Jongensnamen topic

02-10-2015 10:07 3398 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het oude topic is weer vol, dus tijd voor een nieuw topic waarin jullie weer verder kunnen.

Het vorige topic vinden jullie hier

met vriendelijke groet,

Junior
Wie oh wie wil met ons meedenken over een jongensnaam? We zijn er eigenlijk al uit: ****! Maar mijn schoonzusje is twee maanden vóór mij uitgerekend, ook een jongetje, en ik schat in dat die naam ook wel eens hoog op hun lijstje kan staan. Dus voor mijn gemoedsrust hebben we een reservenaam nodig want twee neefjes met dezelfde naam vind ik niet leuk. Grote broer van onze baby heet *****.

We hebben wel een vrij lang eisenlijstje:

- geen bijbelse naam, religieuze herkomst of betekenis

- in NL gewoon een normale, geaccepteerde naam, zonder typisch nederlands/hollands/fries ofzo te zijn.

- liefst ook internationaal gangbaar of op zijn minst uitspreekbaar

- liefst een mooie betekenis

- en de moeilijkste: niet teveel voorkomend: mijn man werkt in het onderwijs, heeft elk jaar 200 verse leerlingen voor zijn neus en wil pertinent geen naam waar hij al associaties van andere kinderen bij heeft...

De stijl die we zoeken, maar wat toch net niet helemaal dé naam is:

- Silas (prachtig! Maar klink niet bij achternaam)

- Floris (man heeft associaties met vervelende kinderen)

- Sverre (te Scandinavisch)

- Jorrit (te Nederlands)

- Torben (te Scandinavisch)

- Tobias (hebben we al in directe omgeving)

- Felix (man heeft associaties met vervelende kinderen)

- Fabian (man is niet enthousiast. En betekenis 'bonenstaak' is ook niet echt een opsteker...)

- Jonas (hebben we al in directe omgeving)

- Olaf (ik heb tegenwoordig Frozen-associaties)

- Olivier (al te veel in directe omgeving. En man vind hem te 'kak'/'hockey')

- Oscar (associaties met het Sesamstraat-moppermonster. En erger nog: zo heette mijn konijn )

Op zich zouden al deze namen natuurlijk best kunnen als het moet, maar ik zou graag een reservenaam hebben waarvan we echt denken 'Ja! Die is het!' en niet 'Dan doe die maar...'.
Victor/Viktor

Huub
Victor vind ik een leuke toevoeging voor ons lijstje!

Huub vind ik meer iets voor mijn 60-jarige buurman dan voor mijn baby...
Appeltjesgroen, ik heb de betekenissen niet opgezocht, dat mag je zelf doen ;-):

Jort Yannick Thomas Mathijs Matthias Jurriaan Ruben Aron Quinten Christian Bastiaan Steven Gideon Guido Serge Nathan Manuel Jurgen Eldin Vincent Menno
Julius

Thom

Alexander

Silvijn
@ appeltjesgroen:

Tobian

James

Tobin

Ferre

Otis

Ferijn

Casper

Revin

Merijn

Tibbe

Levin

Silvan

Ilias

Nolan

Fyron

Dante

Ivan

Max

Jack
Dank voor de suggesties! Ik zie dé naam er nog niet tussenstaan, maar laat de lijstjes nog eens door mijn gedachten gaan. Wie weet als ik ze wat vaker lees, of wie weet krijg ik nog goed ideeën als associatie op deze namen.

Victor gaat wel meteen naar het lijstje met kanshebbers! Ik meen dat hij daar eerder ook al op stond, maar kan me niet meer herinneren waarom we m geschrapt hebben.
quote:MissShopping schreef op 03 maart 2016 @ 21:29:

@zoey16: Ik denk meteen nog aan

Moos (!)

Sverre

Midas

Aron

Noah

JuliusJe kind vernoemen naar boerenkool zou ik dan weer niet doen...
Ik spreek toch geen Chinees?!
@ appeltjesgroen

Florian

Fender

Lucan

Berend

Ralph

Vigo

Gilles of Jilles

Jarrick

Christia(a)n

Remert

Oliver ipv Olivier

Xavier

Jonathan

Alexander, evt. met roepnaam Xander

Silvan

Lennard

Jard/Jart

Kasper

Jorn

Jochem

Leander

Jurriën

Cesco

Bastiaan/Sebastiaan

Arne
Wij zijn nog even verder aan het denken en komen nu ook Abe tegen.

Wat vinden jullie daarvan? En wat zou een goede tweede naam voor erbij zijn?
Bij Abe denk ik altijd aan een aap en zie ik zo'n oude enigszins grijs geworden chimpansee voor me (beter dan een baviaan iig haha). Nee sorry, vind het een heel lelijke naam dus ik denk niet dat ik kan meedenken over een tweede naam erbij.
Abe vind ik niet zo leuk. Klinkt voor mij alsof de naam niet af is. Daarnaast vind ik het een naam die wel geschikt is voor een oude man, maar vind ik hem niet passen bij een kind.
Ik vind Abe wél een hele leuke naam! Ik ken een Abe, met een zusje Ise en broertje Tije. Leuk jongetje Leuke 2e naam bij Abe? Poeh, zoiets?

Abe Brent

Abe Jelte

Abe Bastiaan

Abe Joris

Abe Tibbe

Abe Thore

Abe Hidde

Abe Pieter

Abe Mathis

Abe Tibor

Abe Tobin

Abe Ruben

Abe Fedde

Abe Espen

Abe Caspar

Zit er iets voor je bij?
Ik vind Abe ook wel leuk! (Al vind ik Abel eigenlijk leuker, maar dit hangt ook weer een beetje af van de combinatie met de achternaam). Nadeel van de naam vind ik dat hij internationaal lastiger is om te gebruiken.

Suggesties voor een tweede naam:

Abe Luco

Abe Rense

Abe Lucas

Abe Matias

Abe Merijn

Abe Jilles

Abe Jonne

Abe Laszlo

Abe Levi

Abe Felix

Abe Sijmen
@ Appeltjesgroen, is Luco misschien ook nog iets voor jullie als reserve? Omdat deze qua klank erg lijkt op jullie eerste keuze... (maar wel zo verschillend is dat het niet erg zou zijn -lijkt mij- om deze te gebruiken als je zus die andere naam kiest...)
@NewSkies & tinkerbell:

Luco vind ik qua klank heel leuk, maar tegelijk ook wat 'zelfverzonnen'. Misschien moet ik er even aan wennen.

Tibbe en Jorn vind ik ook leuk!

Ik zag in een van de reacties nog Gideon. Die vind ik heel mooi, alleen de betekenis ('de vernietiger') vind ik niet zo...
quote:Zoey16 schreef op 05 maart 2016 @ 10:56:

Wij zijn nog even verder aan het denken en komen nu ook Abe tegen.

Wat vinden jullie daarvan? En wat zou een goede tweede naam voor erbij zijn?

Je bedoelt op zijn NL uitgesproken? Ik vind hem leuk!

Maarrr... in het Engels wordt het best veel gebruikt als afkorting voor Abraham, en uiteraard ook Engels uitgesproken ('Eeb'). Ik zou dus even in overweging nemen hoe vervelend je het zou vinden als mensen het verkeerd uitspreken, en of je dat verwacht in jouw omgeving of dat Abe op zijn NLs gebruikelijker is als verwachting voor hoe je het moet uitspreken.
Appeltjesgroen: Ludo dan misschien, of Guido? Remco of Jorg? Of Jurgen, Ramon, Gerben?
@ Appeltjesgroen, de naam Luco komt bij mij in mijn familie voor, dus zelf ben ik al jaren gewend aan deze naam... en ik kan me bijna niet meer voorstellen dat hij zelfverzonnen klinkt! Komt misschien omdat Luca nu zo populair is en dan lijkt het misschien een variant daarvan? Ik kende de naam Luco zelf eerder dan de naam Luca.

Maar laat het maar even rustig bezinken

De betekenis "de vernietiger" zou ik idd toch ook niet mee willen geven aan mn kindje...

Misschien iets Jort ook nog iets? Vind ik ook leuk in combinatie met jullie oudste zoontje!
Ik vind Abe erg mooi!

Abe Lucas

Abe Jonas

Abe Dieter

Abe Jelger

Abe Jesper

Abe Wouter

Abe Ocker
Ook hier op zoek naar een jongensnaam. Ik ben nu 24 weken zwanger en we weten al een maand of 2 dat het een jongen gaat worden. Over de meisjesnaam waren we het eigenlijk al snel eens (Feline), maar de jongensnaam... is een beetje een drama! Onze smaak is vrij Hollands, niet eindigend op een K ivm achternaam, middenlang (+/- 2 a 3 lettergrepen) en logisch uit te spreken/op te schrijven. Voor mans smaak mag het niet té apart (voorkeur voor klassiekere namen), maar voor mij mag het ook weer niet te saai/top-20. Goede combinatie met Christiaan als tweede naam (vernoeming naar mijn overleden lievelingsopa), eventueel af te korten naar Chris.

Momenteel blijven we hangen op vier namen, waarvan we eigenlijk over geen enkele naam echt (even) enthousiast zijn:

- Floris > man kwam hiermee, maar twijfelt of het wel stoer genoeg is - door de associatie met bloemen vindt hij het een beetje vrouwelijk. Is mijn compromisnaam, dwz ik kan ermee leven, vind het een prima naam, maar zou hem zelf niet gekozen hebben (beetje te kak ofzo).

- Olivier > vinden we beiden niet echt iets mis mee, maar gevoel ontbreekt.

- Fedde > mijn favoriet van dit rijtje. Man vindt het niet stom, maar eigenlijk niet echt een naam, een beetje een verzinsel.

- Sebastiaan > favoriet van man. Ik vind het erg lang en een beetje saai. Bovendien geen combi met tweede naam (twee keer -iaan en optie om af te korten naar Chris klinkt ook niet lekker).

Andere namen die in overweging zijn genomen, maar het niet geworden zijn:

Geopperd door man:

- Tom (saai)

- Raf (onaf, beetje ordi)

- Sven (leuke naam, geen leuke associatie)

- Daan (niks mis mee, maar beetje saai/standaard)

Geopperd door mij:

- Boris (man denkt aan grote Rus)

- Ezra (man vindt het te apart)

- Max (man vindt het een hondennaam)

- Milo (man vindt het te apart)

Namen die we beiden OK vonden, maar eigenlijk toch niks:

- Jurre (uitspraak klinkt niet lekker)

- Thijs (saai/suf)

- Tijn (onaf)

- Joris (saai/suf)

Kortom... we komen er niet uit. Dilemma is of we toch bij onze vier namen moeten blijven en daar langzaam in gaan strepen, en uiteindelijk bij een naam uitkomen die we beiden 'acceptabel' vinden of misschien door het wennen aan een naam nog wel een beetje gaat 'groeien'. Of dat we toch verder gaan zoeken en hopelijk een naam vinden die we allebei heel leuk vinden en direct dat 'dat is 'm'-gevoel van krijgen. Dus... graag jullie advies/mening over de vier namen en eventueel suggesties voor andere opties!
Dag MtB,

Floris en Fedde zijn allebei leuk! En over de andere namen deel ik jouw mening: niets mis mee, maar ook niet heel origineel. Namen waarmee je prima door het leven kunt verder. Raf is de enige die ik lelijk vind, idd een beetje ordi en onvriendelijk qua klank.

Andere suggesties:

Hidde

Pelle

Gijs

Teun

Thomas

Felix

Jelte

Teije

Joep

Teun

Sjoerd

Olaf

Tobias

Silvijn

Marius

Menno
Mtb2016,

Ik hou van wat apartere en stoere namen dus mijn favoriet zou Fedde zijn. Ik zal nog wat namen noemen, wie weet zit er iets bij waar jullie enthousiast over zijn. Anders kun je natuurlijk alsnog iets kiezen uit jullie rijtje.

Matthias

Tobias

Thomas

Jurgen

Vincent

Victor

Oscar

Daniël

David

Hugo

Reinder

Nathan

Jorrit

Mathijs

Fabian

Serge

Guido

Menno

Ferdi

Laurens

Lennard

Quinten

Steven

Manuel

Hidde

Lucas

Milas

Jelmer

Julian

Kasper

Ruben
Olivier vind ik de leukste van je rijtje, misschien nog:

Sebas

Thijmen

Lasse

Mika

Oliver

Leander

Jasper

Ferre

Jorrit

Jelle

Florian

Maurits

Timo

Morris

Leon

Tygo

Victor

Torre/Thorre

Ralph

Lars

Sverre

Evan
@ MtB 2016, misschien is Ferijn iets voor jullie? Lijkt qua stijl wel wat op Feline, is klassiek maar niet veelvoorkomend en

Ferijn Christiaan vind ik ook een hele mooie combinatie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven