Kind 6 jaar slechte eter: tips gevraagd

04-09-2025 10:18 76 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Mijn zoon van 6 jaar is een moeilijke eter. Het is niet dat hij veel dingen niet lust, maar hij lijkt vaak geen zin of “tijd” te hebben om te eten en raakt snel afgeleid. Er staat geen tv aan tijdens het eten en er is geen speelgoed bij de hand, maar toch zoekt hij steeds smoezen om niet te eten. Hij zegt bijvoorbeeld dat hij buikpijn heeft (wil erna wel snoep/koek), dat hij moe is, of gaat spelen met zijn vork of “werk zoeken in huis” om onder het eten uit te komen.

Tijdens het eten moeten wij voortdurend aansporen met opmerkingen als “neem een hapje” of “kom, eet eens door”. Dit is niet alleen thuis een probleem; op school duurt het volgens zijn juf ook erg lang voordat hij zijn boterhammen eet, en ook daar moet hij telkens aangespoord worden.

Afgelopen maandag is zijn juf naar zijn vader (mijn ex) gekomen om aan te geven dat onze zoon erg langzaam at (steeds aangespoord moest worden) en uiteindelijk dus zijn brood met vlees weer mee naar huis nam.
Zijn vader stelde dinsdag voor om ‘s ochtends vlees op brood te geven, zodat hij op school brood met zoet kan eten (dit vind hij lekkerder en gaat vaak op. Ik vond dit op zich een goed idee, maar de ochtenden gisteren en vandaag verliepen moeizaam: het duurde een uur aan tafel waarin hoj slechts drie hapjes at… en dus met weinig eten op naar school ging. Dit leidt tot strijd, boosheid en verdriet bij zowel hem als ons. Ik heb mijn stem verheft en voel me daar enorm schuldig over; hij raakte zichtbaar aangedaan, en heb hem met dat gevoel naar school moeten brengen.

We maken ons zorgen omdat hij zo weinig lijkt te eten, vooral brood en vlees, terwijl hij fruit en groenten wel goed eet. In het verleden is hij twee keer niet lekker geweest door simpelweg te weinig gegeten te hebben.
We willen niet steeds strijd moeten voeren rond eten, maar hij moet natuurlijk wel voldoende binnenkrijgen (hij is te licht en klein). Tegelijkertijd willen we geen negatieve associatie met eten creëren.

Heeft iemand tips of adviezen hoe we dit kunnen aanpakken?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren Quote
Amaryllis schreef:
04-09-2025 23:14
Off-topic: ik snap op zich wel dat ze dat niet fijn vinden. Mijn kind weet ook altijd precies te vertellen wie er 'een koekje' bij zich had in plaats van fruit. Een 6-jarige ziet het verschil tussen een verantwoorde bananenmuffin en een gewone muffin natuurlijk niet (en de leerkracht kan ook niet in 1 oogopslag zien welke ingrediënten er in een baksel zitten). Natuurlijk kan een ogenschijnlijk 'gezonde' boterham ook witbrood met roomboter en smeerkaas zijn ipv volkorenbrood met halvarine en zuivelspread, maar dan zorgt het in ieder geval niet voor gedoe in de klas.

On-topic:
Dat onrustige herken ik wel, ik verbaas me altijd over kinderen die niet 3x van hun stoel vallen, drumsessies starten of opspringen omdat ze iets interessant zien haha. Wij hebben inmiddels gewoon geaccepteerd dat het zo gaat. Wel hebben we nu de afspraak dat van tafel = klaar met eten. Dus als kind opspringt zeggen we: "Ben je klaar? Als je weggaat ruim ik af he.". Dat werkt wel. Ook merken we dat het erger is als wij met elkaar of met anderen aan tafel bezig zijn. Ik probeer dus bewust kind bij het gesprek te betrekken of speel een raadspelletje, zodat blijven zitten boeiend genoeg is.

Ook eet een van onze kinderen weinig dierlijke producten i.v.m. allergieën. De diëtist gaf aan dat dit niet erg is, mits er via een andere weg genoeg eiwitten binnenkomen. Dus weinig vlees en brood zou ik geen punt van maken als je kind verder wel eieren/noten/zuivel en rijst/pasta/muesli/etc lust.

Bekenden hebben een zeer trage eter (categorie een boterham duurt een uur). Zij geven kind standaard wat te eten bij thuiskomst.

Ik zou je kind dus gewoon extra fruit meegeven voor de kleine pauze en zowel bij het ontbijt en op school beleg dat snel(ler) op gaat. Hier eten ze nooit vlees op brood en ze leven nog. ;) Ik snap dat je niet alleen maar jam of appelstroop ofzo wil geven, maar er zijn genoeg andere opties dan dat of vlees. Lust hij bijvoorbeeld houmous, pindakaas/notenpasta, groentespread, hüttenkäse/zuivelspread/smeerkaas/gewone kaas/rookkaas?
Nee ok, maar je kan dit wel gewoon overleggen met leerkracht toch? Aangeven dat kind een moeilijke eter is en dat je daarom gezonde variaties maakt van het een of ander zodat kind wel eet. Dat je absoluut geen werkelijke cupcakes of muffins meegeft maar enkel de gezondere varianten daarvan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven