Kinderopvang tijdens staking

maandag 28 oktober 2019 om 20:21
zaterdag 2 november 2019 om 10:11
Dus jij denkt echt dat voor iedereen buiten het onderwijs the sky the limit is qua salaris als je maar goed onderhandelt? Dat vind ik bijzonder..
Nederland kent 1100 cao’s waarvan er 250 voor een bedrijfstak zijn en die bijna allemaal algemeen bindend verklaard zijn.. als een cao voor een bedrijfstak geldt dan kunnen er zomaar duizenden bedrijven onder vallen.
Die cao’s hebben allemaal een loongebouw en een functiehuis net als het onderwijs. En dus ook allemaal een Max schaal net als het onderwijs.
Ik wil niet zeggen dat de problemen in het onderwijs niet bestaan, maar we moeten ook niet gaan doen alsof het onderwijs een hongerloontje is tov de riante salarissen met een neverending top in het bedrijfsleven.
biol wijzigde dit bericht op 02-11-2019 10:11
1.09% gewijzigd
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!

zaterdag 2 november 2019 om 10:11
Zeilboot76 schreef: ↑02-11-2019 10:00Ik vind het bedrag wat ze kan lenen helemaal niet veel met de wetenschap dat ze al jaren vastzit op de max van haar inschaling en een hbo diploma heeft.
Ik ben ambtenaar en zit nu op de max van mijn salarisschaal in een mbo functie en ontvang meer salaris en kan nog een schaal doorgroeien. Hbo-ers werkzaam als ambtenaar verdienen buiten het onderwijs veel meer.
Het onderwijs is net als de zorg een vak waar je liefde en passie voor moet hebben.
Het gaat om een salaris van rond de 45.000. Dat is ruim bovenmodaal. Een mbo-functie die zoveel bovenmodaal verdient is erg uitzonderlijk.

zaterdag 2 november 2019 om 10:20
biol schreef: ↑02-11-2019 10:11Dus jij denkt echt dat voor iedereen buiten het onderwijs the sky the limit is qua salaris als je maar goed onderhandelt? Dat vind ik bijzonder..
Nederland kent 1100 cao’s waarvan er 250 voor een bedrijfstak zijn en die bijna allemaal algemeen bindend verklaard zijn.. als een cao voor een bedrijfstak geldt dan kunnen er zomaar duizenden bedrijven onder vallen.
Die cao’s hebben allemaal een loongebouw en een functiehuis net als het onderwijs. En dus ook allemaal een Max schaal net als het onderwijs.
Ik wil niet zeggen dat de problemen in het onderwijs niet bestaan, maar we moeten ook niet gaan doen alsof het onderwijs een hongerloontje is tov de riante salarissen met een neverending top in het bedrijfsleven.
Dat de e sky the limit is denk ik ook niet. Wel dat er in het bedrijfsleven meer ruimte is dan in het onderwijs. Of dat er mogelijkheden zijn om het anders te doen. Denk aan de publieke omroep/Matthijs van Nieuwkerk. Maar ook in het klein, zelfs in bijbaantjes voor jongeren. Mijn dochter verdiende drie jaar geleden 25 cent/uur boven cao loon als waardering voor haar inzet.
zaterdag 2 november 2019 om 10:25
Dan noem je ook twee uitersten zeg.. Matthijs van Nieuwkerk is nou niet echt de maatstaf voor heel Nederland.Andersom schreef: ↑02-11-2019 10:20Dat de e sky the limit is denk ik ook niet. Wel dat er in het bedrijfsleven meer ruimte is dan in het onderwijs. Of dat er mogelijkheden zijn om het anders te doen. Denk aan de publieke omroep/Matthijs van Nieuwkerk. Maar ook in het klein, zelfs in bijbaantjes voor jongeren. Mijn dochter verdiende drie jaar geleden 25 cent/uur boven cao loon als waardering voor haar inzet.
En 25 cent per uur, dat is misschien voor jouw dochter op haar bijbaantje leuk, maar voor iemand die kostwinner is betekent dat op fulltime basis 43,50 euro per maand bruto.. whoop tja fucking doo
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!

zaterdag 2 november 2019 om 10:49
Ik las van de week op de at5, de nieuws site van Amsterdam, dat onderwijzers met honderden tegelijk de stad verlaten. Dit klopt ook met de praktijk, het afgelopen jaar zijn er op de basisschool van mijn dochter 3 juffen verhuisd naar een andere gemeente.
Om deze trend tegen te gaan biedt de gemeente met voorrang woningen aan de leraren, helaas helpt het dus niet.
Zorgelijke ontwikkeling.
Om deze trend tegen te gaan biedt de gemeente met voorrang woningen aan de leraren, helaas helpt het dus niet.
Zorgelijke ontwikkeling.

zaterdag 2 november 2019 om 10:57
Inderdaad.Kumiko schreef: ↑02-11-2019 10:49Ik las van de week op de at5, de nieuws site van Amsterdam, dat onderwijzers met honderden tegelijk de stad verlaten. Dit klopt ook met de praktijk, het afgelopen jaar zijn er op de basisschool van mijn dochter 3 juffen verhuisd naar een andere gemeente.
Zorgelijke ontwikkeling.
Vriendin van mij gaat nu de zijinstroom doen van de Pabo. Zij mag vanaf dag 1 voor de klas staan. Alleen. Ik begrijp de keuze. Beter een leerkracht dan geen leerkracht. Maar dit moeten we toch niet willen met zijn allen. De kwaliteit van het onderwijs gaat zo hard achteruit.

zaterdag 2 november 2019 om 11:02
Ik heb in het bedrijfsleven ook echt geen onderhandelingsruimte. Er is in heel veel bedrijven zoiets als een functiebeschrijving en een bijbehorende schaalindeling. Zit je eenmaal ingeschaald dan geldt voor de gemiddelde hbo’er als enige ruimte een andere, hogere functie of een trede erbij bij goed functioneren, tot de tredes op zijn natuurlijk. Het gros van mijn collega’s op hbo-niveau verdient echt niet veel meer dan 2300 netto.Andersom schreef: ↑02-11-2019 10:20Dat de e sky the limit is denk ik ook niet. Wel dat er in het bedrijfsleven meer ruimte is dan in het onderwijs. Of dat er mogelijkheden zijn om het anders te doen. Denk aan de publieke omroep/Matthijs van Nieuwkerk. Maar ook in het klein, zelfs in bijbaantjes voor jongeren. Mijn dochter verdiende drie jaar geleden 25 cent/uur boven cao loon als waardering voor haar inzet.
Voor die andere functie moet je dan maar net geschikt zijn. Als je geluk hebt dan krijg je bij uitzonderlijk goed functioneren een bonus, die bij ons 500 euro bruto is en waar je 1 x per jaar kans op maakt. Natuurlijk is ieder jaar iemand anders aan de beurt. Het is echt niet overal buiten het onderwijs fantastisch.
Voor de topfuncties gelden uiteraard andere normen en behandeling. Ik neem aan dat directeuren en bestuurders in het onderwijs ook anders beloond worden en meer onderhandelingsmogelijkheden hebben dan de doorsnee leerkracht.

zaterdag 2 november 2019 om 11:09
Dat moet je ook niet willen als zij-instromer. Het kan gewoon echt niet, alleen voor de klas met 0 onderwijservaring en zonder fatsoenlijke begeleiding. Ik loop sinds kort stage in het basisonderwijs en ik zou het totaal onverantwoord vinden zonder begeleider erbij. Zoals Lubach zei, zonder rijbewijs mag je ook de weg niet alleen op. En dat is niet voor niks.watdachtjehiervan schreef: ↑02-11-2019 10:57Inderdaad.
Vriendin van mij gaat nu de zijinstroom doen van de Pabo. Zij mag vanaf dag 1 voor de klas staan. Alleen. Ik begrijp de keuze. Beter een leerkracht dan geen leerkracht. Maar dit moeten we toch niet willen met zijn allen. De kwaliteit van het onderwijs gaat zo hard achteruit.
zaterdag 2 november 2019 om 11:15
Helaas niet Annebel. Ik werk als directeur in het basisonderwijs. Ben 35, zit al 2 jaar aan mijn eindtrede en er zijn 4 leerkrachten bij mij die meer verdienen dan ik....
Ik verdien niets meer dan een leerkracht, maar ben wel eindverantwoordelijk (ja...het bestuur...maar ben integraal schoolleider), ben 7 dagen per week bereikbaar en heb geen ondersteuning qua administratie, concierge, etc. In de onderhandelingen zijn ze de schoolleiders en assistenten 'vergeten', waardoor er in de verhouding niets meer van klopt (als dat het al deed).
Ik verdien niets meer dan een leerkracht, maar ben wel eindverantwoordelijk (ja...het bestuur...maar ben integraal schoolleider), ben 7 dagen per week bereikbaar en heb geen ondersteuning qua administratie, concierge, etc. In de onderhandelingen zijn ze de schoolleiders en assistenten 'vergeten', waardoor er in de verhouding niets meer van klopt (als dat het al deed).

zaterdag 2 november 2019 om 11:16
Dat vind ik echt geheel afhankelijk van je vooropleiding.AnnabeldeDertiende schreef: ↑02-11-2019 11:09Dat moet je ook niet willen als zij-instromer. Het kan gewoon echt niet, alleen voor de klas met 0 onderwijservaring en zonder fatsoenlijke begeleiding. Ik loop sinds kort stage in het basisonderwijs en ik zou het totaal onverantwoord vinden zonder begeleider erbij. Zoals Lubach zei, zonder rijbewijs mag je ook de weg niet alleen op. En dat is niet voor niks.

zaterdag 2 november 2019 om 11:17
Dat is al tientallen jaren zo.Poppy_del_Rio schreef: ↑02-11-2019 10:58Dat is toch echt bizar.
Dit is toch juist de zwaarste tak van sport in het onderwijs?
Wanneer is deze “weeffout” ontstaan, weet iemand dat?
Ja, is de zwaarste tak. Ook scholen in jeugdgevangenissen e.d. vallen daar onder.
zaterdag 2 november 2019 om 11:20
Wauw...
de vergelijking qua kennisniveau van de leerlingen met het PO valt misschien nog te begrijpen.. maar daar stopt ook ieder begrip voor die beslissing

zaterdag 2 november 2019 om 11:23
Nee joh. Gewoon vmbo, havo, vwo. Geen vakdocenten voor Frans, geschiedenis etc, tenzij iemand toevallig daar zijn bevoegdheid in heeft.
Een deel van de scholen moet het doen met wat hij krijgt aan populatie, dus lln onderwijs bieden die een IQ hebben tussen de 45 en 145+. Superleuk, maar wel fijn als we dan iig het basismateriaal hebben.
Heeft echt niets met niveau te maken, meer een soort, nou ja, we weten het niet, stop het er maar bij.

zaterdag 2 november 2019 om 11:26
Weet niet wat is lees hier aan onderbuikgevoelentjes van sommigen.
Hulde voor mensen die daar serieus op in gaan.
Gelukkig voor TO en de andere onderbuikbleerders... De staking is van de baan. Er gaat extra geld heen.
Nu nog extra leerkrachten vinden en hopen dat er mensen blijven met hart voor anderen die leerkracht willen worden.
Gelukkig voor TO en de andere onderbuikbleerders... De staking is van de baan. Er gaat extra geld heen.

Nu nog extra leerkrachten vinden en hopen dat er mensen blijven met hart voor anderen die leerkracht willen worden.

zaterdag 2 november 2019 om 11:44
Dat wil niet zeggen dat ze de aankomende tijd niet gaan staken he. Dat wil alleen zeggen dat ze aankomende week niet gaan staken, eerst maar eens kijken hoe december uitvalt.Lucifer2018 schreef: ↑02-11-2019 11:26Weet niet wat is lees hier aan onderbuikgevoelentjes van sommigen.
![]()

zaterdag 2 november 2019 om 11:50

zaterdag 2 november 2019 om 11:58

zaterdag 2 november 2019 om 12:15
Niet het doel wel de middel. Kijk maar eens naar hoe leraren reageren op internet. Daar kun je echt uit concluderen dat geld het hoofddoel is en als je ouders er niet mee dwars zit dan komt er geen staking.

zaterdag 2 november 2019 om 12:21
Ik vind de kwaliteit van het basisonderwijs met grote sprongen achteruit gaan, op de school van mijn dochter staat er momenteel een vacature open voor groep 5 ( juf verhuist ), het enige vereiste voor deze vacature is dat je affeniteit moet hebben met het onderwijs. Een pabo diploma is geen vereiste meer.
Verder staan er in een paar klassen pabo studen voor de klas, voor goede begeleiding van deze studen, zijn er niet genoeg ervaren docenten...
Ik vind het vooral erg voor de kinderen, deze generatie, en misschien ook wel de volgende, basisschool leerlingen krijgt geen kwalitatieve goede onderwijs waar ze recht op hebben, ze worden opgevangen, en dit heeft zeker gevolgen voor hun verdere ontwikkeling. Niet wetenschappelijk onderzocht, maar meer mijn onderbuik gevoel.
Verder staan er in een paar klassen pabo studen voor de klas, voor goede begeleiding van deze studen, zijn er niet genoeg ervaren docenten...
Ik vind het vooral erg voor de kinderen, deze generatie, en misschien ook wel de volgende, basisschool leerlingen krijgt geen kwalitatieve goede onderwijs waar ze recht op hebben, ze worden opgevangen, en dit heeft zeker gevolgen voor hun verdere ontwikkeling. Niet wetenschappelijk onderzocht, maar meer mijn onderbuik gevoel.

zaterdag 2 november 2019 om 12:57
Op mijn pabo werd er vanaf dag 1 gewaarschuwd. Ga niet te snel in op het aanbod dat je ongetwijfeld gaat krijgen, want we hebben dat veel te vaak mis zien gaan.
En als je al 100 jaar onderwijservaring hebt dan zal het vast beter gaan. Maar die mensen zijn schaars, het heet niet voor niks zij-instroom. Zeggen dat je met een bepaalde vooropleiding prima vanaf dag 1 onbegeleid alleen les kunt geven, suggereert ook dat het allemaal niet zo veel voorstelt. Sommige zij-instromers hebben het geschiktheidsonderzoek nog niet eens achter de rug voordat ze begonnen zijn.

zaterdag 2 november 2019 om 13:12
Inderdaad. Ik ken ze wel. Mensen met jaren ervaring als onderwijsassistent die al wel eerder een hbo hebben afgerond.AnnabeldeDertiende schreef: ↑02-11-2019 12:57Op mijn pabo werd er vanaf dag 1 gewaarschuwd. Ga niet te snel in op het aanbod dat je ongetwijfeld gaat krijgen, want we hebben dat veel te vaak mis zien gaan.
En als je al 100 jaar onderwijservaring hebt dan zal het vast beter gaan. Maar die mensen zijn schaars, het heet niet voor niks zij-instroom. Zeggen dat je met een bepaalde vooropleiding prima vanaf dag 1 onbegeleid alleen les kunt geven, suggereert ook dat het allemaal niet zo veel voorstelt. Sommige zij-instromers hebben het geschiktheidsonderzoek nog niet eens achter de rug voordat ze begonnen zijn.
Die toch al regelmatig een dagje/een weekje/een maandje of een half schooljaar een klas hebben gedraaid.