Kat wegdoen, kind verdrietig. Hoe hiermee omgaan?

09-06-2020 09:41 579 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,

Ik wil graag wat delen, om 't kwijt te zijn maar ook om wat tips evt wat te doen en hoe ermee om te gaan.
Wij hebben een kat, al 9 jaar. Onze dochter is 5. Door mijn (mentale)
gezondheid kunnen wij niet meer (goed genoeg) voor de kat zorgen. Ook hebben wij sinds vorig jaar een vaste plek op 'n camping waarvoor we heel lang in de wachtlijst hebben gestaan. Dat is 5 maanden per jaar, de weekenden en alle vakanties zijn we daar. Waardoor hij veel alleen is, wat wij zielig vinden en 't is lastig met eten geven. Nu is er via via een wat oudere dame die is haar man verloren en zou onze kat heel graag willen zodat ze niet meer zo alleen is. In het belang van de kat gaan we dit ook doen, hij verdient een huis met liefde en aandacht wat is bij ons al lange tijd niet meer krijgt.

Win win dacht ik dus. Maar het is ook met de nodige verdriet en pijn want over dochter is stapelgek op 't beestje. Ze heeft mij horen praten over door plan met een vriendin en sindsdien is ze al verdrietig. Ik heb daarop gezegd dat het nog niet zeker is en dat we even moeten kijken wat we gaan doen in verband met onder andere de lange zomervakanties. Even in de week gezet zeg maar 😏

We hebben afgesproken om de kat begin juli te laten verhuizen omdat we dan naar de camping gaan. Dan zijn we 6 weken niet thuisen is 't gemis en de verandering niet zo groot in de eerste instantie. Maar mijn hart breekt als k aan haar verdriet denk.

Mijn vraag, zijn er mensen met soort gelijke ervaringen? En hoe zijn jullie hiermee omgegaan met kleine kinderen. Moet ik het nu al vertellen dat de kat zeker gaat verhuizen en waarheen (heb foto's van de mevrouw en haar huis en tuin) Of beter wachten tot 't kort ervoor zodat ze nu nog niet verdrietig hoeft te zijn? Of zijn kinderen flexibeler dan ik denk? De eerste 6 weken zijn we sowieso niet thuis.. Ik vind 't zooo moeilijk, en zo sneu voor m'n dochter. Maar het is niet anders en gewoon de beste oplossing, houden is geen optie en hij gaat daar alle liefde en aandacht krijgen die hij verdient. Wil 'mn dochter geen verdriet doen en dat doen we straks wel...
GinnyJones schreef:
09-06-2020 13:16
Nou ja, zo vergezocht is dat niet. Iemand die psychisch niet in staat is om een kat dagelijks eten te geven en een kattenbak te verschonen heeft een flink functioneringsprobleem. Nu ga ik er vanuit dat het gewoon een kulsmoes is maar anders was een begeleider een heel realistisch beeld geweest hoor.
precies. (inclusief dat ik ook denk dat het een kulsmoes is)
En doooooor!
GinnyJones schreef:
09-06-2020 13:15
Wat ontzettend verdrietig.. :hug:
Dit is natuurlijk een vreselijke ervaring en snap dat dat nog steeds naar kan zijn. Maar dit is mijn lange na niet hoe ik dit ga aanpakken, als dat al niet duidelijk is...
GinnyJones schreef:
09-06-2020 13:15
Wat ontzettend verdrietig.. :hug:
Dit is natuurlijk een vreselijke ervaring en snap dat dat nog steeds naar kan zijn. Maar dit is mijn lange na niet hoe ik dit ga aanpakken, als dat al niet duidelijk is...
Jullie hebben lang op de wachtlijst moeten staan voor die campingplek. Je wist al dat huisdieren niet waren toegestaan. Totale bullshit dus dat het vanwege je mentale gezondheid is, je vindt die camping gewoon belangrijker dan je kat, dus doe je hem maar weg. Goed hoor, leer je kind maar dat een kat een ding is waar je makkelijk vanaf kunt als je hem zat bent. En neem je kind maar een van zijn beste vriendjes af, alleen maar omdat je op vakantie wilt :facepalm: Een oud beestje dat gehecht is aan zijn huis en de mensen (want dat zijn katten echt wel, wat sommigen je ook willen laten geloven).

Een kat is geen ding.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 09-06-2020 13:31
0.32% gewijzigd
Niet alles gelezen maar zijn er geen tussenoplossingen te bedenken?
Ik vind het erg zielig voor je dochter. Er is vast wel iemand te vinden die kat eten wil geven of als jullie langere tijd weg zijn in jullie huis wil oppassen. Lekker met het beestje knuffelen en spelen en tegelijkertijd de plantjes en de post doen. Met het oog op inbraak ook lekker veilig. Wij hebben dit altijd zo gedaan en ik kon genoeg mensen vinden. Voor een weekendje weg is het helemaal makkelijk. De buurman wil vast wel even eten geven. Ik vind de oplossing nogal rigoreus voor de reden. Ik kan niet oordelen over je mentale gesteldheid maar eten geven en de kattenbak doen is natuurlijk piece of cake in vergelijking met de zorg voor een 5 jarige. Ook daarin kun je wellicht een oplossing vinden. Een automatische voerbak, kind mee laten helpen in de zorg.
Het klinkt alsof het beestje niet meer goed uitkomt. Heel fijn dat kat niet naar asiel gaat maar een fijn thuis krijgt maar ten aanzien van je dochter zou ik haar dat niet aandoen ( met deze redenen)
Tevens nog even voor degene die “de kat er niet bij kon hebben” toen ze een baby kreeg: :facepalm:

Hoe egoïstisch kun je zijn?
doornroosje9 schreef:
09-06-2020 13:04
Serieus? Mag TO zelf bepalen wat voor haar werkt of niet? Jeetje, sommige reacties hier...

TO, eerlijk vertellen tegen je dochter natuurlijk. Kan ze de kat bezoeken bij die vrouw?
Ja zeker, we kunnen bellen, Skypen en ook langs als ze dat wil.
Als je niet voor die kat kunt zorgen, waarom gaat die nu dan al niet naar die mevrouw?
pamelacourson schreef:
09-06-2020 13:33
Tevens nog even voor degene die “de kat er niet bij kon hebben” toen ze een baby kreeg: :facepalm:

Bijzondere uitspraak ook. De baby kwam er ten slotte bij. Niet de kat.
Wolkia schreef:
09-06-2020 13:26

Tsja je was ook niet bepaald voorzichtig aangezien je dochter je gesprek heeft gehoord, dus al te duidelijk is het niet nee.
pamelacourson schreef:
09-06-2020 13:30
Jullie hebben lang op de wachtlijst moeten staan voor die campingplek. Je wist al dat huisdieren niet waren toegestaan. Totale bullshit dus dat het vanwege je mentale gezondheid is, je vindt die camping gewoon belangrijker dan je kat, dus doe je hem maar weg. Goed hoor, leer je kind maar dat een kat een ding is waar je makkelijk vanaf kunt als je hem zat bent. En neem je kind maar een van zijn beste vriendjes af, alleen maar omdat je op vakantie wilt :facepalm: Een oud beestje dat gehecht is aan zijn huis en de mensen (want dat zijn katten echt wel, wat sommigen je ook willen laten geloven).

Een kat is geen ding.
Of je leert je dochter dat een kat een liefdevolle thuis verdient, dat je 'm niet zomaar op straat zet, maar enorm je best gaat doen om het beestje zo goed mogelijk terecht te laten komen.

En nee, ik heb absoluut niets tegen katten, integendeel, maar een kat verzorgen is meer dan een voederbakje vullen. En ja, ik geloof best dat die camping TO goed kan doen. De kat krijgt een fijne thuis. Het is niet ideaal, dat snapt iedereen, maar sommige reacties vind ik bizar.
doornroosje9 wijzigde dit bericht op 09-06-2020 13:38
0.34% gewijzigd
Life is short. Eat dessert first.
Wel heel fijn dat dochter nog langs kan gaan. Dat zal wellicht naarmate de tijd verstrijkt minder worden tot het ount dat ze zelf geen behoefte meer heeft maar dat maakt de overgang wel minder abrupt.
Als de keuze al gemaakt is zou ik eerlijk en duidelijk zijn naar kind zo snel mogelijk en haar op haar manier afscheid laten nemen.
Maar mogelijk zijn er meerdere wegen die naar rome leiden die jou kunnen ontlasten waardoor kat niet weg hoeft. Kun je dit bespreken met mensen in jouw ongeving? Wellicht kunnen zij een deel van de oplossing mee bieden?
Wolkia schreef:
Ja zeker, we kunnen bellen, Skypen en ook langs als ze dat wil.
Ah, dat zou ik zeker doen! Laat je dochter de kat af en toe bezoeken als ze er behoefte aan heeft.
pamelacourson schreef:

Blijkbaar heb jij nog nooit in zo'n soort situatie gezeten. Heel fijn voor jou, wees blij en niet zo zuur.
Maar ik begrijp dit wel heel goed omdat dit ook is wat er nu bij ons aan de hand is. Hier kies je niet voor hè, en ieder mens is anders.

Jammer dat er weinig ruimte en begrip voor is, dat dit zo kan zijn voor sommige mensen. Veroordelen is wel makkelijker, dus ja..
Wolkia schreef:
09-06-2020 13:41
Blijkbaar heb jij nog nooit in zo'n soort situatie gezeten. Heel fijn voor jou, wees blij en niet zo zuur.
Maar ik begrijp dit wel heel goed omdat dit ook is wat er nu bij ons aan de hand is. Hier kies je niet voor hè, en ieder mens is anders.

Jammer dat er weinig ruimte en begrip voor is, dat dit zo kan zijn voor sommige mensen. Veroordelen is wel makkelijker, dus ja..
Ik begrijp niet dat die kat niet allang weg is. Jullie kunnen er niet voor zorgen dus op dit moment is er dierenmishandeling. Kan de kat niet vandaag al weg?!
chocolol schreef:
Als je niet voor die kat kunt zorgen, waarom gaat die nu dan al niet naar die mevrouw?
Omdat ik dacht dat 't het minst ingrijpend voor m'n dochter zou zijn als haar school vakantie begint en we naar de camping gaan. Tegelijkertijd dus..
Kore schreef:
09-06-2020 13:43
Ik begrijp niet dat die kat niet allang weg is. Jullie kunnen er niet voor zorgen dus op dit moment is er dierenmishandeling. Kan de kat niet vandaag al weg?!
Overdrijf niet zo, jezus.
Petekind schreef:
09-06-2020 13:18
Wat ´n overtrokken reacties hier zeg....wow....

Ik heb waarschijnlijk een niet zo populaire mening....maar het is een kat , en ze gooit hem niet op straat.
Ik heb zelf ook ´n kat en ook 2 kleine kinderen. Ze zijn gek op hem, en nee ik zou mijn kat zeker niet zo maar weg doen. Aan de andere kant, soms kan het leven een wending nemen die je niet voorzien hebt. Moet dan alles wijken voor ´n huisdier? En maakt het je een slecht mens als je tot de conclusie komt dat ´n dier niet meer in jouw huishouden past en er vervolgens een goed huis voor zoekt. Ik vind van niet. Vind ik het verdrietig? Ja dat wel, maar misschien is het alleen maar fijn dat de meesten zich niet kunnen voorstellen dat TO niet de schapruimte heeft om de kat de aandacht te geven die het beestje nodig heeft.

Ik heb wel begrip voor de situatie van TO. Dat haar dochter verdrietig zal zijn, is vervelend. Daar zullen traantjes van komen. Je zult op een goede manier met dat verdriet om moeten gaan. Maar het lijkt me enigszins overtrokken dat er ze er diepe trauma´s aan over zal houden.
Niet 'alles' hoeft te wijken voor een huisdier, maar als je een beestje hebt heb je ook de verantwoordelijkheid ervoor. Dus ook als het even niet zo goed uitkomt.
Ik heb een kat uit een vorige relatie, relatie is al een hele tijd over, Kat is ondertussen 16.
Ben in de tussentijd een aantal keer verhuisd. Heb veel moeite gehad een woning te vinden (particulier) , zeker omdat huisdieren vaak niet zijn toegestaan.
Maar de kat hoort bij mij, nooit overwogen hem weg te doen omdat het voor mij makkelijker was geweest.
Als je eraan begint, zit je eraan vast wat mij betreft. Het zijn levende wezens he, geen dingen die je zomaar weg kan doen als het niet meer bevalt.
En sorry, mentale problemen opvoeren als reden vind ik echt grote onzin.
Zeg dan gewoon de waarheid, je wil gewoon van dat beest af omdat je met je kont op de camping wil zitten en geen zin hebt om dat beest eten te geven.
Wat een oordelen hier zeg! Als TO iets inbrengt en advies vraagt over hoe om te gaan met het verdriet van dochter, waarom dan zoveel oordelen over het wel of niet verhuizen van de kat.

Ik zou het haar vertellen met niet te veel argumenten. Gewoon zeggen waar het op staat, zeg maar. Haar voorbereiden en natuurlijk vindt ze het niet leuk, maar in het leven is niet alles leuk..
Gewoon omdat wij dierenvrienden zijn....... :hello:
Treurniet12 schreef:
09-06-2020 13:34
Bijzondere uitspraak ook. De baby kwam er ten slotte bij. Niet de kat.
En de onverwachte PND...Het beest stoorde me in die maanden echt mateloos, zijn aanwezigheid. En het was echt een lieve en slimme kat hoor, daar niet van. kotste bijna nooit, poepte en plaste op de bak (en een keer op het kleed maar toen stond de bak nbuiten zijn bereik) Echt, een prima kat. Ik was zelf alleen zo gek als een looien deur. Daarvoor heb ik hulp gezocht en ondertussen kat bij de buurvrouw laten wonen, met de bedoeling hem weer terug te krijgen.
Dit zal ook wel vragen oproepen aangaande baby: Baby kon ik wel voor zorgen, maar ik was daar helemaal op gebrand, gefocust. Echt niet gezond. Man kon ik erbij hebben omdat hij het huishouden runde.
Dit roept misschien vragen op over onze relatie: Ik ben hem heel dankbaar dat hij dit toen voor mij gedaan heeft. Soms heb ik nog steeds dat de prikkels teveel worden, alles komt dan dreunend binnen. Ik vond dit altijd aanstelleritis, maar helaas, het is (voor mij) werkelijkheid geworden... Nu ga ik gewoon even vijf minuten naar boven, toen kon ik baby geen minuut alleen laten.....
doornroosje9 schreef:
09-06-2020 13:37
Of je leert je dochter dat een kat een liefdevolle thuis verdient, dat je 'm niet zomaar op straat zet, maar enorm je best gaat doen om het beestje zo goed mogelijk terecht te laten komen.

En nee, ik heb absoluut niets tegen katten, integendeel, maar een kat verzorgen is meer dan een voederbakje vullen. En ja, ik geloof best dat die camping TO goed kan doen. De kat krijgt een fijne thuis. Het is niet ideaal, dat snapt iedereen, maar sommige reacties vind ik bizar.
+1
Die mevrouw had dus een ouwe lobbes uit het asiel een fijn huis kunnen geven als jullie niet zo nodig van jullie 9-jarige(!!!) kat af moesten. Ik vind het te gek voor woorden. Als ik jullie dochter was geweest, had je dit de rest van je leven terug gehoord van me.
Kore schreef:
09-06-2020 13:43
Dierenmishandeling? Waar lees je dat?
Kokoro schreef:
09-06-2020 14:12
Die mevrouw had dus een ouwe lobbes uit het asiel een fijn huis kunnen geven als jullie niet zo nodig van jullie 9-jarige(!!!) kat af moesten. Ik vind het te gek voor woorden. Als ik jullie dochter was geweest, had je dit de rest van je leven terug gehoord van me.
Wat ben je rancuneus?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven