Jonge moeders ??

08-03-2010 18:58 177 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zelf ben ik nu 21 en word in september 22 ik woon bijna een jaar samen met een hele lieve vriend van 32 in augustus 33. Nu gaan wij volgend jaar trouwen. En komen er bij mij steeds meer de moedergevoelen's boven. Maar ik wil eigelijk eerst lekker trouwen. daarna zou ik het graag gaan proberen. Nu zit ik in strijd met mijn hart en hoofd. Mijn hart zegt volgend jaar als we getrouwd zijn wil ik het proberen ( misschien zelfs nu al eigelijk, omdat het vaak toch een tijdje duurt voor het lukt). Nu dit is mijn dilema ik heb op het moment geen vast inkomen, mijn vriend heeft wel gewoon een vaste baan van 40 uur. We wonen in een maisonette woning en ik zou liever in een gezinswoning zitten.

Nu vroeg ik me af hoe jullie jonge moeders het gedaan hebben ? Wat was jullie situatie, toen je aan kinderen begon??
quote:Spijker schreef op 08 maart 2010 @ 19:28:

Het is denk ik echt belangrijk om bij jezelf te blijven, om je eigen tempo te nemen. En niet door te haasten naar de volgende versnelling omdat je vriend ouder is en in een andere levensfase zit.

Helemaal mee eens! Mijn vriend is ook ouder (en nog veel ouder dan die van TO), maar ik ga niet overhaast baren, echt niet.

quote:[message=5428894,noline]noahtb schreef op 08 maart 2010

Hoeveel ik ook van mijn zoontje hou, ik wilde dat ik 10 jaar had gewacht.Waarom, als ik dat mag vragen?
quote:noahtb schreef op 08 maart 2010 @ 19:28:

Ik ben op mijn 21e moeder geworden, ben nu 23. Woonde destijds samen met de vader van mijn kindje, maar na de bevalling is het toch stukgelopen. Zwangerschap was niet gepland maar het kindje wel hartstikke welkom.

Hoeveel ik ook van mijn zoontje hou, ik wilde dat ik 10 jaar had gewacht.En dat is precies wat ik zelf ook ervaar. Ik was erg jong toen mijn eerste kwam en had inderdaad niet gelijk het gevoel dat ik wat mistte. Dat kwam veel later pas toen ik druk was met mijn gezin en mijn vriendinnen een voor een gingen samenwonen, trouwen, en heel misschien aan kindjes denken. Nu hebben al mijn vriendinnen babies. En ik een puber van 14. Totaal andere generatie, en totaal geen aansluiting meer mij die vriendinnen van toen. Ik had gewoon 10 jaar moeten wachten :-)
quote:Spijker schreef op 08 maart 2010 @ 19:29:

[...]

Misschien is dit omdat ik naar mijn moeder kijk. Zij kreeg mij op die leeftijd, en heeft achteraf wel het idee dat ze een deel/fasee overgeslagen heeft. Ze heeft niet kunnen studeren, niet kunnen reizen. Nu de kinderen het huis uit zijn is ze dat allemaal keihard aan het inhalen.Logisch dat je dan zo denkt toch

[...]

Misschien is dit omdat ik naar mijn moeder kijk. Zij kreeg mij op die leeftijd, en heeft achteraf wel het idee dat ze een deel/fasee overgeslagen heeft. Ze heeft niet kunnen studeren, niet kunnen reizen. Nu de kinderen het huis uit zijn is ze dat allemaal keihard aan het inhalen.Tja, maar dat geldt niet voor alle jonge moeders. Ik heb mijn hbo diploma zo goed als in mijn zak, ben echt bezig met de laatste loodjes en heb zo een goeie baan op hbo niveau en een fijne stevige relatie van ruim 7 jaar. Hij heeft een vaste baan en we hebben allebei geen behoefte om te reizen.

[...]

Misschien is dit omdat ik naar mijn moeder kijk. Zij kreeg mij op die leeftijd, en heeft achteraf wel het idee dat ze een deel/fasee overgeslagen heeft. Ze heeft niet kunnen studeren, niet kunnen reizen. Nu de kinderen het huis uit zijn is ze dat allemaal keihard aan het inhalen.Mijn ouders hebben ook heel jong kinderen gekregen. Mijn moeder zegt nu ook dat ze dat nooit meer zou doen.
Het gedeelte veel te jong ben ik zelf niet helemaal mee eens ieder bewandeld zijn eigen pad en de 1 wil al snel een gezin terwijl de ander liever de wereld over reist. Wat mij tegenhoud is hier ookal een beetje gezegd ik wil toch iets meer financieele zekerheid en een huisje waar naar mijn mening meer ruimte is voor een kindje.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat mijn gevoel nou eenmaal mijn gevoel is en ik vroeg me ook gewoon puur en alleen af hoe jonge moeders hier op het forum het hebben gedaan.

Wat inderdaad ook wel meespeeld is de leeftijd van mijn vriend, maar dat is zeker geen excusse voor een moetje. Mannen kunnen nog zolang mee .

Ik kan jullie dan ook verzekeren dat ik iemand ben die praktisch is aangelegd en me daar dus ook naar gedraag.

Zoals gezegd ik vroeg me gewoon af hoe jonge moeders het hebben gedaan of gaan doen. En wat hun situatie was toen ze er voor gingen om een kindje te krijgen :-D.

En bedankt voor de gene die niet meteen roepen maar je bent veeeeel te jong haha.
En natuurlijk wat je zelf hebt meegemaakt of wat je ouders hebben meegemaakt bepaalt nu hoe je er zelf over denkt. Het enige wat ik rot vind is dat ik er nog 6 maanden op moet wachten!
quote:dangeensuus schreef op 08 maart 2010 @ 19:30:

[...]

En dat is precies wat ik zelf ook ervaar. Ik was erg jong toen mijn eerste kwam en had inderdaad niet gelijk het gevoel dat ik wat mistte. Dat kwam veel later pas toen ik druk was met mijn gezin en mijn vriendinnen een voor een gingen samenwonen, trouwen, en heel misschien aan kindjes denken. Nu hebben al mijn vriendinnen babies. En ik een puber van 14. Totaal andere generatie, en totaal geen aansluiting meer mij die vriendinnen van toen. Ik had gewoon 10 jaar moeten wachten :-)

Was jouw zwangerschap gepland?

Grappig, want mijn vriendinnen krijgen nu ook allemaal kinderen (zitten overigens alle leeftijden tussen, van 21 tot 40 zeg maar)
Het is vaak achteraf aangeven dat het wel handiger was geweest om eventueel een paar jaartjes te wachten totdat je alles wat meer op orde had ( bijv Suus). Ik ben het overigens totaal met haar EENS. Ik was ook een heel jonge moeder ( nog net 21) toen mijn oudste werd geboren. Ik ben ontzettend blij met haar, en aan spijt doe ik niet, dat vind ik een nodeloze emotie die leidt tot stagnatie, maar desalniettemin zou ik elke andere vrouw willen aanraden, als ik de drang nog zo groot, te wachten tot er net even dat kleine beetje meer zekerheid en levenservaring is. Het klopt dat je niet in de toekomst kunt kijken. Maar neem maar van een boel jonge moeders hier aan, dat het vaak niet de gemakkelijkste weg kiezen is.

Nu zijn er uiteraard hele grote uitzonderingen op die regel.

Gelukkig wel!

Het is trouwens niet dat ik je per definitie te jong vind. Wat is jong?

Als je getrouwd bent, en een inkomen plus huis, kan je in theorie een kindje maken als je dat wilt. Maar die paar jaar levenservaring...onderschat die ook ajb niet.

Wat vindt je man tobe hier eigenlijk allemaal van?

Kijk was je al zwanger geweest, dan was het een ander verhaal. Maar in principe kunnen wij vrouwen hier in Nederland dat behoorlijk plannen allemaal, daarom mijn advies, doe er mee wat je wilt; wacht nog even een paar jaartjes, echt, dat kindje komt er heus, maar waarom zo'n haast? Een kindje is zo groot en god was is het ouderschap een enorme verantwoordelijkheid. Je hoeft van mij helemaal niks aan te nemen. Maar desalniettemin raad ik het je nog eventjes af...Sorry...
De eerste niet, de tweede en derde wel, de vierde niet.
Maar wat is heel jong? Ik vind 16 heeel jong, ik vind 18/19 jong en ik vind 22/23 normaal. Dan ben je geen heeeleee jonge moeder. Je bent nog wel jong, maar niet noemenswaardig. Vind ik dan.
En eens met Suus. Pas achteraf merk je wat je toen gemist hebt. Vandaar ook dat ik zo aan het inhalen ben
quote:ambrosia9 schreef op 08 maart 2010 @ 19:32:

[...]

Tja, maar dat geldt niet voor alle jonge moeders. Ik heb mijn hbo diploma zo goed als in mijn zak, ben echt bezig met de laatste loodjes en heb zo een goeie baan op hbo niveau en een fijne stevige relatie van ruim 7 jaar. Hij heeft een vaste baan en we hebben allebei geen behoefte om te reizen.

Toch hadden dit letterlijk de woorden van mn moeder kunnen zijn. Hoewel ze een mbo had, voor hoger niveau had ze geen geld (geen stufi toen he).

Ik ben pas eind 20, maar ik merk dat ik zó ontzettend veranderd ben de afgelopen 10 jaar. Misschien nog wel heviger dan in de 10 jaar daarvoor.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Eens met Zoy.
Zou dat daar aan liggen? Dat het niet gepland en doordacht was, dat je daarom wel een paar jaartjes had willen wachten?

Vind het wel opvallend, want die van Noah was ook niet gepland.

Die van mij was wél gepland en 'goed doordacht' zeg maar.
quote:sweetmel88 schreef op 08 maart 2010 @ 19:33:

Het gedeelte veel te jong ben ik zelf niet helemaal mee eens ieder bewandeld zijn eigen pad en de 1 wil al snel een gezin terwijl de ander liever de wereld over reist. Wat mij tegenhoud is hier ookal een beetje gezegd ik wil toch iets meer financieele zekerheid en een huisje waar naar mijn mening meer ruimte is voor een kindje.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat mijn gevoel nou eenmaal mijn gevoel is en ik vroeg me ook gewoon puur en alleen af hoe jonge moeders hier op het forum het hebben gedaan.

Wat inderdaad ook wel meespeeld is de leeftijd van mijn vriend, maar dat is zeker geen excusse voor een moetje. Mannen kunnen nog zolang mee .

IIk zou echt dan eerst proberen wat dingen in orde te maken. Dat is toch veel relaxter om dan aan een kind te beginnen (mocht het lukken natuurlijk). Kind is al duur genoeg.
quote:summerbreeze21 schreef op 08 maart 2010 @ 19:37:

Zou dat daar aan liggen? Dat het niet gepland en doordacht was, dat je daarom wel een paar jaartjes had willen wachten?

Vind het wel opvallend, want die van Noah was ook niet gepland.

Die van mij was wél gepland en 'goed doordacht' zeg maar.

Geen idee of het daar aan ligt. Een andere kennis van me heeft heel bewust gekozen voor een kleintje toen ze 20 was en is inmiddels een puberdochter, scheiding, inhaalperiode en tweede leg rijker.

Ik moet overigens ook zeggen dat het zwanger raken geen bewuste keuze was. Het kind krijgen wel
quote:ambrosia9 schreef op 08 maart 2010 @ 19:35:

Maar wat is heel jong? Ik vind 16 heeel jong, ik vind 18/19 jong en ik vind 22/23 normaal. Dan ben je geen heeeleee jonge moeder. Je bent nog wel jong, maar niet noemenswaardig. Vind ik dan.

Ben ik het niet mee eens, ik vind alles onder de 25 echt jong. Ik vind 25-35 normaal.

(maar wie ben ik)
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Ik vind alles onder de 25 ook jong. Ik vind rond de 30 'normaal'.
quote:dangeensuus schreef op 08 maart 2010 @ 19:38:

[...]

Geen idee of het daar aan ligt. Een andere kennis van me heeft heel bewust gekozen voor een kleintje toen ze 20 was en is inmiddels een puberdochter, scheiding, inhaalperiode en tweede leg rijker.Ok, het viel me gewoon even op.
quote:summerbreeze21 schreef op 08 maart 2010 @ 19:23:

[...]

Dit is best vervelend om aan te horen voor iemand die een serieuze kinderwens heeft hoor

Ik snap best dat je het zegt, maar waarom haar gevoel ondermijnen? Sommige mensen zijn er gewoon eerder aan toe.Ik ondermijn niemands gevoel. Ze vraagt hier om een mening. Die geef ik. Ze geeft zelf aan dat ze jong moeder wil zijn... prima, maar ik vind haar echt nog erg jong. En dat wil niet zeggen dat ze geen goeie moeder zal zijn, maar ze wil wel veel in 1 keer. En als je nog geen baan hebt, je moet nog trouwen, en je woont nog niet in het huis waarin je met een kindje wil wonen dan moet je je prioriteiten stellen..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik heb nog gestudeerd toen ik al een peuter had. En momenteel ben ik 33 en heb ik een puber in huis. Dat is behoorlijk pittig kan ik je vertellen. Het staat me allemaal nog net eventjes te fris op het netvlies allemaal, en bovendien voel ik me van tijd tot tijd zelf nog een puber.

( ja en van tijd tot tijd voel ik me trouwens ook minstens 60, maar dat is een ander verhaal)

Na die oudste heb ik er overigens nog 2 gekregen. Ik had voor mijn 30-ste al 3 kinderen.
En dat is dus niet zwanger worden op dit moment als je het mij vraagt
Iedereen kijkt vanuit zijn eigen referentiekader. Jullie vinden met 21 jaar (te) jong, waarschijnlijk omdat jullie druk waren met andere dingen op die leeftijd en vinden daarom dat anderen dat ook moeten doen.
mijn situatie:

21, 2 jaar getrouwd, man 25, allebei studerend, allebei geen vast contract, maisonette koophuis, kinderwens.

Alvast maar proberen, want het zou zomaar lang kunnen duren, zeker gezien mijn medische verleden.

Binnen 2 weken was t raak. Zwanger. Zoon werd geboren toen ik 22 was.

Inmiddels ben ik 27, man is 31, zoon is 5 en de jongste is bijna 3....

dit is mijn situatie, t is nooit een probleem geweest, wij zijn altijd blij geweest met de keuze die we gemaakt hebben.

Succes met jouw keuze!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven