kinderdagasiel

08-07-2009 08:26 933 berichten
Alle reacties Link kopieren
ben gisteren even wezen kijken bij een kinderdagverblijf. daar werd ik echt niet vrolijk van

er waren twee zalen: een met kinderen die druk door elkaar heen liepen , twee verzorgsters die geirriteerd de boel in het gareel probeerden te houden, totaal geen liefde of zorg op maat, snel voeden en hup weer in de box

dan was er ook nog de slaapzaal, had verdacht veel weg van het asiel waar wij onze hond vandaan hebben: tien bedjes naast en op elkaar, hoe zielig! allemaal kindjes met slaperige oogjes, een paar zagen er uitgeput uit met een rood behuild gezicht.

ik kan me niet voorstellen dat er vrouwen zijn die hun kind er met een goed geweten heenbrengen

de zin: het zin gediplomeerde verzorgsters dus het zal wel goed zijn slaat bij mij de plank mis, je kind krijgt zo misschien wel wat zorg maar zeker niet de zorg op maat die de eerste maanden zo belangrijk is.
ik heb maar niet 45 pagina's doorgelezen.

Kom namelijk net met mijn kinderen van kdv omdat ik heb gewerkt.

Alle kdv's maar generaliseren om een ervaring slaat natuurlijk nergens op. En daarnaast staat je stukje alleen maar vol vooroordelen en beschuldigingen naar die slechte moeders die werken alleen maar om dure dingen te kunnen kopen en hun arme kinderen ergens droppen waar geschoolde mensen zijn die helemaal niks om hun werk en de kinderen geven.

Mijn beide kinderen hebben het erg naar hun zin op het kinderdagverblijf. Op ons dagverblijf is de leidster-kind ratio voor baby's 1 op 3. Dus daar is extra begeleiding voor kleintjes zodat ze meer tijd hebben voor knuffelen, op schoot zitten en rustig eten geven etc.

Voor mij een goed gevoel al moet ik daar iets meer voor betalen.

Daarnaast werk ik omdat ik het leuk vind maar ook omdat we de hypotheek moeten betalen.
Nou Ainne, je kan ook zien wat je wil zien natuurlijk dus ik kan me voorstellen dat de werkelijkheid ook op die creche waar Ziggies was, minder erg was dan haar beleving
Bij het lezen van het verhaal van TO was ik al heel benieuwd naar alle verontwaardigde reakties. En ja hoor, die kwamen. Ik heb me niet door alle bladzijden heen geworsteld, maar in grote lijnen komt het toch allemaal op hetzelfde neer: de moderne vrouw gaat studeren, werken en krijgt kinderen. Op zich niets mis mee. Gelukkig kunnen we hiervoor tegenwoordig kiezen, en iedereen moet de beslissing nemen die bij zichzelf past. Alleen die kinderen............. die kiezen er echt niet zelf voor om een paar dagen per week in een creche of andere opvang te belanden. 's morgens vroeg al te worden ingepakt en als een pakketje bij wie dan ook terecht te komen. Ik geloof best dat de kinderen in de peuterleeftijd het allemaal wel leuk vinden, gezellig de hele dag spelen en knutselen. Maar de kindjes in de leeftijd tot ongeveer 2 jaar, zou je die hier echt een plezier mee doen? Wat is er toch fijner om de dag relaxed te beginnen en door moeder of vader te worden verzorgd, gebadderd en in alle rust de dag thuis door te brengen, slapen in je eigen bed in je eigen omgeving.

Als je als thuisblijfmoeder/vader je huis netjes aan kant hebt, en alle zorg aan je kind kunt geven, hoef je je echt niet te vervelen.

Ikzelf heb het geluk gehad om mijn eigen kinderen in hun eerste levensjaren zelf te kunnen verzorgen en opvoeden en ik kan het echt iedereen aanraden.
precious: onze huidige situatie is wat mij betreft ideaal, óók vanuit kind gedacht: 2 dagen kdv , 2 dagen mama, 1 dag papa (2 dagen papa en 1 dag mama zou ik vanuit het perspectief van mijn dochter overigens net zo ideaal vinden hoor). Zoals eerder gezegd: ook als ik niet zou werken zou mi voor mijn dochter een construcie met én mama-dagen, én papa-dagen én kdv-dagen nog steeds ideaal zijn. Dus man en ik werken voor onze eigen lol en luxe, maar dat gaat absoluut niet ten koste van mijn dochter.

Wanneer dat wel zo zou zijn; stel ik had een kind dat om welke reden dan ook niet gelukkig zou zijn op een kdv of in een andere volrm van opvang, dan zou ik wellicht een andere constructie kiezen. En dat ik dat kan zeggen vind ik pas luxe; als ik stop met werken moet er een auto de deur uit, gaan we misschien niet meer op vakantie en zit een groter huis er niet meer in, maar het zóu kunnen financieel gezien. Er zijn genoeg ouders die dat niet kunnen zeggen.
quote:elska schreef op 08 juli 2009 @ 15:32:

Nou Ainne, je kan ook zien wat je wil zien natuurlijk dus ik kan me voorstellen dat de werkelijkheid ook op die creche waar Ziggies was, minder erg was dan haar belevingLaten we het hopen. Zoals zij het beschrijft lijkt het wel een Roemeens weeshuis.
quote:babs65 schreef op 08 juli 2009 @ 15:35:

Ikzelf heb het geluk gehad om mijn eigen kinderen in hun eerste levensjaren zelf te kunnen verzorgen en opvoeden en ik kan het echt iedereen aanraden.

jij kan mij geen moer aanraden want je kent me niet.

En ik weet niet of babies er per se meer plezier in hebben om thuis te zijn, hangt van zo veel af. Denk dat babies het onbewust ook wel fijn vinden als pa en ma geen geldzorgen hebben bijvoorbeeld, of dat ma van pure verveling niet helemaal depressief wordt, of als een overbezorgde kloek met elke scheet bij de dokter zit.
babs: die kinderen kiezen nergens voor, óók niet om altijd thuis te zijn bij papa of mama. Kinderen kunnen nou eenmaal nog niet kiezen, ouders wel. En ga er maar vanuit dat ouders iets kiezen dat goed is voor hun eigen kind.

Hoezo komt mijn kind "als een pakketje" ergens terecht? Hoezo zouden wij de dag niet relaxed beginnen? Denk je nou echt dat het mijn dochter iets uitmaakt of ze 's avonds of 's ochtends lekker in bad gaat? En om op je vraag te antwoorden: ja, ik denk echt dat ik mijn dochter van net 1 plezier doe door haar naar een kdv te brengen ja. Jij kan daar anders over denken, maar jij ziet niet hoe vrolijk en blij mijn dochter daar is, hoeveel plezier ze heeft, hoe lekker ze slaapt (in haar eigen vertrouwde kdv-bedje, altijd hetzelfde) en hoe gek ze is met haar leidsters. Ik zie dat allemaal wel.

Waarom denk jij dat jij weet wat kinderen willen? Je geeft zelf al aan: iedereen moet de keuze maken die bij hem of haar past. Waarom dan vervolgens een heel relaas waarin jouw keuze de enige juiste zou zijn?

En tuurlijk hoef je je als thuisblijfmoeder niet te vervelen, ik geniet op de dagen dat ik thuis ben. Maar ga je er dan vanuit dat moeders werken omdat ze zich anders vervelen???
Ik verveel me wel op mijn thuisdag, en zo te horen velen met mij, want waarom is het anders zo druk hier?
quote:Lilla schreef op 08 juli 2009 @ 15:46:

babs: die kinderen kiezen nergens voor, óók niet om altijd thuis te zijn bij papa of mama. Kinderen kunnen nou eenmaal nog niet kiezen, ouders wel. En ga er maar vanuit dat ouders iets kiezen dat goed is voor hun eigen kind.

Hoezo komt mijn kind "als een pakketje" ergens terecht? Hoezo zouden wij de dag niet relaxed beginnen? Denk je nou echt dat het mijn dochter iets uitmaakt of ze 's avonds of 's ochtends lekker in bad gaat? En om op je vraag te antwoorden: ja, ik denk echt dat ik mijn dochter van net 1 plezier doe door haar naar een kdv te brengen ja. Jij kan daar anders over denken, maar jij ziet niet hoe vrolijk en blij mijn dochter daar is, hoeveel plezier ze heeft, hoe lekker ze slaapt (in haar eigen vertrouwde kdv-bedje, altijd hetzelfde) en hoe gek ze is met haar leidsters. Ik zie dat allemaal wel.

Waarom denk jij dat jij weet wat kinderen willen? Je geeft zelf al aan: iedereen moet de keuze maken die bij hem of haar past. Waarom dan vervolgens een heel relaas waarin jouw keuze de enige juiste zou zijn?

En tuurlijk hoef je je als thuisblijfmoeder niet te vervelen, ik geniet op de dagen dat ik thuis ben. Maar ga je er dan vanuit dat moeders werken omdat ze zich anders vervelen???Precies zoals ik er over denk, zou het niet beter kunnen verwoorden!
Kinderen hébben niets te kiezen en weet je, het bóeit ze ook oprecht niet, zolang ze ouders hebben die van ze houden en ze liefdevol verzorgd worden.

Maar ja, het oermoedercomplex speelt soms wat op, vrouwen zijn gráág onmisbaar in het leven van hun kinderen en kunnen er niet zo goed tegen dat ze voor sommige dingen best gemist kunnen worden.

En eerlijk, ik denk niet dat mijn kinderen mij ooit kwalijk gaan nemen dat ik werkte en dat zij naar het KDV gingen. Waarom zouden ze? Ze krijgen alle liefde van de wereld, thuis of op het KDV, leren er ontzettend veel en ik zou het niet als 'geluk' willlen omschrijven als ik thuis moest blijven. Meer als botte ellende en dikke pech.

En anders gooien ze er maar een therapietje tegenaan hoor.
Haha, het forum is een van de dingen waardoor ik me niet hoef te vervelen; net als de hema, uitzendinggemist, stapels boeken, vriendinnen die ook een thuisdag hebben, en.... oja, mijn dochter
quote:Thyra schreef op 08 juli 2009 @ 15:54:

Kinderen hébben niets te kiezen en weet je, het bóeit ze ook oprecht niet, zolang ze ouders hebben die van ze houden en ze liefdevol verzorgd worden.

Maar ja, het oermoedercomplex speelt soms wat op, vrouwen zijn gráág onmisbaar in het leven van hun kinderen en kunnen er niet zo goed tegen dat ze voor sommige dingen best gemist kunnen worden.

En eerlijk, ik denk niet dat mijn kinderen mij ooit kwalijk gaan nemen dat ik werkte en dat zij naar het KDV gingen. Waarom zouden ze? Ze krijgen alle liefde van de wereld, thuis of op het KDV, leren er ontzettend veel en ik zou het niet als 'geluk' willlen omschrijven als ik thuis moest blijven. Meer als botte ellende en dikke pech.

En anders gooien ze er maar een therapietje tegenaan hoor.A-men! had het zelf willen schrijven, zo is het maar net.
quote:babs65 schreef op 08 juli 2009 @ 15:35:

Bij het lezen van het verhaal van TO was ik al heel benieuwd naar alle verontwaardigde reakties. En ja hoor, die kwamen. Ik heb me niet door alle bladzijden heen geworsteld, maar in grote lijnen komt het toch allemaal op hetzelfde neer: de moderne vrouw gaat studeren, werken en krijgt kinderen. Op zich niets mis mee. Gelukkig kunnen we hiervoor tegenwoordig kiezen, en iedereen moet de beslissing nemen die bij zichzelf past. Alleen die kinderen............. die kiezen er echt niet zelf voor om een paar dagen per week in een creche of andere opvang te belanden. 's morgens vroeg al te worden ingepakt en als een pakketje bij wie dan ook terecht te komen. Ik geloof best dat de kinderen in de peuterleeftijd het allemaal wel leuk vinden, gezellig de hele dag spelen en knutselen. Maar de kindjes in de leeftijd tot ongeveer 2 jaar, zou je die hier echt een plezier mee doen? Wat is er toch fijner om de dag relaxed te beginnen en door moeder of vader te worden verzorgd, gebadderd en in alle rust de dag thuis door te brengen, slapen in je eigen bed in je eigen omgeving.

Als je als thuisblijfmoeder/vader je huis netjes aan kant hebt, en alle zorg aan je kind kunt geven, hoef je je echt niet te vervelen.

Ikzelf heb het geluk gehad om mijn eigen kinderen in hun eerste levensjaren zelf te kunnen verzorgen en opvoeden en ik kan het echt iedereen aanraden.Waar is papa in jouw verhaal. Waarom de hele tijd wijzen naar de werkende moeder. Papa werkt toch ook. En wat is dan wel acceptabel? Waar leg je de lat. Helemaal geen opvang, gedeeltelijke opvang, volledige opvang?
Heb de eerste 12 pagina's doorgelezen, dus misschien is het daarna ook al wel eens geopperd.

Afgezien van of het wel of niet goed is om je kinderen naar het KDV te brengen. Afgezien of het wel of niet financieel haalbaar is of dat je je hersens wil gebruiken....

Ik vind het belachelijk dat to zomaar een kdv binnen kon lopen. Zomaar in de slaapzaal kon komen. Zomaar tussen de rondrennende kinderen kon staan. Ons kdv heeft een codeslot en alleen ouders hebben de code. Andere mensen moeten aanbellen en worden echt niet zomaar binnen gelaten. Dit is sinds het drama in belgië: daarvoor waren de deuren alleen open met breng/haaltijden. Is dat nou normaal, dat iedereen zomaar een kdv binnen kan lopen?
Oh, en wij eten op KDV dagen altijd met z'n vieren een boterham, knuffelen en praten even over de dag die eraan komt, dan brengt een van ons ze weg, blijven nog even hangen, gaan werken, halen ze op, halen kind 1 met onder protest uit de zandbak, slepen kind twee onder protest uit zijn lievelingsstoel en gaan thuis lekker bijkomen.

Niets 'als een pakketje afgeleverd' en 'ze vinden het toch veel leuker als ze lekker met papa of mama kunnen opstarten'.

Wat denk je, dat werkende ouders hun kind 10 minuten voor vertrek uit bed sleuren en voor de deur van het KDV zetten?
Babs, ik wilde je net gaan antwoorde maar zie dat Lilla alles al duidelijk gemaakt heeft wat ik ook wilde zeggen
quote:Thyra schreef op 08 juli 2009 @ 15:56:

Oh, en wij eten op KDV dagen altijd met z'n vieren een boterham, knuffelen en praten even over de dag die eraan komt, dan brengt een van ons ze weg, blijven nog even hangen, gaan werken, halen ze op, halen kind 1 met onder protest uit de zandbak, slepen kind twee onder protest uit zijn lievelingsstoel en gaan thuis lekker bijkomen.

Niets 'als een pakketje afgeleverd' en 'ze vinden het toch veel leuker als ze lekker met papa of mama kunnen opstarten'.

Wat denk je, dat werkende ouders hun kind 10 minuten voor vertrek uit bed sleuren en voor de deur van het KDV zetten?Mijn zoon was altijd tussen 5 en half zes wakker 's ochtends, dus ik had al uitgebreid met hem ontbeten, geknuffeld, geknutseld en voorgelezen voordat we om half 9 op de stoep stonden bij het kdv...
o, mijn kind vond vanaf... een jaar ofzo? het kdv helemaal geweldig. ik was en ben echt niet meer in beeld als ik hem breng. Daarvoor had hij het volgens mij ook prima naar z'n zin. En mijn meis van 5 maanden vind het er ook prima hoor. Ze kan er alleen maar niet aan wennen dat als ze honger heeft, er een fles opgewarmd moet worden en dat ze dan dus drie minuten moet wachten
Ik sluit me ook helemaal aan bij Lilla. Man, laatst kwam ik Minismollie van bijna 1 ophalen en ze leek gewoon geïrriteerd. "Wat, moet ik nu al weer naar huis!?"
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
ahhh lief!
Oh, en daarbij, als ik nu naar mijn moeder kijk wóu ik maar dat ze was blijven werken. Nu is ze in de 50, heeft een baantje van niets, omdat ze ruim 15 jaar eruit is geweest, ze is slim en had zoveel meer kunnen doen, heeft ook niet echt genoten van het thuisblijven, dat wás gewoon zo. Ik neem het haar niet kwalijk dat ze thuis was, maar ik ontleen er ook geen speciale herinneringen aan ofzo, romantische toestanden met een luisterende moeder met een kopje thee aan tafel.

Het was gewoon zo. En ik neem aan dat dat voor mijn kinderen later precies hetzelfde is. En nogmaals: ze hebben niet zoveel te willen. Als ze later niet naar school willen zeg ik toch ook niet 'oh, blijf dan maar thuis'. Het moet gewoon. Klaar. Is het daadwerkelijk nódig door ziekte of een stoornis waardoor ze beter af zijn thuis, prima, dan gaat dat voor. Maar zolang het gaat zoals het gaat zijn wij als ouders de baas, wij als ouders vinden dat volwassenen moeten werken, dus dat doen we.

Maar verder biedt het KDV ze dingen die ik ze nóóit kan bieden. Ik ben níet creatief, ik verzin nooit zulke leuke dingen als daar en ik heb nooit zulk mooi speelgoed als daar.
quote:Thyra schreef op 08 juli 2009 @ 15:56:

Wat denk je, dat werkende ouders hun kind 10 minuten voor vertrek uit bed sleuren en voor de deur van het KDV zetten?

Nou eigenlijk vind ik het best belachelijk dat ik zoon nog eerst zelf moet aankleden en voeden. Kunnen zij ook best doen, kan ik een half uurtje blijven liggen/eerder naar mijn werk .

Waarom doen die smileys het eigenlijk niet? Moest het smiley-opperhoofd van het forum haar/zijn zieke kind ophalen bij het kdv. Toch weggebracht in de hoop dat ze het niet zouden merken?

(Hm, als je het toetsenbord gebruikt, krijg je wel een smiley)
bagheera wijzigde dit bericht op 08-07-2009 16:05
Reden: toch stiekem een smiley in mijn bericht
% gewijzigd
Thyra, helemaal eens met je laatste posting. Ik bak wel koekjes met zoon, maar knutselen? no way. En idd: daar hebben ze een hoop maar fantastisch speelgoed dan hier.
quote:Rollergirl schreef op 08 juli 2009 @ 14:48:

[...]

Dit vind ik echt een schokkende opmerking, dat er daadwerkelijk nog mensen/vrouwen bestaan die zo denken. Je mag geen kinderen krijgen als je er niet 24/7 bovenop kunt zitten!!!???

Even in jip en janneke taal voor je:

Vrouwen, jawel vrouwen, kunnen meer dan alleen baren en voor kindjes zorgen. Hier komt het moeilijke stukje: ze kunnen studeren en werken!!! En om het nog ingewikkelder te maken, deze vermogens houden niet op te bestaan met de komst van een kind.

Zouden mannen ook maar op moeten houden met kinderen krijgen, aangezien zij nog altijd het meeste full time werken en naar verhouding minder de zorgtaak op zich nemen.

Ik keek net op de kalender en het is toch echt 2009 en niet 1909.

ps: oudedagsvoorziening werk je voor: pensioen, of moet dat ook al uitgelegd worden.En dit is niet beledigend? Mijn god!
Je schrijft trouwens beroerd Nederlands, Rollergirl.

En dat schrijft een vrouw die geen opleiding genoten heeft, eigenlijk alleen maar bij de Hema worsten wilde verkopen en met moeite de middelbare school heeft doorlopen.

Want zo zie jij mij natuurlijk. Of heb ik nog een lange rok aan en ga ik één keer per week in de teil als mijn kinderen allemaal al schoon voor het verse haardvuur zitten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven