Kat wegdoen, kind verdrietig. Hoe hiermee omgaan?

09-06-2020 09:41 579 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,

Ik wil graag wat delen, om 't kwijt te zijn maar ook om wat tips evt wat te doen en hoe ermee om te gaan.
Wij hebben een kat, al 9 jaar. Onze dochter is 5. Door mijn (mentale)
gezondheid kunnen wij niet meer (goed genoeg) voor de kat zorgen. Ook hebben wij sinds vorig jaar een vaste plek op 'n camping waarvoor we heel lang in de wachtlijst hebben gestaan. Dat is 5 maanden per jaar, de weekenden en alle vakanties zijn we daar. Waardoor hij veel alleen is, wat wij zielig vinden en 't is lastig met eten geven. Nu is er via via een wat oudere dame die is haar man verloren en zou onze kat heel graag willen zodat ze niet meer zo alleen is. In het belang van de kat gaan we dit ook doen, hij verdient een huis met liefde en aandacht wat is bij ons al lange tijd niet meer krijgt.

Win win dacht ik dus. Maar het is ook met de nodige verdriet en pijn want over dochter is stapelgek op 't beestje. Ze heeft mij horen praten over door plan met een vriendin en sindsdien is ze al verdrietig. Ik heb daarop gezegd dat het nog niet zeker is en dat we even moeten kijken wat we gaan doen in verband met onder andere de lange zomervakanties. Even in de week gezet zeg maar 😏

We hebben afgesproken om de kat begin juli te laten verhuizen omdat we dan naar de camping gaan. Dan zijn we 6 weken niet thuisen is 't gemis en de verandering niet zo groot in de eerste instantie. Maar mijn hart breekt als k aan haar verdriet denk.

Mijn vraag, zijn er mensen met soort gelijke ervaringen? En hoe zijn jullie hiermee omgegaan met kleine kinderen. Moet ik het nu al vertellen dat de kat zeker gaat verhuizen en waarheen (heb foto's van de mevrouw en haar huis en tuin) Of beter wachten tot 't kort ervoor zodat ze nu nog niet verdrietig hoeft te zijn? Of zijn kinderen flexibeler dan ik denk? De eerste 6 weken zijn we sowieso niet thuis.. Ik vind 't zooo moeilijk, en zo sneu voor m'n dochter. Maar het is niet anders en gewoon de beste oplossing, houden is geen optie en hij gaat daar alle liefde en aandacht krijgen die hij verdient. Wil 'mn dochter geen verdriet doen en dat doen we straks wel...
Ik vind het vreselijk om te lezen dat een dier weg moet omdat iemand op vakantie wil gaan. Sorry hoor, maar wij gaan al jaren niet langer dan een paar dagen weg want we hebben katten. Die zijn niet aan komen waaien, was een bewuste keuze.

Kat lekker naar die oudere dame laten gaan. Daar wordt ie vast enorm in de watten gelegd. Ik ben er echt niet voor om dieren zo maar weg te doen maar als er een betere plek is, dan wel. Kind komt er wel weer over heen.
Dropdrop schreef:
09-06-2020 09:50
Het gaat over 2x per dag een bakje volgieten met brokjes (wat zelfs je dochter nog zou kunnen doen) en 1x per week de kattenbak leeg te kiepen in een vuilniszak. Maar goed het campingverhaal is wel zielig inderdaad al vind ik dat je daar ook een oplossing voor kunt zoeken.
Hoe kan dochter 2 keer per dag een bakje volgieten vanaf de camping?
En een kattenbak moet je iedere dag bijhouden.

Ik snap niet dat je op een wachtlijst gaat staan voor een caravan waarvan je weet dat je er veel tijd zal door gaan brengen terijl je een huisdier hebt.
Ga je dochter i.i.g. geen vervangend huisdier geven om de boel te kunnen sussen.
Ik heb geen tips want ik kan me absoluut niet voorstellen dat je zoiets zou doen. En het dan voor jezelf goed praat door je mentale gezondheid en je campingplaats. Bahbah.
Poeszie schreef:
09-06-2020 09:55
Kat meenemen op vakantie? Heel veel katten zouden daar stress van krijgen. Ik heb er zelf 1 die na 2 minuten in de auto al gaat hyperventileren en dan alles laat lopen, dus die zou ik niet heen en weer slepen
Wij hadden vroeger een kat die mee ging en dat heerlijk vond. Onderweg lag hij op de hoedenplank te slapen (wat nogal gevaarlijk is, besef ik nu, maar mijn zus en ik zaten los op de achterbank). Wij woonden op een flat maar op de camping mocht hij los, waar hij volledig van genoot. De katten die ik nu heb, zelfde verhaal als jouw kat. De dierenarts zit op vijf minuten rijden en eentje heeft het al eens voor elkaar gekregen om daar volledig ondergepist aan te komen. Ook leuk om die lucht weet uit de auto te krijgen.
Ik weet dat het hier een onpopulaire mening is, maar wat betreft huisdieren vind ik dat toch wel wat anders dan kinderen.
Veel mensen roepen nu dat ze het belachelijk vinden dat TO de kat wegdoet vanwege de camping of weet ik het. Dat vind ik wel wat overdreven. Als ze zorgt dat de kat goed terechtkomt dan kun je in het kader van voortschrijdend inzicht best je kat naar een ander thuis laten gaan.
Als TO de kat moet weg doen vanwege mentale problemen dan moet jeugdzorg ook even een bezoekje brengen denk ik
- Fight for your right to party -
Ik dacht dat huisdieren juist goed zijn voor mensen met psychische problemen. Ik zou zeggen; neem er nog eentje!
captain_hindsight schreef:
09-06-2020 10:01
Ik weet dat het hier een onpopulaire mening is, maar wat betreft huisdieren vind ik dat toch wel wat anders dan kinderen.
Veel mensen roepen nu dat ze het belachelijk vinden dat TO de kat wegdoet vanwege de camping of weet ik het. Dat vind ik wel wat overdreven. Als ze zorgt dat de kat goed terechtkomt dan kun je in het kader van voortschrijdend inzicht best je kat naar een ander thuis laten gaan.

Eens. Ik denk dat die kat bij die mevrouw meer kwaliteit van leven heeft. Aangezien TO niet zo gek is op die kat, zal kat warschijnlijk ook niet heel erg aan TO gehecht zijn
poeszie wijzigde dit bericht op 09-06-2020 10:04
8.20% gewijzigd
Poeszie schreef:
09-06-2020 09:55
Kat meenemen op vakantie? Heel veel katten zouden daar stress van krijgen. Ik heb er zelf 1 die na 2 minuten in de auto al gaat hyperventileren en dan alles laat lopen, dus die zou ik niet heen en weer slepen
Als je zoveel maanden als haar gaat en als de kat daar tegen zou kunnen uiteraard. Bedoelde meer; wat een asociale keuze TO maakt. Als kat stres krijgt O.i.d dan niet zoveel maanden op vakantie gaan en voor je beestje blijven zorgen thuis. Korter op vakantie gaan ipv kat weg doen :) er zijn trouwens ook katten die overal gewoon mee naar toe gaan en geen stress hebben. Dat is echt aftasten met je kat. Maar om de kat weg te doen? Vind ik een gekke keuze.
anoniem_397770 wijzigde dit bericht op 09-06-2020 10:07
13.32% gewijzigd
Ik vind het een absurde smoes, mentaal niet gezond zijn om voor een kat te zorgen. Wees gewoon eerlijk en zeg dat je je eigen egoïstische motieven belangrijker vind dan die van je kind. Ik denk dat de kat maar zo beter af kan zijn bij de vrouw waar ze naartoe gaat.

Besef je heel goed dat hoe je je nu opstelt tegenover dochter beschadigend is voor haar.

Verder hou ik mijn mond omdat ik niets positiefs uit mijn toetsenbord krijg.
Ik wilde iets heel gemeens typen maar zal dat maar niet doen (iets met kinderen zijn ook best onhandig op de camping) ... ik heb het wel gedacht - dat wel
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Bedankt voor de reacties. Jammer dat er twijfel is over het verhaal. Het is een lang verhaal, wil ik hier helemaal niet vertellen ook. Het is echt beter voor de kat, en de camping helpt mij juist om te ontspannen en (veel) beter te kunnen worden.

Het gaat mij om hoe er het beste mee om te gaan, voornamelijk voor mijn kind. Soms lopen dingen gewoon niet zoals je ze had bedoeld of voorzien, had het ook graag anders gezien.

Sommige reacties kan ik wat mee, bedankt voor 't meedenken iig.
KamilleT schreef:
09-06-2020 10:01
Wij hadden vroeger een kat die mee ging en dat heerlijk vond. Onderweg lag hij op de hoedenplank te slapen (wat nogal gevaarlijk is, besef ik nu, maar mijn zus en ik zaten los op de achterbank). Wij woonden op een flat maar op de camping mocht hij los, waar hij volledig van genoot. De katten die ik nu heb, zelfde verhaal als jouw kat. De dierenarts zit op vijf minuten rijden en eentje heeft het al eens voor elkaar gekregen om daar volledig ondergepist aan te komen. Ook leuk om die lucht weet uit de auto te krijgen.
Die van ons vinden het autorijden ook niet leuk, maar uiteindelijk vergeten ze dat zo weer als ze hier zijn. De ene gaat los in de auto bij mijn vriend, ze gaat dan op de hoedenplank liggen en kijkt naar alles om haar heen. De andere gaat met mij mee in een reismandje. Ze miauwt wel veel en soms laat ze wat lopen, maar dat vind ik niet erg.
Verschillendesokken schreef:
09-06-2020 10:04
Als je zoveel maanden als haar gaat en als de kat daar tegen zou kunnen uiteraard. Bedoelde meer; wat een asociale keuze TO maakt. Als kat stres krijgt O.i.d dan niet zoveel maanden op vakantie gaan en voor je beestje blijven zorgen thuis. Korter op vakantie gaan ipv kat weg doen :)

Ja, maar ze wil die kat niet meer. Dan is hij elders toch beter af?
Is het dan geen optie om de kat in de vakanties en weekenden dat jullie op de camping zitten (waar kat in theorie gewoon mee naar toe zou kunnen) bij deze oudere dame te laten verblijven? Vrijdagmiddag wegbrengen, maandagochtend ophalen. Soort van co-ouderschap over de kat?

Wegdoen omdat het niet uitkomt en daarmee je dochter ook behoorlijk kwetsen neigt naar behoorlijk egoïstisch gedrag om eerlijk te zijn.
tja... als de kat te veel gedoe voor je is, dan is de kat wellicht ook echt beter af bij een ander.

Hoe je dat verkoopt aan een kind weet ik eigenlijk niet, het geeft m.i. een slecht signaal af, aan de andere kant is er iets voor te zeggen om toe te geven dat een ander de kat een beter lever kan bieden dan jij. Ik hoop wel dat je kind uitlegt dat dit normaal niet zo hoort en dat een keuze voor een dier een keuze is voor zijn/haar hele leven.
09-06-2020 10:04
Als je zoveel maanden als haar gaat en als de kat daar tegen zou kunnen uiteraard. Bedoelde meer; wat een asociale keuze TO maakt. Als kat stres krijgt O.i.d dan niet zoveel maanden op vakantie gaan en voor je beestje blijven zorgen thuis. Korter op vakantie gaan ipv kat weg doen :)
Deze TO maakt een andere keuze. Dat is niet verboden. En omdat ze vermoedt dat de kat niet zo gelukkig wordt van veel alleen thuis zijn, zoekt ze een ander thuis voor de kat. Ipv minder/korter op vakantie gaan.

(Zo en nu ben ik wel klaar met de HRS hoor ;-D)
moonlight schreef:
09-06-2020 10:02
Ik dacht dat huisdieren juist goed zijn voor mensen met psychische problemen. Ik zou zeggen; neem er nog eentje!
Ik raad het in deze af er nog eentje bij te nemen. Alleen al omdat ze er blijkbaar iets te makkelijk over denkt en bij elkaar 5 maanden per jaar weg is. Dan kan zo'n katje beter elders wonen.
Wolkia schreef:
09-06-2020 10:05
Bedankt voor de reacties. Jammer dat er twijfel is over het verhaal. Het is een lang verhaal, wil ik hier helemaal niet vertellen ook. Het is echt beter voor de kat, en de camping helpt mij juist om te ontspannen en (veel) beter te kunnen worden.

Het gaat mij om hoe er het beste mee om te gaan, voornamelijk voor mijn kind. Soms lopen dingen gewoon niet zoals je ze had bedoeld of voorzien, had het ook graag anders gezien.

Sommige reacties kan ik wat mee, bedankt voor 't meedenken iig.
Dit zijn veel gemaakte excuses door mensen die dieren dumpen. Zou je ooit serieus overwegen om je kind weg te doen? Waarom in godsnaam je kat wel?
Natuurlijk is het even sneu voor je dochter. En voor een kind van 5 is het vaak heel heftig. Aan de andere kant, kinderen kunnen daar vaak ook weer snel overheen komen. Zeker wanneer het hartstikke leuk is op de camping. en nee, het is geen wedstrijdje wat het leukste is.

Wat ontzettend fijn dat je een goede plek hebt voor de kat.

Katten zijn minder gehecht aan mensen, wie ze eten geeft zijn hun beste vrienden.

Wees. eerlijk naar je dochter. De kat gaat verhuizen. Maak het niet moeilijker dan dat het is. en ga lekker genieten op de camping!
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Poeszie schreef:
09-06-2020 10:05
Ja, maar ze wil die kat niet meer. Dan is hij elders toch beter af?
Een kat kan ook zijn mensen missen. Dus dat moet dan blijken of de kat beter af is. TO wilde de kat x jaar geleden wel, dan moet je vind ik de zorg ook op je nemen voor het gehele leven van dat beestje.
Treurniet12 schreef:
09-06-2020 10:08
Dit zijn veel gemaakte excuses door mensen die dieren dumpen. Zou je ooit serieus overwegen om je kind weg te doen? Waarom in godsnaam je kat wel?

Het is niet dumpen, er is een nieuw huis voor de kat. een plek waar ze alle liefde en aandacht kan krijgen. dit is echt wat anders dan dumpen.

Wij hebben de katten van mijn schoonmoeder in huis genomen. Dat was echt geen dumpen van haar kant.
Treurniet12 schreef:
09-06-2020 10:08
... omdat een dier en een kind toch echt wat anders is? Slecht argument hoor.
-jolijn- schreef:
09-06-2020 09:46
Ik kan me eigenlijk geen omstandigheid voorstellen waarbij iemands mentale gezondheid het onmogelijk maakt om voor een 9-jarige kat te zorgen, maar het wel mogelijk maakt om gedurende 5 maanden per jaar om de haverklap op vakantie te gaan cq van persoonlijke omgeving te wisselen.
eens
09-06-2020 10:09
Een kat kan ook zijn mensen missen. Dus dat moet dan blijken of de kat beter af is. TO wilde de kat x jaar geleden wel, dan moet je vind ik de zorg ook op je nemen voor het gehele leven van dat beestje.

Dat katten mensen missen is niet mijn ervaring. Wij hebben de katten van mijn schoonmoeder overgenomen. Die beesten waren gek op haar. Maar zodra ze bij ons waren werd mijn schoonmoeder niet anders benaderd door te katten dan een andere bezoeker. Heel vervelend voor mijn schoonmoeder. Bij honden is het anders, die hechten zich veel meer aan mensen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven