Kind 4 snapt cijfers niet?
zondag 1 maart 2020 om 17:49
Hallo
Hoop dat iemand me kan helpen. Mijn kind van 4 jaar heeft moeite met cijfers. Kleuren kent kind allemaal. Letters ook al best veel. Maar cijfers lijkt kind niet te snappen. Kind kan de 1, 2 en 3 herkennen en in groepjes ook. Kind kan tot 10 tellen en ook dingen aanwijzen en erbij tot 10 tellen. Laat ik een 8 zien dan weet kind het niet. We oefenen al maanden dagelijks en kind vind het ook leuk maar echt vooruitgang zie ik niet. Het rare is dat kind kleuren al heel vroeg allemaal kende en de letters ook. Ga het morgen op school vragen vanuit daar niks gehoord erover.
Herkent iemand dit en miss tips?
Hoop dat iemand me kan helpen. Mijn kind van 4 jaar heeft moeite met cijfers. Kleuren kent kind allemaal. Letters ook al best veel. Maar cijfers lijkt kind niet te snappen. Kind kan de 1, 2 en 3 herkennen en in groepjes ook. Kind kan tot 10 tellen en ook dingen aanwijzen en erbij tot 10 tellen. Laat ik een 8 zien dan weet kind het niet. We oefenen al maanden dagelijks en kind vind het ook leuk maar echt vooruitgang zie ik niet. Het rare is dat kind kleuren al heel vroeg allemaal kende en de letters ook. Ga het morgen op school vragen vanuit daar niks gehoord erover.
Herkent iemand dit en miss tips?

zondag 1 maart 2020 om 17:52
Ineens de stelling van Pytagoras erbij ook.
Opstartster ... Kind is net 4.
Tegen zijn 6de zal ie heus wel de cijfers herkennen.
Maar een zeker A. en E. hebben een leuk liedje "Laat het los, laat het gaan".
zondag 1 maart 2020 om 17:54
huisvrouw86 schreef: ↑01-03-2020 17:52Ik vind dit wel zorgelijk. Met 4 moeten ze tot de 20 wel kunnen herkennen en iig tot de 10 ook in aantallen.

zondag 1 maart 2020 om 17:54
Zorgelijk ook weer niet! Kind kan wat later zijn dan het gemiddeldehuisvrouw86 schreef: ↑01-03-2020 17:52Ik vind dit wel zorgelijk. Met 4 moeten ze tot de 20 wel kunnen herkennen en iig tot de 10 ook in aantallen.

zondag 1 maart 2020 om 17:59
Ach welnee. Paniekzaaiert.huisvrouw86 schreef: ↑01-03-2020 17:52Ik vind dit wel zorgelijk. Met 4 moeten ze tot de 20 wel kunnen herkennen en iig tot de 10 ook in aantallen.
zondag 1 maart 2020 om 18:01

zondag 1 maart 2020 om 18:01
Een rijtje afdrammen kunnen veel kinderen.attribuutje schreef: ↑01-03-2020 17:58Ik als trotse oma kan vertellen dat die van mij tot 10 kan tellen, ze is net 2 en een kwart, of ze ook een 2 of 3 herkent, geen idee...
Maar weet ze ook wat al die cijfertjes betekenen?
Want anders moet je / moet je kind wel héél dringend gaan oefenen, anders mag ze straks de school niet in

zondag 1 maart 2020 om 18:02
Geen zorgen maken! Dat komt vanzelf.
Af en toe oefenen kan geen kwaad. Probeer dan vooral op een leuke speelse manier te oefenen. Verbaas je niet als het kind wel tot 10 kan tellen, maar niet een bepaald aantal op tafel kan leggen. 4 jaar is nog echt jong! In groep 2 zullen ze op school (meer) gaan oefenen en dan komt het vanzelf!
Groetjes (juf van groep 4)
Af en toe oefenen kan geen kwaad. Probeer dan vooral op een leuke speelse manier te oefenen. Verbaas je niet als het kind wel tot 10 kan tellen, maar niet een bepaald aantal op tafel kan leggen. 4 jaar is nog echt jong! In groep 2 zullen ze op school (meer) gaan oefenen en dan komt het vanzelf!
Groetjes (juf van groep 4)
zondag 1 maart 2020 om 18:10
Dit meen je hopelijk niet. Eind groep 2 zouden kinderen tot 20 moeten tellen, maar dan zijn ze al 6 of bijna 6.huisvrouw86 schreef: ↑01-03-2020 17:52Ik vind dit wel zorgelijk. Met 4 moeten ze tot de 20 wel kunnen herkennen en iig tot de 10 ook in aantallen.
zondag 1 maart 2020 om 18:11
? Tuurlijk niet.huisvrouw86 schreef: ↑01-03-2020 17:52Ik vind dit wel zorgelijk. Met 4 moeten ze tot de 20 wel kunnen herkennen en iig tot de 10 ook in aantallen.
zondag 1 maart 2020 om 18:14
Een kind van 4 hoeft absoluut nog niet alle cijfers te herkennen. Zo te lezen herkent je kind al wel de 1, 2 en 3 en kan het al (resultatief?) tellen tot 10.
Er zijn echt een heleboel 4-jarigen die nog niet synchroon tot 10 kunnen tellen. Synchroon tellen betekent dat het kind telt en ondertussen dingen aanwijst en dat dit klopt met elkaar. Dus "één" bij item 1, "twee" bij item 2, en hierbij geen items overslaan of dubbel tellen.
Het herkennen van de cijfers is typisch iets dat in groep 1 geleerd wordt op school, geen zorgen dus!
Er zijn echt een heleboel 4-jarigen die nog niet synchroon tot 10 kunnen tellen. Synchroon tellen betekent dat het kind telt en ondertussen dingen aanwijst en dat dit klopt met elkaar. Dus "één" bij item 1, "twee" bij item 2, en hierbij geen items overslaan of dubbel tellen.
Het herkennen van de cijfers is typisch iets dat in groep 1 geleerd wordt op school, geen zorgen dus!
zondag 1 maart 2020 om 18:16