Kinderopvang gedoe

05-11-2019 12:57 137 berichten
Gisteren bracht ik mijn dochters om 7.25 naar de opvang. Ik kreeg van de leidster te horen dat dat ECHT niet de bedoeling was omdat ik pas vanaf 7.30 betaal. Gezien ik een nieuwe baan heb, moet ik ze wat eerder brengen dan voorheen, toen bracht ik ze om 7.35 (ene kind naar de ene groep, andere kind naar de andere groep en terug naar de auto, ligt allemaal behoorlijk ver uit elkaar daar op het terrein dus ik ben altijd wel 10 minuten bezig).
Ik ben niet op de opmerking ingegaan maar vroeg bij het ophalen (om 17.15, ik betaal tot 18.00 maar haal ze altijd eerder op. Tot 17.15 betalen gaat niet) wel of ze directrice aanwezig was zodat ik het kon bespreken. Die was er niet maar ze belde me zojuist en gaf me de wind van voren. Dat ik dus wel extra opvang moet kopen (vanaf 7.15) als ik ze eerder wil brengen. Dus ik legde uit dat ik vond dat we hier toch gewoon uit konden komen, het gaat tenslotte maar om 5 minuten. Ze hield voet bij stuk. Ik ben van mening dat om half 8 de opvang begint en ik dus weg ben (net als op school wanneer de les begint zeg maar), dat ik dus iets eerder moet zijn om mijn kind de jas uit te trekken en schoenen uit te doen. Daar was ze het niet mee eens.
Maar er zijn dus meerdere ouders die hun kind om 5 voor half brengen. Ik betaal er straks dus voor, dat er een leidster is, die andere ouders niet. Is dat niet een beetje krom?
Ik baal ervan dat het gesprek zo anders uitpakte dan ik gehoopt had (had gehoopt op wat begrip en meedenken, ja, ze zijn een bedrijf en ik weet ook echt wel dat de schoorsteen moet roken, maar ze krijgen elke dag nu dus een uur betaald waarvan we 5 minuten gebruiken en dat steekt.)

Op mijn werk wat later starten durf ik nog niet te vragen gezien ik dus net gestart ben...

Even van me afschrijven dus...
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
05-11-2019 14:04
Dan doe je de overdracht tot 18 uur en sta je daarna je kind de jas aan te trekken tot 18.05 uuR, voordat je naar buiten gaat. Die tijd dat ik bij de kapstok sta en kind dus mijn verantwoordelijkheid is, reken ik niet mee als opvangtijd.
Dat kan, maar dan hebben de leidsters dan ook de tijd om nog de laatste dingen te doen die ze moeten. Als je om stipt 18.00 binnen komt, de overdracht doen en daarna nog de jas aan moet doen ben je nooit voor 18.05 weg. En als je om 18.00 je kind de jas aan gaat doen kan dat dus wel. En kan de leidster dus om 18.00 de dingen doen om te sluiten op haar groep ipv om 18.05.

Zelf kijk ik daar niet zo op, maar weet dat er zijn die dat wel doen. En dat is op zich ook te snappen.
-jolijn- schreef:
05-11-2019 13:18
Ik vind het ook een stom systeem. Aan de voorkant van de dag wél met allerlei extra inkooptarieven werken, maar geen mogelijkheid geven om dat aan de achterkant ook te doen. Ofwel: je hebt keuze uit een dag van 11 uur, of van 11 uur en een kwartier - zelfs als je in beide gevallen maar 9 uur afneemt. Echt een rare manier van werken en je ziet het overal.

Ik hoop dat er vanuit de overheid eisen komen dat je UREN kunt afnemen en niet DAGEN. Dat kost de belastingbetaler een stuk minder. En inderdaad, dat betekent dat je als kinderopvangorganisatie netjes moet plannen met je menskracht. Net als in andere sectoren.
En dan ook graag de dagen dat je kind niet komt, maar ‘het pakket is niet anders’.
Ik heb in principe geen opvang nodig in schoolvakanties, maar die dagen kun je alleen als ruildag inzetten als er een studiedag is ofzo, niet op een andere dag. De pakketten zijn ‘het hele jaar incl vakanties’ óf alleen vakanties. Ik heb eigenlijk alleen een ‘het hele jaar excl. vakanties nodig, maar ja, dat is geen optie. Ik heb dus een hele bulk aan ‘ruildagen’ dagen die ik niet kan inzetten, nooit afneem (want na een half jaar vervalt het ook nog eens) en waar ik veel geld voor betaal. Ik durf niet eens uit te rekenen hoeveel geld we hier mee weggooien.

On topic: ik snap daarentegen wel dat je als je voor 7.30 er bent, dat je dan vanaf 7.15 betaald, je bent er immers vóór 7.30.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 05-11-2019 14:58
4.57% gewijzigd
Ik denk dat als KVD/BSO echt alles op het heel of half uur gaan rekenen het heel erg duur gaat worden en dat er dan helemaal geen flexibliteit meer is ivm bezettingraad?

Zijn jullie allemaal echt zo kortzichtig?
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 05-11-2019 14:34
7.96% gewijzigd
Mevrouw75 schreef:
05-11-2019 14:29
En dan ook graag de dagen dat je kind niet komt, maar ‘het pakket is niet anders’.
Ik heb in principe geen opvang nodig in schoolvakanties, maar die dagen kun je alleen als ruildag inzetten als er een studiedag is ofzo, niet op een andere dag. De pakketten zijn ‘het hele jaar incl vakanties’ óf alleen vakanties. Ik heb eigenlijk alleen een ‘het hele jaar excl. vakanties nodig, maar ja, dat is geen optie. Ik heb dus een hele bulk aan ‘ruildagen’ dagen die ik niet kan inzetten, nooit afneem (want na een half jaar vervalt het ook nog eens) en waar ik veel geld voor betaal. Ik durf niet eens uit te rekenen hoeveel geld we hier mee weggooien.
Weet je ook waarom die niet op andere dagen in te zettenzijn ? Wellicht is de groep dan al vol? Misschien kun je de oudercommisie vragen om mee te denken over een voorstel voor alleen opvang nodig in schoolweken?
krullen-bol schreef:
05-11-2019 13:57

Om 7.30 al een volle vaatwasser/wasmand??? Laten ze dat van de dag ervoor liggen voor in de ochtend dan?
Oh dat lijkt me dan weer volstrekt logisch: aan het eind van de dag verzamel je alles wat vies is en propt het in de machines, en aan het begin va de volgende dag start je met alles schoon.

TO ik zou toch bij je werk vragen of het mogelijk is om iets later te beginnen en iets langer door te gaan. Kijk als je iemand aflost of les geeft wordt dat lastig natuurlijk, maar ik kan me ook heel veel soorten werk voorstellen waarbij dat geen probleem zou zijn en nee heb je, ja kan je krijgen.
Ik proef best veel negativiteit over de uren en de kosten. Maar als mensen het er niet mee eens zijn dan zoek je toch andere opvang?
De opvang bied iets aan en als dat niet overeenkomt met je wensen dat past het niet bij elkaar.
Lucifer2018 schreef:
05-11-2019 14:31
Ik denk dat als KVD/BSO op uur gaan rekenen het uur heel erg duur gaat worden en dat er dan helemaal geen flexibliteit meer is ivm bezettingraad?

Helemaal mee eens. En het is ook geen doen om bij te houden wie wanneer wordt opgehaald en dan te zorgen dat er voldoende leidsters aanwezig zijn...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Die er amper zijn, ook daar een personeelstekort op sommige plekken.
En met de hystersche en niet realistische strakke regels van de overheid, die ook nog elk jaar veranderen...

En de flexibiliteit die ouders wensen/eisen en het crappy salaris er tegen over lijkt het tekort ook niet snel opgelost. Vooral niet op de BSO, dat zij opgeknipte uren over 1 dag bijvoorbeeld met het personeelstekort echt niet fijn.

Wat ik begrijp van KVD en wat familie die er in werkt.. kan het wel eens de volgende stakingsgolf gaan opleveren.
Mevrouw75 schreef:
05-11-2019 14:29
Dat is hier niet anders. Ik heb overigens tijdens de zomervakantie mijn dochter wel eens een maand uit de nursery gehaald, omdat ik het zonde vind om die dagen te betalen terwijl zij er niet is. Mijn dochter gaat normaliter 3 dagen per week naar de nursery. Als ik haar tijdens onze zomervakantie niet uit de nursery haal, betaal ik die dagen door a £210 per week. Ik vraag mij soms af hoe ouders met meerdere kinderen dat doen: stel je hebt 2 kinderen gedurende 5 dagen per week in de nursery en je gaat 2 weken op vakantie, dan betaal je dus £350 per week per kind terwijl je er geen gebruik van maakt... Dat komt dan neer op een extra £1400 aan kosten. En... de meeste ouders krijgen, waar wij zitten, geen tegemoetkoming in de kosten vanuit de overheid.

Dat gezegd hebbende: mijn dochter heeft het er naar haar zin en doet het goed. Dat is mij ook veel waard.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Lucifer2018 schreef:
05-11-2019 14:31
Ik denk dat als KVD/BSO echt alles op het heel of half uur gaan rekenen het heel erg duur gaat worden en dat er dan helemaal geen flexibliteit meer is ivm bezettingraad?

op ons kdv/bso wordt zelfs per kwartier gerekend en betaal ik alleen wat ik afneem met flexibele dagen. ik heb geen vakantieopvang nodig, dus heb een 40 weken schoolpakket. verder kan ik uren die over zijn van de ene maand, inzetten in een andere maand. wordt per 12 maanden gerekend. dus het kan blijkbaar wel....
viane schreef:
05-11-2019 14:43
op ons kdv/bso wordt zelfs per kwartier gerekend en betaal ik alleen wat ik afneem met flexibele dagen. ik heb geen vakantieopvang nodig, dus heb een 40 weken schoolpakket. verder kan ik uren die over zijn van de ene maand, inzetten in een andere maand. wordt per 12 maanden gerekend. dus het kan blijkbaar wel....

Ik zeg nergens dat het echt niet kan. ;-)

Ik denk dat het alleen niet overal haalbaar is. Niet qua kosten of personeel/regels bezetting. Want dat is ook echt een probleem op sommige plekken.

Of dat ouders dan weer gaan klagen over de hoogte van het uurtarief of eventuele starheid mbt planning.
Wat als bij TO zoiets ingevoerd gaat worden dan gaat uurtarief sowieso omhoog en dus de eigen bijdrage na aftrek ook. Ze wil nu al een kwartier extra niet betalen.
Ik heb destijds uiteindelijk maar gekozen voor een au pair, want ik had maar keuze uit 1 kdv.
bieslookje schreef:
05-11-2019 14:32
Weet je ook waarom die niet op andere dagen in te zettenzijn ? Wellicht is de groep dan al vol? Misschien kun je de oudercommisie vragen om mee te denken over een voorstel voor alleen opvang nodig in schoolweken?
Kind kan altijd terecht op die andere dagen, maar daar moet ik dus extra voor betalen, daar kan ik mijn overschot aan uren niet voor inzetten.
Ach soms is het best krom, dat snap ik wel..
Wij kunnen hier per half uur betalen en dat scheelt smiddags al idd.
Maar ik neme opvang af tot 18 uur. 2 dagen met 3 kinderen.
Omdat ik incidenteel langer moet werken.
Van de 50 dagen kom ik ze, zeg maar 48x om half 6 ophalen.

Geen enkel probleem, ook niet van mijn kant dat ik dat moet betalen.
Een enkele keer dus precies om 18 uur.
En soms, als ik heel veel pech heb, 1x van de 50 om 18:05/18.10.
Die ene keer is laatst wel meteen in rekening gebracht voor een half uur. Het was 18.07 toen ik binnenstapte.

Ja, ze hebben gelijk. Ja, ik was te laat. Ja, ze hebben er recht op. Ja, ze mogen het rekenen. Maar of ik het eerlijk vond en klantvriendelijk? Nee, niet bepaald.

Dus ergens snap ik TO wel, al heeft ze geen gelijk ;-)
viane schreef:
05-11-2019 14:43
Het kan vast maar ik voorzie ook de klagende ouders:
- 'Annabel wil dagen ruilen maar wel graag op haar eigen groep'
- Dat kan helaas niet want die groep is vol op donderdag
- 'Annabel wil graag opgevangen worden door vaste gezichten'
- Dat gaat ook niet want die twee bekendste zijn uitgeroosterd want weinig kindjes vandaag

Het is echt niet zo simpel met alle (terechte) regels.

Ik werk in het onderwijs dus heb alle vakanties vrij en geen opvang nodig. Dochterlief blijft dan thuis, die uren kan ik niet inzetten want de groepen zitten prop en propvol. So be it. Zie het absoluut niet zitten om haar op een andere onbekendere groep te brengen.

Verder ruim acht jaar als bijbaan in de kinderopvang gewerkt naast mijn studie en dit was en is dus nog steeds een probleem. Wij draaien op een gegeven moment de deur op slot. Ik was er vaak 7:15 en dan zag ik de eerste ouders al in de auto zitten wachten. Bijzonder. Om stipt half 8 ging de deur open en waren ze van harte welkom.

Ik geloof niet zo in het 'door de vingers' zien voor één keer. Zo'n praatje - pedagogisch medewerker Sara doet wel de deur open om 7:20- gaat heel snel. Zéker op grote locaties met 6 of meer groepen.
ClumsyNinja schreef:
05-11-2019 14:33
Oh dat lijkt me dan weer volstrekt logisch: aan het eind van de dag verzamel je alles wat vies is en propt het in de machines, en aan het begin va de volgende dag start je met alles schoon.

TO ik zou toch bij je werk vragen of het mogelijk is om iets later te beginnen en iets langer door te gaan. Kijk als je iemand aflost of les geeft wordt dat lastig natuurlijk, maar ik kan me ook heel veel soorten werk voorstellen waarbij dat geen probleem zou zijn en nee heb je, ja kan je krijgen.
Ok zit wat in.
Ik doe nu al 5 jaar iets anders maar heb daarvoor inclusief stages 8 jaar op zowel dagopvang groepen als bso gewerkt en daar waren dit soort klusjes aan het eind van je dienst ook gedaan.
Vaatwasser leeg, was gevouwen, bedjes opgemaakt, groep opgeruimd en vaak ook nog even de bezem/stofzuiger erdoor.
Maar dat is mijn ervaring, zoals jij het omschrijft kan ook een manier van werken zijn en dan dus logisch :thumbsup:
Tralalalala
Ik snap het wel, vanuit kdv. Wij gingen altijd 07.30 open en werden vanaf dat moment natuurlijk ook pas betaald. Echter zorgde ik, en de meeste collega’s ook, dat we er om 07.15/07.20 waren. Helaas waren er dan continu ouders die je naar binnen zien gaan en dan letterlijk achter je aan sprinten. Zodat ze zelf zo snel mogelijk weer kunnen vertrekken. Terwijl wij juist die tijd gebruiken om nog even snel was te vouwen, vaat op te ruimen, fruit te bereiden etc. En ja, ook als ouders er dan bij blijven tot 7.30 is dit niet de bedoeling. We zijn nog niet open, klaar. Net zoals een winkel, bedrijf of andere organisatie.

Kortom: gewoon betalen als je die extra tijd wilt afnemen.
Dus je mag niet om 7.25 zelfs maar binnenkomen?
Heel gek maargoed, het klinkt ook als een bijzondere opvang per kwartier betalen.
Gewoon om 7.30 jongste/minst huilerige kind brengen dan.
Goal2016 schreef:
05-11-2019 15:00

Die ene keer is laatst wel meteen in rekening gebracht voor een half uur. Het was 18.07 toen ik binnenstapte.

Ja, ze hebben gelijk. Ja, ik was te laat. Ja, ze hebben er recht op. Ja, ze mogen het rekenen. Maar of ik het eerlijk vond en klantvriendelijk? Nee, niet bepaald.

Dus ergens snap ik TO wel, al heeft ze geen gelijk ;-)

Omdat anders de moeder van pietje hoort dat jij er om 18:07 was en je geen boete heb gehad. Dus dan mag zij vast ook wel om 18:07 komen.

En echt die moeders zijn zo.
Route88 schreef:
05-11-2019 15:38
Omdat anders de moeder van pietje hoort dat jij er om 18:07 was en je geen boete heb gehad. Dus dan mag zij vast ook wel om 18:07 komen.

Zie TO.
Route88 schreef:
05-11-2019 15:38

En 18:00 is toch gewoon de grens ook? Als je bij 18:07 'acht laat maar zitten' zegt, waar trek je de grens dan. Bij 18:10?
Dan is 18:17 ook maar weer 7 minuutjes later dan dat en zo is het einde zoek.
Op ons KDV betaald iedereen die fulltime is voor vanaf 7:00 uur tot 18:00 uur. Je kunt er zelf voor kiezen wanneer je je kindje brengt en ophaalt tussen die tijden.
Part time is tot 12:00 en 14:45 geloof ik.
Dus geen lullig gedoe over een uurtje meer of minder. Maakt het allemaal een stuk minder stressvol en geeft meer vrijheid.
Let’s go Brandon!
Wij komen met een pasje pas om 7:30 de deur door richting kdv/vso.
Eerder kom je niet binnen. Personeel wat al eerder binnen moet zijn, heeft een sleutel.
havermout1 schreef:
05-11-2019 15:51
Op ons KDV betaald iedereen die fulltime is voor vanaf 7:00 uur tot 18:00 uur. Je kunt er zelf voor kiezen wanneer je je kindje brengt en ophaalt tussen die tijden.
Part time is tot 12:00 en 14:45 geloof ik.
Dus geen lullig gedoe over een uurtje meer of minder. Maakt het allemaal een stuk minder stressvol en geeft meer vrijheid.
En in TO's geval is dat van 7.30 uur tot 18.00 uur. Weinig lulligs aan.
Goal2016 schreef:
05-11-2019 15:00

Maar wat als er inspectie binnenstapt om 18.05 uur en er niet genoeg leidsters zijn omdat jouw kinderen niet op tijd opgehaald zijn en de leidster die tot 18.00 uur betaald krijgt ook op dat tijdstip vertrokken is?

Het zal uiteraard allemaal loslopen maar ik kan me voorstellen dat het kdv een grens moet trekken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven