms een klein beetje 'omkopen' (''Dit maken we af, dan gaan we daarna even lezen/kleuren/moppen vertellen''). Na verloop van tijd krijg je wel een behoorlijke hoeveelheid dingen die je kunt proberen om een kind enthousiast te krijgen.
Maar, vooropgesteld: bij alle kinderen begin ik 'normaal' aan het onderzoek. Rustig, kort en krachtig uitleggen wat we gaan doen (op een vrolijke, positieve manier), wat hij/zij van mij kan verwachten en wat ik van hem/haar verwacht. En dan gewoon beginnen. En de meeste kinderen vinden het echt leuk: het zijn allemaal verschillende soorten spelletjes en het begint relatief eenvoudig, dus daarbij hebben de meeste kinderen het gevoel van succes waardoor ze ook wel steeds verder willen. En als een kind talig erg sterk is kan het zijn dat hij/zij die opdrachtjes leuker vindt, maar het wisselt elkaar af dus dan komt er wel steeds weer iets leuk(er)s tussendoor!
Maar, vooropgesteld: bij alle kinderen begin ik 'normaal' aan het onderzoek. Rustig, kort en krachtig uitleggen wat we gaan doen (op een vrolijke, positieve manier), wat hij/zij van mij kan verwachten en wat ik van hem/haar verwacht. En dan gewoon beginnen. En de meeste kinderen vinden het echt leuk: het zijn allemaal verschillende soorten spelletjes en het begint relatief eenvoudig, dus daarbij hebben de meeste kinderen het gevoel van succes waardoor ze ook wel steeds verder willen. En als een kind talig erg sterk is kan het zijn dat hij/zij die opdrachtjes leuker vindt, maar het wisselt elkaar af dus dan komt er wel steeds weer iets leuk(er)s tussendoor!
donderdag 25 augustus 2011 om 13:22
Doces, super bedankt voor deze uitleg, ijs breken is zo. Bij hem zou een beetje dringen wel werken. Uitdagen laat hij zich niet zo snel. Extra werkjes op school doet hij al niet. Als hij erg snel klaar is met een werkje dan wil hij volgens juf, van vorig jaar, geen extra werkje doen want hij heeft het toch al gedaan. Talig is hij erg sterk maar zijn schrijven laat de wensen over. Ik begrijp dat deze testen vaak mondeling gaan.
Elastiekje, hij moet een IQ test doen en een sociaal emotionele test doen.
Elastiekje, hij moet een IQ test doen en een sociaal emotionele test doen.
donderdag 25 augustus 2011 om 13:27
Onze zoon (in mei 5 geworden) is in juni/juli ook uitgebreid getest en onderzocht. Hij heeft een IQtest gehad, een test om zijn informatieverwerking te testen en een soc emotionele test. (en nog 1 of 2 andere)
Ik heb hem hier niet echt goed op voorbereid. Ik heb gezegd dat we naar de dokters gingen die met hem gingen spelen en werkjes maken. Dan konden ze kijken hoe het met hem gaat.
Dat heeft hij zonder problemen geaccepteerd..
Veel succes!
Ik heb hem hier niet echt goed op voorbereid. Ik heb gezegd dat we naar de dokters gingen die met hem gingen spelen en werkjes maken. Dan konden ze kijken hoe het met hem gaat.
Dat heeft hij zonder problemen geaccepteerd..
Veel succes!
donderdag 25 augustus 2011 om 13:28
Ik weet niet welke test er bij hem gebruikt gaat worden, maar voor zover ik weet hoeft er zelden of nooit geschreven te worden. Het is m.n. verbaal (talig, vragen beantwoorden / dingen uitleggen) of performaal (handelen, ruimtelijk inzicht, puzzeltjes, taakjes). Soms moeten er wel schriftelijke dingen gebeuren, maar dat is dan een opdracht met potlood en papier, niet een opdracht waarbij echt woorden geschreven moeten worden.
Sorry dat het een beetje vaag klinkt, maar ik wil niet te veel expliciete voorbeelden geven. Voorbereiden op een dergelijk onderzoek is natuurlijk prima, maar het is echt niet de bedoeling dat je gaat 'oefenen', dat maakt de uitslag een stuk minder betrouwbaar en dan doe je de test eigenlijk 'voor niets': dat zou zonde zijn!
Veel succes, het komt vast allemaal op z'n pootjes terecht!
Sorry dat het een beetje vaag klinkt, maar ik wil niet te veel expliciete voorbeelden geven. Voorbereiden op een dergelijk onderzoek is natuurlijk prima, maar het is echt niet de bedoeling dat je gaat 'oefenen', dat maakt de uitslag een stuk minder betrouwbaar en dan doe je de test eigenlijk 'voor niets': dat zou zonde zijn!
Veel succes, het komt vast allemaal op z'n pootjes terecht!