Jonge kinderen wel/niet insmeren?

22-05-2017 16:36 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee in een facebookgeoep voor natuurlijk en gezond leven/opvoeden.

Ik lees daar wel eens dingen die ik niet wist en als ik daar over lees kan ik me erin vinden en probeer ik dat mee te nemen in mijn levensstijl. Ik lees echter vaker dingen waarvan ik denk huh? Ik kan me daar dan weinig bij voorstellen. Dan vraag ik me af of ik nou zo onwetend ben en het helemaal fout doe. Zo is dat bijvoorbeeld bij zonnebrand. Ik wist niks over minerale of chemische filters. Ik gebruik al mijn hele leven hetzelfde. Ik las erover en heb toen voor iets anders gekozen voor mijn kind. Prima, voel ik me goed bij. Nu lijkt het een nieuwe trend te zijn om je kinderen niet in te smeren om ze zo een natuurlijke weerstand op te laten bouwen. Overigens niet op het heetst van de dag maar dat doe je sowieso niet met die kleintjes ( dacht ik). Maar ik weet niet beter of babys en (jonge) kinderen ( en volwassenen toch eigenlijk ook) moeten goed ingesmeerd worden tegen verbranden, zonschade, kans op kanker etc. Het voelt zo onnatuurlijk om dat niet te doen. Ben ik nou zo achterhaald en zit er logica in deze nieuwe visie of kan dit gevaarlijk zijn?
Wat denken jullie?
Ik smeer mijn kind in en zijn op heetst van dag niet in de zon. Heb een grote parasol in de tuin. En voor vakantie heb ik uvwerende kleding.
Maar wat voor rommel zit er dan in welke smeersels Bevertjes? Wat is er zo slecht voor jou(w kind)? Voor welke ingrediënten waarschuw je hier nu eigenlijk?
_Marana_ schreef:
23-05-2017 09:23
Maar wat voor rommel zit er dan in welke smeersels Bevertjes? Wat is er zo slecht voor jou(w kind)? Voor welke ingrediënten waarschuw je hier nu eigenlijk?
Als je er interesse in hebt kan je via google prima uitzoeken wat voor jou wel of niet belangrijk is en welke ingredienten wel of niet in je zonnebrandcreme wild hebben.

Ik zeg ook niet dat je niet moet smeren, het is of smeren of uv werende kleding aan trekken. En als je smeert mag je best kritisch zijn op het geen je op je huid smeert.
Volgens mij bedoeld ginerva stoffen als aluminium en nanodeeltjes wat door de huid opgenomen kan worden. Maar er zijn best wel wat alternatieven voor de good old nivea en garnier enzo, dus waarom dan helemaal niet smeren begrijp ik niet.
Bloemetjefresia schreef:
23-05-2017 13:55
Volgens mij bedoeld ginerva stoffen als aluminium en nanodeeltjes wat door de huid opgenomen kan worden. Maar er zijn best wel wat alternatieven voor de good old nivea en garnier enzo, dus waarom dan helemaal niet smeren begrijp ik niet.
oa maar er zijn nog wel meer stoffen waar ik mijn twijfels over hem.

Ik ben ook niet tegen smeren, het is of smeren of uv beschermende kleding dragen.
Jetske Ultee schrijft interessante artikelen over huidverzorging. De moeite waard om haar site eens te bekijken.
Artikeltje:
http://www.dr-jetskeultee.nl/een-goede-zonnebrandcreme/
Ben als kind nooit ingesmeerd, nu heb ik huidkanker. Natuurlijke weerstand tegen huidkanker bestaat niet.
Wat een stelletje randimbicielen op die site zeg.
Ik gebruik gezond verstand en zorg dat mijn kinderen niet verbranden want verbrand zijn is ruk. Ik ben vroeger vaak verbrand en het doet PIJN. Dat ga ik mijn kinderen dus niet aandoen. Dus bedekken of smeren. Geen uvwerende kleding dan went de huid nooit aan zonlicht. Maar smeren als het moet. En dat doe je toch niet het hele jaar door? Dus wat zouden je kinderen krijgen van die troep die je erop smeert? Kanker?
Oeps, verkeerde pijler...
Hier smeer ik de kinderen boven de 20 graden of als ze naar buiten gaan in iets met korte mouwen en pijpen. Standaard, altijd. Mijn oudste van bijna 3 associeert zon altijd met zonnebrand en vind ik een goed iets. :) Mijn jongste heeft het hele jaar door een lekker kleurtje en verbrand niet snel maar wordt steevast ingesmeerd.
Mijn ingesmeerde kleuter speelde buiten zonder pet, die was de juf vergeten.
Resultaat: een zonnesteek.
Lamlendig kind, gebarsten lippen, direct naar de supermarkt voor een slok water. Kotsen, jeuk binnenin zijn hoofd.
Bescherm je kind alsjeblieft.
Gewoon smeren met crème van de Lidl, kost geen drol en werkt goed. Factor 20 in Nederland, factor 50 in Zuidfrankrijk en een pet op. En voldoende laten drinken, zoon hangt bij het buitenspelen altijd een fles water aan zijn riem.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Net als je denk dat het niet dommer kan.

Sorry, maar dit neem je toch niet serieus? Dat je je dit nog moet afvragen. Ik geloof trouwens ook niets van schadelijke stoffen die in de huid dringen.
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
23-05-2017 23:15

Sorry, maar dit neem je toch niet serieus? Dat je je dit nog moet afvragen. Ik geloof trouwens ook niets van schadelijke stoffen die in de huid dringen.
Inderdaad.

De enige schadelijke stof die je huid binnendringt is de UV straling.

*Vader verloren aan melanoomkanker. Nog van de generatie "lekker laten verbranden die kinderen".*
Tvp
~ It takes a rad mama to be a father too ~
Wat is een minerale filter?
PattyJupiter schreef:
23-05-2017 23:55
Wat is een minerale filter?
Hier staat het helder uitgelegd: http://www.dr-jetskeultee.nl/een-goede-zonnebrandcreme/

Ik ben niet zo panisch voor nanodeeltjes e.d. maar wel voor alles dat een golf van eczeem teweeg kan brengen. Daarom krijgt kind uitsluitend varianten met minerale filters.
https://www.ntvg.nl/system/files/publications/a1810.pdf

Ook een interessante publicatie over vitamine D tekort. Ook overmatig gebruik van zonnebrandcreme komt hierin terug.
Tot 1 jaar heb ik ze altijd ingesmeerd en/of uit de zon gehouden. Daarna naar behoefte ingesmeerd. Oudste is bleek met sproeten dus die smeert al voor een half uurtje in de zon. Jongste verbrandt nagenoeg niet en smeer ik alleen in als we naar het strand gaan of een hele dag in de zon zijn.
Misschien een domme vraag.. Maar ik heb mijn kindje (7m) nog nooit ingesmeerd. Als we naar buiten gaan ligt hij altijd onder een parasol, in elk geval in de schaduw. Moet ik hem dan ook insmeren?

Als we naar buiten gaan heeft hij vaak een lange romper aan, behalve als het echt heet is. Maar dan zorg ik dat hij niet in de zon komt (zonneklep van de wagen ver naar beneden).

Is dat dan ook al slecht, als je niet insmeert?
Ja, ook in de schaduw zijn UV-stralen, dus daar moet je hem tegen beschermen

https://www.catharinaziekenhuis.nl/nieu ... anden.html
Insmeren heb ik bij mijn zoontje als baby nooit gedaan.Ik zorgde ervoor dat hij in de schaduw bleef.Reden hiervoor was dat hij onder het eczeem zat,dus extra chemische mideltjes erop smeren vond ik geen goed idee.

Inmiddels is hij gelukkig goed over zijn eczeem heen gegroeid. Als het (erg) zonnig is smeer ik hem in. Elke dag insmeren vind ik niet nodig - als er geen risico is op verbranding, omdat hij bijvoorbeeld die dag niet veel buitenkomt of omdat de zon niet schijnt, dan lijkt het mij niet nodig om hem in te smeren met stoffen waarvan twijfelachtig is hoe gezond ze zijn voor het lichaam.
Natuurlijk wel insmeren. Ik woon ergens waar de zon altijd schijnt en heel fel is. Mijn kinderen zwemmen met uv kleding en worden iedere dag ingesmeerd. Meerdere malen als we ook gaan zwemmen. Je kan hier binnen 20 minuten helemaal verbranden zeker met een lichte huid.
In Nederland smeer ik ze ook in en als het echt heet is en we gaan buiten zwemmen krijgen ze ook gewoon hun uv shirt aan want die heb ik toch. Dat helpt ook tegen een zonnesteek namelijk.
Yasha schreef:
22-05-2017 17:50
Ik ben kinderloos en dat zal uit mijn reactie wellicht ook wel duidelijk worden.
Maar worden kinderen tegenwoordig echt dagelijks ingesmeerd?
Ik ben zelf 48 en ik werd normaal echt niet ingesmeerd. Alleen tijdens vakanties als we de hele dag aan het strand zaten of de hele dag in zwemkleding op de camping rondliepen.
ik ben ietsjes jonger, en werd ook niet ingesmeerd. Maar tja, mijn ouders hadden ook niet door dat roken (in huis, auto, tijdens zwangerschap) geen goed idee was. We weten tegenwoordig gewoon echt meer van kanker dan vroeger.
doornroosje9 schreef:
23-05-2017 23:15

Nou... de huidtherapeute waar ik al jaren kom drukte me op het hart voor zoon een goede zonnebrand met minerale filters te kiezen. Omdat chemische filters wel degelijk door je huidlagen heen dringen.
goeiegenade zeg.....een trend?! Weet je wat ook een trend is? Helaas ja....huidkanker!

Recent nieuwsbericht:

Het aantal Nederlanders dat huidkanker krijgt groeit. In totaal kregen 15.836 mensen de diagnose in 2016, tegenover 14.738 patiënten een jaar eerder. Huidkanker is daarmee de meest voorkomende kankersoort in Nederland.
Mannen kregen iets vaker de diagnose dan vrouwen: 8.174 tegen 7.662 gevallen. Dat blijkt uit vrijdag gepubliceerde cijfers van het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL).

Over de afgelopen 26 jaar is het aantal gevallen huidkanker met 308 procent gestegen, zo kregen in 1990 slechts 3.882 Nederlanders de diagnose. Ten opzichte van 2005 is het aantal nieuwe huidkankerpatiënten bijna verdubbeld.

UV
KWF Kankerbestrijding laat aan NU.nl weten dat de stijging voor een deel te wijten is aan bovenmatige blootstelling aan UV-straling. "Zorg er altijd voor dat je niet verbrandt. KWF zet zich in voor betere zonbescherming, met name bij kinderen. Die zijn namelijk extra kwetsbaar. Ernstige verbranding tijdens de jeugd verdubbelt de kans op melanoom op latere leeftijd."

Altijd smeren dus!!!
Live life to the fullest
slagroom-met-dip schreef:
24-05-2017 10:01
Misschien een domme vraag.. Maar ik heb mijn kindje (7m) nog nooit ingesmeerd. Als we naar buiten gaan ligt hij altijd onder een parasol, in elk geval in de schaduw. Moet ik hem dan ook insmeren?

Als we naar buiten gaan heeft hij vaak een lange romper aan, behalve als het echt heet is. Maar dan zorg ik dat hij niet in de zon komt (zonneklep van de wagen ver naar beneden).

Is dat dan ook al slecht, als je niet insmeert?
Een parasol of kleding houd niet alle uv straling tegen, dus ook in de schaduw van een parasol kan je verbranden. De huid van een baby is gevoelig en verbrand snel. Voor vandaag een half uurtje heen en weer naar de supermarkt hoef je hem niet in te smeren als hij in de schaduw zit, als je van het weekend de hele middag in de tuin gaat zitten of een heel eind gaat wandelen dan zou ik hem wel insmeren.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven