Kind wil niet naar vader

15-10-2019 11:03 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even een nieuwe nick aangemaakt ivm herkenbaarheid. Ik schrijf hier al langer en het zou kunnen dat het verhaal herkenbaar is voor sommigen.

Ik zit nu in een situatie waarin ik er niet uit kom. In mijn hoofd blijft het rondjes draaien en ik weet niet hoe ik kind hierin het beste kan helpen.

Een aantal jaar geleden is mijn kind mishandeld door zijn vader. Aangifte gedaan, blauwe plekken vastgelegd, CJG ingeschakeld etc. Naar mijn weten heeft vader geen hulp gezocht (niet voor zijn alcoholmisbruik of zijn agressie). Hij heeft alle schuld bij kind gelegd (toen 9) en het viel allemaal wel mee. Op dat moment heb ik de omgang stopgezet. Vader heeft jarenlang geen interesse getoond, op geen enkele manier. Ik ben degene geweest die wilde dat kind vader iig 1x in de maand zou zien. Samen met het CJG daar afspraken in gemaakt. Vader kwam dat vaak niet eens na.

In februari is er een rechtszaak geweest. Vader beweerde daar dat hij veel interesse heeft in de kinderen. Hij kreeg een voorlopige omgang van 2x in de maand en een onderzoek van de Raad van de Kinderbescherming.

Kind wil absoluut niet 2x in de maand naar vader. Hij voelt zich niet veilig bij vader en vertrouwd hem niet. Dus kind gaat nu 1x per maand onder mijn begeleiding. Ik ben er bij, maar houd me afzijdig. Vader zegt nu dus dat ik me niet aan de voorlopige uitspraak houdt (doe ik idd niet) en dat ik de boel tegenhoudt.

Sinds vorige maand is het raadsonderzoek begonnen. De raadsonderzoeker heeft een gesprek met mij, vader en kind gehad. Bij kind zat er een vertrouwenspersoon bij. Die vertelde dat de hele vraagstelling er vooral op gericht was om te kijken of ik kind beïnvloedde. Kind heeft die vragen mooi gepareerd. Heeft verteld wat hij zelf wilde aan omgang en wat niet.

Maar mijn gevoel zegt dat het niet de goede kant op gaat voor kind. Ook de vertrouwenspersoon deelt mijn gevoel daarin. Er is mij gevraagd om te kijken naar een andere omgangsregeling. Deze was niet wenselijk. Ook mag ik er dan niet meer bij zijn volgens de raadsonderzoeker. Kind gaat dan steigeren. Hij wil niet gedwongen worden tot omgang met zijn vader. Hij vindt het juist fijn dat ik ergens in de buurt ben. Dan durft hij die omgang wel aan te gaan. Kind heeft al laten vallen dat als de Raad hetzelfde zegt als de rechter dat hij dan liever helemaal niet meer gaat. Ik heb al gezegd tegen kind dat ik het belangrijk vind dat hij vader ziet. Dat ik hem daarin wil stimuleren, aanmoedigen etc. Maar ik ben niet bereid om hem te gaan dwingen en zo mijn band met hem op het spel te zetten. Geen rekening houdend met zijn gevoel richting zijn vader. Ik snap zijn angst en zijn gevoel hierin. Vader blijft onvoorspelbaar en onbetrouwbaar voor hem.

Wat kan ik het beste hierin doen voor kind?

(Ik zal even wat details over kind in mijn eerste reactie plaatsen. Die gelieve niet te quoten)
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
16-10-2019 10:57
Er is toch nog niet eens een uitkomst van dat onderzoek? Waarom loop je daar al op vooruit? Dat komt niet erg meewerkend over, je staat zonder aanleiding al met je hakken in het zand.

Wat Pandax zegt: er wordt wel naar je kind geluisterd. Maar dat betekent niet dat het kind ook volledig zijn zin krijgt.
Als er echter sprake is van bewezen mishandeling (wat is er met die aangifte gebeurd? Was het eenmalig of is het vaker gebeurd?) dan telt dat heel zwaar mee en zal vader met een goed plan moeten komen hoe hij er voor kan zorgen dat de omgang veilig is en hij het vertrouwen van zoon terug kan winnen.

In je verhaal zitten nogal wat inconsistenties.
Je zegt dat vader het kind thuis wil ontvangen, maar hij heeft geen woonruimte?
Je zegt dat vader kind eventueel bij opa en oma wil zien, maar je zegt ook dat er geen alternatief is voor begeleiding? Waarom zijn opa en oma geen optie?

Probeer te denken in oplossingen in plaats van in problemen. Geef aan wat wél kan, niet alleen wat niet kan.
Je hebt gelijk. Ik sta inderdaad al met mijn hakken in het zand. Ik voel het gewoon de verkeerde kant in gaan voor kind. En dan? Dan moeten we daar weer mee verder. Het zou zo fijn zijn als er gewoon eens rust kwam.

Vader heeft geen eigen woonruimte. Hij slaapt dan bij zijn ouders, dan bij vrienden dan weer bij iemand anders. Vader wil ze dan bij opa en oma zien. Opa en oma zijn geen optie. Vader heeft kind bij de raad neergezet als een agressief kind. Opa heeft daar nog een schepje bovenop gedaan door te zeggen dat kind hem gebeten heeft. Kind weet van niks.

Er is eerder aangifte door mij gedaan toen kind 2 was. Kind zat naast mij toen vader mij mishandelde. Vader is hiervoor veroordeeld. Kind is later gediagnosticeerd met ptss door het huiselijk geweld. Aangifte van kind is geseponeerd. Vader heeft het op noodweer gegooid.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
16-10-2019 10:48
*niet alles gelezen*

Draai het om. Zeg tegen vader: Prima, maak maar een afspraak met kind en kom hem maar halen. Kind zelf aan de telefoon laten voor die afspraak. Die hij niet wil. Uit je berichten maak ik op dat het om een redelijk slim en verstandig kereltje gaat. Volgens mij gaat dat gesprek straks zo:

-Ik kom je komende zaterdag halen.

*Sorry pa, dat kan niet, dan ben ik in Eindhoven voor Sport.

-Dan kom ik je zondag halen.

*Dan is het feestje van Jeroen. Maar om de hoek bij Jeroen is een McKlef, we kunnen daar wel treffen anders.

-Diepe zucht. Volgend weekend dan. Maar dan wel het hele weekend.

*Geen sprake van. Als jij denkt dat ik in jouw auto stap voor een heel weekend klappen ben je geschift, gaat niet gebeuren. Maar mama mag me wel bij oma afzetten, dan zie ik je daar wel. Kan mama intussen fijn shoppen in Omastad.


Los daarvan. Stel nou he, dat je hem echt gaat brengen. En hij weigert om uit te stappen. Wat kan vader dan doen?? (Om hem te helpen zou ik wel een driedeurs auto nemen ;-D ). Maar echt, een kind dat iets nietnietnietnietechtnietniet wil, nou, succes.
Toen Lon 2 was en iets echt niet wilde, kwam ik daar niet zonder blauwe plekken vanaf. Jouw kind is geen 2 maar bijna 12. Serieus, die kun je niet meer dwingen.
Kind heeft vader al een keer gebeld dat hij niet kwam. Dat ging ongeveer zo:

Pa, ik ben er morgen niet.

Oh, waarom niet?

Nou, ik heb niet zo’n zin en wil eigenlijk niet.

Oh nou, ik kom je gewoon halen hoor.

Ja maar ik wil niet.

Dat maakt niet uit. Ik kom je gewoon halen en dan ga je mee.

Nee ik ga niet mee. Je hoeft niet te komen want ik ga toch niet mee.

Ja maar ik kom je toch halen.

Toen klapte kind dicht en zei maar helemaal niks meer.
Alle reacties Link kopieren
huppeldefiets schreef:
16-10-2019 11:10
Je hebt gelijk. Ik sta inderdaad al met mijn hakken in het zand. Ik voel het gewoon de verkeerde kant in gaan voor kind. En dan? Dan moeten we daar weer mee verder. Het zou zo fijn zijn als er gewoon eens rust kwam.

Vader heeft geen eigen woonruimte. Hij slaapt dan bij zijn ouders, dan bij vrienden dan weer bij iemand anders. Vader wil ze dan bij opa en oma zien. Opa en oma zijn geen optie. Vader heeft kind bij de raad neergezet als een agressief kind. Opa heeft daar nog een schepje bovenop gedaan door te zeggen dat kind hem gebeten heeft. Kind weet van niks.

Er is eerder aangifte door mij gedaan toen kind 2 was. Kind zat naast mij toen vader mij mishandelde. Vader is hiervoor veroordeeld. Kind is later gediagnosticeerd met ptss door het huiselijk geweld. Aangifte van kind is geseponeerd. Vader heeft het op noodweer gegooid.
Heeft kind nog hulpverlening? Je kunt toch zijn psycholoog aandragen als informant?
Ik zou het echt nog even afwachten. In het gezamenlijk gesprek kun je ook al een heel eind komen, niet door de onmogelijkheden te benadrukken, maar door oplossingen te vragen van vader.
Jij wilt kind alleen zien, maar kind wil dat niet. Hoe ga je dat aanpakken? Kind vertrouwt je niet meer, hoe ga je dat vertrouwen weer opbouwen? Jij zegt dat kind agressief is, hoe ga je daar mee om als dat gebeurt?

Dit zijn vragen die als het goed is door de raadsonderzoeker gesteld worden of al gesteld zijn, maar zo niet dan mag jij ze stellen. Als vader is zoals jij steeds aangeeft, dan laat hij met zijn antwoorden op dit soort vragen zien hoe serieus hij zijn kind neemt. Want uiteindelijk zal dat een cruciaal iets worden in de uitkomst van het onderzoek: neemt vader zijn kind voldoende serieus of ontkent vader het gevoel van kind? Als hij namelijk het gevoel van het kind ontkent, zijn beleving, dan gaat het niet lukken om weer vertrouwen op te bouwen. En dat ziet een raad of rechter echt wel, zeker met zo’n verleden en zeker als kind de diagnose ptss heeft.
Alle reacties Link kopieren
Kind heeft geen psycholoog meer. Vertrouwenspersoon heeft wel aangeraden om een matrix(?) psycholoog te zoeken. Tijdens het gesprek kwam volgens hem wel duidelijk naar voren dat er echt nog wel een trauma zit bij kind, ondanks eerdere therapie.

Ik ben gaan kijken naar een psycholoog, maar heb er hier in de buurt nog geen gevonden die de matrix methode kan. Ik ga eens rondvragen in mijn omgeving. Even wat meer vaart zetten achter psychologische hulp nu.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend is psycholoog en hij denkt dat een psycholoog wel contact zou aanmoedigen tussen zoon en vader, maar onder toezicht ivm grenzen en angst van zoon. Dus ik zou idd nog op zoek gaan naar een therapeut.
huppeldefiets schreef:
15-10-2019 11:40
Dat doet hij al. Hij laat vader zelf zien dat hij 2x per maand niet wil. Maar dan alsnog wordt er vanuit gegaan dat dat door mij komt. Wanneer wordt je als kind wel serieus genomen dan? Moet hij dan echt helemaal 12 zijn?
Het kind is mishandeld door de vader en was erbij toen de vader de moeder mishandelde.
En dan zou het aan de moeder liggen dat het kind niet onvoorwaardelijk de vader wil zien?
Logisch.
:nut:
Alle reacties Link kopieren
Wie is die vertrouwenspersoon? Is dat een professional die je kind goed kent? Dan deze naar voren brengen als informant.

Een raadsonderzoek is niet compleet als er geen informanten zijn benaderd die een objectieve visie kunnen geven op de situatie. Jij zegt dat er alleen is gesproken met jou, vader en kind. Is er niets aangeven over het benaderen van hulpverleners, school?
Je mag er op staan dat er informanten worden benaderd en informanten die jij zelf aandraagt mogen alleen gemotiveerd worden afgewezen. Verwijs naar hun kwaliteitskader als ze daar niet op ingaan. Dit is te vinden op de website van de raad en beschrijft waar een onderzoek aan moet voldoen en waar je als client recht op hebt als er onderzoek wordt gedaan naar jouw situatie. Niet verkeerd om je even in te verdiepen als je het gevoel hebt dat het onderzoek niet goed wordt uitgevoerd.
Daarin vind je bijvoorbeeld ook hoe zij om dienen te gaan met jouw reactie op je gespreksverslag en met jouw reactie op het gehele rapport en het advies straks.
Alle reacties Link kopieren
De vertrouwenspersoon is leerkracht van beroep. Maar hij kent mijn kind op een andere manier. Heeft hem nooit in de klas gehad.

Ik heb een leerkracht van kind aangedragen. Die hij had net na de mishandeling. De raadsonderzoeker heeft die naam opgeschreven. Maar ik weet niet of er iets mee gedaan is. Ook heb ik het CJG aangedragen. Maar dat vond de raadsonderzoeker niet nodig aangezien hij de verslagen daarvan had gelezen.

Ik ga straks eens lezen op die site. Vind het nog steeds bijzonder dat ik niks heb teruggehoord van mijn aanmerkingen op het gespreksverslag.

Weet jij ook of dat ik een verslag zou moeten krijgen wat er besproken is met kind? Als mijn woorden al verdraaid zijn en conclusies zijn getrokken die niet kloppen, dan kan dat bij kind natuurlijk ook zo zijn. Dan kan ik de vertrouwenspersoon het ook eens door laten lezen.
Alle reacties Link kopieren
huppeldefiets schreef:
16-10-2019 11:57
De vertrouwenspersoon is leerkracht van beroep. Maar hij kent mijn kind op een andere manier. Heeft hem nooit in de klas gehad.

Ik heb een leerkracht van kind aangedragen. Die hij had net na de mishandeling. De raadsonderzoeker heeft die naam opgeschreven. Maar ik weet niet of er iets mee gedaan is. Ook heb ik het CJG aangedragen. Maar dat vond de raadsonderzoeker niet nodig aangezien hij de verslagen daarvan had gelezen.

Ik ga straks eens lezen op die site. Vind het nog steeds bijzonder dat ik niks heb teruggehoord van mijn aanmerkingen op het gespreksverslag.

Weet jij ook of dat ik een verslag zou moeten krijgen wat er besproken is met kind? Als mijn woorden al verdraaid zijn en conclusies zijn getrokken die niet kloppen, dan kan dat bij kind natuurlijk ook zo zijn. Dan kan ik de vertrouwenspersoon het ook eens door laten lezen.
Je mag verwachten dat het gespreksverslag van het kind met het kind zelf wordt besproken. Hij mag er op reageren.
Jullie krijgen wellicht in het gezamenlijk gesprek een terugkoppeling van wat kind heeft gezegd, maar het gespreksverslag zie je pas in het rapport. Dit om te voorkomen dat ouders kind beïnvloeden om dingen in zijn verslag te wijzigen of schrappen.

Lees vooral dat kwaliteitskader, daar haal je echt veel uit wat betreft dit soort vragen.
https://www.kinderbescherming.nl/docume ... rming-2016
Alle reacties Link kopieren
:-( erg hoe sommige dingen lopen met kinderen en omgang en een foute ouder.

Zie het van heel dichtbij ook gebeuren en het sleept zich al jaren voort...

Sterkte TO!!
Je bent goed bezig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat kwaliteitsregister eens (gedeeltelijk) doorgelezen. Zoals ik het nu zie krijgt kind nog een gesprek om zijn deel door te nemen. Ik denk niet dat kind daar om staat te springen. Het eerste gesprek bracht al spanning genoeg met zich mee.

Wat betreft het gespreksverslag kon ik niet zoveel vinden. Behalve dan dat interpretaties van de Raad ook als zodanig aangeduid moeten worden. Dat is nu niet het geval. De raadsonderzoeker laat het blijken alsof dat mijn woorden zijn. Ik heb nergens kunnen vinden of het dan ook daadwerkelijk aangepast moet worden als ik aangeef dat het niet klopt. En ook niet in welke termijn dat dan zou moeten. Is nu bijna een maand geleden dat ik het gespreksverslag (met op- en aanmerkingen) heb teruggestuurd.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou daar achteraan gaan en willen dat het er zo staat zoals ik het gezegd en bedoeld heb.
huppeldefiets schreef:
15-10-2019 14:09
Kind heeft na de mishandeling therapie gehad, waaronder emdr. Psycholoog vertelde dat het beter is voor een kind om vader af en toe te zien, dan helemaal niet.
Ik vind het wel een hele goede tip, kun je niet nog eens naar die psycholoog gaan en vragen of hij een advies uitbrengt over de optie om je zoon, met angst, twee keer per maand tegen zijn zin naar zijn vader te brengen?
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
17-10-2019 16:53
Ik vind het wel een hele goede tip, kun je niet nog eens naar die psycholoog gaan en vragen of hij een advies uitbrengt over de optie om je zoon, met angst, twee keer per maand tegen zijn zin naar zijn vader te brengen?
Ja daar ga ik inderdaad achteraan. Al zou het maar een klein beetje helpen. Ik wil in ieder geval alles geprobeerd hebben.
Alle reacties Link kopieren
[quote=huppeldefiets post_id=30497935 time=1571131697 user_id=391623]
Kind is op dit moment 11,


Zolang hij geen 16 is heeft hij helaas zelf weinig te willen
Alle reacties Link kopieren
Zolang hij nog geen 16 is heeft kind helaas niks te willen
Alle reacties Link kopieren
Wat is er dan juridisch anders als kind 16 is?
Alle reacties Link kopieren
Deze week is het gesprek geweest met de Raad. Helaas is er gezegd waar ik al bang voor was. Kind moet van de raadsonderzoeker naar vader. Mag niet meer onder mijn begeleiding, en raadsonderzoeker vond geen enkele begeleiding nodig. Raadsonderzoeker liet heel duidelijk doorschemeren dat uit het onderzoek naar voren is gekomen dat ik kind heel erg zou beïnvloeden. Dat ik dagelijks negatief praat over vader en dat ik kind eigenlijk zou moeten dwingen. Al deze dingen kloppen niet. Ik praat zelden over vader, en dan zeer zeker niet negatief. Alleen tegen de oudste (16) kan ik wel eens de opmerking maken: tja, je weet hoe papa is. Oudste geeft ook zelf aan dat ze dat helemaal niet gezegd heeft. En dat ze mij dat nooit heeft horen zeggen tegen kind. Er staan zoveel fouten, verkeerd getrokken conclusies etc in het rapport. Dat ik niet goed snap wat raadsonderzoeker nu daadwerkelijk gedaan heeft. Het lijkt net of ik in het verdomhoekje wordt geplaatst. Zo voelt het voor mij nu.

Vandaag heb ik er even met mijn advocaat over gesproken. Die gaf aan dat ik het nu moet gaan laten gebeuren. Tot vandaag ben ik voor mijn kind gaan staan. Maar dat kan niet meer. Als kind niet wil, dan moet hij toch mee en dat zelf tegen vader zeggen. Als hij zich opsluit in de badkamer (heeft hij gezegd) dan moet ik daar een filmpje van maken etc. Niet leuk voor kind, daar wil je hem tegen beschermen. Maar op dit moment blijkbaar wel nodig om te laten zien dat kind echt zelf niet wil. Helaas.
Alle reacties Link kopieren
huppeldefiets schreef:
31-10-2019 17:56
Deze week is het gesprek geweest met de Raad. Helaas is er gezegd waar ik al bang voor was. Kind moet van de raadsonderzoeker naar vader. Mag niet meer onder mijn begeleiding, en raadsonderzoeker vond geen enkele begeleiding nodig. Raadsonderzoeker liet heel duidelijk doorschemeren dat uit het onderzoek naar voren is gekomen dat ik kind heel erg zou beïnvloeden. Dat ik dagelijks negatief praat over vader en dat ik kind eigenlijk zou moeten dwingen. Al deze dingen kloppen niet. Ik praat zelden over vader, en dan zeer zeker niet negatief. Alleen tegen de oudste (16) kan ik wel eens de opmerking maken: tja, je weet hoe papa is. Oudste geeft ook zelf aan dat ze dat helemaal niet gezegd heeft. En dat ze mij dat nooit heeft horen zeggen tegen kind. Er staan zoveel fouten, verkeerd getrokken conclusies etc in het rapport. Dat ik niet goed snap wat raadsonderzoeker nu daadwerkelijk gedaan heeft. Het lijkt net of ik in het verdomhoekje wordt geplaatst. Zo voelt het voor mij nu.

Vandaag heb ik er even met mijn advocaat over gesproken. Die gaf aan dat ik het nu moet gaan laten gebeuren. Tot vandaag ben ik voor mijn kind gaan staan. Maar dat kan niet meer. Als kind niet wil, dan moet hij toch mee en dat zelf tegen vader zeggen. Als hij zich opsluit in de badkamer (heeft hij gezegd) dan moet ik daar een filmpje van maken etc. Niet leuk voor kind, daar wil je hem tegen beschermen. Maar op dit moment blijkbaar wel nodig om te laten zien dat kind echt zelf niet wil. Helaas.

Maar je gaat toch wel een brief schrijven dat je het niet eens bent met het verslag, of dat ook niet?
Alle reacties Link kopieren
Wat erg. :hug:
Je kunt niet anders dan meewerken.
Die brief zou ik zeker schrijven!!
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
31-10-2019 19:12
Maar je gaat toch wel een brief schrijven dat je het niet eens bent met het verslag, of dat ook niet?
Dat sowieso. Er komt een conceptrapport en daar mag ik eerst nog een reactie op schrijven. Maar tot nu toe heb ik nog steeds geen reactie gehad op mijn aanpassingen van het gespreksverslag. Dus geen idee of die wel aangepast zijn. Met alle fouten die ik in mijn gespreksverslag heb gevonden en de fouten die de kinderen zelf aangeven heb ik er weinig vertrouwen in eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Wat frustrerend dat wat je vreesde ook gebeurd is. Heel veel sterkte, met het opvangen van je zoon en het managen van de fall out :hug:
Alle reacties Link kopieren
Wacht het rapport even af. Ze mag conclusies niet uit de lucht halen, die moeten gefundamenteerd zijn op (objectieve) informatie uit het onderzoek. En dus niet alleen op info van vader over jou of van jou over vader. Neem met je advo het concept door voor je er op reageert. En als je gespreksverslag niet is aangepast, dan moet je daar tegen protesteren.

Verkeerde weergave van het verslag van het kind kan alleen het kind zelf op reageren. Dat kan jij niet aan gaan zitten passen want je was niet bij het gesprek.
Lucifer2018 schreef:
15-10-2019 11:42
Ook met 12 mag hij niet 100% zelf beslissen. Dan ook word hij gehoord en zijn mening weegt mee. Volgens mij veranderd er qua dan niet veel. Toch?
Niet? Is dat veranderd dan.
Ik ben ma mijn 12e ook niet naar mijn vader meer gegaan.
1 tip luister naar je kind!! Waarom moet hij contact met iemand die hem heeft mishandeld? Ik snap er echt niets van!
Alle reacties Link kopieren
Omdat rechters beide ouders in leven kind willen of kind dit nu wel/niet wil.
Wil kind niet dan verdenken ze vaak de andere ouder van opstoken/tegenwerken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven