Juf grijpt niet in

22-08-2008 19:38 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds dit schooljaar gaat mijn zoon naar groep 5. Naast hem zit een nieuw jongetje, komt van een andere school en is vorig jaar blijven zitten. Vanaf de eerste dag zit het joch te etteren. Voortdurend aanstoten, schoppen, afleiden, met potloden prikken, kletsen, noem maar op. Al in de eerste week ben ik met zijn juf gaan praten. Ze zei niet veel, alleen dat ze er van wist(en ze keek enigszins berustend) en dat ze er op zou letten. Het er op letten heeft bijzonder weinig opgeleverd, hij blijft vervelend. Gisteren kwam mijn zoon beteuterd uit school; omdat het joch zo zat te klieren had hij zijn sommen niet af en moest hij dat onder speeltijd inhalen. Mijn zoon is normaal gesproken een snelle leerling, heeft altijd op tijd zijn werk af en krijgt zelfs verdiepingsstof omdat hij voor loopt op zijn klasgenoten. Ik was dan ook best kwaad dat hij blijkbaar zo wordt afgeleid dat hij zijn normale werk niet eens af krijgt. Ik ben dus maar weer met de juf gaan praten. En daar kwam wederom niets uit. Ja, ze wist dat hij zat te klieren(ze zitten tegenover de juf, tegen haar bureau aan, dus dat moet je wel zien ja) en ze had met mijn zoon afgesproken dat hij het meteen zou zeggen als hij vervelend deed. En volgens haar was zijn buurman niet de enige die vervelend was...zoon is geen heilig boontje, hij zal vast ook wel eens wat doen, maar ik heb tot nu toe van geen enkele docent gehoord dat hij vervelend is of kinderen van hun werk houdt. Hij wordt over het algemeen omschreven als een (te) lief, sociaal en dromerig kind. Volgens zoon zelf heeft hij alleen een keer de hand van het joch vastgepakt toen hij wilde slaan.

Maar goed, zoon is nu dus veroordeeld tot klikspaan omdat hij voortdurend moet melden dat het joch slaat, prikt, schopt en kletst. Hij kan zijn werk niet goed doen en heeft gisteren zelfs aan de juf gevraagd of hij zijn werk op de gang mocht doen zodat hij kon doorwerken.

Op mijn vraag waarom ze het joch niet ergens anders neerzet kreeg ik als antwoord dat hij dan toch vevelend bleef doen, alleen dan tegen een ander kind. En op mijn vraag waarom ze hem dan niet alleen voor het bord ofzo zette kreeg ik als antwoord dat zij het beleid in de klas bepaalde. Niet erg geneigd tot een oplossing zoeken dus. Ik heb gemeld dat ik deze situatie niet vind kunnen en dat ik naar de directeur stap als er niet snel wat verandert. Nou, dat moest ik dan maar doen.

Wat moet ik hier nu mee? Ik kan natuurlijk naar de directeur gaan, maar ik ben bang dat ik dan de relatie verstoor en hij moet nog een heel jaar met de juf doen. Maar ik wil ook niet dat mijn zoon met tegenzin naar school gaat en dat geëtter een heel jaar moet verdragen en te boek staan als klikspaan en zeurkous omdat juf hem opgedragen heeft elk vergrijp te melden.

Tips?
Geen tips. Andere school zoeken? Zoon een weekje thuishouden? Schoolinspectie inschakelen?

Sterkte ermee.
Als de juf een beetje professioneel is zal de relatie tussen je zoon en haar niet anders worden.

Alleen de relatie tussen jou en haar zal bekoelen. So what?

Hup maandag meteen naar de directeur en eisen dat je kind een andere plek krijgt en vertellen dat jij hem niet opvoed tot klikspaan.

Klaar.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Ik zou in zo'n geval toch wel willen dat mijn zoon op een andere plaats zat. Vind het erg star van de juf dat ze hieraan niet wil meewerken.

-nou ja, ik kan het me wel voorstellen, jouw zoon is niet duurder dan een ander kind en dat jochie direct aan het begin van het schooljaar als een paria behandelen is ook geen oplossing-

Stel de juf voor om de bureautjes iets uit elkaar en dan tegenover elkaar te zetten. Dan zitten ze nog steeds beiden aan haar bureau, maar zonder geklier. Hoop dat dat andere jochie geen lange benen heeft.

En als ze echt niet meewerkt: toch maar een gesprek met de directeur.

Als de juf ook maar iets professioneel is laat ze het kind niet de dupe zijn van probleem tussen haar en de ouder.
profesioneel of niet het werkt altijd (een beetje) door wanneer een juf een hekel (begint te krijgen) aan een ouder.

tegen je zoon zeggen dat hij zelf van zich af moet bijten? als het dan nog steeds niks uithaalt weer naar de juf en echt als laatste halte de directeur.

(maar goed als jouw zoon elke keer dat t joch pest een grote waffel geeft stoort dit de juf ook en misschien is ze dan wel geneigd er wat tegen te doen? )
quote:HoiPippiLangkous schreef op 22 augustus 2008 @ 19:43:

Als de juf een beetje professioneel is zal de relatie tussen je zoon en haar niet anders worden.

Alleen de relatie tussen jou en haar zal bekoelen. So what?

Hup maandag meteen naar de directeur en eisen dat je kind een andere plek krijgt en vertellen dat jij hem niet opvoed tot klikspaan.

Klaar.He-le-maal mee eens. Zo zou ik het ook aanpakken.
Tja...

Ik snap juf heel goed. Je kunt dat jongetje niet uit je klas verbannen, de plek vooraan bij haar bureau is de beste plek die er is voor de jongen (want dan kan ze hem goed observeren) en misschien heeft jouw zoon, die altijd sociaal is en goed presteert wel een zeer goede invloed op hem.

Veroordeeld tot klikspaan vind ik echt onzin. Op een school wordt er geen eigen rechter gespeeld, maar wordt de leerkracht ingeschakeld bij een probleem(pje). Dat is dus geen bijzondere regeling, maar een normale gang van zaken.

Ik snap jou ook heel goed. Je baalt ervan dat je zoon last heeft van een ander kind. Maar hee, het jaar is nog maar net begonnen. Juf zit er (letterlijk en figuurlijk) bovenop en jouw zoon is mondig en zelfstandig genoeg om te vragen of hij op de gang mag zitten om te werken.

Mijn tip naar jou toe is om het probleem naar je zoon toe behapbaar te maken (lieverd, ik snap dat je het vervelend vindt, maar die jongen is nieuw op school, hij moet vast wennen en is erg onzeker, daarom doet ie van die gekke dingen. Juf wil je helpen, dus zeg het maar gewoon tegen haar als ie weer wat doet. Volgende week gaat het vast beter.) en maak het vooral niet groter dan het is.
Ik was gelijk na het laatste gesprekje doorgelopen naar de directeur. Je bent bang dat je de relatie gelijk aan het begin van het schooljaar al verstoort, maar ik ben bang dat je zoon de rest van het jaar zwaar de klos is naast dit jongetje / met deze juf.

Ik ben zelf al meerdere keren naar de directeur gestapt omdat er naar mijn mening verkeerd met mijn zoon omgegaan werd, ik werd in alle gevallen gelijk gesteld door de directeur en er werd wat aan gedaan.

Onderneem aktie!
Richie en Eddie zouden wel weten hoe ze er mee om moeten gaan

Maar on a serieus note. Eens met Misschicken. Naar de directeur en je verhaal doen !
Pfff inspectie of thuishouden... Nooit "zomaar" doen, dat lijkt me erg overtrokken...

Ik snap jouw gevoel heel goed, maar zoals sosofie ook al zegt, ik snap juf ook. Je kunt een kind niet bij voorbaat alleen zetten. Ik zou nog eens met juf gaan praten en heel duidelijk jouw gevoel aangegeven. Ik vind het vervelend dat... Ik krijg het gevoel dat... Probeer de juf niet persoonlijk aan te spreken, maar geef wel aan dat je het fijn zou vinden als jullie samen tot een oplossing zouden kunnen komen. Ik zou aangeven dat je snapt dat de juf hierin persoonlijk geen directe invloed heeft, maar dat je hoopt dat ze op het moment dat er iets gebeurt, ze in wil grijpen en dan jouw zoon voor dat dagdeel bijv. even bij iemand anders te zetten, of dat kind dan voor dat dagdeel ergens anders laten zitten.

Voor jouw zoon, leer hem aub niet terug te slaan, te schelden of wat dan ook. Leer hem aangeven dat hij het vervelend vindt, dat hij hierdoor zijn werk niet afkrijgt en dat hij als het jongetje niet stopt naar de juf gaat. Als juf niet luistert, doordrammen! (Maar wel netjes...) "Juf: ik vind het echt vervelend dat X mij stoort!" Dat is ook hoe je als volwassenen met elkaar omgaat neem ik aan. (eerst zelf oplossen en daarna naar een meerdere of zo...)

Vervelende situatie, succes ermee!
quote:sosofie schreef op 22 augustus 2008 @ 19:58:

Tja...

Ik snap juf heel goed. Je kunt dat jongetje niet uit je klas verbannen, de plek vooraan bij haar bureau is de beste plek die er is voor de jongen (want dan kan ze hem goed observeren) en misschien heeft jouw zoon, die altijd sociaal is en goed presteert wel een zeer goede invloed op hem.

Veroordeeld tot klikspaan vind ik echt onzin. Op een school wordt er geen eigen rechter gespeeld, maar wordt de leerkracht ingeschakeld bij een probleem(pje). Dat is dus geen bijzondere regeling, maar een normale gang van zaken.

Ik snap jou ook heel goed. Je baalt ervan dat je zoon last heeft van een ander kind. Maar hee, het jaar is nog maar net begonnen. Juf zit er (letterlijk en figuurlijk) bovenop en jouw zoon is mondig en zelfstandig genoeg om te vragen of hij op de gang mag zitten om te werken.

Mijn tip naar jou toe is om het probleem naar je zoon toe behapbaar te maken (lieverd, ik snap dat je het vervelend vindt, maar die jongen is nieuw op school, hij moet vast wennen en is erg onzeker, daarom doet ie van die gekke dingen. Juf wil je helpen, dus zeg het maar gewoon tegen haar als ie weer wat doet. Volgende week gaat het vast beter.) en maak het vooral niet groter dan het is.

Ik ben het niet helemaal met jou eens. Je kan wel blijven observeren, constateren maar je kan het het probleem niet 'wegkijken' lijkt me. Daarbij is het wel makkelijk gezegt om er een 'sociale' leerling naast te zetten maar wat wordt er verstaan onder sociaal? hij is 'te lief' ik zou er een kind bij zetten die goed voor zichzelf kan opkomen. Verder kan ik me er wel in vinden.

Ik heb jaren stage gelopen op basisscholen en heb daar vaak genoeg dit soort leerlingen meegemaakt. Er werd vaak in de paar weken geschoven met plekken om een goede balans te vinden in de groep. Soms was dit echter niet mogelijk om een kind naast andere te laten zetten en kwam het kind dan ook wel eens een periode alleen te zitten. Dit vonden ze vaak eigenlijk ook wel fijn, vanwege concentreren.
Maar je bent pas in de tweede schoolweek... Kinderen moeten nog wennen, moeten hun plekje weer vinden dus om nu al te zeggen dat dit het hele jaar een probleem op zal leveren vind ik ook niet helemaal juist...

(*hoopt dat dit niet om haar school gaat...*)
Daar ben ik het mee eens brides6! zou het zeker nog een weekje of 2 geven.
Ik vind dat als je het hierbij zou laten je je zoon een signaal geeft dat je hem niet serieus neemt.
Maar ik zou wel de vinger aan de pols houden in die twee weken...

(En vind de juf ook niet bepaald handig in haar communicatie als ze aangeeft dat zij het beleid in de klas maakt. punt. Dat zal wel zo zijn, maar dat zou ik niet snel zeggen...)
Maar niemand zegt toch dat je het hierbij moet laten miss chicken?
Vind de juf beetje star over komen dat is dan wel jammer.. Als ze het anders had gebracht door te zeggen laten we het nog even aankijken vanwege het wennen komt dat al heel anders over.
Ik niet,ik zou gelijk actie ondernemen.

Zulke dingen moet je gelijk aanpakken anders denkt dat pestertje dat hij alles mag,juf doet toch niets en dan gaat hij steeds verder uitproberen.Zijn grenzen verleggen,tot hoever kan ik gaan.
Ik zou mijn kind niet aanleren dat mama het allemaal wel even oplost...
quote:bridges6 schreef op 22 augustus 2008 @ 20:24:

Ik zou mijn kind niet aanleren dat mama het allemaal wel even oplost...Daar heeft hij zijn mama toch voor? Om voor hem op te komen als hij het moeilijk heeft? Als hij gepest wordt op school en de juf die notabene zowat bij hem op schoot zit doet er niets aan?
Ik ben er als moeder voor om mijn kind te beschermen, om mijn kind lief te hebben en ook om mijn kind op te laten groeien tot een individueel persoontje die eerst zelf iets probeert op te lossen...

De meetse kinderen vinden het stiekem helemaal niet fijn als mama meteen naar juf/directeur etc. gaat.

(Ik zeg niet zo dat dat in dit geval ook zo is hoor, en ik ben er zeer op tegen om als ouder alleen maar af te wachten, maar ik zou ook niet te snel gaan oplossen....)
quote:bridges6 schreef op 22 augustus 2008 @ 20:30:

Ik ben er als moeder voor om mijn kind te beschermen, om mijn kind lief te hebben en ook om mijn kind op te laten groeien tot een individueel persoontje die eerst zelf iets probeert op te lossen...

De meetse kinderen vinden het stiekem helemaal niet fijn als mama meteen naar juf/directeur etc. gaat.

(Ik zeg niet zo dat dat in dit geval ook zo is hoor, en ik ben er zeer op tegen om als ouder alleen maar af te wachten, maar ik zou ook niet te snel gaan oplossen....)

Als ik een starre juf tegenover me had zoals hier omschreven wordt die na 2 gesprekjes nog niet genegen is om iets aan te passen in de klas of haar "beleid" dan bleef ik niet afwachten.

Maar goed, ik heb zelf een zoon zien afglijden door het beleid van 2 juffen, en ik ben erg blij dat ik wel actie heb ondernomen.
Bridges, volgens mij is het voor kinderen ook heel belangrijk dat er soms voor ze opgekomen wordt. Dat sterkt hun eigenwaarde ook. Bij mij moeten ze het eerst zelf op proberen te lossen, maar is er geen 'evenwichtige strijd' dan zal mama of papa toch wel helpen om tot een oplossing te komen.
Mijn kinderen vinden het hardstikke leuk in hun klas en zijn tot nu toe ook nog nooit gepest en anders kunnen ze zich ook wel goed verweren en dus ik heb dit nog nooit aan de orde gehad.Maar bij de eerste keer had ik gezegt,doe ook maar zo terug,bij de tweede keer,zeg het maar tegen juf,en bij de derde keer was ikzelf wel naar de juf gegaan en als ik zou merken dat ze het wel best vind zoals het gaat had ik er werk van gemaakt,naar de directeur en als die het ook best vind,had ik hem thuisgehouden,gebeld en gezegt als jullie er niets aan doen hou ik mijn kind thuis en laat de schoolinspectie dan maar komen.Dan maken ze er wel werk van denk ik:-))
Ja daar zit ook weer wat in misschicken en vanuit jouw optiek kan ik het me dan wel voorstellen. Maar als ik jou zo hoor is dat niet een situatie die binnen twee weken ontstond. Als het binnen twee weken (uiterlijk0 ook niet beter gaat, zou ik ook zeer zeker actie ondernemen hoor, begrijp me goed! Maar ik ben niet voor te snel ingrijpen zeg maar...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven