Kinder-oordopjes ?

05-07-2010 08:55 16 berichten
We zijn net terug van de KNO-arts, met de diagnose: "Officieel Oostindisch Doof" oftewel "wel horen, niet luisteren".

Nu zit je daar in het ziekenhuis, met een kenau van een opper-orthopedagoog, KNO-arts, logopedist en wieweetwatdievierdepersoonwas en kom je eigenlijk niet écht aan een gesprek toe.

Er mankeert niets aan de oortjes, mondmotoriek is in orde, dossier gesloten.

Moppekind heeft deze week aan ons verteld dat hij soms zijn oortjes op "zacht" zet, omdat hij teveel omgevingslawaai ervaart, zoals herrie van kinderen, vogelgekwetter, kermislawaai, en dat hij soms vergeet om zijn oortjes weer op "hard" te zetten. Bij een feestje deze week zag Moppeman dat Moppekind wéér met zijn handen op zijn oren zat.

Zou het nuttig zijn om naar "BeterHoren/Schoonenberg/whatever" te gaan en daar te informeren naar "concert-oordoppen / industriële oordoppen", maar dan in een versie die geschikt is voor kinderen ?

Heeft iemand daar ervaring mee ?

Aanvulling: Moppekind mist opmerkingen van de juf op school, omdat hij een kaasstolpje over zich heen trekt.
Alle reacties Link kopieren
Haal gewoon zo'n kindergehoorbeschermer. Kan je ook zien wanneer hij zijn oortjes zacht heeft gezet.

Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Lastig! Ik weet wel zo'n koptelefoon voor kinderen, zo'n gehoorbeschermding. Maar dat is ook weer zo wat hè..

Denk je dat het echt het geluid is wat hem stoort, of de hoeveelheid prikkels?
Die roze dus idd, je hebt ze ook in groen.
Je kunt bij dat soort winkels oordoppen op maat laten maken (is overigens een dure grap). Dat doen ze ook voor bv motorrijders. Ik weet dat ik (vanuit mijn werk) daar voor kinderen wel eens oordoppen heb laten maken.

Ik zelf kon niet goed tegen water in mijn oren en had bij het zwemmen altijd oordoppen. Ideale hiervan was dat ik de badmeester nog wel (gedimder maar ik kon 'm wel horen)
Groen is wel zijn lievelingskleur. Maar het ziet er zo onpraktisch uit.

Ik dacht meer aan "filter-oordopjes":

http://www.gehoorbescherm ... ilter-oordopjes-kind.html

http://www.gehoorbescherm ... gehoorbescherming/uniplug
Dochter hier doet ook vaak handen voor de oren, lawaai zegt ze dan bij bv boren of trein e.d. maar ja dat hoort er nu eenmaal bij denk ik.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
moppetoet mijn dochter doet ook vaak haar handen voor haar oren op feestjes of andere plekken waar veel mensen zijn. Bij haar is het waarschijnlijk niet dat ze echt last heeft van lawaai (ze kan het nog niet echt duidelijk maken) maar voor haar een manier om zich letterlijk af te sluiten en terug te trekken. Ze is doof geweest en heeft toen buisjes gekregen. Nu hoort ze wel en dat is natuurlijk best overweldigent. Ik heb oordopjes voor haar om mee te zwemmen en te douchen. Die krijgt ze nu in haar oren op feestjes, en sindsdien houd ze niet meer haar handen voor haar oren.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Ik heb een meisje in de klas die ook goed kan horen. Maar ze hoort al het geluid op één volume. Dus als er kinderen om haar heen fluisteren en ik hardop praat dan is het moeilijk voor haar om dan naar mij te luisteren omdat het geluid van haar klasgenootjes even hard is.

Ik heb daarom in de klas een speciaal microfoontje. Zij heeft twee oortjes in. En zo verstaat ze mij dus wel goed. Als ze aan het werk is dan doet ze haar oortjes uit als ze aan het werk gaat of buiten gaat spelen.
@Liedjepiedje,

Ik neem aan dat een dergelijke gehoorstoornis wel aan het licht was gekomen bij het gehooronderzoek in het UMCG ?
@liedjepiedje, maar die oortjes zorgen dan dat al het omgevingsgeluid wordt gedempt? Want als het niet met volume te maken heeft wat heet een mic dan voor zin?

Of zie ik het nu verkeerd?
Moppetoet, is een vest met capuchon niks voor hem? Jom wil, hoe warm het ook is, het liefst z'n hoody-vest aan. "Want de wind maakt herrie, mama!"

Kan je aan hem zien wanneer z'n oren op zacht staan, zonder dat ie zo 'opvalt'. En je kan door de capuchon af te doen zeggen dat ie z'n oren weer op hard moet zetten...
Vest met capuchon vindt hij wel fijn, inderdaad. Maar is nu toch een béétje te warm. Buiten draagt hij sowieso altijd al een pet, sinds hij vorig jaar ( in april !!! ) een zonnesteek heeft opgelopen op school.

S.I. Op naar de "circusgym" dan maar ?
Moppetoet. Het heeft bij hen ook heel lang geduurd voordat ze vonden wat het was. Ze zijn er jaren mee bezig geweest.

Jumpsje. Alleen mijn stem hoort ze dan een stuk luider. En dfe andere geluiden vallen daardoor weg.

Succes ermee!
Haha, heel herkenbaar hoor. Ik zet mijn omgeving ook vaak uit. In mijn eigen wereld zitten noem ik dat. Ziende blind en horende doof zegmaar. Misschien dat jouw kind dat ook heeft? De wereld "uitzetten"?

Maar goed, je kunt ontzettend normale oordopjes gebruiken voor je kind. Mijn kind heeft tijdens de bouwperiode in ons huis (en toen nog middagslaapjes doende) 's middags gewoon getukt met oordopjes. Ik had ze wel wat afgeknipt, voor die kortere oortjes. Maar ze slaapt er perfect op. Dat gaat alleen dus niet werken overdag, als je kind bijv. naar school gaat.

Ik geef dit anderen ten minste altijd als tip als ze op vakantie (kamperen) gaan. Kind oordoppen in, dan wordt het ook niet zo allejezus vroeg wakker van andere (spelende of huilende) kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven