Jongensnamen topic

08-02-2014 08:34 3072 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is weer tijd voor een nieuw topic.

Het vorige topic vind je hier: Jongensnamen topic

en hier
Ik vind Bobby een hondennaam (sorry!) en vind linus dus veel leuker!
Dank je wel voor alle reacties dames!! Jullie maken het wel lastig 4-4 haha

@ blyce. Ik vind Bobby eigenlijk heel stoer voor een meisje. Linus vind ik wel weer apart, maar denk dat Linus wel mijn voorkeur heeft (twijfel wel)
Graag jullie mening... Bij ons staat de naam al ruime tijd vast. Het wordt een jongen en willen hem de naam Mex geven.

Twijfel nu of dit niet te meisjesachtig is, en te hip zeg maar ;)
Ik vind het een leuke naam en ook erg meevallen qua hip-heid.

Misschien is Mecx net nog iets mannelijker?
@dominican, ik ken een Mex en dat is een hele leuke meid.... Dus ja ik vind het wel een meisjesnaam eigenlijk. Maar ja als je zelf geen meisje kent met die naam wordt het vanzelf een jongensnaam bij jullie in de omgeving toch?!

@blyce, Ik vind beide ook niet echjt krachtige jongens/mannennamen.

Bobby leuk voor een meisje. Bob wordt het dan vast voor een jongen tzt.

Linus, vind ik een naam waarvan je denkt 'zegt ze nou Rinus maar kan ze die niet goed uitspreken'. Niet lullig bedoeld hoor, maar ik vind 'm dus precies wat jezelf al aangeeft te lijzig.

Wat vinden jullie van Loris? Ook niet standaard, wel krachtig en een beetje dezelfde stijl als Linus (vind ik).

Ik ken toevallig 2 Loris-en, een hollandse met blond haar krullen en een half Italiaanse met dus mooie donkere kijkers :-).

Succes!!!
Mex, stoere naam. Nog nooit gehoord dus ook niet te hip en vind het ook niet meisjesachtig klinken, dus helemaal prima
Zag hierboven Loris staan en kwam zo bij de naam Lovis uit. In Scandinavië zowel meisjes als jongensnaam. Kan t in NL wel voor een jongetje, of eerder wat voor een meisje?
Mijn stemmen:

Casper - leuk!

Bobby - leuk!

En Mex ook heel leuk!
No worries
Dank voor de reacties! Wij twijfelen nog even verder maar neem het allemaal zeker mee in overweging. Dat Bobby een hondennaam is hoor ik ook vaker (thanks Kuifje ) en die huidige Cola reclame helpt wat dat betreft ook niet echt mee...

@Sjuudiet: Loris vind ik niet zo, we hebben een goede vriend Joris en krijg bij Loris het idee dat we zijn naam verkeerd uitspreken.

@MissShopping: Lovis is prachtig! Hij stond op onze meisjesnamenlijst, maar qua klank kan hij eigenlijk ook prima voor een jongen. Ik ga 'm even droppen bij m'n vriend.

@dominican: ik vind Mex wel echt een jongensnaam, maar moet wel direct aan het kledingmerk denken.
@dominican Een meisje op mijn basisschool heette Mex, ik blijf het daarom meisjesachtig vinden.

@Blyce Ik zag eerder in het topic Levin (leevin) voorbij komen vind je dat wat? Ik vind persoonlijk Bobby niet zo, ik ken meisjes die zo heten. Linus vind ik leuk maar ik zag ook Lovis voorbij komen en dat vind ik net wat leuker.
@blyce

Bobby! Lekker eigenwijs, hou ik wel van. Linus vind ik voor een 70plusser met een grijze baard die de hele dag in zijn tuin staat te schoffelen.

Voor wie het vroeg: mex vind een kledingmerken en dus geen naam, en indien toch, dan een meisjesnaam.
Ik spreek toch geen Chinees?!
Bobby vind ik ook erg leuk. Linus vreselijk, denk aan Rinus en Tinus. Niet echt mijn smaak.

Mex vindik wel heel erg leuk. Ook voor een jongen.
Hallo, long time no see!

ik schreef hier jaren geleden actief mee, nu al tijden niet meer, maar sinds ik vanmorgen een positieve test in mijn handen had heb ik het topic toch weer opgezocht. Heel raar om nu weer mee te schrijven, terwijl ik dus zelf ook op zoek ben naar een naam.

Willen jullie eens met mij meedenken om een eerste lijstje te maken? (daarna nog tijd zat om daar weer van te gaan strepen en bijschrijven

Ik zoek een naam die simpel is, die je schrijft zoals je het zegt en die in meerdere landen uit te spreken is (bij voorkeur een internationale naam).

Namen die ik leuk vind zijn bijvoorbeeld:

Hugo, Ben (alleen begint de achternaam met een H), en net niet leuk genoeg Abe, Max (erg hard), Henri (oubollig).

Ik hoor graag wat jullie vinden! Alvast bedankt.
Catooo...weer welkom hier en gefeliciteerd!!
Gefeliciteerd Catoo!

Ik ben niet goed in internationale namen maar doe een poging...

Elmar

Alex

Alec

Vic

Vince

Oscar

Jonathan

Olivier

Quint(en)
Robert, Martin, Adam, Alex(ander) , Leon..

Veel ouders vinden het belangrijk dat de naam van hun kind ook in het buitenland goed is uit te spreken. Maar wat voor naam kun je dan het beste kiezen? Oftewel: welke voornamen zijn in vrijwel elke taal ter wereld uitspreekbaar?

Foto: Eduardo Méndez / CC BY-NC-ND 2.0

In dit artikel zoek ik dat uit. Om erachter te komen wat de állerinternationaalste voornamen zijn, moeten we eerst twee dingen weten:

Welke klanken komen in alle talen ter wereld voor?

Op welke manieren kunnen deze klanken in alle talen tot lettergrepen worden gecombineerd?

Klanken

Niet elke taal heeft dezelfde klanken. Het Engels kent bijvoorbeeld de Nederlandse ui niet, terwijl de beginklank van het Engelse the in het Nederlands niet voorkomt. De ene klank komt in meer talen voor dan de ander. Er zijn maar een paar klanken die in vrijwel elke taal ter wereld te vinden zijn: de klinkers a, i en oe en de medeklinkers t, k, m en n.

Lettergrepen

Klanken worden gecombineerd tot lettergrepen en daaruit vormt een taal woorden. Dat combineren gaat niet in elke taal op dezelfde manier.

Het Nederlands kent ingewikkelde klankencombinaties als herfst (vier medeklinkers achterelkaar) en het Tsjechisch maakt het nog veel bonter met een tongbreker als strč prst skrz krk (“steek je vinger door je keel”).

Andere talen kennen alleen maar uiterst simpele lettergrepen van het type medeklinker-klinker, dat in elke taal voorkomt. Dat dit de ‘basislettergreep’ is, blijkt ook wel uit het gebrabbel van een baby: een baby zegt da-da en ma-ma, niet herfst of strč.

Universeel uitspreekbare voornamen

De allerinternationaalste namen bestaan dus uit de acht meest voorkomende klanken die zijn gecombineerd in de meest voorkomende lettergreepstructuur. Dat resulteert in twaalf mogelijke lettergrepen: ta, tie, toe, ka, kie, koe, ma, mie, moe, na, nie, noe.

Ik ben in de Nederlandse Voornamenbank nagegaan welke in Nederland voorkomende namen uitsluitend uit deze lettergrepen bestaan. Dat leverde het volgende lijstje op. (Merk op dat de spelling niets uitmaakt. Het gaat alleen om de uitspraak.)

Katie

Kiki

Koekie

Manoe (Manu, Manou)

Mika (Micah)

Mimi

Mina

Nana

Nika

Nina

Numa

Titi

Tina

Toetie

Wat valt er op aan dit rijtje? De meeste namen klinken nogal kinderlijk en nogal vrouwelijk. Dat is geen toeval. Namen als Nina en Kiki zijn ook afkomstig uit de kindertaal (denk aan wat ik hierboven schreef over de taal van baby’s) en kinderlijke namen zijn nu eenmaal geaccepteerder voor ‘lieve’ meisjes dan voor ‘stoere’ jongens.

Met de bovenstaande voornamen kun je in de hele wereld mee voor de dag komen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Catooo;

Ruben

Simon

David

Arjen

Milas

Menno

Fedde

Wart

Jens

Julian

Julius

Quinn

Emil

Laurens

Roan

Thomas

Luc

Casper
quote:mendy schreef op 27 juli 2014 @ 16:25:

Catooo;

Ruben

Simon

David

Arjen

Milas

Menno

Fedde

Wart

Jens

Julian

Julius

Quinn

Emil

Laurens

Roan

Thomas

Luc

CasperZouden ze Wart overal uit kunnen spreken? Rare naam vind ik dat. Net geen Bart, net geen zwart, net geen wrat.....
Is Wart trouwens geen wrat in het engels? Dan is het helemaal een heel slecht idee. Net zoals je kind Di(c)k noemen als iets internationaals wilt.
Haha ok, we schrappen wart!
Namen als Bobby en Mex vind ik leuk!!
Catoo, ik vind Hugo en Henri heel leuk! Evtl nog:

Elias

Eli

Oscar

Julius

Jack

Paul

Senn

Finn

Lukas

Louis

Felix

Jonah

Jonas

Jasper

Noah

Luke

Mick
Kian of kiyan

Sasha

Dario

Nick

Benyamin
@tinkerbell Ik vind de namen uit jouw rijtje allemaal net niet leuk genoeg, Oscar nog wel redelijk. De andere namen daarbij ken ik iemand met de naam (niet altijd positief) of vind ik het niet mooi.

@blijfgewoonbianca Adam vind ik leuk.

@mendy Ik vind de namen uit jouw rijtje ook allemaal net niet leuk genoeg om in mijn lijst op te nemen. Sorry ik zal wel lastig zijn omdat ik ook een beetje namenfreak ben (heeft Cejo toch gelijk).

@blijfgewoonbianca Wart had toch al niet mijn voorkeur

@missshopping ik vind Oscar wel redelijk leuk en Louis ook. Maar ik weet al dat mijn man dit allebei niks vind. Jammer. Louis gaat toch op mijn lijstje.

En dank allen voor de felicitaties trouwens

En wat betreft het internationale, het kindje wordt een kwart donker (dus licht getint) en daarom wil ik geen Douwe of Klaas ofzo. Dat vind ik dan minder passen. Het hoeft verder geen enorm Engelse naam te zijn, al vind ik James ook wel leuk bedenk ik me nu.
Jaaaa James is leuk voor een halfkwartbloedje

Verder kan ik je denk ik niet helpen, ik zit meer in de Hollandse hoek..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven