Kiezen voor IUI of IVF???

01-10-2007 17:15 509 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Heb even jullie ervaringen en advies nodig!

Twee jaar geleden in de mmm gekomen, aangezien ik uit mezelf geen eisprong heb en een pco achtig beeld te zien is op de echo's. Na een jaar clomid in allerlei doses en in combinatie met metformine had ik nog steeds geen eisprong gehad. Ik mocht met Puregon en pregnyl beginnen en kreeg eisprongen. Dit is zo'n 8 keer geweest het laatste jaar (ook 2 keer een cyste gehad)Tot op heden nog niet zwanger. Wel heeft man goed zaad, was de SLT erg goed, heb ik een kijkoperatie gehad en ben ik doorgespoeld, het mag tot nu toe niet baten. Nu wil ik, na bijna een jaar spuiten, naar de volgende stap toe, mijns inziens IVF. Vanmorgen een gesprek gehad met de gyn en zij hebben besloten dat ik eerst nog 3 maanden door moet met alleen spuiten. Daarna moet ik 6 keer IUI of ik moet mee willen doen aan een trial waarbij, als ik ingeloot word, 1 keer IVF krijg met 1 embryoterugplaatsing en daarna IUI. Ik snap niet waarom men nu met IUI aankomt, aangezien ik daar de meerwaarde niet van inzie.

Wat zouden jullie doen?

Heeft IUI wel een meerwaarde en wat is die dan?

Is dit een normale gang van zaken, of kan ik beter naar een ander ziekenhuis gaan?

Thanks!
Super weer beginnen met een nieuwe kans, zet hem op!!!!!!!!!!!!!
Wat raar, bij mij op mijn werk werkt ruim de helft parttime, komt echt heel erg veel voor in de kinderopvang! En zelf werk ik ook maar 20 uur (en dat komt heel erg goed uit met alle controles etc!)
Ja, ik vond het ook raar.....maar voor het werken in de kinderopvang heb ik echt een diploma nodig en dan hebben ze niet veel aan dat ik 2 jaar hbo jeugdwelzijnswerk heb gedaan. Ik ben er dus mee bezig geweest om weer een opleiding te beginnen maar dat is giga duur en dat kost 2 jaar heel veel tijd ( te vergelijken met een 40-urige werkweek) en dan is het ook nog de vraag of ik dan een baan krijg in de kinderopvang....en aangezien geen rijbewijs dan wordt het weer een probleem... Archhhhhhhhhhh...........en nee ik wil ook geen rijbewijs halen. Dat is mijn keus en de gevolgen daarvan moet ik dan ook maar aanvaarden............

Hoe voel jij je verder???
Hier gaat het wel goed! Ben gisteren weer begonnen met spuiten en ben heel het weekend weg geweest naar een huisje. Erg gezellig maar ben nu ook wel moe!
Rust maar lekker uit !!!
Dankjewel! Maar lijk niet echt bij te komen, ben gewoon moeeeee. Misschien wel een bijwerking van medicijnen ofzo, je weet het niet!
Alles wat er bij komt kijken kost gewoon heel veel energie! Ook krijg je ook kleine en grote tegenslagen te verwerken en dat vreet ook aan je... toch onderga je dit moedig , je hebt er van alles voor over.... ook dat kost energie. Maar hoe dan ook je bent een sterke vrouw want dit onderga je moedig!!!
Dankjewel Tibor, da's echt lief!
ff een dipdagje, controle vandaag niet goed, zit tegen overstimulatie aan, terwijl het er donderdag naar uitzag dat ik komende week de punctie zou hebben......die is even van de baan nu, hopen dat het werkt met minder gonal F.....
Hè, Gem, ooo ik zal toch zo hopen en duimen voor je dat het goed gaat. Geen overstumulatie!!! Trouwens ik dacht eerder wel eens laat het maar gewoon doorgaan dan maar meer kans op een meerling!!! Maar ja, dat doen ze echt niet! Wel begrijpelijk en goed hoor maar toch denk je stiekum wel eens anders uit frustratie.Hoeveel Gonal-F spuit je eigenlijk?? Ik heb ook Gonal gebruikt vandaar ik had geen last van overstimulatie maar nu ben ik ook een stukje ouder dat zal er ook wel mee te maken hebben, denk ik....
He Tibor,

PCO is bij mij de reden van de voortdurende strijd tegen overstimulatie. Het is echt gevaarlijk, dus moet ik een beetje opletten. Ik ben zelf ook een stuk makkelijker dat ik denk ga maar door, dan maar een kans op overstimulatie, maar manlief is een stukje nuchterder (gelukkig)Waardoor hij niet mijn gezondheid op het spel wil zetten. als ik heel rationeel kijk, is de controle van gisteren niet het einde van de wereld, maar mentaal gezien was het echt weer een dreun. Gelukkig hebben we nog een beetje kans op doorgaan en is het nu op dit moment nog niet definitief over al voelde het gisteren wel zo.....

Ik spoot 112,5, ben nu gisteren naar 75 gegaan. Morgen weer meer! Dank voor het duimen!!!!!!!!!!!!!!!
Okee, ik wist natuurlijk dat je PCO hebt maar wat het precies inhoudt en wat de invloed ervan is wbt het zwanger worden is mij niet helemaal duidelijk...Natturlijk wil je graag dat alles een keertje lekker verloopt en dan is de kleinste tegenslag al gelijk een hele dreun voor je.... ben benieuwd wat morgen weer voor je brengt.........heel veel geluk hoop ik.........
FF wat info over pco en overstimulatie gekopieerd, is best lastig uitleggen. Bij een "normaal" mens komt er per keer 1 eicel, bij mij een heleboel die al klaar liggen als het ware :

Normaal ontwikkelen zich in de eerste helft van de menstruatiecyclus enkele follikels (ook wel eiblaasjes genoemd) in de eierstokken, waarvan er meestal maar één verder groeit en tot ovulatie (eisprong) komt. Bij vrouwen die aan PCOS lijden worden in de eierstok meerdere kleine follikels gevormd, die moeilijk tot groei en ovulatie komen. Dit wordt veroorzaakt door een verstoring in de natuurlijke hormoonbalans. De onderontwikkelde vochtblaasjes die zo ontstaan, worden cysten genoemd.

bij Pco komen vele cysten in de eierstokken (ovaria) voor. De cysten liggen daarbij langs de wand van de eierstok.

Door de stimulatie van de eierstokken is er een klein risico (ca. 2%) dat men last krijgt van ovarieel hyperstimulatie syndroom (OHSS), ook wel overstimulatie genoemd.

Als de vrouw tijdens de behandeling één of meer van de volgende klachten krijgt is er waarschijnlijk sprake van OHSS:snelle gewichtstoename hevige buikpijn hevige misselijkheid toename van de buikomvang.

Als men deze symptomen waarneemt, is het verstandig om contact op te nemen met de gynaecoloog, veel te drinken en rust te houden.

In het ergste geval kan ziekenhuisopname noodzakelijk zijn waarbij een vochtinfuus zal worden toegediend. In de eierstokken en buikholte (in ernstige gevallen ook in de borstholte) hoopt zich namelijk vocht op, dat wordt onttrokken aan het lichaam, waardoor het bloed kan indikken. Gelukkig komt deze ernstige vorm niet vaak voor. Elke vrouw doet er goed aan tijdens de behandeling met gonadotrofines haar gewicht en buikomvang in de gaten te houden.
Dank je , Gem voor de informatie! Zo ben ik weer wat wijzer geworden, tjonge ja dat is wel iets wat goed in de gaten moet worden gehouden! Kan me jouw gevoel heel goed voorstellen, het is ook allemaal niet niks wat je allemaal verwerken moet en daar mag je best even goed van balen!! Heel goed dat je je steeds weer bij elkaar raapt en met opgeheven hoofd en positieve energie weer verder gaat. Je laat je niet uit het veld slaan!! Ik denk aan je en hoop op goed nieuws van jouw kant!!!!!!!!
DAnk Tibor! Het was goed gegaan, follikels nu wel gegroeid en links ook wat minder, zodat het acceptabel is. Nu hopen dat het zo doorgaat en het er woensdag bij volgende controle ook goed uitziet!
TOP!! Ga zo door!
Hoe was de controle vanmiddag???
Controle was best wel goed, rechts zaten 4 hele goede (mooie grootte), links waren nog net te klein om gepuncteerd te worden, waardoor punctie eigenlijk op zaterdag zou moeten zijn, maar dan doen ze dat niet.....dus of op vrijdag (met risico dat ze links nog net te klein zijn) of op maandag (met het risico dat lichaam of gaat overstimuleren of gaat inzakken.....) nu besloten tot punctie vrijdag!!!
Hopelijk zijn ze links dan al groot genoeg voor de punctie!!! TOI,TOI!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ben al weer terug! Het was wel pijnlijker, maar wel een mooie opbrengst van 4 mooie eicellen! Nu hopen op de bevruchting en maandag weet ik meer!
OOOOOO, wat spannend!!!! Nu hoop ik op goed nieuws maandag van jou!!!!!!!!!!!!!!!!
Helaas...net de arts aan de lijn gehad, er is geen bevruchting...we hadden veel verwacht maar dit niet, zijn echt uit het veld geslagen nu......
Jemig, wat een pech!!!!! Dit vind ik heel erg voor jullie,gedverdemme echt heel erg! Ik weet niet wat ik nog meer kan zeggen, alleen dat ik dit ook niet had verwacht .....

Lieve, lieve Gem een ongelofelijke dikke knuffel voor jullie!!
Gemini, wat nou zeg? Wat ontzettend shit....Meid, wat moet je allemaal doorstaan zeg.....Ik weet ook even niet meer wat ik moet zeggen....
Wat klote voor je Gemini! Echt een tegenslag! Veel sterkte!

Laika: hoe is het met jou???

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven