Kinderopvang gedoe

dinsdag 5 november 2019 om 12:57
Gisteren bracht ik mijn dochters om 7.25 naar de opvang. Ik kreeg van de leidster te horen dat dat ECHT niet de bedoeling was omdat ik pas vanaf 7.30 betaal. Gezien ik een nieuwe baan heb, moet ik ze wat eerder brengen dan voorheen, toen bracht ik ze om 7.35 (ene kind naar de ene groep, andere kind naar de andere groep en terug naar de auto, ligt allemaal behoorlijk ver uit elkaar daar op het terrein dus ik ben altijd wel 10 minuten bezig).
Ik ben niet op de opmerking ingegaan maar vroeg bij het ophalen (om 17.15, ik betaal tot 18.00 maar haal ze altijd eerder op. Tot 17.15 betalen gaat niet) wel of ze directrice aanwezig was zodat ik het kon bespreken. Die was er niet maar ze belde me zojuist en gaf me de wind van voren. Dat ik dus wel extra opvang moet kopen (vanaf 7.15) als ik ze eerder wil brengen. Dus ik legde uit dat ik vond dat we hier toch gewoon uit konden komen, het gaat tenslotte maar om 5 minuten. Ze hield voet bij stuk. Ik ben van mening dat om half 8 de opvang begint en ik dus weg ben (net als op school wanneer de les begint zeg maar), dat ik dus iets eerder moet zijn om mijn kind de jas uit te trekken en schoenen uit te doen. Daar was ze het niet mee eens.
Maar er zijn dus meerdere ouders die hun kind om 5 voor half brengen. Ik betaal er straks dus voor, dat er een leidster is, die andere ouders niet. Is dat niet een beetje krom?
Ik baal ervan dat het gesprek zo anders uitpakte dan ik gehoopt had (had gehoopt op wat begrip en meedenken, ja, ze zijn een bedrijf en ik weet ook echt wel dat de schoorsteen moet roken, maar ze krijgen elke dag nu dus een uur betaald waarvan we 5 minuten gebruiken en dat steekt.)
Op mijn werk wat later starten durf ik nog niet te vragen gezien ik dus net gestart ben...
Even van me afschrijven dus...
Ik ben niet op de opmerking ingegaan maar vroeg bij het ophalen (om 17.15, ik betaal tot 18.00 maar haal ze altijd eerder op. Tot 17.15 betalen gaat niet) wel of ze directrice aanwezig was zodat ik het kon bespreken. Die was er niet maar ze belde me zojuist en gaf me de wind van voren. Dat ik dus wel extra opvang moet kopen (vanaf 7.15) als ik ze eerder wil brengen. Dus ik legde uit dat ik vond dat we hier toch gewoon uit konden komen, het gaat tenslotte maar om 5 minuten. Ze hield voet bij stuk. Ik ben van mening dat om half 8 de opvang begint en ik dus weg ben (net als op school wanneer de les begint zeg maar), dat ik dus iets eerder moet zijn om mijn kind de jas uit te trekken en schoenen uit te doen. Daar was ze het niet mee eens.
Maar er zijn dus meerdere ouders die hun kind om 5 voor half brengen. Ik betaal er straks dus voor, dat er een leidster is, die andere ouders niet. Is dat niet een beetje krom?
Ik baal ervan dat het gesprek zo anders uitpakte dan ik gehoopt had (had gehoopt op wat begrip en meedenken, ja, ze zijn een bedrijf en ik weet ook echt wel dat de schoorsteen moet roken, maar ze krijgen elke dag nu dus een uur betaald waarvan we 5 minuten gebruiken en dat steekt.)
Op mijn werk wat later starten durf ik nog niet te vragen gezien ik dus net gestart ben...
Even van me afschrijven dus...

dinsdag 5 november 2019 om 13:13
Je hebt gelijk, ik moet het ook laten gaan want ik ga hierom niet van opvang wisselen (we zijn verder tevreden en het is overal wel iets dus ja... ) Maar pfffffffffffff even zuchten inderdaad en m'n onvrede hier even opschrijven dan ben ik het kwijtPandax schreef: ↑05-11-2019 13:07Sommige dingen zijn stom, maar moet je voor je eigen gemoedsrust maar gewoon laten gaan. Als je verder blij bent met de opvang, zou ik vanaf 7.15 betalen. Dat is vast niet heel veel extra en geeft je net wat meer tijd.
(Mijn schoolinterne bso was boos op me omdat ik niet had doorgegeven dat zoon op de dag waarop school een uur eerder uit was dan normaal, voor dat ene uur ook opvang wilde. Het was zijn normale bso-dag, en ik had er geen moment bij stil gestaan dat bso niet betekent dat hij na school opgevangen wordt. Ach ja, even zuchten en weer door.)

dinsdag 5 november 2019 om 13:17
Ik snap het helemaal hoor. Ik heb tegen mijn man gemopperd over hun dommigheid en de onbeleefdheid waarmee ze me verweten dat ik in gebreke was gebleven. Alsof het volkomen logisch zou zijn dat ik mijn zoon voor dat ene uur zou ophalen en dan een uur later naar de bso (in school!) terug zou brengen. Zucht. Maar goed, en weer door

dinsdag 5 november 2019 om 13:18
Ik vind het ook een stom systeem. Aan de voorkant van de dag wél met allerlei extra inkooptarieven werken, maar geen mogelijkheid geven om dat aan de achterkant ook te doen. Ofwel: je hebt keuze uit een dag van 11 uur, of van 11 uur en een kwartier - zelfs als je in beide gevallen maar 9 uur afneemt. Echt een rare manier van werken en je ziet het overal.
Ik hoop dat er vanuit de overheid eisen komen dat je UREN kunt afnemen en niet DAGEN. Dat kost de belastingbetaler een stuk minder. En inderdaad, dat betekent dat je als kinderopvangorganisatie netjes moet plannen met je menskracht. Net als in andere sectoren.
Ik hoop dat er vanuit de overheid eisen komen dat je UREN kunt afnemen en niet DAGEN. Dat kost de belastingbetaler een stuk minder. En inderdaad, dat betekent dat je als kinderopvangorganisatie netjes moet plannen met je menskracht. Net als in andere sectoren.
dinsdag 5 november 2019 om 13:21
Ik zou die neiging ook hebben. Wat een gezeur. Als je om 7:25 al wilt overdragen en gaan snap ik dat ze ergens een grens trekken, maar de opvang gaat toch pas in op dat overdracht moment? Als ik om 7:25 de jassen uittrek etc ben ik nog aanwezig en verantwoordelijk, dus zou het gek vinden daarvoor te moeten betalen als ik ze pas om 07:30 aflever bij de leidster.Wintertime16 schreef: ↑05-11-2019 13:08Ik zou in de gang gaan zitten wachten, jas uit, schoenen uit en stipt 07.30 naar binnen.
Is het een optie dat je partner ze de komende weken brengt en jij evt over een tijdje op je werk probeert te regelen dat je 5 min later binnen bent? Ik weet niet waar jullie werken (in de zorg is dat natuurlijk een stuk lastiger dan op kantoor), maar zou het toch eerder zo proberen op te vangen dan dat ik extra zou gaan betalen.
dinsdag 5 november 2019 om 13:22
dinsdag 5 november 2019 om 13:25
De leidster had het, zo lezende, vriendelijker moeten brengen en ik denk dat daar de irritatie zit - en niet in de regels.Smam1517 schreef: ↑05-11-2019 13:11Ik koos er niet bewust voor om dat kwartier niet te betalen, ik dacht vanaf half 8 gaat de opvang in dus ik zorg dat ik kind op tijd daar heb met jas en schoenen uit zodat ik op tijd in de auto naar het werk zit. Het was dus niet bewust wanbetalen ofzo en ik kreeg meteen op m'n flikker van de leidster en vanmorgen dus nog eens telefonisch van de directie. Ik verbaas me daarover, volgens mij ben ik daar toch nog altijd klant met m'n kinderen en kun je gewoon op een normale wijze dingen met elkaar bespreken.
Ik baal overigens ook wel eens hoor: zo betalen we per dag, maar ook op dagen die op een bankholiday vallen. Dit betekent dat ik ook met kerst, pasen, etc. betaal als dit valt op mijn dochter's reguliere nursery dag. En ik betaal door tijdens onze vakanties: £70 per dag en ik krijg niets terug ivb met ons inkomen. Dat is zuur, maar goed...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

dinsdag 5 november 2019 om 13:26
Nou. Daar heeft TO ook moeite mee als ik het goed lees.Baggal schreef: ↑05-11-2019 13:25De leidster had het, zo lezende, vriendelijker moeten brengen en ik denk dat daar de irritatie zit - en niet in de regels.
Ik baal overigens ook wel eens hoor: zo betalen we per dag, maar ook op dagen die op een bankholiday vallen. Dit betekent dat ik ook met kerst, pasen, etc. betaal als dit valt op mijn dochter's reguliere nursery dag. En ik betaal door tijdens onze vakanties: £70 per dag en ik krijg niets terug ivb met ons inkomen. Dat is zuur, maar goed...
dinsdag 5 november 2019 om 13:27
In de OP wel, maar vervolgens is het vervolgens genuanceerd in de posts daarna. Althans zo lees ik het...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

dinsdag 5 november 2019 om 13:45
Dit!!-jolijn- schreef: ↑05-11-2019 13:18Ik vind het ook een stom systeem. Aan de voorkant van de dag wél met allerlei extra inkooptarieven werken, maar geen mogelijkheid geven om dat aan de achterkant ook te doen. Ofwel: je hebt keuze uit een dag van 11 uur, of van 11 uur en een kwartier - zelfs als je in beide gevallen maar 9 uur afneemt. Echt een rare manier van werken en je ziet het overal.

dinsdag 5 november 2019 om 13:50
Gesprek heeft dus reeds plaatsgevonden (helaas telefonisch had liever een live gesprek gehad maar ze waren er dus niet en werd vanmorgen door de directrice gebeld anders had ik het van de week even besproken met ophalen)
Dit gesprek stond bol van de tegenstrijdigheden. Zoals dat de leidsters dan geen tijd hebben om de vaatwasser uit te ruimen of de was te vouwen terwijl mijn kind daar gewoon bij helpt in de ochtend als ze daar is in het kader van de huiselijke sfeer die ze nastreven. Allemaal prima, maar dan moet je dat niet als argument aanvoeren.
Het gesprek heeft mijn ergernis dus niet echt verholpen
Ik zal morgen met mijn leidinggevende bespreken of ik niet een kwartiertje later kan starten en ook een kwartier langer kan doorwerken. Hij heeft zelf ook jonge kinderen dus ik hoop op zijn begrip...
Zou gewoon net wat meer ademruimte geven en dat vind ik fijner dan nog meer betalen aan de opvang
Zoals hierboven gezegd; gewoon per uur betalen ipv hele dagen waardoor je altijd meer afneemt dan wat je gebruikt. Ik wil best betalen voor wat we gebruiken, maar niet voor wat we niet gebruiken daar heb ik moeite mee. En dan nog; ik ga dan misschien extra betalen maar mogen dan andere ouders daarop meeliften die om 7.25 aankomen? Want dan is die leidster er toch... Daarin wordt dus met 2 maten gemeten voor mijn gevoel.
Dit gesprek stond bol van de tegenstrijdigheden. Zoals dat de leidsters dan geen tijd hebben om de vaatwasser uit te ruimen of de was te vouwen terwijl mijn kind daar gewoon bij helpt in de ochtend als ze daar is in het kader van de huiselijke sfeer die ze nastreven. Allemaal prima, maar dan moet je dat niet als argument aanvoeren.
Het gesprek heeft mijn ergernis dus niet echt verholpen

Ik zal morgen met mijn leidinggevende bespreken of ik niet een kwartiertje later kan starten en ook een kwartier langer kan doorwerken. Hij heeft zelf ook jonge kinderen dus ik hoop op zijn begrip...
Zou gewoon net wat meer ademruimte geven en dat vind ik fijner dan nog meer betalen aan de opvang
Zoals hierboven gezegd; gewoon per uur betalen ipv hele dagen waardoor je altijd meer afneemt dan wat je gebruikt. Ik wil best betalen voor wat we gebruiken, maar niet voor wat we niet gebruiken daar heb ik moeite mee. En dan nog; ik ga dan misschien extra betalen maar mogen dan andere ouders daarop meeliften die om 7.25 aankomen? Want dan is die leidster er toch... Daarin wordt dus met 2 maten gemeten voor mijn gevoel.

dinsdag 5 november 2019 om 13:56
Omgekeerd werkt het ook zo. Als ik tot 18 uur opvang afneem, ga ik er vanuit dat ik mijn kind tot exact 18 uur kan ophalen (en dat men niet om 18 uur met kind aan de hand op de parkeerplaats gaat staan).GlitterCupcake schreef: ↑05-11-2019 13:46Dus je wil pas vanaf 07.30 betalen maar wel vanaf 07:25 binnengelaten worden en gebruik maken van het pand, kapstok, etc?
dinsdag 5 november 2019 om 13:57
Ik ben blij dat er in ons dorpse kdv niet moeilijk wordt gedaan over 5 of 10 minuten...
Nou breng ik zoon nooit weg omdat ik al om 6.30 ga maar mijn man staat volgens mij de meeste keren stipt om 7.30 met hem binnen.
Zoon gaat alleen de ochtenden tot 13.00 en als ik het een keer niet tref in het verkeer of mijn route loopt net wat uit, app/bel ik de leidsters dat ik er 10 min later ben en dat is nooit een probleem en ook nog nooit in rekening gebracht.
Al snap ik het vanuit het oogpunt van de leidster wel (zelf ook leidster geweest en als je alleen bent die eerste tijd in de ochtend en kinderen komen maar eerder binnen dan de bedoeling is zonder dat je collega er al is, is niet fijn opstarten voor alle partijen, kind/leidsters)
Daarbij is het argument huishoudelijke klusjes niet kunnen doen nonsens lijkt me...
Om 7.30 al een volle vaatwasser/wasmand??? Laten ze dat van de dag ervoor liggen voor in de ochtend dan?
Nou breng ik zoon nooit weg omdat ik al om 6.30 ga maar mijn man staat volgens mij de meeste keren stipt om 7.30 met hem binnen.
Zoon gaat alleen de ochtenden tot 13.00 en als ik het een keer niet tref in het verkeer of mijn route loopt net wat uit, app/bel ik de leidsters dat ik er 10 min later ben en dat is nooit een probleem en ook nog nooit in rekening gebracht.
Al snap ik het vanuit het oogpunt van de leidster wel (zelf ook leidster geweest en als je alleen bent die eerste tijd in de ochtend en kinderen komen maar eerder binnen dan de bedoeling is zonder dat je collega er al is, is niet fijn opstarten voor alle partijen, kind/leidsters)
Daarbij is het argument huishoudelijke klusjes niet kunnen doen nonsens lijkt me...
Om 7.30 al een volle vaatwasser/wasmand??? Laten ze dat van de dag ervoor liggen voor in de ochtend dan?
Tralalalala
dinsdag 5 november 2019 om 13:58
Om 7.30 open is om 7.30 open. Als ze eerder open zijn en je betaald vanaf 7.30 is het niet de bedoeling dat je je kinderen eerder brengt. Zelf ook gewerkt op een kdv en ouders gaan steeds vroeger komen. Wij gingen open om 7.30 ( geen vervroegde opvang, dus er waren ook echt nog geen kinderen). Zelf probeerde ik om zeker om 7.20 er te zijn, en mijn collega's ook. Dan hadden we de tijd om de groep klaar te maken ( spullen op zn plek te zetten als de avond ervoor gepoetst was e.d.) Op een gegeven moment stonden ouders ons al op de parkeerplaats op te wachten, want ja wij waren er toch al dan konden ze mooi mee naar binnen lopen....zo irritant.
Meten met twee maten vind ik dan niet terecht, maar weet je zeker dat die andere mensen daar niet voor betalen?
Zoals ik het lees komen jou wensen nu niet overeen met wat het kdv bied, misschien toch opzoek naar een andere oplossing?
(misschien een gekke vergelijking, maar een supermarkt gaat ook pas om 8.00 open, ook al wil jij exact om 8.00 daar er weer uit, dus al afrekenen van te voren....dat kan niet, want je kunt de winkel niet eerder in)
Meten met twee maten vind ik dan niet terecht, maar weet je zeker dat die andere mensen daar niet voor betalen?
Zoals ik het lees komen jou wensen nu niet overeen met wat het kdv bied, misschien toch opzoek naar een andere oplossing?
(misschien een gekke vergelijking, maar een supermarkt gaat ook pas om 8.00 open, ook al wil jij exact om 8.00 daar er weer uit, dus al afrekenen van te voren....dat kan niet, want je kunt de winkel niet eerder in)
dinsdag 5 november 2019 om 14:00
Eigenlijk moet je dan net voor 18.00 binnen zijn zodat de overdracht nog kan plaats vinden voor 18.00.

dinsdag 5 november 2019 om 14:00
Ik heb het overigens jarenlang zo gedaan, zoals TO doet. Ik leverde mijn kinderen exact op tijd in de groep af, wat inhield dat ik altijd een laar minuten te vroeg door de voordeur naar binnen kwam. Nooit commentaar op gekregen, maar dat wel zo was geweest, dan zou ik daar aardig pissig over zijn geworden.

dinsdag 5 november 2019 om 14:02
Hoezo weet jij zo zeker dat die andere ouders dat kwartier niet gewoon WEL betalen?Smam1517 schreef: ↑05-11-2019 13:50Gesprek heeft dus reeds plaatsgevonden (helaas telefonisch had liever een live gesprek gehad maar ze waren er dus niet en werd vanmorgen door de directrice gebeld anders had ik het van de week even besproken met ophalen)
Ik wil best betalen voor wat we gebruiken, maar niet voor wat we niet gebruiken daar heb ik moeite mee. En dan nog; ik ga dan misschien extra betalen maar mogen dan andere ouders daarop meeliften die om 7.25 aankomen? Want dan is die leidster er toch... Daarin wordt dus met 2 maten gemeten voor mijn gevoel.
En als dit de eerste keer was voor jou dan weet je ook niet hoe vaak andere ouders dat doen en of die wel of niet betalen of vandaag ook gebeld zijn dat het niet meer kan. Toch?

dinsdag 5 november 2019 om 14:04
Dan doe je de overdracht tot 18 uur en sta je daarna je kind de jas aan te trekken tot 18.05 uuR, voordat je naar buiten gaat. Die tijd dat ik bij de kapstok sta en kind dus mijn verantwoordelijkheid is, reken ik niet mee als opvangtijd.bieslookje schreef: ↑05-11-2019 14:00Eigenlijk moet je dan net voor 18.00 binnen zijn zodat de overdracht nog kan plaats vinden voor 18.00.
dinsdag 5 november 2019 om 14:12
Ik dacht dat je het genuanceerd had, maar niet dus... Het is JOUW keus dat je je kind om 17:15 ophaalt?! Je betaalt een dagprijs vanaf 7:30 am.Smam1517 schreef: ↑05-11-2019 13:50
[...]
De reguliere opvang is open van 7:30 - 18:00. Alles wat daarbuiten valt komt voor eigen rekening. Als jij er voor kiest om je kind eerder op te halen, d.w.z. voor de officiele sluitingstijd, dan heeft het KDV daar niets mee te maken. Dus dat je stelt daar niet voor te willen betalen vind ik vreemd. Ik haal mijn kind ook om 17:15-17:30 op. Dat ze er nog een uur langer zou mogen zitten zonder extra kosten is toch geen overweging..? Het komt op mij over alsof je het maximale uit de opvang wil halen en boos bent dat je je kind niet eerder (zonder kosten) kan droppen, maar zo werkt het niet - en terecht.
dinsdag 5 november 2019 om 14:12
Het komt wat flauw over als je zelf pas om 7.30 vertrekt, maar misschien hebben ze ervaring met ouders die vanaf 7.30 betalen en daar toch steeds mee aan het sjoemelen waren door hun kind net wat eerder te brengen en hebben ze daarom een heel harde grens: betalen vanaf 7.30 is pas naar binnen vanaf 7.30.
Ze hadden het wel wat aardiger mogen brengen.
Ze hadden het wel wat aardiger mogen brengen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

dinsdag 5 november 2019 om 14:18
Wat heb je toch met die andere ouders? Hoe weet jij zo zeker dat zij niet vanaf 7.15u betalen of niet ook net een gesprek met de directrice hebben gehad?Smam1517 schreef: ↑05-11-2019 13:50Zoals hierboven gezegd; gewoon per uur betalen ipv hele dagen waardoor je altijd meer afneemt dan wat je gebruikt. Ik wil best betalen voor wat we gebruiken, maar niet voor wat we niet gebruiken daar heb ik moeite mee. En dan nog; ik ga dan misschien extra betalen maar mogen dan andere ouders daarop meeliften die om 7.25 aankomen? Want dan is die leidster er toch... Daarin wordt dus met 2 maten gemeten voor mijn gevoel.
dinsdag 5 november 2019 om 14:23
En dat! Wellicht zitten die ouders in het extra tarief waardoor er andere regels gelden.
Bij ons hangt er een bordje op de deur waarin heel duidelijk is gemaakt dat het niet de bedoeling is dat kinderen voor 7:30 worden gebracht. Als je te laat bent met halen, ik geloof dat dat is na 18:30, dan betaal je een boete. Ik geloof £15 per kwartier dat je te laat bent. Is niet onredelijk, want de leidsters hebben ook recht op een prive leven.