Jongensnamen topic

vrijdag 4 maart 2016 om 13:25
Wie oh wie wil met ons meedenken over een jongensnaam? We zijn er eigenlijk al uit: ****! Maar mijn schoonzusje is twee maanden vóór mij uitgerekend, ook een jongetje, en ik schat in dat die naam ook wel eens hoog op hun lijstje kan staan. Dus voor mijn gemoedsrust hebben we een reservenaam nodig want twee neefjes met dezelfde naam vind ik niet leuk. Grote broer van onze baby heet *****.
We hebben wel een vrij lang eisenlijstje:
- geen bijbelse naam, religieuze herkomst of betekenis
- in NL gewoon een normale, geaccepteerde naam, zonder typisch nederlands/hollands/fries ofzo te zijn.
- liefst ook internationaal gangbaar of op zijn minst uitspreekbaar
- liefst een mooie betekenis
- en de moeilijkste: niet teveel voorkomend: mijn man werkt in het onderwijs, heeft elk jaar 200 verse leerlingen voor zijn neus en wil pertinent geen naam waar hij al associaties van andere kinderen bij heeft...
De stijl die we zoeken, maar wat toch net niet helemaal dé naam is:
- Silas (prachtig! Maar klink niet bij achternaam)
- Floris (man heeft associaties met vervelende kinderen)
- Sverre (te Scandinavisch)
- Jorrit (te Nederlands)
- Torben (te Scandinavisch)
- Tobias (hebben we al in directe omgeving)
- Felix (man heeft associaties met vervelende kinderen)
- Fabian (man is niet enthousiast. En betekenis 'bonenstaak' is ook niet echt een opsteker...)
- Jonas (hebben we al in directe omgeving)
- Olaf (ik heb tegenwoordig Frozen-associaties)
- Olivier (al te veel in directe omgeving. En man vind hem te 'kak'/'hockey')
- Oscar (associaties met het Sesamstraat-moppermonster. En erger nog: zo heette mijn konijn )
Op zich zouden al deze namen natuurlijk best kunnen als het moet, maar ik zou graag een reservenaam hebben waarvan we echt denken 'Ja! Die is het!' en niet 'Dan doe die maar...'.
We hebben wel een vrij lang eisenlijstje:
- geen bijbelse naam, religieuze herkomst of betekenis
- in NL gewoon een normale, geaccepteerde naam, zonder typisch nederlands/hollands/fries ofzo te zijn.
- liefst ook internationaal gangbaar of op zijn minst uitspreekbaar
- liefst een mooie betekenis
- en de moeilijkste: niet teveel voorkomend: mijn man werkt in het onderwijs, heeft elk jaar 200 verse leerlingen voor zijn neus en wil pertinent geen naam waar hij al associaties van andere kinderen bij heeft...
De stijl die we zoeken, maar wat toch net niet helemaal dé naam is:
- Silas (prachtig! Maar klink niet bij achternaam)
- Floris (man heeft associaties met vervelende kinderen)
- Sverre (te Scandinavisch)
- Jorrit (te Nederlands)
- Torben (te Scandinavisch)
- Tobias (hebben we al in directe omgeving)
- Felix (man heeft associaties met vervelende kinderen)
- Fabian (man is niet enthousiast. En betekenis 'bonenstaak' is ook niet echt een opsteker...)
- Jonas (hebben we al in directe omgeving)
- Olaf (ik heb tegenwoordig Frozen-associaties)
- Olivier (al te veel in directe omgeving. En man vind hem te 'kak'/'hockey')
- Oscar (associaties met het Sesamstraat-moppermonster. En erger nog: zo heette mijn konijn )
Op zich zouden al deze namen natuurlijk best kunnen als het moet, maar ik zou graag een reservenaam hebben waarvan we echt denken 'Ja! Die is het!' en niet 'Dan doe die maar...'.

vrijdag 4 maart 2016 om 19:01
Dank voor de suggesties! Ik zie dé naam er nog niet tussenstaan, maar laat de lijstjes nog eens door mijn gedachten gaan. Wie weet als ik ze wat vaker lees, of wie weet krijg ik nog goed ideeën als associatie op deze namen.
Victor gaat wel meteen naar het lijstje met kanshebbers! Ik meen dat hij daar eerder ook al op stond, maar kan me niet meer herinneren waarom we m geschrapt hebben.
Victor gaat wel meteen naar het lijstje met kanshebbers! Ik meen dat hij daar eerder ook al op stond, maar kan me niet meer herinneren waarom we m geschrapt hebben.
vrijdag 4 maart 2016 om 20:45
zaterdag 5 maart 2016 om 11:20
zaterdag 5 maart 2016 om 13:27
Ik vind Abe wél een hele leuke naam! Ik ken een Abe, met een zusje Ise en broertje Tije. Leuk jongetje Leuke 2e naam bij Abe? Poeh, zoiets?
Abe Brent
Abe Jelte
Abe Bastiaan
Abe Joris
Abe Tibbe
Abe Thore
Abe Hidde
Abe Pieter
Abe Mathis
Abe Tibor
Abe Tobin
Abe Ruben
Abe Fedde
Abe Espen
Abe Caspar
Zit er iets voor je bij?
Abe Brent
Abe Jelte
Abe Bastiaan
Abe Joris
Abe Tibbe
Abe Thore
Abe Hidde
Abe Pieter
Abe Mathis
Abe Tibor
Abe Tobin
Abe Ruben
Abe Fedde
Abe Espen
Abe Caspar
Zit er iets voor je bij?
zaterdag 5 maart 2016 om 13:56
Ik vind Abe ook wel leuk! (Al vind ik Abel eigenlijk leuker, maar dit hangt ook weer een beetje af van de combinatie met de achternaam). Nadeel van de naam vind ik dat hij internationaal lastiger is om te gebruiken.
Suggesties voor een tweede naam:
Abe Luco
Abe Rense
Abe Lucas
Abe Matias
Abe Merijn
Abe Jilles
Abe Jonne
Abe Laszlo
Abe Levi
Abe Felix
Abe Sijmen
Suggesties voor een tweede naam:
Abe Luco
Abe Rense
Abe Lucas
Abe Matias
Abe Merijn
Abe Jilles
Abe Jonne
Abe Laszlo
Abe Levi
Abe Felix
Abe Sijmen
zaterdag 5 maart 2016 om 13:59

zaterdag 5 maart 2016 om 16:18

zaterdag 5 maart 2016 om 16:20
quote:Zoey16 schreef op 05 maart 2016 @ 10:56:
Wij zijn nog even verder aan het denken en komen nu ook Abe tegen.
Wat vinden jullie daarvan? En wat zou een goede tweede naam voor erbij zijn?
Je bedoelt op zijn NL uitgesproken? Ik vind hem leuk!
Maarrr... in het Engels wordt het best veel gebruikt als afkorting voor Abraham, en uiteraard ook Engels uitgesproken ('Eeb'). Ik zou dus even in overweging nemen hoe vervelend je het zou vinden als mensen het verkeerd uitspreken, en of je dat verwacht in jouw omgeving of dat Abe op zijn NLs gebruikelijker is als verwachting voor hoe je het moet uitspreken.
Wij zijn nog even verder aan het denken en komen nu ook Abe tegen.
Wat vinden jullie daarvan? En wat zou een goede tweede naam voor erbij zijn?
Je bedoelt op zijn NL uitgesproken? Ik vind hem leuk!
Maarrr... in het Engels wordt het best veel gebruikt als afkorting voor Abraham, en uiteraard ook Engels uitgesproken ('Eeb'). Ik zou dus even in overweging nemen hoe vervelend je het zou vinden als mensen het verkeerd uitspreken, en of je dat verwacht in jouw omgeving of dat Abe op zijn NLs gebruikelijker is als verwachting voor hoe je het moet uitspreken.
zaterdag 5 maart 2016 om 16:42
@ Appeltjesgroen, de naam Luco komt bij mij in mijn familie voor, dus zelf ben ik al jaren gewend aan deze naam... en ik kan me bijna niet meer voorstellen dat hij zelfverzonnen klinkt! Komt misschien omdat Luca nu zo populair is en dan lijkt het misschien een variant daarvan? Ik kende de naam Luco zelf eerder dan de naam Luca.
Maar laat het maar even rustig bezinken
De betekenis "de vernietiger" zou ik idd toch ook niet mee willen geven aan mn kindje...
Misschien iets Jort ook nog iets? Vind ik ook leuk in combinatie met jullie oudste zoontje!
Maar laat het maar even rustig bezinken
De betekenis "de vernietiger" zou ik idd toch ook niet mee willen geven aan mn kindje...
Misschien iets Jort ook nog iets? Vind ik ook leuk in combinatie met jullie oudste zoontje!

maandag 7 maart 2016 om 12:42
Ook hier op zoek naar een jongensnaam. Ik ben nu 24 weken zwanger en we weten al een maand of 2 dat het een jongen gaat worden. Over de meisjesnaam waren we het eigenlijk al snel eens (Feline), maar de jongensnaam... is een beetje een drama! Onze smaak is vrij Hollands, niet eindigend op een K ivm achternaam, middenlang (+/- 2 a 3 lettergrepen) en logisch uit te spreken/op te schrijven. Voor mans smaak mag het niet té apart (voorkeur voor klassiekere namen), maar voor mij mag het ook weer niet te saai/top-20. Goede combinatie met Christiaan als tweede naam (vernoeming naar mijn overleden lievelingsopa), eventueel af te korten naar Chris.
Momenteel blijven we hangen op vier namen, waarvan we eigenlijk over geen enkele naam echt (even) enthousiast zijn:
- Floris > man kwam hiermee, maar twijfelt of het wel stoer genoeg is - door de associatie met bloemen vindt hij het een beetje vrouwelijk. Is mijn compromisnaam, dwz ik kan ermee leven, vind het een prima naam, maar zou hem zelf niet gekozen hebben (beetje te kak ofzo).
- Olivier > vinden we beiden niet echt iets mis mee, maar gevoel ontbreekt.
- Fedde > mijn favoriet van dit rijtje. Man vindt het niet stom, maar eigenlijk niet echt een naam, een beetje een verzinsel.
- Sebastiaan > favoriet van man. Ik vind het erg lang en een beetje saai. Bovendien geen combi met tweede naam (twee keer -iaan en optie om af te korten naar Chris klinkt ook niet lekker).
Andere namen die in overweging zijn genomen, maar het niet geworden zijn:
Geopperd door man:
- Tom (saai)
- Raf (onaf, beetje ordi)
- Sven (leuke naam, geen leuke associatie)
- Daan (niks mis mee, maar beetje saai/standaard)
Geopperd door mij:
- Boris (man denkt aan grote Rus)
- Ezra (man vindt het te apart)
- Max (man vindt het een hondennaam)
- Milo (man vindt het te apart)
Namen die we beiden OK vonden, maar eigenlijk toch niks:
- Jurre (uitspraak klinkt niet lekker)
- Thijs (saai/suf)
- Tijn (onaf)
- Joris (saai/suf)
Kortom... we komen er niet uit. Dilemma is of we toch bij onze vier namen moeten blijven en daar langzaam in gaan strepen, en uiteindelijk bij een naam uitkomen die we beiden 'acceptabel' vinden of misschien door het wennen aan een naam nog wel een beetje gaat 'groeien'. Of dat we toch verder gaan zoeken en hopelijk een naam vinden die we allebei heel leuk vinden en direct dat 'dat is 'm'-gevoel van krijgen. Dus... graag jullie advies/mening over de vier namen en eventueel suggesties voor andere opties!
Momenteel blijven we hangen op vier namen, waarvan we eigenlijk over geen enkele naam echt (even) enthousiast zijn:
- Floris > man kwam hiermee, maar twijfelt of het wel stoer genoeg is - door de associatie met bloemen vindt hij het een beetje vrouwelijk. Is mijn compromisnaam, dwz ik kan ermee leven, vind het een prima naam, maar zou hem zelf niet gekozen hebben (beetje te kak ofzo).
- Olivier > vinden we beiden niet echt iets mis mee, maar gevoel ontbreekt.
- Fedde > mijn favoriet van dit rijtje. Man vindt het niet stom, maar eigenlijk niet echt een naam, een beetje een verzinsel.
- Sebastiaan > favoriet van man. Ik vind het erg lang en een beetje saai. Bovendien geen combi met tweede naam (twee keer -iaan en optie om af te korten naar Chris klinkt ook niet lekker).
Andere namen die in overweging zijn genomen, maar het niet geworden zijn:
Geopperd door man:
- Tom (saai)
- Raf (onaf, beetje ordi)
- Sven (leuke naam, geen leuke associatie)
- Daan (niks mis mee, maar beetje saai/standaard)
Geopperd door mij:
- Boris (man denkt aan grote Rus)
- Ezra (man vindt het te apart)
- Max (man vindt het een hondennaam)
- Milo (man vindt het te apart)
Namen die we beiden OK vonden, maar eigenlijk toch niks:
- Jurre (uitspraak klinkt niet lekker)
- Thijs (saai/suf)
- Tijn (onaf)
- Joris (saai/suf)
Kortom... we komen er niet uit. Dilemma is of we toch bij onze vier namen moeten blijven en daar langzaam in gaan strepen, en uiteindelijk bij een naam uitkomen die we beiden 'acceptabel' vinden of misschien door het wennen aan een naam nog wel een beetje gaat 'groeien'. Of dat we toch verder gaan zoeken en hopelijk een naam vinden die we allebei heel leuk vinden en direct dat 'dat is 'm'-gevoel van krijgen. Dus... graag jullie advies/mening over de vier namen en eventueel suggesties voor andere opties!

maandag 7 maart 2016 om 12:53
Dag MtB,
Floris en Fedde zijn allebei leuk! En over de andere namen deel ik jouw mening: niets mis mee, maar ook niet heel origineel. Namen waarmee je prima door het leven kunt verder. Raf is de enige die ik lelijk vind, idd een beetje ordi en onvriendelijk qua klank.
Andere suggesties:
Hidde
Pelle
Gijs
Teun
Thomas
Felix
Jelte
Teije
Joep
Teun
Sjoerd
Olaf
Tobias
Silvijn
Marius
Menno
Floris en Fedde zijn allebei leuk! En over de andere namen deel ik jouw mening: niets mis mee, maar ook niet heel origineel. Namen waarmee je prima door het leven kunt verder. Raf is de enige die ik lelijk vind, idd een beetje ordi en onvriendelijk qua klank.
Andere suggesties:
Hidde
Pelle
Gijs
Teun
Thomas
Felix
Jelte
Teije
Joep
Teun
Sjoerd
Olaf
Tobias
Silvijn
Marius
Menno
maandag 7 maart 2016 om 12:54
Mtb2016,
Ik hou van wat apartere en stoere namen dus mijn favoriet zou Fedde zijn. Ik zal nog wat namen noemen, wie weet zit er iets bij waar jullie enthousiast over zijn. Anders kun je natuurlijk alsnog iets kiezen uit jullie rijtje.
Matthias
Tobias
Thomas
Jurgen
Vincent
Victor
Oscar
Daniël
David
Hugo
Reinder
Nathan
Jorrit
Mathijs
Fabian
Serge
Guido
Menno
Ferdi
Laurens
Lennard
Quinten
Steven
Manuel
Hidde
Lucas
Milas
Jelmer
Julian
Kasper
Ruben
Ik hou van wat apartere en stoere namen dus mijn favoriet zou Fedde zijn. Ik zal nog wat namen noemen, wie weet zit er iets bij waar jullie enthousiast over zijn. Anders kun je natuurlijk alsnog iets kiezen uit jullie rijtje.
Matthias
Tobias
Thomas
Jurgen
Vincent
Victor
Oscar
Daniël
David
Hugo
Reinder
Nathan