kinderen en werken....

03-08-2009 20:24 213 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag een stevige discussie met mijn vriend gehad. Ik heb altijd het idee/gevoel gehad dat wij samen voor een kindje zouden gaan. (ben nu 28, had zelf een leeftijd van 32/33 in gedachten, mits het allemaal zou lukken natuurlijk)

Nu had ik het er met hem over,en hij zegt nu dat hij het helemaal niet ziet zitten, en wel om de volgende reden:

Ik zou sowieso moeten blijven werken om de hypotheek te kunnen betalen, en dat terwijl we helemaal geen tophypotheek hebben ofzo.Verder hebben we ook geen buitensporig leven, dure leningen of whatever. Ik zou dan zeker minimaal 25 uur per week moeten blijven werken, en het kind zou dan naar een kdv moeten gaan. Wij hebben geen ouders die kunnen oppassen.

Volgens hem heb je dan geen leven meer, omdat je geen tijd meer hebt voor elkaar, alleen nog maar aan het rennen en aan het stressen bent, omdat je je huishouden ook nog moet doen,bakken met geld kwijt bent aan de kinderopvang, en hij vindt dat je geen kinderen moet nemen om ze 5 dagen naar de opvang te brengen. Zijn standpunt is: als je niet voor je kinderen kunt zorgen, moet je ze niet nemen.

Aan een kant vind ik wel dat hij gelijk heeft, aan de andere kant zie ik wel heel veel gezinnen die werken en kinderen hebben.

Misschien ben ik wel heel voorbarig, omdat het nog een aantal jaren duurt, maar ik verwacht niet dat ik of mijn vriend ineens duizenden euro's extra gaan verdienen.

Hoe doen jullie dit? Tilt mijn vriend hier te zwaar aan? Of is het eigenlijk ook wel zo?
quote:bridges6 schreef op 03 augustus 2009 @ 21:52:

[...]

Enig idee wat wel werkt? Of gaat het vanzelf over?Hier is het wel minder, maar volgens mij is mijn jongste jonger dan de jouwe (wordt volgende week 1). Het scheelt dat hij nu groter is, zelf kan staan, en sterker wordt. Ik denk eerlijk gezegd dat hij op een dag zijn grotere broer in elkaar timmert voor alles wat hij hem tot nu toe heeft aangedaan .
quote:Dolce schreef op 03 augustus 2009 @ 21:49:

"Ik wel best kinderen alleen ben ik wat dat betreft traditioneel in die zin dat ik vind dat er (zeker in de eerste 4 jaren die heel belangrijk zijn in de ontwikkeling van een kind) één ouder thuis moet zijn om het kind op te voeden en te stimuleren.

Waarom 1 ouder? En waarom dan Dolce?

Waarom niet allebei een dag minder werken, of doe het vier om drie dagen?
-
anoniem_40939 wijzigde dit bericht op 03-08-2009 21:55
Reden: dubbel
% gewijzigd
Volgens mij is een aantal dagen kinderdagverblijf eerder de norm tegenwoordig. Vroeger werd het nog wel eens zielig gevonden om je kinderen weg te brengen, nu is dat compleet omgeslagen en vinden mensen dat je je kind zo ongeveer tekort doet als je hem of haar niet naar het kinderdagverblijf brengt.

Hoe dan ook, het lijkt mij wel erg kort door de bocht als je alleen nog aan kinderen kan beginnen als je als stel van één inkomen rond kan komen, nog los van het feit dat veel stellen dat ook gewoon niet willen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
haha Fleurtje!!!! Grapjas ben je.....

Ben het helemaal met je eens
Dat dit te wijten is aan 'het nieuwe opvoeden' is denk ik een beetje uit de lucht gegrepen. Maar goed, hij heeft recht op zijn mening,. Ik vind het alleen raar dat hij jou dan dwingt in de rol van thuisblijver / verzorger. Wat ziet hij van de 50/50 verdeling? Dus ieder 2,5 dag werken? Of vind hij omdat hij niet wil laten qua luxe, dat de meestverdienende niet hoeft te minderen in werkuren?

Mijn man had vroeger ook van die ideeën en ik heb hem ronduit uitgelachen daarover. Met de jaren heeft hij zijn mening bijgesteld en toen hij met 38 jaar dan eindelijk vader werd, was hij net zo geëmancipeerd als ik. Kortom, hier was hij er toen nog niet klaar voor om realistisch met het kinderen/werken thema om te gaan.

Overigens werden 'vroegah' de kinderen vaak ook opgevangen in andere gezinnen, of nog erger, door de oudste kinderen. Zeker in de armere kringen. En dan was het niet max. 4 kind per ouder hoor. Dat waren flinke gezinnen van ca 8 kinderen. De kwaliteit was dus echt niet altijd beter.
Dolce, misschien moet je vriend (dag meelezende vriend!) eens de onderzoeken lezen waaruit blijkt dat kinderdagverblijven juist goed zijn voor kinderen (niet té jong overigens ivm hechting). En ook een beetje makkelijk om gedragsproblemen toe te schrijven aan opvoeding: vroeger waren veel van die problemen er ook, maar heette het 'rotjochie' of 'langzaam' of iets in die richting.

Maar ook met twee werkende ouders kan er altijd één van de twee thuis zijn hoor.
En ja, hier in Amsterdam hebben we de kutmarokkanen, weet je nog? Nou, die zijn echt niet naar kdv geweest hoor, mama was gewoon 24/7 thuis.
Er zullen ook veel gezinnen zijn waarbij één ouder thuis is en er gedrags/leerproblemen zijn, dus wat dat betreft... (Ik zit in het onderwijs en kan er meerdere opnoemen hoor...)
Hoi Dolce,

Ook bij de generatie waar jouw vriend op doelt, waren ook ouderparen die samen werkten/een bedrijf hadden, bijv. de bakker, de slager, de boeren, de binnenvaartschippers, de huisarts had geen assistente in dienst, die had zijn vrouw die meewerkte, ben zelf zo'n product van ouders die een eigen bedrijf hadden, en ben niet ontspoord etc, ondanks dat mijn moeder niet klaar zat met de thee.

Heb zelf twee kids, een van negen en een van zeven, maken nu gebruik van de BSO 2x in de week, voorheen twee dagen in de week naar het Kdv en een dag zorgde oma voor hen. Is prima gegaan, geen leerproblemen etc.

Net wat een andere forumster al zei het is niet de enige verandering in de maatschappij hoor, dat moeders tegenwoordig meewerken.

Enne andere forumsters, twee kinderen is harstikke leuk hoor, maar vond de verandering van een kind naar twee kinderen ingrijpender als van geen kinderen hebben naar een kind. Met een kind ben je zo weg, maar met twee duurt het allemaal iets langer, ondanks dat mijn tweede kind vanaf geboorte een heel makkelijk kind is, die overal zonder protest mee naar toe hobbelt en hobbelde, oudste naar school, zwemles, voetbal tweede hobbelt overal mee naar toe. , gelukkig tijden veranderen oudste hobbelt laatste jaar achter jongste aan, jawel was weer die zwemles, ben nog steeds zo blij met de zwemdiploma's van jongste
Dolce, je vriend baseert zijn mening en ideeen op zijn eigen aannames. Vrees dat het te kort door de bocht is om te stellen dat de hedendaagse problemen bij kinderen komen door al dan niet thuisblijven van de ouders/ aanspraak doen op kinderopvang.

Ik verbaas me er over dat hij er maar vanuit gaat dat jij het grootste gedeelte van de zorgtaken op je dient te nemen. Dat is ook al door anderen aangestipt, wat vind je daar zelf van?
Kan niet wachten tot zwemdiploma's binnen zijn, al moeten ze beide nog op zwemles maar dan komt er vast wel ballet of voetbal of zo voor terug...
quote:fleurtje schreef op 03 augustus 2009 @ 21:15:

[...]

06.15 opstaan en de eerste eten geven en weer even terug in bed leggen

07.00 zelf douchen en oudste wakker maken en eten geven en aankleden

07.55 deur uit naar kdv

08.00 op kdv en kinderen naar verschillende groepen brengen

(tot vorige week was ik daar een minuut of 20 mee bezig en fietste dan in tien minuten naar werk. Nu is werk verhuist en ben ik half uur/drie kwartier onderweg op de fiets, dus moet op kdv alles sneller).

09.00 op het werk.

17.00 naar huis, vriend haalt kinderen op.

17.45 allemaal thuis

18.00 beide kinderen eten.

19.00 jongste naar bed

20.30 oudste naar bed

22.00 vader naar bed

23.00 jongste de laatste fles

00.30 ik naar bed.

Vet respect voor jullie! Wat zwaar!!! En ook nog eens op de fiets ook

Hier hebben wij bewust geen koophuis/hoge lasten, zodat ik 2 halve dagen per week kan werken en de overige tijd met mijn 2 kinderen (bijna 3 en 7 weken) kan doorbrengen.

Ik zou zo'n rooster van jullie gewoon echt niet aankunnen!

Mijn (v)echtgenoot verdiend geen bakken met geld, maar we hebben genoeg om goed van te leven.

Enige nadeel......ik heb geen schoonmaakster...
Tonia, dit zijn voor mij de rustige dagen hoor, want tussen half negen en vijf uur heb ik rust aan mijn hoofd :-)

En op de fiets? Is dat zo uitzonderlijk? Vind ik vrij normaal, als ik met de tram zou gaan, kan ik er rustig een half uur bij optellen, dus een uur extra per dag...

En die drie dagen die ik werk... Zonder dat salaris zouden we het wel trekken denk ik, maar dan alleen in financieel opzicht. Mentaal kun je me dan ws begraven.
Ik rust ook uit op mijn werk. En kinderen in auto hijsen, gordels etc... Op fiets veel makkelijker...
Fleur, kan oudste niet wat eerder op bed zodat je een langere avond hebt?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ben ik de uitzondering hier dan? Ik vind (vond) de tweede echt een makkie. Ze spelen lekker samen en ik heb af en toe tijd om wat voor mezelf te doen. Ze gaan zelfde tijd slapen (ze willen op 1 kamer) dus 1 verhaaltje en hup lekker slapen. Vanaf acht uur is de avond voor mij (en vriend).

En over dat moeten thuisblijven de eerste vier jaar, vind ik wel een beetje achterhaalt. Geloof niet dat gedrags/leer/psych.problemen allemaal komen door de opvang in welke vorm dan ook. Maar als jullie dat toch willen zit er niets anders op om of inderdaad kleiner te gaan wonen/auto de deur uit/niet meer op vakantie te gaan/andere baan te zoeken of andere partner (met meer geld) Veel succes met de keuze.
quote:nouschi schreef op 03 augustus 2009 @ 22:14:

Fleur, kan oudste niet wat eerder op bed zodat je een langere avond hebt?Ja, dat wil ook. Lang verhaal, maar gaat niet echt lukken. Mijn ideaal is: allebei rond zeven uur in bed. Moet vriend alleen even meewerken
Tantejuul: hoe oud zijn jouw kinderen? Klinkt wel relaxed, maar in praktijjk gaat het hier echt niet zo...
@bridges6, ik heb twee dochters, de oudste is net 5 en de jongste is 2 en een half. Dus misschien krijg ik het nog drukker, maar vind het echt een stuk makkelijker met 2 dan 1 kind. (oudste vroeg altijd veel aandacht nu een stuk minder).
quote:fleurtje schreef op 03 augustus 2009 @ 22:17:

[...]

Ja, dat wil ook. Lang verhaal, maar gaat niet echt lukken. Mijn ideaal is: allebei rond zeven uur in bed. Moet vriend alleen even meewerken Das jammer. Hier ook om 19.00 naar bed,prima tijd.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik kan me voorstellen dat het hier tegen die tijd ook iets rustiger wordt. Heb mijn handen nu vooral vol doordat jongste erg actief is en oudste erg jaloers. Ik ga ervan uit dat dat minder gaat worden als ze ouder worden.
Tantejuul, ik vind ook twee kinderen makkelijker en relaxder. Echt mijn mening is 1 + 1 = 1,5 kind. Ik heb hier een dochter van 6 en een zoon van 3,5 en man en ik werken beiden 4 dagen en kinderen 3 dagen opvang. Ik werk twee dagen laat en twee dagen vroeg dus verdelen we de taken van halen en brengen. Verder hebben we beiden een sociaal leven met sporten en vrienden ernaast. Gaat eigenlijk wel prima en ik vermaak me best.

Schema van ons (vroeg)

6.15 opstaan (met veel pijn en moeite)

6.45 naar werk en man wakker maken

7.15 kinderen wakker gemaakt door man

8.15 naar school en creche

16.15 ik weg vanuit werk

17.15 kinderen halen

18.15 eten met allen

19.00 naar boven

19.30-20.00 (afhankelijk of ze in bad gaan) bedtijd

Vaak sport ik dan van 20.00-21.00 en ben ik om 21.45 thuis

kletsen, gezellig doen en naar bed om 23.00 en rond een uurtje of 0.00 slapen.

Bij late dag draaien we rooster om, alleen is man er ook dan tot 8.00 aangezien hij dichter bij huis werkt.

Maar moet eerlijk ook zeggen dat ik uitslaap kinderen heb die eigenlijk gewoon nooit voor 8.00 op vrijwillige basis opstaan en meestal zelfs later in het weekend.
Tijd voor mijn sociale leven heb ik trouwens nauwelijks. dat moet ik echt plannen en dan nog... tekort naar mijn idee...
Hoi Bridges, tuurlijk komt er wat voor die zwemles in de plaats, mijn kids zitten op judo, voetbal en turnen, maar neem van mij aan dat die zwemles het ergste is!! Je kind omkleden met allemaal andere kinderen en ouders in een warme zweterige ruimte (naarmate je kind later op de dag zit hoe viezer), kind gaat zwemmen, jij wachten want ja voor een half uur ga je niet op en neer rijden, warm en chloorlucht is je deel, dan een nat kind weer afdrogen en aankleden, natte spullen mee, regelmatig met kleren zwemmen. Eerst met oudste die ging heel vlot, en toen met nr. 2, allesbei elkaar toch bijna vier jaar naar dat zwembad gereden, maar ja alles voor het kind, en ja elk kind moet kunnen zwemmen. (bovendien zijn zwemlessen harstikke duur). Eur 30, per maand voor 1x in de week, voor de vergelijk, judo kost ons 9.50 per maand voor 1x in de week een uur, en de voetbal kost me voor een heel jaar 120 euro. ( Laat de vriend van Dolce dit maar niet lezen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven