Kiezen voor IUI of IVF???
maandag 1 oktober 2007 om 17:15
Hoi!
Heb even jullie ervaringen en advies nodig!
Twee jaar geleden in de mmm gekomen, aangezien ik uit mezelf geen eisprong heb en een pco achtig beeld te zien is op de echo's. Na een jaar clomid in allerlei doses en in combinatie met metformine had ik nog steeds geen eisprong gehad. Ik mocht met Puregon en pregnyl beginnen en kreeg eisprongen. Dit is zo'n 8 keer geweest het laatste jaar (ook 2 keer een cyste gehad)Tot op heden nog niet zwanger. Wel heeft man goed zaad, was de SLT erg goed, heb ik een kijkoperatie gehad en ben ik doorgespoeld, het mag tot nu toe niet baten. Nu wil ik, na bijna een jaar spuiten, naar de volgende stap toe, mijns inziens IVF. Vanmorgen een gesprek gehad met de gyn en zij hebben besloten dat ik eerst nog 3 maanden door moet met alleen spuiten. Daarna moet ik 6 keer IUI of ik moet mee willen doen aan een trial waarbij, als ik ingeloot word, 1 keer IVF krijg met 1 embryoterugplaatsing en daarna IUI. Ik snap niet waarom men nu met IUI aankomt, aangezien ik daar de meerwaarde niet van inzie.
Wat zouden jullie doen?
Heeft IUI wel een meerwaarde en wat is die dan?
Is dit een normale gang van zaken, of kan ik beter naar een ander ziekenhuis gaan?
Thanks!
Heb even jullie ervaringen en advies nodig!
Twee jaar geleden in de mmm gekomen, aangezien ik uit mezelf geen eisprong heb en een pco achtig beeld te zien is op de echo's. Na een jaar clomid in allerlei doses en in combinatie met metformine had ik nog steeds geen eisprong gehad. Ik mocht met Puregon en pregnyl beginnen en kreeg eisprongen. Dit is zo'n 8 keer geweest het laatste jaar (ook 2 keer een cyste gehad)Tot op heden nog niet zwanger. Wel heeft man goed zaad, was de SLT erg goed, heb ik een kijkoperatie gehad en ben ik doorgespoeld, het mag tot nu toe niet baten. Nu wil ik, na bijna een jaar spuiten, naar de volgende stap toe, mijns inziens IVF. Vanmorgen een gesprek gehad met de gyn en zij hebben besloten dat ik eerst nog 3 maanden door moet met alleen spuiten. Daarna moet ik 6 keer IUI of ik moet mee willen doen aan een trial waarbij, als ik ingeloot word, 1 keer IVF krijg met 1 embryoterugplaatsing en daarna IUI. Ik snap niet waarom men nu met IUI aankomt, aangezien ik daar de meerwaarde niet van inzie.
Wat zouden jullie doen?
Heeft IUI wel een meerwaarde en wat is die dan?
Is dit een normale gang van zaken, of kan ik beter naar een ander ziekenhuis gaan?
Thanks!
donderdag 17 januari 2008 om 08:33
Ik hoop dat die cyste telepathisch weg te krijgen is, zou inderdaad fijn zijn! Ik merk wel dat het me niet in de koude kleren gaat zitten en dat het maar goed is dat ik net 2 weken vakantie heb gehad, kan ik dingen nog redelijk relativeren:-) Verder een moeilijke combi, niet helemaal heppie zijn en af willen vallen.......
donderdag 17 januari 2008 om 14:43
Kom op Gem, laat je niet op de kop zitten door al die vervelende dingen..
Ik heb geen last van overgewicht maar wel van (vr)eetaanvallen. Op het moment ook last van. Bij mij is het alleen zo dat ik op een gegeven moment me niet meer fijn voel door dat ge(vr)eet en dan stop ik weer. Op deze manier houd ik mijn gewicht in balans. Gelukkig lust ik ook niet alles dat helpt ook. Ik kan me wel voorstellen dat het heel moeilijk is hoor als je niet goed in je vel zit kan het je ook allemaal niets meer schelen maar blijf volhouden hoor!!!
Ik heb geen last van overgewicht maar wel van (vr)eetaanvallen. Op het moment ook last van. Bij mij is het alleen zo dat ik op een gegeven moment me niet meer fijn voel door dat ge(vr)eet en dan stop ik weer. Op deze manier houd ik mijn gewicht in balans. Gelukkig lust ik ook niet alles dat helpt ook. Ik kan me wel voorstellen dat het heel moeilijk is hoor als je niet goed in je vel zit kan het je ook allemaal niets meer schelen maar blijf volhouden hoor!!!
dinsdag 22 januari 2008 om 09:57
nee eigenlijk niets. Ik moet maandag voor cystecontrole, tot die tijd is het wachten wachten wachten. En dat valt me echt heel erg zwaar dit keer. Ik zit niet lekker in mijn vel, blijf in kringetjes ronddraaien in gedachten, vraag me heel erg af of het nog ooit goed komt...Ik weet het, is van voorbijgaande aard, maar kan er even niet voorbij kijken. Muts ben ik!
zondag 27 januari 2008 om 14:01
Vrij normaal hoor dat je af en toe een dip hebt maar daarom valt het nog niet mee. Natuutlijk gaan je gedachten op de loop maar als je met vragen of gevoelens die je kwijt wil, zit zou ik ze neerleggen bij de gyneacoloog misschien kan hij/zij je weer wat vertrouwen en moed geven.Optie?
Ik heb morgen weer de 1e echo;uitgangsecho.. Ik vind het wel heel dubbel allemaal, aan de ene kant je misschien lukt het nog deze keer maar ik heb er niet zo'n giga vertrouwen meer in.... Ik denk wel zo mocht het deze keer niet lukken en de volgende keer ook niet dan kan ik het wel afsluiten want elke keer in spanning zitten en wat er allemaal bijkomt kijken dat valt me ook steeds zwaarder en daar komt dan wel een eind aan. Kun je me een beetje volgen???
Ik heb morgen weer de 1e echo;uitgangsecho.. Ik vind het wel heel dubbel allemaal, aan de ene kant je misschien lukt het nog deze keer maar ik heb er niet zo'n giga vertrouwen meer in.... Ik denk wel zo mocht het deze keer niet lukken en de volgende keer ook niet dan kan ik het wel afsluiten want elke keer in spanning zitten en wat er allemaal bijkomt kijken dat valt me ook steeds zwaarder en daar komt dan wel een eind aan. Kun je me een beetje volgen???
zondag 27 januari 2008 om 17:05
maandag 28 januari 2008 om 18:51
Tibor hoe was de echo???
Hier weer een dubbele uitslag
copy/paste: De cyste is weg!!! Ongelofelijk maar waar...maar nu is aan de andere kant een follikel te zien van 13 mm. En de vraag is natuurlijk, hoe kan dat zonder inspuiten van hormonen, wat moet daarmee (toch spuiten om 'm groter te krijgen, alleen controles, of afbreken met primolut etc etc.) De gyn zou dit vanmiddag bespreken, maar schijnbaar was er zoveel uitloop van de spreekuren dat ze er niet aan toe gekomen zijn en moet ik morgen bellen. Het kan ook nooit eens duidelijk zijn bij mij he?
Als het aan mij ligt wil ik gewoon zo snel mogelijk met de IVF beginnen. Daarvoor moet ik zowiezo bij mijn huidige ziekenhuis weg, dus even wachten op morgen!
Hier weer een dubbele uitslag
copy/paste: De cyste is weg!!! Ongelofelijk maar waar...maar nu is aan de andere kant een follikel te zien van 13 mm. En de vraag is natuurlijk, hoe kan dat zonder inspuiten van hormonen, wat moet daarmee (toch spuiten om 'm groter te krijgen, alleen controles, of afbreken met primolut etc etc.) De gyn zou dit vanmiddag bespreken, maar schijnbaar was er zoveel uitloop van de spreekuren dat ze er niet aan toe gekomen zijn en moet ik morgen bellen. Het kan ook nooit eens duidelijk zijn bij mij he?
Als het aan mij ligt wil ik gewoon zo snel mogelijk met de IVF beginnen. Daarvoor moet ik zowiezo bij mijn huidige ziekenhuis weg, dus even wachten op morgen!
maandag 28 januari 2008 om 19:39
Nog een nachtje slapen en dan weet je meer... wel fijn hoor dat de cyste weg is!!!!!!!!!
Ik ben weer begonnen met spuiten van Gonal-f en moet volgende week maandag weer voor de 2e echo. Nu maar hopen dat de eisprong niet eerder gebeurt. Nu is dat nog niet eerder gebeurt dus dat biedt hoop...
Spuiten deed/doet nog wel gemeen zeer en dat terwijl ik het al zo vaak gedaan heb en het me nog niet eerder zeer gedaan heeft...
Ik heb het trouwend nu ook daar gezegd dat ik nog 2 keer wil en dan stop... Dat staat nu in mijn dossier. Ik sta er ook helemaal achter hoor en blijf dat ook...
Ik ben reuze benieuwd hoe het nu verder met je gaat, je laat het zo snel mogelijk weten toch??
Ik ben weer begonnen met spuiten van Gonal-f en moet volgende week maandag weer voor de 2e echo. Nu maar hopen dat de eisprong niet eerder gebeurt. Nu is dat nog niet eerder gebeurt dus dat biedt hoop...
Spuiten deed/doet nog wel gemeen zeer en dat terwijl ik het al zo vaak gedaan heb en het me nog niet eerder zeer gedaan heeft...
Ik heb het trouwend nu ook daar gezegd dat ik nog 2 keer wil en dan stop... Dat staat nu in mijn dossier. Ik sta er ook helemaal achter hoor en blijf dat ook...
Ik ben reuze benieuwd hoe het nu verder met je gaat, je laat het zo snel mogelijk weten toch??
maandag 28 januari 2008 om 20:54
ben net nog gebeld door de gyn. Vond ik echt heel erg lief van haar. Ze was blij dat de cyste weg was en snapte dat ik nu zelf door wilde naar IVF. Zij adviseerde om nu definitief in het ziekenhuis te stoppen en over te gaan naar de kliniek en daar een tel consult aan te vragen morgen, zodat er vanuit daar gekeken kan worden wat nu verder, toch eerst IUI door die groeiende follikel of beginnen met IVF. Al met al vind ik het nu best wel spannend, maar ben ik ook erg verdrietig dat ik mijn oude vertrouwde ziekenhuis gedag moet zeggen. Lekker dubbel he?
Balen dat je zo'n pijn had met het spuiten zeg.....en wat goed dat je nu ook in je dossier hebt laten zetten dat er na deze 2 keer een einde aan je pogingen gaat komen. Dan is het in ieder geval bij iedereen duidelijk! Ik duim voor je dat er snel een follikel groeit (maar niet te snel natuurlijk!)
Balen dat je zo'n pijn had met het spuiten zeg.....en wat goed dat je nu ook in je dossier hebt laten zetten dat er na deze 2 keer een einde aan je pogingen gaat komen. Dan is het in ieder geval bij iedereen duidelijk! Ik duim voor je dat er snel een follikel groeit (maar niet te snel natuurlijk!)
dinsdag 29 januari 2008 om 13:43
dinsdag 29 januari 2008 om 19:07
Thanks Tibor! Echt lief dat je zo meeleeft! Arts belde net, ik moet donderdag voor een echo komen. Als follikel zelf gegroeid is, dan gaan we richting IUI, mocht 'ie verschrompeld zijn (met 12 mm kan dat ook nog, kan echt twee kanten uit) dan gaan we het over IVF hebben! Grappig hoe ik, ook terwijl ik dit topic opende, alles zelf aan het beredeneren was over de IUI en de IVF, terwijl nu mijn lichaam het heeft overgepakt! Mijn lichaam maakt nu de beslissing!
donderdag 31 januari 2008 om 20:11
Vandaag zit ik op dag 30 van de cyclus en de follikel is ietsiepietsie (nu 13,8x14,1) gegroeid, baarmoederslijmvlies is nog dun (5 mm, moet minstens 7 zijn). Nu moet ik dus 2 dagen spuiten met de Puregon, dan zaterdag terug en dan zou het eigenlijk goed moeten zijn qua afmeting en als dat zo is dan maandag of dinsdag de IUI. Als dat niet zo is dan denk ik dat het richting IVF zal gaan. Zaterdag weer meer dus! En zo blijven we bezig!
maandag 4 februari 2008 om 11:30
Er is één follikel en die is groot genoeg (en een heel kleintje maar die telt niet mee) dus vanvond de pregnyl spuiten en woensdag de inseminatie. Ben er gelaten onder, het gevoel van ; zal wel niet overheerst. Misschien voel ik me na de inseminatie wel weer anders en heb ik weer meer hoop....
Blijf maar wel duimen hoor!! Lief van je...
Blijf maar wel duimen hoor!! Lief van je...
dinsdag 5 februari 2008 om 17:38
Vanmiddag moest ik weer naar controle om te kijken of mijn ei groot genoeg was om te springen, maar er was niets meer te zien en het ei was niet gesprongen, oftewel is mijn lichaam echt gewoon heel erg aan het kutten. (sorry, moest er even uit). Vorige week wilde ik dat er niets was en cyste weg, was het opeens een groeiend ei, nu spelen we daar op in, is het ei weg:mad: . Maar goed, nieuw plan de campagne dus, ik begin vandaag met opwekken menstruatie en met spuiten om de rest stil te leggen. En dat is dan de eerste stap in de IVF.....Raar maar eindelijk waar. Ik weet niet hoe ik dat nu weer moet vinden, heb het idee dat mijn rollercoasterride me behoorlijk op en neer schud op het ogenblik!