Jonge kinderen wel/niet insmeren?
maandag 22 mei 2017 om 16:36
Ik lees mee in een facebookgeoep voor natuurlijk en gezond leven/opvoeden.
Ik lees daar wel eens dingen die ik niet wist en als ik daar over lees kan ik me erin vinden en probeer ik dat mee te nemen in mijn levensstijl. Ik lees echter vaker dingen waarvan ik denk huh? Ik kan me daar dan weinig bij voorstellen. Dan vraag ik me af of ik nou zo onwetend ben en het helemaal fout doe. Zo is dat bijvoorbeeld bij zonnebrand. Ik wist niks over minerale of chemische filters. Ik gebruik al mijn hele leven hetzelfde. Ik las erover en heb toen voor iets anders gekozen voor mijn kind. Prima, voel ik me goed bij. Nu lijkt het een nieuwe trend te zijn om je kinderen niet in te smeren om ze zo een natuurlijke weerstand op te laten bouwen. Overigens niet op het heetst van de dag maar dat doe je sowieso niet met die kleintjes ( dacht ik). Maar ik weet niet beter of babys en (jonge) kinderen ( en volwassenen toch eigenlijk ook) moeten goed ingesmeerd worden tegen verbranden, zonschade, kans op kanker etc. Het voelt zo onnatuurlijk om dat niet te doen. Ben ik nou zo achterhaald en zit er logica in deze nieuwe visie of kan dit gevaarlijk zijn?
Wat denken jullie?
Ik smeer mijn kind in en zijn op heetst van dag niet in de zon. Heb een grote parasol in de tuin. En voor vakantie heb ik uvwerende kleding.
Ik lees daar wel eens dingen die ik niet wist en als ik daar over lees kan ik me erin vinden en probeer ik dat mee te nemen in mijn levensstijl. Ik lees echter vaker dingen waarvan ik denk huh? Ik kan me daar dan weinig bij voorstellen. Dan vraag ik me af of ik nou zo onwetend ben en het helemaal fout doe. Zo is dat bijvoorbeeld bij zonnebrand. Ik wist niks over minerale of chemische filters. Ik gebruik al mijn hele leven hetzelfde. Ik las erover en heb toen voor iets anders gekozen voor mijn kind. Prima, voel ik me goed bij. Nu lijkt het een nieuwe trend te zijn om je kinderen niet in te smeren om ze zo een natuurlijke weerstand op te laten bouwen. Overigens niet op het heetst van de dag maar dat doe je sowieso niet met die kleintjes ( dacht ik). Maar ik weet niet beter of babys en (jonge) kinderen ( en volwassenen toch eigenlijk ook) moeten goed ingesmeerd worden tegen verbranden, zonschade, kans op kanker etc. Het voelt zo onnatuurlijk om dat niet te doen. Ben ik nou zo achterhaald en zit er logica in deze nieuwe visie of kan dit gevaarlijk zijn?
Wat denken jullie?
Ik smeer mijn kind in en zijn op heetst van dag niet in de zon. Heb een grote parasol in de tuin. En voor vakantie heb ik uvwerende kleding.
maandag 22 mei 2017 om 17:50
KWF; https://www.kwf.nl/over-kwf/Pages/Stand ... onnen.aspx
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
maandag 22 mei 2017 om 17:54
Wil je ook even lezen op diezelfde site onder het kopje ' verder lezen over smeren, kleren en weren'?
Daar staat het advies om een half uur VOOR je naar buiten gaat te smeren!
https://www.kwf.nl/preventie/Zon-versta ... eren-.aspx
feow wijzigde dit bericht op 22-05-2017 18:04
12.21% gewijzigd
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

Zeker wel insmeren!!!!!! Mijn man is vorig jaar overleden aan huidkanker en volgens de oncoloog kwam dat door als kind zijnde verbrand te zijn geweest. Vroeger werd daar niet zo naar gekeken en veel ouders dachten van als je een keer goed verbrand bent dan kun je de rest van de zomer er goed tegen. In september werd bij mijn man de melanoom ontdekt en in januari is hij overleden. Dus smeer je kind alsjeblieft wel in.
maandag 22 mei 2017 om 17:58
Nogmaals: in die link van Hamerhaai staat dat je ook vitamine D aanmaakt als je bent ingesmeerd.bevertjes schreef: ↑22-05-2017 17:54Ik denk dat er niets mis mee is om bewust te kijken naar wat je op je kind smeert en ook op jezelf trouwens.. er zit zoveel rommel in allerlei smeersels.
Daarnaast hebben we zonlicht nodig voor de aanmaak van vitamine D. Het is dus raadzaam om wel zon mee te pakken op oningesmeerde huid.
ik vind dergelijke posts, en van die groepen op FB echt zo gevaarlijk he, zonder kennis van zaken word je bang gemaakt voor allerlei shit
maandag 22 mei 2017 om 18:00

maandag 22 mei 2017 om 18:01
Wow. Dat staat er helemaal niet, wat jij zegt.
maandag 22 mei 2017 om 18:08
Hamerhaai, ik had deze pagina van kwf over vitamine D https://www.kwf.nl/preventie/Zon-versta ... ine-D.aspx ook opgevat als een advies om een half uur onbeschermd te zonnen hoor.
Maar je moet dus even verder klikken.
Maar je moet dus even verder klikken.
feow wijzigde dit bericht op 22-05-2017 18:10
21.27% gewijzigd
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
maandag 22 mei 2017 om 18:08
Ja, kinderen worden dagelijks ingesmeerd en ja, je loopt achter. Met name de kwetsbare kinderhuid, maar eigenlijk ieders huid, heeft bescherming nodig tegen de zon. Dat kan d.m.v. schaduw, kleding, etc. maar als dat niet kan, dan smeer je de huid in.
Op de school van onze kinderen smeren ze voor elke buitenpauze de toeten en blote armen en benen ook nog eens in (oudere kinderen doen het zelf) en op het kinderdagverblijf uiteraard ook.
Huidkanker is gewoon heel veel voorkomend bij mensen die zich veel onbeschermd blootstellen aan de zon en nauwelijks te genezen.
maandag 22 mei 2017 om 18:09
Wij kopen hier onze anti-zonnebrandcrème: http://www.dr-jetskeultee.nl/categorie/zon/
maandag 22 mei 2017 om 18:28
Wij werden vroeger ook veel minder ingesmeerd en mijn ouders smeren nog steeds niet echt goed. Dat betekent natuurlijk nog niet dat het een goed idee is om niet te smeren. We zaten vroeger ook zonder gordel achterin de auto...Yasha schreef: ↑22-05-2017 17:50Ik ben kinderloos en dat zal uit mijn reactie wellicht ook wel duidelijk worden.
Maar worden kinderen tegenwoordig echt dagelijks ingesmeerd?
Ik ben zelf 48 en ik werd normaal echt niet ingesmeerd. Alleen tijdens vakanties als we de hele dag aan het strand zaten of de hele dag in zwemkleding op de camping rondliepen.
En ja, ik ben als kind heus weleens verbrand, zelfs wel eens behoorlijk heftig (vanwege vergeten in te smeren en wel een hele dag aan het strand/in het water). Maar ik verbrandde heus niet van gewoon buitenspelen en dat deed ik veel.
En ik ben behoorlijk licht qua huid (blond haar en sproeten, wel donkere ogen).
Ik ben me vaag wel bewust van het feit dat de zon tegenwoordig meer schade doet (vanwege slechtere ozonlaag volgens mij), maar dagelijks insmeren zou bij mij echt niet opkomen. Doe ik zelf ook niet. Alleen als ik op/in het water ben. Of ergens waar de zon veel feller schijnt dan hier in Nederland.
En verder blijf ik vooral veel uit de zon.
Ik vraag me dus vooral af of ik zo hopeloos achter loop.
Op nu.nl stond vorige week een artikel over de stijging van het aantal mensen met huidkanker. Van 1500 mensen met een melanoom in 1990 naar 6700 nieuwe gevallen in 2016. Dat vond ik wel een schokkende stijging.
http://www.nu.nl/gezondheid/4706565/aan ... ijgen.html

maandag 22 mei 2017 om 20:13
Over dat vitamine D, ik heb van verschillende mensen gehoord dat de zon hier in Nederland zelden krachtig genoeg is om vitamine D op de nemen via de zon. Dus als ik dan moet kiezen tussen vitamine D opname of verbranden dan kies ik toch voor goed insmeren want wellicht was vandaag de zon toch niet krachtig genoeg. Maar ik verbrand zelf best redelijk snel.
maandag 22 mei 2017 om 20:23
Hoezo minder slechte smeerseltjes, wat zijn dan slechte en wat zijn minder slechte, op basis waarvan wordt dat gezegd?
Closednote, ook hier in Nederland is de zon krachtig genoeg, een half uurtje met gezicht en armen/benen in de zon is zat. In de winter bedekken we meer en dan is het dus moeilijker. Dat ligt niet aan de zonkracht maar aan ons bedekken.
Closednote, ook hier in Nederland is de zon krachtig genoeg, een half uurtje met gezicht en armen/benen in de zon is zat. In de winter bedekken we meer en dan is het dus moeilijker. Dat ligt niet aan de zonkracht maar aan ons bedekken.
maandag 22 mei 2017 om 20:26
Dat is voor iedereen weer anders, sommige ingredieten heb ik liever niet in mijn zonnebrancreme zitten._Marana_ schreef: ↑22-05-2017 20:23Hoezo minder slechte smeerseltjes, wat zijn dan slechte en wat zijn minder slechte, op basis waarvan wordt dat gezegd?
maandag 22 mei 2017 om 20:28
Klopt niet helemaal wat jij zegt, de zon is in de winter niet sterk genoeg in Nederland._Marana_ schreef: ↑22-05-2017 20:23Hoezo minder slechte smeerseltjes, wat zijn dan slechte en wat zijn minder slechte, op basis waarvan wordt dat gezegd?
In de zomer wel en is idd een half uur ruim voldoende
maandag 22 mei 2017 om 20:35
Je hebt gelijk wat betreft de zon in de winter, daar zat ik mis
Dit en je vorige post hierover zijn zo nietszeggend. Wat is dan niet goed, welke ingrediënten zijn schadelijk en wil je liever niet, en in welke crèmes zitten die ingrediënten dan? Door zulke algemene uitspraken gaan mensen terughoudend zijn terwijl totaal niet duidelijk is waarom sommige crèmes niet goed zouden zijn en welke crèmes je dan wel moet hebben.
maandag 22 mei 2017 om 20:41
Je huid is het grootste orgaan van je lichaam en neemt stoffen op die je er op smeert, daarom ben ik kieskeurig._Marana_ schreef: ↑22-05-2017 20:35Je hebt gelijk wat betreft de zon in de winter, daar zat ik mis
Dit en je vorige post hierover zijn zo nietszeggend. Wat is dan niet goed, welke ingrediënten zijn schadelijk en wil je liever niet, en in welke crèmes zitten die ingrediënten dan? Door zulke algemene uitspraken gaan mensen terughoudend zijn terwijl totaal niet duidelijk is waarom sommige crèmes niet goed zouden zijn en welke crèmes je dan wel moet hebben.
Het klopt dat ik niet duidelijk ben aangezien ik hier niet genoeg onderbouwing kan plaatsen om te zeggen welke ingredienten wel of niet fijn voor je huid zijn.

maandag 22 mei 2017 om 20:42
Gewoon verder gaan zoals je al deed TO. Mijn zoon heeft mijn huid dus wij verbranden niet. Ik kijk in de lente en zomer iedere dag naar de voorspelling, zonkracht 5 of hoger dan smeer ik zoon in. Zon, zee, strand, vakantie: pet, hoed en uv-pakjes (als baby, nu short en shirt).
En of je nu chemische zonnebrandcrème of ultra verantwoord volledig biologisch enkel minerale filters gebruikt: met filter lijkt mij vele malen beter dan zonder. Als je je zorgen maakt over het soort crème, gewoon een kwestie van wisselen van merk. Ik gebruik ook alleen crème met minerale filters voor zoon en mijzelf.
En of je nu chemische zonnebrandcrème of ultra verantwoord volledig biologisch enkel minerale filters gebruikt: met filter lijkt mij vele malen beter dan zonder. Als je je zorgen maakt over het soort crème, gewoon een kwestie van wisselen van merk. Ik gebruik ook alleen crème met minerale filters voor zoon en mijzelf.
maandag 22 mei 2017 om 20:48
Ik smeer mijn kinderen in met dit weer voor ze naar school gaan en als ze thuiskomen nog eens. 35 jaar geleden werd ik ook dagelijks ingesmeerd en op het heetst van de dag altijd een shirt aan, ook op het strand. Niet insmeren of pas na een kwartier is onzinnig en dom, vorige week was nog in het nieuws dat het aantal mensen met een melanoom stijgt, dat kan ik me ik wel voorstellen als ik sommmif
anoniem_322639 wijzigde dit bericht op 22-05-2017 20:49
0.25% gewijzigd

maandag 22 mei 2017 om 20:52
Ik heb rood haar en heb eigenlijk altijd mn schouders bedekt, een pet op en gebruik een dagcreme met factor 30. Ben ik veel buiten smeer ik me alsnog goed in.
Mijn dochter is zo mogelijk nog witter en de zomer is een uitdaging. Uv pakje aan, pet met nekklep op, gezicht insmeren....en bijhouden. Vrij dik erop smeren ook! Ik zou wel een zonnecreme willen die bij wijze van groen wordt als hij uitgewerkt is......ook schijnt het dat heel veel mensen veel te weinig smeren per keer. Niet bruin worden is een ding, maar bij het minste verbranden is gewoon erg lastig...
Mijn dochter is zo mogelijk nog witter en de zomer is een uitdaging. Uv pakje aan, pet met nekklep op, gezicht insmeren....en bijhouden. Vrij dik erop smeren ook! Ik zou wel een zonnecreme willen die bij wijze van groen wordt als hij uitgewerkt is......ook schijnt het dat heel veel mensen veel te weinig smeren per keer. Niet bruin worden is een ding, maar bij het minste verbranden is gewoon erg lastig...
dinsdag 23 mei 2017 om 09:20
Ik zeg ook niet dat je je kinderen of jezelf niet moet insmeren? Wel dat een beetje zon gezond is voor ons. Ik zeg ook niet dat het goed is om te verbranden.. ik zie ook de statistieken van huidkanker voorbij komen, hier spelen wel meerdere factoren een rol bij; zoals vergrijzing, welvaart dus meer zonvakanties, betere diagnostiek.
Blijf ik erbij dat ik mezelf er over kan verbazen wat mensen allemaal op zichzelf smeren en ook in hun mond stoppen omdat het nu eenmaal bestaat.