kinderdagasiel

08-07-2009 08:26 933 berichten
Alle reacties Link kopieren
ben gisteren even wezen kijken bij een kinderdagverblijf. daar werd ik echt niet vrolijk van

er waren twee zalen: een met kinderen die druk door elkaar heen liepen , twee verzorgsters die geirriteerd de boel in het gareel probeerden te houden, totaal geen liefde of zorg op maat, snel voeden en hup weer in de box

dan was er ook nog de slaapzaal, had verdacht veel weg van het asiel waar wij onze hond vandaan hebben: tien bedjes naast en op elkaar, hoe zielig! allemaal kindjes met slaperige oogjes, een paar zagen er uitgeput uit met een rood behuild gezicht.

ik kan me niet voorstellen dat er vrouwen zijn die hun kind er met een goed geweten heenbrengen

de zin: het zin gediplomeerde verzorgsters dus het zal wel goed zijn slaat bij mij de plank mis, je kind krijgt zo misschien wel wat zorg maar zeker niet de zorg op maat die de eerste maanden zo belangrijk is.
quote:Ainne schreef op 08 juli 2009 @ 16:29:

[afbeelding]

Zo, ben even bij Norre langsgeweest, krijg honger van dit topic.

*disclaimer: dit was een grapje*En ik kan er keihard om lachen!
quote:tanja32 schreef op 08 juli 2009 @ 16:23:

[quote]babs65 schreef op 08 juli 2009 @ 15:35:

Als je als thuisblijfmoeder/vader je huis netjes aan kant hebt, en alle zorg aan je kind kunt geven, hoef je je echt niet te vervelen.

quote]

Eerlijk gezegd verveel ik mij wel als ik hele dagen met een 2 jarige moet kleien, knippen, kleuren of theedrinken.

Ik breng haar liever naar het kdv waar ze dat allemaal met haar doen.

Mijn kinderen gaan iedere ochtend naar het kdv, zij vinden het heerlijk daar. De leidsters zijn ontzettend lief voor alle kinderen, het is er vaak een gezellige chaos en de kindjes worden er liefdevol opgevangen. Bijkomend voordeel is dat mijn dochter daar beter eet dan thuis, blijkbaar vindt ze het gezelliger om in een groep te eten

Zelf vind ik het fijn om naar mijn werk te gaan, de deur uit. Geen getrut met de kinderen. Mijn kinderen hebben er zeker voordeel bij dat ik werk, ik ben er een prettiger mens door en hierdoor kunnen we inderdaad royaal leven.

In ons geval alleen maar voordelen.

Binnenkort hebben wij 4 weken vakantie maar ik heb de kinderen niet afgemeld voor het kdv, zo heb ik iig echt vakantie Meen je dat nou? In de vakantie vind ik het juist lekker als ze thuis zijn. Lekker met z'n allen rustig aan doen. Warme broodjes bij ontbijt, dagje weg met z'n allen of juist lekker alleen en kinders met hun vader de hele dag thuis. (en dus van alles doen wat van mama niet mag...;-) )
quote:MamaD schreef op 08 juli 2009 @ 16:30:

Zeggeuh, voor mij hoef je niet in J&J taal te schrijven hoor. Ik snap je bedoeling wel, vind hem alleen stompzinnig omdat je probeert voor iemand te spreken.

Nog één keer...

Heb je gezien wat rollergirl voor beeld schetste over de thuisblijfmoeder? Dat is toch precies wat ik aanhaal daarna.

Zij heeft het over 1909, zij heeft het over studies en hoogopgeleide banen.

Alsof iemand die thuiszit per definitie zo dom is al wat!
OK ik ook in J&J dan:

Ik - snap - je - wel.

Maar - vind - wat je -zegt- stom.
quote:Thyra schreef op 08 juli 2009 @ 16:22:

Inderdaad. Er wordt gedaan alsof het zo 'hoort' dat je thuisblijft voor je kinderen, want dat deden onze moeders en overgrootmoeders ook. Maar die hadden géén apparaten en een écht huishouden én véél meer kinderen. Het is zo'n beetje voor het eerst in de geschiedenis dat er een hele generatie vrouwen is die gewoon níets doet.

Hoewel het een tikje ongenuanceerd klinkt ben ik het hier wel mee eens.

Ik vind ook dat het een luxe is om tijd te hebben om alleen maar voor je kind te zorgen. Er zijn zoveel vrouwen die denken dat het hun recht is, of zelfs hun plicht om hele dagen alleen maar aan het kind te besteden. En omdat wij het hier zo goed hebben, kán dit ook vaak. Daarom wordt het een dilemma.

In het grootste deel van krijgen mensen ook kinderen, omdat ze dat graag willen, maar hebben ze helemaal geen keus om te stoppen met werken. Denk aan de vrouwen in Afrika die op het land werken bijv. Trouwens, veel dichterbij huis, in Scandinavië moeten ook beide ouders werken. Ze hebben daar een heel uitgebreid sociaal zorgsysteem (o.a. kinderopvang), dat zoveel kost dat iedereen moet werken.

De mensen die het zich kunnen veroorloven om thuis te blijven, dagen in bed een boek te lezen met baby op de buik (TO) zijn in een luxepositie. Zij kunnen thuisblijven, omdat andere moeders (en vaders) de maatschappij draaiende houden (immers, iemand moet zorgen dat er belastinggeld komt voor onderhoud, onderwijs, zorg en uitkeringen). Ik denk dat er over niet al te lange tijd het moment gaat komen dat mensen niet meer thuis kunnen blijven, omdat anders het sociale zorgsysteem niet meer bekostigd kan worden. Of dat systeem moet afgeschaft worden, maar dan moet je veel gaan betalen voor het onderwijs van je kinderen en moet je alsnog werken om dat te bekostigen.

Dus... als je de kans hebt om thuis te 'nietsen' en daarvan kunt genieten, dan is dat prima, maar besef wel dat dit mede mogelijk is door al die mensen die wél blijven werken.
quote:Thyra schreef op 08 juli 2009 @ 16:26:

[...]

Niets wat je niet ook kunt als je werkt.

En dat mag hoor, als je het kunt betalen. Maar het moet niet de norm zijn, waar je met 2 of 3 dagen werken misschien van af mag wijken als het niet anders kan (voor het geld) of omdat je 'er dan even uit bent'. Thuisblijven mag, maar noem het geen werk.

Nou, hangt er van af. Ik heb een heel groot huis met heel veel land. Dat onderhouden is echt wel werk hoor. Als je dat niet zo mag noemen dan heb ik dus een enórme inspannende, veeleisende en energie kostende hobby. Het is gewoon hard werken, dus dat noem ik dan ook zo. Ik noem het niet 'een baan', want het is niet mijn beroep, maar het is wel degelijk werk.

quote:De norm zou moeten zijn dat iedereen zijn eigen inkomen verdient, man of vrouw, kinderen of niet. En dat je thuis kunt zitten als je dat wilt en het geld ervoor hebt. Maar niet omdat het 'nodig' is of 'beter' of omdat je er leukere kinderen door krijgt.Eens, zolang geen van beiden als zaligmakend en 'het beste voor iedereen' wordt gepresenteerd. Het is namelijk gewoon een vrije keuze, al naar gelang de behoeftes, middelen en wensen van de diverse leden van een gezin.

[...]

Niets wat je niet ook kunt als je werkt.

En dat mag hoor, als je het kunt betalen. Maar het moet niet de norm zijn, waar je met 2 of 3 dagen werken misschien van af mag wijken als het niet anders kan (voor het geld) of omdat je 'er dan even uit bent'. Thuisblijven mag, maar noem het geen werk.

De norm zou moeten zijn dat iedereen zijn eigen inkomen verdient, man of vrouw, kinderen of niet. En dat je thuis kunt zitten als je dat wilt en het geld ervoor hebt. Maar niet omdat het 'nodig' is of 'beter' of omdat je er leukere kinderen door krijgt.Helemaal eens!
quote:Tuut schreef op 08 juli 2009 @ 16:37:

[...]

Hoewel het een tikje ongenuanceerd klinkt ben ik het hier wel mee eens.

Ik vind ook dat het een luxe is om tijd te hebben om alleen maar voor je kind te zorgen. Er zijn zoveel vrouwen die denken dat het hun recht is, of zelfs hun plicht om hele dagen alleen maar aan het kind te besteden. En omdat wij het hier zo goed hebben, kán dit ook vaak. Daarom wordt het een dilemma.

In het grootste deel van krijgen mensen ook kinderen, omdat ze dat graag willen, maar hebben ze helemaal geen keus om te stoppen met werken. Denk aan de vrouwen in Afrika die op het lan werken bijv. Trouwens, veel dichterbij huis, in Scandinavië moeten ook beide ouders werken. Ze hebben daar een heel uitgebreid sociaal zorgsysteem (o.a. kinderopvang), dat zoveel kost dat iedereen moet werken.

De mensen die het zich kunnen veroorloven om thuis te blijven, dagen in bed een boek te lezen emt baby op de buik (TO) zijn in een luxepositie. Zij kunnen thuisblijven, omdat andere moeders (en vaders) de maatschappij draaiende houden (immers, iemand moet zorgen dat er belastinggeld komt voor onderhoud, onderwijs, zorg en uitkeringen). Ik denk dat er over niet al te lange tijd het moment gaat komen dat mensen niet meer thuis kunnen blijven, omdat anders het sociale zorgsysteem niet meer bekostigd kan worden. Of dat systeem moet afgeschaft worden, maar dan moet je veel gaan betalen voor het onderwijs van je kinderen en moet je alsnog werken om dat te bekostigen.

Dus... als je de kans hebt om thuis te 'nietsen' en daarvan kunt genieten, dan is dat prima, maar besef wel dat dit mede mogelijk is door al die mensen die wél blijven werken.Helemaal eens!
Je zorgen maken, is de verkeerde kant op fantaseren.

[...]

De norm zou moeten zijn dat iedereen zijn eigen inkomen verdient, man of vrouw, kinderen of niet. En dat je thuis kunt zitten als je dat wilt en het geld ervoor hebt. Maar niet omdat het 'nodig' is of 'beter' of omdat je er leukere kinderen door krijgt.Ik ben het alweer met je eens. Het is niet zo dat je kinderen alleen maar gelukkig worden als beide ouders niets anders doen dan bezig te zijn met hoe hun kinderen opgroeien. Kinderen hebben er volgens mij meer aan als ze meteen leren hoe de maatschappij in elkaar zit: er is een tijd van werken en een tijd van relaxen.
Wat fijn voor ziggies dat ze de mogelijkheid heeft zich helemaal aan haar kind kan wijden zoals ze dit wil. En wat fijn dat er voor ouders ook de keuze is om hun kinderen naar een geschikte opvang te brengen. En wat fijn dat ik niet thuis hoef te blijven en dat ziggies niet buitenshuis hoeft te werken. Iedereen gelukkig! Hoera!
quote:Norre schreef op 08 juli 2009 @ 16:12:

Je schrijft trouwens beroerd Nederlands, Rollergirl.Je onnozele opmerking vroeg nou eenmaal om Jip en Janneke taal, dan is je opmerking over beroerd NL nogal misplaatst. Ik gaf al aan: J&J taal.quote:En dat schrijft een vrouw die geen opleiding genoten heeft, eigenlijk alleen maar bij de Hema worsten wilde verkopen en met moeite de middelbare school heeft doorlopen.Arrogantie is niet voorbehouden aan hoog opgeleiden.quote:Want zo zie jij mij natuurlijk.Nee, dat maak jij ervan.quote:Of heb ik nog een lange rok aan en ga ik één keer per week in de teil als mijn kinderen allemaal al schoon voor het verse haardvuur zitten?Moet je helemaal zelf weten, in tegenstelling tot jij ga ik niet dingen voor anderen invullen. Ieder voor zich!
quote:eleonora schreef op 08 juli 2009 @ 16:37:

Nou, hangt er van af. Ik heb een heel groot huis met heel veel land. Dat onderhouden is echt wel werk hoor. Als je dat niet zo mag noemen dan heb ik dus een enórme inspannende, veeleisende en energie kostende hobby. Het is gewoon hard werken, dus dat noem ik dan ook zo. Ik noem het niet 'een baan', want het is niet mijn beroep, maar het is wel degelijk werk.

Ik snap dat een groot huis met veel land hard werken is, maar het is natuurlijk eigenlijk wel een hobby. Je kiest ervoor om zo te wonen, omdat je dat leuk/prettig/belangrijk vindt. Net zoals sommige mensen in een oldtimer rijden omdat ze dat mooi vinden, maar waar ze wel veel meer aan onderhoud moeten besteden dan iemand met een nieuwe auto.

Als jij ervoor kiest om daar tijd en geld en moeite in te investeren, is dat natuurlijk prima, maar dat is wel omdat jíj dat zo leuk vindt en is iets anders dan werken vanwege financieel/maatschappelijk belang.
Ik ben het opvallend vaak eens met Tuut!
quote:MamaD schreef op 08 juli 2009 @ 16:30:

Zeggeuh, voor mij hoef je niet in J&J taal te schrijven hoor. Ik snap je bedoeling wel, vind hem alleen stompzinnig omdat je probeert voor iemand te spreken.Mijn idee. Blijkbaar is het een gevoelig punt, dat helemaal niets met mijn post te maken heeft, maar haar gevoelens omtrent thuisblijven versus werken. Zij denkt dat de wereld haar ziet als een domme on-ontwikkelde vrouw. Dat moest ze even op mij projecteren plus nog even een opmerking over zogenaamd beroerd NL (terwijl het duidelijke klare taal is, die door iedereen correct werd begrepen en ook prima is geschreven).
quote:MamaD schreef op 08 juli 2009 @ 16:52:

Ik ben het opvallend vaak eens met Tuut!Leuk!
quote:Tuut schreef op 08 juli 2009 @ 16:49:

[...]

Ik snap dat een groot huis met veel land hard werken is, maar het is natuurlijk eigenlijk wel een hobby.

Het is geen baan schreef ik. Wel werk. Dat kun jij anders zien, prima, ik zie het zo.

En ik werk daarbij ook nog voor geld. Dat is wél een baan dus.
quote:xpreciousx schreef op 08 juli 2009 @ 15:15:

Zwieber je komt terug op mijn verhaal van toenstraks. Nou vraag ik mij even af he (@ anderen serieus antwoorden alsjeblieft) . Velen van jullie hebben nu gekozen voor veel werken en dus veel opvang. Velen mede omdat ze graag werken. Als jullie nou naar jullie kind kijken; vinden jullie de huidige situatie het ideaals voor je kind( niet voor jou) of zou je ideaalbeeld (wat natuurlijk vaak niet te bewerkstellen is) er anders uitzien voor je kind?

Ja hallo hey, ik moet nog tig pagina's bijlezen. Ik zit nu nog begin dertig.

Mijn huidige situatie is kind twee dagen naar de bso. Ik vind het ideaal. Zo kan hij daar lekker sporten (geen gezeul naar clubjes) Twee dagen haal ik hem, woensdagmiddag heeft manlief vrij. Gaat prima. Kind is ook dolgelukkig. Vijf dagen bso zijn voor hem te zwaar (gewoon kijkend naar mijn kind) en die twee dagen zijn gewoon heel leuk voor hem zonder dat het teveel wordt en hij oververmoeid terug komt. In de vakantie hebben het zo geregeld dat hij een week met 2.5 dagen bso heeft week vakantie een week 2.5 bso dag, andere week 3 dagen, week vakantie, een week 3 dagen bso. Ik weet niet hoe het gaat, moet ik nog even aankijken.
*ik lees vanavond wel bij. Pfff, da's best een klus.*
quote:eleonora schreef op 08 juli 2009 @ 17:02:

[...]

Het is geen baan schreef ik. Wel werk. Dat kun jij anders zien, prima, ik zie het zo.

En ik werk daarbij ook nog voor geld. Dat is wél een baan dus.

Ik had het gelezen, alleen je wilde het extra huishoudelijk werk ivm groot huis/veel land ook niet afdoen als hobby. Terwijl ik wel denk dat het in die categorie valt. Als je hobby bijv. paardrijden is, horen de stallen uitmesten daar ook bij. Dat ís (zwaar) werk, maar wel onderdeel van je hobby, dat hoort erbij. Wat ik bedoel te zeggen is dat je er zelf voor gekozen hebt dit werk op je te nemen, omdat dat het je waard is.

Overigens respect voor het combineren van werk aan groot huis/land, freelance baan, kind(eren) en nog tijd over houden om te forummen! Ik hoop dat het mij ooit lukt al die ballen in de lucht te houden en er ook nog van te kunnen genieten...
Huishouden en het land onderhouden is niet mijn hobby Tuut. Ik heb héle andere hobbys.

Ik vind dat je, wat ik hier doe, gewoon werk mag noemen en geen hobby, al doe ik het niet als beroep. Maar dat is woord***ken natuurlijk. Werk hoeft niet altijd betaald werk te zijn maar is daarom nog wel werk. Ik doe ook veel voor school, betaalt niks maar ik werk nog wel heel hard als ik dat vrijwillig en onbetaald doe.

Ik hoop ook voor jou dat jou dat gaat lukken met al die ballen.
@ Eleonora

Oké, het wordt inderdaad een semantische discussie.

De nuance die ik probeerde te maken is dat er een aantal zaken zijn die bij het dagelijks leven horen waar niemand aan ontkomt (de was doen, boodschappen doen etc etc) en een aantal waar je bewust voor kiest door bijv. in een oud huis te gaan wonen of in een huis met veel land er om heen.

Hoe dan ook, het was niet mijn bedoeling om het werk dat je doet te bagatelliseren, ik meen oprecht dat ik het knap vind dat je dat allemaal kan combineren.
Ik snap wel wat je bedoelt, ik ben het alleen niet met je eens.
quote:eleonora schreef op 08 juli 2009 @ 16:23:

Bespottelijk om zo over elkaar te gaan zitten oordelen als het gaat om werken of thuis voor de kinderen zorgen. Vind ik zoóóó vorige eeuw. Bepaal lekker zelf wat je doet en laat een ander dat ook doen.Helemaal mee eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik zal het nog sterker maken...

Jullie werken voor mijn uitkering.

Dat is pas krom!

Op rollergirl ga ik trouwens niet meer in. Verkeerde dingen quoten en daar commentaar opgeven, dan kun je naast schrijven ook niet lezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven