Is het "vervelend" om 1,55 te zijn?
woensdag 6 mei 2020 om 12:25
Mijn dochter van 9 is al een tijdje lichamelijk aan het ontwikkelen. Omdat ze al nooit de grootste was, maakte mij dat wat bezorgd dat ze op termijn erg klein zou blijven. Na een verwijzing door de huisarts, gesprek met de kinderarts, handfoto en bloedonderzoek kregen we van de week de uitslag. Verwachtte eindlengte 1,55m. Het zat een beetje op het randje merkte ik aan de kinderarts, ze ging het nog verder overleggen maar waarschijnlijk adviseerde ze het gewoon zo te laten. Het alternatief zouden puberteitsremmers zijn waardoor ze zich ook minder snel verder ontwikkeld, later ongesteld wordt en waarschijnlijk een centimeter of 4 langer zou worden.
Mijn man en ik zijn redelijk gemiddeld qua lengte, dus het is lastig voor ons om in te schatten waar je goed aan doet. Ik kan mij wel voorstellen dat ongesteld worden op je 9e of begin 10e niet iets is waar je op hoopt. Maar dat is maar tijdelijk. Haar lengte heeft ze natuurlijk haar hele leven mee te doen. Nu mijn vraag aan de dames van ongeveer 1,55 of voor heren 1,68, wat zouden jullie willen dat jullie ouders hadden gedaan? Ben je blij met je lengte? Zouden die extra centimeters jou iets waard zijn?
Mijn man en ik zijn redelijk gemiddeld qua lengte, dus het is lastig voor ons om in te schatten waar je goed aan doet. Ik kan mij wel voorstellen dat ongesteld worden op je 9e of begin 10e niet iets is waar je op hoopt. Maar dat is maar tijdelijk. Haar lengte heeft ze natuurlijk haar hele leven mee te doen. Nu mijn vraag aan de dames van ongeveer 1,55 of voor heren 1,68, wat zouden jullie willen dat jullie ouders hadden gedaan? Ben je blij met je lengte? Zouden die extra centimeters jou iets waard zijn?
Het leven is niet eerlijk
woensdag 13 mei 2020 om 10:44
Mijn dochter scheelt precies een jaar met die van jou (Ze is in dec 10 geworden) en is 1.37 en 28 kg. Tot vorig jaar was ze extreem mager, maar 'opeens' werd ze zwaarder. Ze heeft net een groeispurt gehad en al wel borstvorming. We gaan het zien...misvrolijk schreef: ↑12-05-2020 18:31Gelukkig heeft mijn dochter van 9 december 10. Nog geen borstvorming, ze is nog maar 1.33. Maar ook erg mager

woensdag 13 mei 2020 om 14:06
Hier het tegenovergestelde. Op mijn negende werd ik uit een speeltuin gevist want die was niet bedoeld voor zulke grote meiden. Geen kinderkorting meer bij het bv. zwembad terwijl ik daar nog járen recht op had (een ID was nog niet vanzelfsprekend). En vooral: kan dat kind nu nóg niet praten/fietsen/iets anders waar ik nog te jong voor was.KataTonDemonaEaytoy schreef: ↑08-05-2020 10:211,58 hier. Geen problemen mee. Nooit gehad.
Ja, als kind werd ik soms voor jonger aangezien en het duurde lang voordat ik in de Python en zo mocht. En dat ik in het Novotel een Dolfimenu kreeg aangeboden op mijn 16e was ook even slikken.
Ik was te braaf om te profiteren van de voordelen.
Een vriendin van mij was extreem klein. Die kreeg overal gratis snoepjes en speelgoed toegestopt, werd bejubeld omdat ze bepaalde dingen (die gewoon bij haar leeftijd hoorden) al kon en kreeg nog tot haar 20e kinderkorting. Die buitte het écht uit!
Uiteindelijk beiden 1 meter 73 geworden.
woensdag 13 mei 2020 om 14:11
Wikipedia zegt 170,9 cm en heb ook altijd 1,70 cm geleerd. Maar dat is enkel voor Nederland, de rest van de wereld is kleiner haha. Lijkt tussen de 1.60 en 1.67 te liggen voor meeste andere landen als ik het zo zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lichaamslengte
woensdag 13 mei 2020 om 14:28
@KataTonDemonaEaytoy: Ik mocht op mijn 13e in Duinrell nog niet in de rodelbaan. Daar moest je destijds 1.50 m voor zijn en ik kwam 4 cm tekort. Maar mijn ruim 2 jaar jongere vriendin mocht er wel in. Dat was echt niet leuk.
@Tamago: Mijn moeder had dat ook altijd. Zij is bovengemiddeld lang, altijd geweest. Tegen haar zeiden ze ook vaak: "Kun je dat nou nog niet?" Of bij sportdagen met touwtrekken of hardlopen. Zij won altijd en ouders van het andere kind vonden het niet eerlijk dat hij/zij tegen zo'n grote moest. Ma voelde zich dan schuldig en heeft er bij de volgende sportdag expres met de pet naar gegooid. Ze liet dan het andere kind maar winnen.
@Tamago: Mijn moeder had dat ook altijd. Zij is bovengemiddeld lang, altijd geweest. Tegen haar zeiden ze ook vaak: "Kun je dat nou nog niet?" Of bij sportdagen met touwtrekken of hardlopen. Zij won altijd en ouders van het andere kind vonden het niet eerlijk dat hij/zij tegen zo'n grote moest. Ma voelde zich dan schuldig en heeft er bij de volgende sportdag expres met de pet naar gegooid. Ze liet dan het andere kind maar winnen.
woensdag 13 mei 2020 om 19:35
In jouw eigen link staat:Ugli schreef: ↑13-05-2020 14:11Wikipedia zegt 170,9 cm en heb ook altijd 1,70 cm geleerd. Maar dat is enkel voor Nederland, de rest van de wereld is kleiner haha. Lijkt tussen de 1.60 en 1.67 te liggen voor meeste andere landen als ik het zo zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lichaamslengte
Volgens een onderzoek van het CBS uit 1999 was de volwassen inwoner van Nederland toen gemiddeld 170,9 cm lang. Volwassen mannen waren gemiddeld 174 cm (mannen rond de 20 zijn nog 3 tot 4 centimeter langer) en volwassen vrouwen waren 167 cm.
Je hebt mannen en vrouwen samengenomen om op 170,9 uit te komen.
roelanje wijzigde dit bericht op 13-05-2020 19:35
Reden: Autocorrect
Reden: Autocorrect
0.37% gewijzigd
woensdag 13 mei 2020 om 19:40
Ha! Dat krijg je ervan als je onder werk door even wil reageren. I stand corrected.Roelanje schreef: ↑13-05-2020 19:35In jouw eigen link staat:
Volgens een onderzoek van het CBS uit 1999 was de volwassen inwoner van Nederland toen gemiddeld 170,9 cm lang. Volwassen mannen waren gemiddeld 174 cm (mannen rond de 20 zijn nog 3 tot 4 centimeter langer) en volwassen vrouwen waren 167 cm.
Je hebt mannen en vrouwen samengenomen om op 170,9 uit te komen.

woensdag 13 mei 2020 om 19:44
Wij zijn nog aan het overwegen of/ wat we verder gaan doen. De verschillende discussies hier hebben mij veel invalshoeken gegeven om er tegen aan te kijken.
Bovenal zie ik hoe goed het met onze dochter gaat. Ze is 9 met een veranderend lijf en hoofd, maar ze is heel gelukkig. Een vriendin van mij zei dat als er iemand het karakter heeft om dit het hoofd te bieden dat zij dat wel is. Dat is ook zo en daar zijn we trots op.
Ik verwacht nog een belletje van de kinderarts en mij man en ik willen met haar nog een keer goed praten over wat zij zelf wil. We zijn er nog altijd niet uit, maar we volgen haar. Iedereen bedankt voor alle ervaringen, inzichten en adviezen!
Bovenal zie ik hoe goed het met onze dochter gaat. Ze is 9 met een veranderend lijf en hoofd, maar ze is heel gelukkig. Een vriendin van mij zei dat als er iemand het karakter heeft om dit het hoofd te bieden dat zij dat wel is. Dat is ook zo en daar zijn we trots op.
Ik verwacht nog een belletje van de kinderarts en mij man en ik willen met haar nog een keer goed praten over wat zij zelf wil. We zijn er nog altijd niet uit, maar we volgen haar. Iedereen bedankt voor alle ervaringen, inzichten en adviezen!

woensdag 13 mei 2020 om 20:15
Poe, ik werd wat pissig door dit topic. Een jaar geleden zat ik met mijn dochter van 10 bij de kinderarts; Ze groeide hard en haar hormonen lagen compleet overhoop.
Antwoord; Ze zit volop in de puberteit , ze zou een lengte van 1.80 kunnen bereiken maarja, als ze ongesteld wordt , tja....dan zal ze kleiner blijven.
Mijn vraag was, kan er geen foto gemaakt worden en/of puberteitremmers worden voorgeschreven? Nee, was het antwoord.
Dit is nu al het zoveelste verhaal die lees of hoor waarbij al die zaken wél worden aangeboden en hier niet.
Mijn dochter zit er onwijs mee en ik ben blij dat ze nog niet ongesteld want als dat nu al gebeurt heb ik een zwaar depressief kind.
Wat nu? Terug naar de kinderarts en het afdwingen?
Antwoord; Ze zit volop in de puberteit , ze zou een lengte van 1.80 kunnen bereiken maarja, als ze ongesteld wordt , tja....dan zal ze kleiner blijven.
Mijn vraag was, kan er geen foto gemaakt worden en/of puberteitremmers worden voorgeschreven? Nee, was het antwoord.
Dit is nu al het zoveelste verhaal die lees of hoor waarbij al die zaken wél worden aangeboden en hier niet.
Mijn dochter zit er onwijs mee en ik ben blij dat ze nog niet ongesteld want als dat nu al gebeurt heb ik een zwaar depressief kind.
woensdag 13 mei 2020 om 20:51
Hoelang is je dochter nu? Hoelang geleden kreeg ze haar eerste lichamelijke veranderingen (borstgroei, okselhaar/schaamhaar) etc?zusters schreef: ↑13-05-2020 20:15Poe, ik werd wat pissig door dit topic. Een jaar geleden zat ik met mijn dochter van 10 bij de kinderarts; Ze groeide hard en haar hormonen lagen compleet overhoop.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag

woensdag 13 mei 2020 om 20:58
Bah wat calvinistisch!Roelanje schreef: ↑13-05-2020 19:44Wij zijn nog aan het overwegen of/ wat we verder gaan doen. De verschillende discussies hier hebben mij veel invalshoeken gegeven om er tegen aan te kijken.

Hopelijk krijgt je dochter het medicijn wat haar ongesteldheid/puberteit nog een paar jaar kan uitstellen.
woensdag 13 mei 2020 om 20:59

woensdag 13 mei 2020 om 21:00
Ze is nu 11? Dat is een heel normale leeftijd om ongesteld te worden. Is ze zo klein dan?zusters schreef: ↑13-05-2020 20:15Poe, ik werd wat pissig door dit topic. Een jaar geleden zat ik met mijn dochter van 10 bij de kinderarts; Ze groeide hard en haar hormonen lagen compleet overhoop.

woensdag 13 mei 2020 om 21:07
Ze is nu 1.55. Okselhaar en schaamhaar vanaf 7, een cup A op 9-jarige leeftijd

Ik vond bovenstaand verhaal zorgwekkend. De kinderarts niet , want tja, ze heeft een andere etnische achtergrond. (Ik ben zelf een mix)
I call bullshit.
anoniem_6494495678ac6 wijzigde dit bericht op 13-05-2020 21:09
0.34% gewijzigd

woensdag 13 mei 2020 om 21:08
Oh sorry, verwarring. Ze is nu 10 en ze was 9 toen ik bij de kinderarts was.MinkeDeWit schreef: ↑13-05-2020 21:00Ze is nu 11? Dat is een heel normale leeftijd om ongesteld te worden. Is ze zo klein dan?
woensdag 13 mei 2020 om 21:52

woensdag 13 mei 2020 om 22:00
Hoe lang zijn jullie als ouders? Etnische achtergrond lijkt me minder relevant dan jullie lengte.
woensdag 13 mei 2020 om 22:28
Echt ik ben benieuwd ik zie wel dat ze wat langere armen en benen heeft gekregen. Ik zal dan maar niet teveel achter haar aan zitten.Intotheunknown schreef: ↑13-05-2020 10:44Mijn dochter scheelt precies een jaar met die van jou (Ze is in dec 10 geworden) en is 1.37 en 28 kg. Tot vorig jaar was ze extreem mager, maar 'opeens' werd ze zwaarder. Ze heeft net een groeispurt gehad en al wel borstvorming. We gaan het zien...
Trouwens ik zag afgelopen week bij de meisjes van groep 6 tussen 9 en 10 jaar dat ze echt lang zijn geworden.

woensdag 13 mei 2020 om 23:14
Ik zit hier echt vol verbazing te lezen zeg, puberteitremmers alleen mbt lengte? Ik wist niet dat klein zijn een handicap was, zo heb ik het nooit ervaren.
Als kind wil je niet anders zijn, maar iedereen heeft wel wat waardoor hij/zij opvalt. Bij mij is dat altijd mijn lengte geweest, so what. Ik vind het bizar dat overwogen wordt om alleen voor de lengte medicijnen te gaan geven aan je kind, snap er de ballen niet van.
Als kind wil je niet anders zijn, maar iedereen heeft wel wat waardoor hij/zij opvalt. Bij mij is dat altijd mijn lengte geweest, so what. Ik vind het bizar dat overwogen wordt om alleen voor de lengte medicijnen te gaan geven aan je kind, snap er de ballen niet van.

woensdag 13 mei 2020 om 23:30
Het gaat helemaal niet alleen om de lengte maar om het stoppen van de vroege puberteitsverschijnselen.GreenLadyFern schreef: ↑13-05-2020 23:14Ik zit hier echt vol verbazing te lezen zeg, puberteitremmers alleen mbt lengte? Ik wist niet dat klein zijn een handicap was, zo heb ik het nooit ervaren.

donderdag 14 mei 2020 om 09:09
To zegt zelf al dat puberteitsverschijnselen zelf tijdelijk zijn, maar lengte niet...redbulletje schreef: ↑13-05-2020 23:30Het gaat helemaal niet alleen om de lengte maar om het stoppen van de vroege puberteitsverschijnselen.
En ik hoor toch heel veel over lengtes. Dat doet er toch niet toe lijkt me.
donderdag 14 mei 2020 om 09:13
Waarom wil je een volstrekt normale lengte medicaliseren?zusters schreef: ↑13-05-2020 20:15Poe, ik werd wat pissig door dit topic. Een jaar geleden zat ik met mijn dochter van 10 bij de kinderarts; Ze groeide hard en haar hormonen lagen compleet overhoop.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

donderdag 14 mei 2020 om 10:02
Op die jonge leeftijd is 4 jaar extra ongesteld moeten zijn wel heel erg lang hoor!GreenLadyFern schreef: ↑14-05-2020 09:09To zegt zelf al dat puberteitsverschijnselen zelf tijdelijk zijn, maar lengte niet...
En ik hoor toch heel veel over lengtes. Dat doet er toch niet toe lijkt me.
Bovendien zie je een 8-jarige al met tampons in de weer? Of aan de pil omdat ze er te ziek van is? Elke keer onverwachts krijgen en doorlekken. Nooit meer onbezorgd lichte kleding aan kunnen trekken.

donderdag 14 mei 2020 om 12:43
Ben het helemaal met je eens RBredbulletje schreef: ↑14-05-2020 10:02Op die jonge leeftijd is 4 jaar extra ongesteld moeten zijn wel heel erg lang hoor!
Bovendien zie je een 8-jarige al met tampons in de weer? Of aan de pil omdat ze er te ziek van is? Elke keer onverwachts krijgen en doorlekken. Nooit meer onbezorgd lichte kleding aan kunnen trekken.
Ik snap niet waarom sommige anderen hier de nadruk op lengte leggen en DAAROM medicatie overwegen.
Dit topic heet niet 'is een vervroegde puberteit erg'
donderdag 14 mei 2020 om 15:21
"Grappige" opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd krijgen over mijn borstgroei tijdens het schoolzwemmen in groep 5 (op 8-jarige leeftijd) waar het natuurlijk goed zichtbaar was, was echt geen pretje.redbulletje schreef: ↑14-05-2020 10:02Op die jonge leeftijd is 4 jaar extra ongesteld moeten zijn wel heel erg lang hoor!
Tampons inbrengen lukte me op 10-jarige leeftijd nog niet. En een nachtmaandverband lekte binnen 2 uur compleet door. Dus nee, dat was inderdaad zeker niet bepaald een pretje.
Ik heb zelf een dochter die bijna 4 is. Ik was een makkelijke prooi omdat ik zo onzeker was. Ik doe er alles aan in de hoop dat mijn dochter sterker in haar schoenen staat, mocht het bij haar ook aan de orde zijn.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag

donderdag 14 mei 2020 om 15:28
Jij bent in elk geval gewaarschuwd door je eigen ervaring, dus kun je er sneller mee naar een arts om dat te voorkomen.Chiao schreef: ↑14-05-2020 15:21"Grappige" opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd krijgen over mijn borstgroei tijdens het schoolzwemmen in groep 5 (op 8-jarige leeftijd) waar het natuurlijk goed zichtbaar was, was echt geen pretje.
Tampons inbrengen lukte me op 10-jarige leeftijd nog niet. En een nachtmaandverband lekte binnen 2 uur compleet door. Dus nee, dat was inderdaad zeker niet bepaald een pretje.
Ik heb zelf een dochter die bijna 4 is. Ik was een makkelijke prooi omdat ik zo onzeker was. Ik doe er alles aan in de hoop dat mijn dochter sterker in haar schoenen staat, mocht het bij haar ook aan de orde zijn.