Kind misbruikt, hoe nu verder?

07-12-2014 15:45 2132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al aangeeft is ons kind misbruikt. Het is nu een aantal weken geleden dat kind het vertelde en we hebben denk ik de juiste stappen ondernomen, huisarts, politie, hulpverlening. Er is aangifte gedaan, het onderzoek loopt. We hebben aan de hand van tips die we van politie en huisarts kregen afspraken gemaakt met school hoe we de komende tijd kind willen benaderen en kind krijgt de ruimte om daarin aan te geven wat het wil/nodig heeft, wij volgen.

Allemaal mooi en rationeel, ik kan heel goed dingen regelen, maar nu weet ik het eigenlijk niet meer. Kind deed het al vanaf de kleuterperiode niet goed op school en al vanaf die tijd zeggen zowel wij als de verschillende juffen (en de IB-er) dat het er wel inzit, maar dat er iets is dat kind tegenhoudt. Nu zijn we er dus achter wat en af en toe zien we de opluchting, er lukken dingen die we al een poos niet hebben gezien. Tegelijk is er enorm verdriet, slecht slapen, nachtmerries, drift- en huilbuien. Kind ziet er slecht uit, witjes met donkere kringen onder de ogen en de buien zijn soms vreselijk om aan te zien/horen. Er heest een enorm schuldgevoel bij kind, heeft enorme loyaliteit naar de dader toe en geloofd de dreigementen van de dader dat er niemand meer van kind kan houden als kind het geheim verklapt. Het is een dagelijkse strijd om kind te verzekeren dat we het juist heel goed vinden dat het geheim uitgekomen is en dat kind geen verantwoordelijkheid draagt. Ik weet niet zo goed hoe we nu verder moeten, waar we wel en niet goed aan doen en hoe we de periode totdat kind echt hulp gaat krijgen door moeten komen.

Daarnaast is er ook mijn eigen gevoel. Ik voel me ook schuldig, had moeten zien wat er speelde en heb het constante gevoel tekort te schieten.

Ik ben eigenlijk op zoek naar wat herkenning, hoe ga je om met je misbruikte kind en met je eigen gevoelens daarin en waar doe je wel en niet goed aan. We hebben nu afspraken gemaakt met school, kind heeft twee hele fijne juffen die heel begripvol hebben gereageerd en meer dan bereid zijn op een lijn te gaan zitten, maar wat vertel je wanneer, wat moeten zij wel en niet weten om kind overdag goed te kunnen begeleiden en hoe ga je om met de schaamte van het kind, omdat het geconfronteerd wordt met volwassenen die weten wat het kind overkomen is?
Nog verdrietiger . Kindlief hing met twee armen om een lantaarnpaal en wilde echt niet mee naar school. De juf van een andere klas parkeerde vlakbij en die had dat gezien dus die had de eigen juf al ingeseind. Uiteindelijk heb ik kind nadat alle andere kinderen naar binnen waren zelf naar binnen kunnen brengen, maar ik vind het dan zo naar. Vooral de ongelukjes maken het vervelend. Kindlief lijkt het echt pas te merken als het al te laat is en wil dan echt niet toegeven, maar ermee blijven lopen is ook geen optie. Thuis ook niet, vieze kleding wordt verstopt hoe vaak we ook zeggen dat het kan gebeuren en dat we het wel oplossen met elkaar, maar op school al helemaal niet. Ik wordt er een beetje moedeloos van en dat ik zelf inmiddels gewoon doodmoe ben helpt daar echt niet bij. Vannacht ben ik er 4 keer voor kindlief uitgeweest en ik ging al pas om na 1en naar bed. Ik begin weer te weten hoe de vermoeidheid voelde met nachtvoedingen :-s
Ha ha, ik moet toch even grinniken om die nachtvoedingen :-)

Maar het is voor jou en kind wel heel zwaar zo natuurlijk. Ik zit te broeden op een goede oplossing....

Ik denk dat ik er zelf voor zou gaan om het tijdelijk zo makkelijk mogelijk te maken en pas daarna, als het ergste wat gezakt is, weer in het oude ritme te stappen. In principe klinkt ritme houden heel goed en logisch, maar blijkbaar werkt het niet voor kind en het is ook bijna kerstvakantie dus dan is het ritme toch weg.

Zou je kind in overleg met school de laatste dagen thuis kunnen houden? In pyjama op de bank onder een dekentje en verder niets.

Je zou dan een vel papier kunnen maken waarop je de nachtjes aftelt tot school weer begint en met kind afspreken dat jullie dan samen het ritme weer op gaan pakken.

Dan heeft kind nu even de mogelijkheid om zich te laten gaan.

In het kader van makkelijk maken 's nachts meteen bij kind op de kamer gaan liggen op een matrasje, en zelf ook vroeg naar bed gaan natuurlijk. Andere verplichtingen even terugbrengen tot het minimum. Dat mag echt wel in deze situatie.

Zou dat iets zijn wat bij jullie past denk je?
Het is zoals het is
quote:Stroopwafelcake schreef op 14 december 2014 @ 20:55:

Voelspriet wat jij beschrijft is inderdaad wat ik denk te zien bij kindlief. Er is geen controle meer op de emotie, alles komt eruit. Het maakt dat ik heel erg het gevoel heb alle signalen gemist te hebben, hoe doet zo'n kleintje dat dan alles binnenhouden? Het lijkt nu alsof kind ontploft. Soms letterlijk in hele erge enorme woede of verdriet, soms ook gewoon in emotie. Daarstraks bij het naar bed brengen kon kindlief alleen maar trillen en uiteindelijk fluisteren of ik alsjeblieft niet weg wilde gaan. Man zegt dan dat het echt wel goedkomt en dat we gewoon beneden zijn, maar ik kan kindlief zo niet zomaar achterlaten. Eindconclusie is nu dat ik bij kind ben blijven zitten tot kindlief sliep en man nu boos is dat ik niet gewoon mee naar beneden ben gekomen en zelf is gaan slapen.

Ik denk wel da je gelijk hebt dat het een kwestie is van 'als we normaal doen gaat het wel over', man gaat met alle tegenslag in het leven zo om eigenlijk. En meestal kan ik zijn 'nuchterheid' wel waarderen, maar ik ben hierin niet nuchter, totaal niet zelfs, dit is mijn kindje.

Ik heb ons oudste kind beloofd in de vakantie een dagje samen door te brengen, oudste heet duidelijke behoefte aan even alleentijd en daar natuurlijk ook gewoon nog recht op.

Ben het niet eens met de actie van je man.

Jouw kindje gaf aan dat hij/zij behoefte had aan geborgenheid en wilde dat je bij hem/haar bleef,omdat hij/zij zich veilig voelde tot hij/zij in slaap viel.

Ik zou er gewoon aan toe geven, iedere als hij/zij vraagt om te blijven, waarschijnlijk komen de nare dingen weer op in zijn gedachten.
Sterkte in deze moeilijke tijd

Wat jullie en jullie kind is overkomen, is de reden waarom ik mijn dochter van 3 met mijn leven bewaak.
Stroopwafel, ik denk dat jij het heel goed doet. Op je gevoel. Ik zou precies hetzelfde gedaan hebben en bij mijn kind zijn gaan liggen. Ik lig ook bij ze als ze heel verdrietig zijn (niet zo vaak) of als ze ziek zijn en aangeven dat ik even bij ze moet blijven. Je kunt dit later altijd rechttrekken als blijkt dat het uiteindelijk jarenlang zo doorgaat iedere avond. Nu is het nodig. Nu heeft je kind de geborgenheid nodig. Goed dat je dat haar biedt. En een dikke . Mijn hart breekt en mijn maag draait rondjes. Wat een dikke ellende.
Morgen is er echt kerstviering en kerstdiner en daar moet ik zelf ook gewoon bij zijn i.v.m werk. Maar voor donderdag vind ik thuishouden nog best een optie die we kunnen overwegen. Morgen met de 'favoriete' juf nog maar even overleggen. De juf van vandaag is ook heel lief voor kind en bedoeld het heel goed maar de klik mist ook met mij en dat maakt dat ik me enorm bezwaard voel om dingen aan te geven bij haar. Gisteren toch gedaan naar aanleiding van het ongelukje, maar dat voelt dan toch heel onprettig. En net tussen de middag was het weer misgegaan en dat durft kindlief echt niet tegen d'r te zeggen.
@milouda dat deed ik ook toen mijn knderen kleiner ware, maar nu hebben ze eigenlijk een leeftijd dat het normaal niet meer nodig is, daar heeft mijn man best gelijk in alleen in deze situatie kan kindlief dat even niet aan.

En wat dat met je leven bewaken betreft, dat dachten wij ook te doen. Er wordt weinig gelogeerd en dus alleen bij familie, dat heeft dus niet geholpen..

Ik zal blij zijn als deze schooldag voorbij is, ik voel me er zo rot bij dat ik weet dat kindlief bij iemand is waar het geen echt vertrouwen in heeft. Ik moet zelf vanavond nog werken en dan ben ik in principe vrij tot na oud-en-nieuw. Ik hoop dat een nieuw jaar een beetje rust mag komen brengen.
Tegen misbruik door vertrouwde personen kun je je kinderen niet beschermen. Het enige dat je kunt doen is goed reageren als ze het vertellen, en dat doe je

De schooldag is bijna voorbij!
Het is zoals het is
Hoe gaat het contact met je man? Kunnen jullie elkaars zienswijze accepteren?

Ik begrijp dat hij ook met schuldgevoel zit dat hij het niet gezien heeft. Misschien helpt het (een beetje) om dat voor hem te benoemen.
Het is zoals het is
Zo voelt het inderdaad wel, als gefaald hebben. Iedereen beschermt z'n kind en dat is nu juist zo jammerlijk mislukt. Ik had het misschien nog begrepen als het een keer gebeurd was, maar dit heeft lang gespeeld en heftig naar wat we nu weten. Daar zit ik echt wel heel erg mee in mijn maag. Ik zie het nu ook gebeuren, kindlief speelt enorm goed toneel als het zich niet helemaal veilig voelt, maar zodra het masker af 'kan/mag' is het net een plumpudding zo hard stort het in elkaar. Bah rotgevoel

Ik heb met man de afspraak gemaakt dat als we alleen met ons kind zijn we ieder onze eigen strategie volgen en als we er allebei zijn dat ik reageer (omdat ik er verreweg het meeste ben). Zo weet kindlief waar het aan toe is en wij hoeven er geen gedoe meer om te hebben waar de kinderen bij zijn. Als we het oneens zijn kan het besproken worden als de kinderen slapen (of anderszins er niet zijn).

Ja gelukkig is de schooldag bijna voorbij inderdaad. Ik heb er gewoon een knoop van in mijn maag. Ik ben al blij dat ik kindlief zelf op kan halen en pas daarna na m'n werk hoef.
Goed opgelost met je man!

Schuldgevoel is niet nodig maar ik begrijp dat je het zo voelt. Het is voor jullie allemaal iets vreselijks om mee te maken.
Het is zoals het is
Wat een verschrikkelijke situatie.. Heel schrijnend. dikke knuffel voor jullie allemaal..

Als ik het zo lees doe je alles wat er gedaan kan worden. Je bent echt een dappere ..
In je post van 13.45 meen ik bijna onderaan het geslacht van je kind te lezen.

En wat met je leven bewaken betreft, dat doet iedere moeder. Dat doe ik ook. Dat voelt misschien zo alsof je daarin gefaald hebt, maar je weet dondersgoed dat als jij van te voren geweten had naar wat voor zieke geest jij je kind bracht, dat je NOOIT maar ook NOOIT deze keuze gemaakt zou hebben. Je vertrouwde hem en verwacht gewoon niet dat iemand nabij tot zo iets gestoords in staat is. Dus ik vind, hoe goed bedoelt ook, dat zo'n opmerking niet geplaatst hoeft te worden in dit topic.
Ik snap niet dat een zeer dichte familie lid het risico neemt, om een eigen of een kleinkind te misbruiken. Er komt toch een moment dat het kind knapt en gaat praten, met alle gevolgen van dien.

To, heb je de dader zelf met het misbruik geconfronteerd? En wat was zijn reactie?
.
Wat erg dat jullie kind dit heeft meegemaakt en wat heftig ook voor jullie.

Wat goed van je dat je hulp zoekt, nu ze niet direct geholpen kan worden. Ik kan mij voorstellen dat je niet weet hoe je het nu moet aanpakken.

Ik ben laatst bij een lezing geweest van Marja Rexwinkel, ze werkt bij de ouderkindlijn in Amsterdam. Met kinderen(0 tot 4) die een trauma hebben meegemaakt. Ze hebben veel ervaring in het helpen van kinderen die misbruikt zijn.

Misschien kun je ze wel bellen voor tips om deze periode te overbruggen of kunnen ze doorverwijzen naar een andere instantie voor iets oudere kinderen.
quote:milouda schreef op 16 december 2014 @ 17:12:

Over het bewaken betreft, ik laat mijn dochter bijv. dus nooit alleen bij mijn vader achter, terwijl ik haar bij mijn broer met 2 jonge kinderen rustig met een gerust hart kan laten. Het klinkt hard, maar ik volg mijn moedersinstinct.

je moederinstinct is niet onfeilbaar, in onze directe omgeving ook een geval van misbruik meegemaakt en niemand had enig vermoeden, echt niemand..

ik had in het verleden mijn kinderen ook zo bij deze persoon achter gelaten.. je kunt het echt niet altijd weten.
Iedereen denkt te weten wie je wel en niet kunt vertrouwen. Maar dat is dus niet zo.

Hoe was kinds dag stroopwafel?
Het is zoals het is

Over het bewaken betreft, ik laat mijn dochter bijv. dus nooit alleen bij mijn vader achter, terwijl ik haar bij mijn broer met 2 jonge kinderen rustig met een gerust hart kan laten. Het klinkt hard, maar ik volg mijn moedersinstinct.Wat suggereer je nu eigenlijk? Ik vind het echt een hele nare post van je.
Milouda, wat jij doet is jezelf een rad voor ogen draaien. Jezelf sussen met onzin, om jezelf ervan te getroosten dat het altijd andermans kind zal zijn, maar niet de jouwe. Nee, want jij, jij doet het beter. Als jij jezelf zo winst te sussen; jouw keuze en goed recht. Wel een met juist risico's.

Maar dat je dat hier verkondigt? In dit topic? Op de wijze waarop je dat doet? Jij weet beter? Even lekker dus een veeg uit de pan naar al die ouders en Stroopwafelcake, gezin en kind in het bijzonder? Beneden elk peil. Hoe durf je zo ongelooflijk onterecht dergelijke zooi hier plempen? Is daar nou echt geen enkel ander plekje voor? Geen seconde bedacht hoe ongelooflijk pijnlijk dit kan zijn voor een moeder die zich, jaja uit datzelfde niet feilloze moederhart als waar jij je op beroept, al zo zeer ten onrechte ongelooflijk schuldig voelt? Omdat ze het oh zo moeilijk kan en wil rijmen dat ze haar kind niet 24/7 voor alles veilig kon noch kan houden, daar verantwoord mee om is gegaan en nu haar kind zo ultiem onveilig te zien voelen en weten wat er is gebeurt? Omdat daar reden voor zou moeten zijn en "alleen maar " dat er uitschot op deze aardkloot rond hobbelt niet genoeg is voor haar moederhart en datzelfde hart zo enorm schreeuwt dat ze dit toch had moeten weten te voorkomen, want sja supermoederinstinct enzo. Nooit in je op gekomen? Ook niet toen ze daarna reageerde, zelfs worsteling met schuldgevoel benoemt, ook niet voor je besloot daar nog eens op te reageren met weer zo'n uitblinker van een reactie?

Ik ben er heel erg niet snel van, maar bedoelingen kunnen me hierin gestolen worden, het resultaat telt. Alleen al mogelijk kunnen opvatten als verwijt (al dan niet ingepakt in hoe jij beter weet/doet) zou een ieder mens, laat staan mede-ouder zich in een topic als deze ver weg van moeten willen blijven. Geen benul, letterlijk, van wat dit soort "meningen" kan doen met een moeder, vader etc. Hoe moeilijk is het om in een topic als deze het belang inclusief emotionele veiligheid van ouders, gezin en kinde boven eigen onnozele mening te stellen? Jij leest slechts een van jouw grootste nachtmerries, klikt het topic weg en slaap heerlijk vannacht. Stroopwafelcake leeft haar grootste nachtmerrie helaas en nog erger voor haar; haar kind beleeft die. Haar belang hoort hier op een.

Stroopwafelcake, sorry. Eigenlijk niet de plek, maar je hebt het al zwaar genoeg. Wetende van ouders in mijn omgeving die deze hel meegemaakt en uit gekomen zijn, hoe zwaar de zeer onterechte zelfveroordeling kan zijn, laat staan hoe het onverhoopt binnen kan komen als een ander wat dan ook verkondigd dat een ouder kan ervaren als bevestiging van dat onterechter schuldgevoel, schreeuwt elke vezel in me dat jultieme dit niet hier horen hoeven te lezen. Dat kan wat mij betreft dan ook niet van genoeg tegengas voorzien worden. Voor alles is een tijd en plaats, en dit is hier zeer ongepast. Al zou het bij wijze van spreken een ban opleveren, des te duidelijker het gezegd wordt hoe jullie niets te verwijten valt, alleen de dader zelf, des te beter. Helaas is dat onterechte knagende gevoel van schuld, had ik maar, oh zo oorverdovend en hardnekkig krassend, daar zijn vele herhalingen op herhalingen nodig om het te gaan overstemmen en overrulen. Van de moeder uit mijn omgeving weet ik dat haar hart altijd wat van dat onterechte schuldgevoel blijft houden (en mijn hemel, onterechter kan niet), maar dat langzaam maar zeker haar hoofd en het weten dat dit gevoel niet terecht is sterker geworden en uiteindelijk merendeel van de tijd gebleven. Zij noemt het een wond in haar hart die nooit helemaal 100% tot een litteken genezen is, maar wel minder pijnlijk en aanwezig als die grote open wond van eerst. Kind is inmiddels volwassen, overigens.

Gun jezelf alsjeblieft de ruimte om dat onterechte gevoel te dempen. Blijf jezelf herhalen in wat de feiten zijn ipv dat geweldige maar niet realistische ouder-denken dat je alle pijn en ellende kind had moeten kunnen besparen. Dat kon je echt niet lieverd, anders had je het immers allang al gedaan. Zelfs al had het je jouw eigen leven gekost. Dat zegt genoeg, hoe onterecht het schuldgevoel is. Gun jezelf steun en tijd die je daarbij nodig hebt, net als man. Al is dat miljoenen keren herhaling, al moeten er maandenlang posten gepost worden voor je. Als het helpt, schroom niet en vraag erom. Vandaag, morgen, over 10 jaar. Voor jou zorgen maakt immers ook dat jij kind hierin weer kan bijstaan zoals ouders op een bijzondere wijze kunnen. Door te doen wat je kunt en regelen wat je niet kunt omdat dit elke ouder boven de pet kan gaan. Als jij net zo voor jezelf zorgt als voor kind, dan kom jij er uiteindelijk wel. Hoe en wanneer kunnen nu heel donker en onmogelijk lijken, maar geen betere zorg als zoals jij voor kind wil vechten, zijn, doen en laten. Gun jezelf dat ook, gun het kinds mama. En hetzelfde uiteraard voor papa. De technieken en visies mogen verschillen maar de liefde, vechtlust, onvoorwaardelijke onuitputtelijke komt bij beiden duidelijk naar voren. Kind kan ik niets beter meer gunnen, dat heeft het al daarin. Tijd kunnen We helaas niet terug draaien, was het maar waar. Bij gebrek daaraan dus geen betere steunpilaren, advocaten en vechter voor kind dan jullie. Ik gun jullie diezelfde liefde, onvoorwaardelijke steun, vechtlust voor jullie etc als kind van jullie krijgt. Hopelijk kan ventileren op dit topic een druppeltje bijdragen. Ongelooflijk veel sterkte!
when you wish upon a star...
quote:Stroopwafelcake schreef op 16 december 2014 @ 14:40:

Ik heb met man de afspraak gemaakt dat als we alleen met ons kind zijn we ieder onze eigen strategie volgen en als we er allebei zijn dat ik reageer (omdat ik er verreweg het meeste ben). Zo weet kindlief waar het aan toe is en wij hoeven er geen gedoe meer om te hebben waar de kinderen bij zijn. Als we het oneens zijn kan het besproken worden als de kinderen slapen (of anderszins er niet zijn).

Goeie afspraak. Er is helemaal niks op tegen als een kind merkt dat ouders verschillend reageren, later in het leven reageert immers ook niet iedereen hetzelfde. Zolang er maar duidelijkheid is, en wederzijds respect. En dat is er bij jullie zo te lezen.

Over het bewaken betreft, ik laat mijn dochter bijv. dus nooit alleen bij mijn vader achter, terwijl ik haar bij mijn broer met 2 jonge kinderen rustig met een gerust hart kan laten. Het klinkt hard, maar ik volg mijn moedersinstinct.

En dan blijkt het dus uiteindelijk je broer met twee eigen jonge kinderen te zijn i.p.v je vader die je niet vertrouwde.. Echt je weet het gewoon niet.

Ik heb gefaald in het beschermen van het allerdierbaarste wat ik heb en echt ik heb jou niet nodig om dat te voelen. Ik hoop met heel mijn hart voor je dat je nooit te horen krijgt dat je moederinstinct er toch naast zat, voor jou maar vooral voor je kind hoop ik echt dat je dit vreselijke schuldgevoel nooit hoeft te begrijpen. Er blijft echt niets van je wereldbeeld over als diegene die je dacht te kunnen vertrouwen je kind door deze hel stuurt.
Stroopwafelcake. je wist het niet, echt niet, je kent je familie al je hele leven, je denkt dat je ze kent, en dan toch, flikt iemand zoiets, en blijkt dat iemand al zoveel jaar heel iemand anders is dan je denkt, het is onvoorstelbaar toch, en je kon het niet weten, echt niet.
Diksap dank je voor de tip!

Citronella en pixiedust dank voor de steunende reacties. Het is echt niet zo dat we oogkleppen hebben opgezet, althans niet bewust. Ik ben behoorlijk fel in de bescherming van de kinderen, altijd geweest en er waren zoveel logische verklaringen voor het gedrag en de dingen waar kindlief tegenaan liep. Zoveel malen logischer dan dit. Ik kan alleen maar hopen dat kindlief onze liefde kan voelen en het ons kan vergeven dat het zo lang heeft geduurd. En we kunnen het nie oplossen of goedmaken, maar er wel zijn en hopen dat dat genoeg zal zijn.

Kinds dag was het duidelijk niet fijn geweest. Op school ging het nog al gaf de juf wel aan dat kind ontzettend afwezig was en bij tijden bijna onbereikbaar. Eenmaal thuis is kind gaan huilen en heeft dat eigenlijk, met af en toe even stil en apatisch voor zich uitsaren ertussen, volgehouden totdat het uitgeput in slaap viel om na negenen. Kindlief kon het niet uitleggen, alleen maar zeggen dat vandaag alles zo moeilijk was. Juf nog gemaild met de vraag of ze misschien een aanleiding wist, maar die kon het ook niet verklaren. Inmiddels slaapt kindlief, maar ligt nog na te snikken.
Ik dacht na de afgelopen weken dat het niet meer kon, maar ik ben geschokt..

Ik ging kindlief nog even een kus geven, even kijken en dan proberen zelf te gaan slapen. Kind sliep wel, maar heel erg onrustig, van mijn aanraking werd kind wakker, maar niet helemaal. Lastig te omschrijven, maar een beetje slaapdronken zoals kinderen dat kunnen hebben. En meteen ging kindlief weer huilen, dus ik vroeg wat er was. Kindlief antwoorden dat het voelt alsof het nog steeds gebeurd, dat het gevoel maar niet wil stoppen, dat kind de handen voelt maar ze niet ziet. Ik mocht kindlief ook niet verder aanraken, dat deed pijn. Zo ongeveer bedolven onder de knuffels wilde kindlief verder slapen, ik ben weggegaan toen kind weer sliep, maar ik ben er eigenlijk best ondersteboven van. Zou dit dan ook zijn wat er overdag zo dwarszit, dat kind het nog steeds kan voelen soms? Dan snap ik de enorme angst en verwarring wel een beetje, dat is toch ook heel erg eng

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven