Jongensnamen topic

dinsdag 2 oktober 2018 om 13:59
Nu 13 weken zwanger! Ja, nog erg vroeg, maar we denken al hard na over namen. Voor een meisje hadden wij vrij snel een naam gevonden die we allebei mooi vinden, maar als het jongen wordt, hebben we nog geen idee. Mijn man is een Ier en heeft een echt Ierse achternaam. De naam moet daar dus wel bij passen, maar we gaan hier wonen, dus het moet ook hier makkelijk uit te spreken zijn. Maar ja, in Nederland zijn Ierse / Engelse namen al snel een beetje ordinair (of denken jullie dat die voordelen wel meevallen als de achternaam ook duidelijk buitenlands is?) of juist te populair (man kwam trots aanzetten met Finn en Liam als namen die ook hier goed uitgesproken zou kunnen worden. Toen liet ik hem de top 10 zien).
We wijzen trouwens ook een Hollandse naam niet af, als het maar klinkt met Ierse achternaam en dan weer door mijn man en zijn familie ook uitspreekbaar is (een harde G gaat 'm niet worden).
Heeft iemand ideeen?
We wijzen trouwens ook een Hollandse naam niet af, als het maar klinkt met Ierse achternaam en dan weer door mijn man en zijn familie ook uitspreekbaar is (een harde G gaat 'm niet worden).
Heeft iemand ideeen?
dinsdag 2 oktober 2018 om 15:15
ellen-g schreef: ↑02-10-2018 13:59Nu 13 weken zwanger! Ja, nog erg vroeg, maar we denken al hard na over namen. Voor een meisje hadden wij vrij snel een naam gevonden die we allebei mooi vinden, maar als het jongen wordt, hebben we nog geen idee. Mijn man is een Ier en heeft een echt Ierse achternaam. De naam moet daar dus wel bij passen, maar we gaan hier wonen, dus het moet ook hier makkelijk uit te spreken zijn. Maar ja, in Nederland zijn Ierse / Engelse namen al snel een beetje ordinair (of denken jullie dat die voordelen wel meevallen als de achternaam ook duidelijk buitenlands is?) of juist te populair (man kwam trots aanzetten met Finn en Liam als namen die ook hier goed uitgesproken zou kunnen worden. Toen liet ik hem de top 10 zien).
Heeft iemand ideeen?
Ik denk dat in Amerika veel Ierse namen gebruikt worden, en dat als die hier in Nederland gebruikt worden mensen er weer een Amerikaanse associatie bij hebben. Dat mensen Aiden niet leuk vinden omdat het op Jayden lijkt, snap je?
Maar over het algemeen zijn mensen in Nederland erg gecharmeerd van een Ierse achtergrond, dus die heb je mee

Wat vind je van Eamon?

dinsdag 2 oktober 2018 om 16:00
Dankjulliewel.

Eamon(n) ben ik niet direct enthousiast over. Aiden vind ik wel leuk, maar de associaties ben ik niet zeker over, omdat het idd zo dicht bij Jayden enz ligt. Met Sam vind ik zowel de Nederlandse als de Engelse uitspraak leuk, maar man vindt die naam weer niets.
Ik denk dat je gelijk hebt. Veel van de Ierse namen die in Nederland populair zijn, zijn ook bekend door acteurs of tv personages of voetbalsterren, en dan heeft men er ook al een bepaald beeld zijn. Met niet bekende en niet veramerikaanste Ierse namen struikelen we dan weer snel over de uitspraak. Man heeft nog een andere favoriete naam (Coinneach), maar dat wordt echt een ramp op elk kinderdagverblijf.LadyMadonna schreef: ↑02-10-2018 15:15Ik denk dat in Amerika veel Ierse namen gebruikt worden, en dat als die hier in Nederland gebruikt worden mensen er weer een Amerikaanse associatie bij hebben. Dat mensen Aiden niet leuk vinden omdat het op Jayden lijkt, snap je?
Maar over het algemeen zijn mensen in Nederland erg gecharmeerd van een Ierse achtergrond, dus die heb je mee
Wat vind je van Eamon?

Eamon(n) ben ik niet direct enthousiast over. Aiden vind ik wel leuk, maar de associaties ben ik niet zeker over, omdat het idd zo dicht bij Jayden enz ligt. Met Sam vind ik zowel de Nederlandse als de Engelse uitspraak leuk, maar man vindt die naam weer niets.

woensdag 10 oktober 2018 om 14:25
Ik ken er twee.
Bij nummer 1 zeg je Loeca. Bij nummer 2 zeg je Luuca.
Beide zijn jongens.
Ik vins het een mode naam en vind de naam niet geweldig. Alleen al de twijfel hoe je het uitspreekt vind ik een reden om het niet te doen.
woensdag 10 oktober 2018 om 16:16
Ik ken alleen maar jongens met de uitspraak ‘luuka’
Ik denk dat ‘loeka’ internationaler en correcter is qua herkomst. Maar ik moet altijd aan dat liedje denken:
My name is Luka
I live on the second floor
I live upstairs from you
Yes I think you've seen me before
If you hear something late at night
Some kind of trouble, some kind of fight
Just don't ask me what it was
And they only hit until you until you cry
Associatie met huiselijk geweld dus..
Ik denk dat ‘loeka’ internationaler en correcter is qua herkomst. Maar ik moet altijd aan dat liedje denken:
My name is Luka
I live on the second floor
I live upstairs from you
Yes I think you've seen me before
If you hear something late at night
Some kind of trouble, some kind of fight
Just don't ask me what it was
And they only hit until you until you cry
Associatie met huiselijk geweld dus..
woensdag 10 oktober 2018 om 18:24

zaterdag 13 oktober 2018 om 07:46
Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar een jongensnaam, redelijk Hollands, 1 of 2 lettergrepen. Ik kom nu op Luuk (of Lucas), Thijs, Milan of Stef, maar ik word er nog niet heel warm van. Het liefst een naam waarbij gelijk duidelijk is hoe je het schrijft, omdat de achternaam vaak ook gespeld moet worden.
Daarnaast lijkt het me mooi om hem te vernoemen naar mijn vader, Joop. Doopnaam Josephus Johannes.
Hebben jullie leuke ideeën?
Ik ben op zoek naar een jongensnaam, redelijk Hollands, 1 of 2 lettergrepen. Ik kom nu op Luuk (of Lucas), Thijs, Milan of Stef, maar ik word er nog niet heel warm van. Het liefst een naam waarbij gelijk duidelijk is hoe je het schrijft, omdat de achternaam vaak ook gespeld moet worden.
Daarnaast lijkt het me mooi om hem te vernoemen naar mijn vader, Joop. Doopnaam Josephus Johannes.

zaterdag 13 oktober 2018 om 08:00
Wil je de de roepnaam naam van je kind vernoemen? Dan zeg ik Job!maris86 schreef: ↑13-10-2018 07:46Hallo allemaal,
Anders als roepnaam:
Bram, Max, Sam, Finn, Teun, Tim, Jur, Daan, Mees, Tom, Jesse, Hidde, Krijn, Ties, Kik, Tijmen, Kars, Rowan, Wessel.

zaterdag 13 oktober 2018 om 21:38
Ik vind de namen Josef en Joost erg leuk. Vooral als tweede naam. Ik zou dan voor Joost gaan. Of Hanne(s).maris86 schreef: ↑13-10-2018 07:46Hallo allemaal,