IQ test zoon van 7

25-08-2011 12:04 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort wordt onze van 7 een IQ test en Soc emotionele test afgenomen. Wie heeft dit eerder meegemaakt en wie heeft nog tips waarmee we hem kunnen voorbereiden.

Deze testen worden bij hem afgenomen omdat vermoed wordt dat hij begaafd danwel hoogbegaaft kan zijn.

Wij zijn al bij kinderarts geweest (nieuwe afd in ziekenhuis), hebben al vragenlijsten in moeten vullen. Ook juf van school. Na een gesprek met deze kinderarts, zoon was ook aanwezig, heeft deze zoon besproken in hun team van psychologen en is autisme uitgesloten.

Nu zijn we doorverwezen naar extern bureau hiervoor.
Dank je wel Doces. Ik wil hem juist niet voorbereiden om zo de test te beinvloeden maar wel zodat hij voldoende weet wat er gaat gebeuren. Hij maakt zich nogal snel druk om dingen waardoor hij s' avonds laat pas in slaap valt.

Dank je wel voor je succes!
Mijn zoon van 8 heeft een half jaar geleden een IQ-test gedaan, in het kader van zijn "nieuwe etiketje".

Voor hem was de mededeling "je gaat spelletjes en opdrachtjes doen met een mevrouw" al genoeg. (Wij mochten overigens niet mee, hij werd opgehaald uit de wachtkamer en konden hem twee uur later weer ophalen) Hij is verschrikkelijk leergierig en wil overal het naadje van de kous van weten, zijn interesses lopen dan ook nogal uiteen, maar je kunt hem geen groter plezier doen dan met hem naar een museum te gaan, daar kan geen pretpark of tropisch zwembad tegenop

De test ging hem makkelijk af, hij was heel ontspannen.

Hij kan, net als zijn oudere broer, naar de Leonardoschool, maar ze zitten hier op school prima. Zijn IB-ers doen alle mogelijke moeite om zijn leerhonger te stillen en in de hogere klassen wordt bij ons ook Spaans, Wiskunde en Filosofie aangeboden. Daarnaast kunnen kinderen uit de groepen 7 en 8 meedoen aan de Platoklas, mits ze hoog genoeg scoren op de Cito
Kind is hier een paar jaar geleden ook getest en vraagt nog regelmatig wanneer hij weer naar die meneer mag om moeilijke puzzels te maken. HIj vond het fantastisch!

Maak je er vooral niet druk om. Wel een andere tip: vraag naar de antwoorden die je kind heeft gegeven, het kan zijn dat het wel een goed antwoord was, maar niet het gewenste antwoord. Dit geeft een beter beeld van hoe je kind het maakt dan alleen de score, maar als je een goede tester hebt, vertelt deze het er automatisch bij.

Het is echt leuk en bedenk vooral dat de uitslag nog niet de problemen wegneemt. Of hij nou hb is of niet, reden voor testen blijft aanwezig, het kan hoogstens resulteren in het feit dat je een iets andere aanpak nodig hebt om de problemen aan te pakken.

Hebben jullie trouwens ook de didactische voorsprong al gemeten? Voor school is dit namelijk veel belangrijker om te weten dan het iq.
Mijn zoontje van 6 is begin mei getest. We hebben gewoon gezegd dat hij een soort schooldag had (vond nl. plaats in de meivakantie) en dat hij diverse opdrachtjes moest doen zodat er gekeken kon worden hoe we het voor hem op school leuker en wat moeilijker konden maken qua leerstof.

Hij vond het een superdag! Hij was wel kapot aan het eind. Ik heb 'm lekker meegenomen naar de grote gele M en het er verder ook niet meer over gehad (ik merkte ook dat hij dat niet meer wilde). De dagen erna kwam hij zelf met bepaalde vragen of opmerkingen n.a.v. het onderzoek.
Klopt trouwens als een bus wat Ratio zegt. Stempel HB wil niet zeggen dat dan alles koek en ei is... Staar je daar dus niet blind op...
Kan me helemaal vinden in wat Doces zegt, zo pak ik het zelf ook altijd aan. Verreweg de meeste kinderen vinden het een erg leuke dag, een goede diagnosticus zorgt er wel voor dat een kind genoeg succeservaringen heeft, dus dat komt wel goed. Ouders mogen bij mij nooit mee, natuurlijk wel bij het intake gesprek en vooraf mee naar binnen lopen, maar tijdens de testen niet. Is te afleidend en kinderen zijn echt anders zonder ouders. Wat ik soms wel doe is, dat ik afspreek dat de ouders even in de pauze komen, om een broodje te eten (20 minuutjes maar), de meeste kinderen hebben daar echter geen behoefte aan en willen graag een spelletje doen. Goed teken!
Heb vaak het idee dat ouders er een grotere happening van maken dan het kind zelf. Kinderen vinden het prima, lekker 1 op 1 aandacht, leuke opdrachtjes doen en vaak wat leuks in de pauze. Ouders worden eigenlijk nooit gemist (vinden ouders zelf nog het meest jammer volgens mij... haha)
Ratio wat je zegt klopt wel maar nu zijn er verschillende "problemen" met hem waar de leraren niet weten hoe ze dit aan moeten pakken.

Het maakt het voor ons wel makkelijk als we weten wat het is en hoe we dit goed aan kunnen pakken.

Didactische voorsprong zegt me niks maar heeft wel allemaal A scores op zijn cito en is erg snel klaar met zijn opdrachten (foutloos). Hij let totaal niet op in de klas en droomt wat af. Hij is moeilijk te motiveren op opdrachten te maken..

AnneAnne, wij willen er juist geen happening van maken maar wel voorbereid zijn op wat gaat komen. Dit is voor ons ook totaal onbekend terrein.
Missbee, prima toch? Voor de meeste ouders is t onbekend dus goed dat je je voorbereidt, komt allemaal goed. Zijn er nog dingen die je wilt weten?
Bedankt AnneAnna.

Op dit moment nog niks, we wachten de testen wel af. Wellicht volgen er dan meer vragen. Vooralsnog bedankt voor deze vragen (ook aan de rest van de forummers)!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven