Kinderopvang tijdens staking

28-10-2019 20:21 643 berichten
Woensdag gaan de leraren weer staken en nu ben ik benieuwd of jullie kinderopvang dan vervangende opvang aanbiedt? Die van mij biedt namelijk geen vervangende opvang aan omdat ze solidair zijn aan de leraren.
anoniem_63e580ce9be54 wijzigde dit bericht op 28-10-2019 20:34
2.42% gewijzigd
Christiana schreef:
01-11-2019 23:47
Klopt, en is een promotie wel mogelijk maar wordt het dan fulltime werken. Iets wat de meeste vrouwen niet willen.
In mijn sector bijna allemaal.
Suðri schreef:
01-11-2019 23:46
Hoeveel van jouw collega’s kunnen niet meer zelfstandig functioneren of volledig functioneren door op het werk opgelopen letsel?
Heb jij wel het basismateriaal wat je nodig hebt om je werk te doen? Bijvoorbeeld melkbussen als je melkman bent of een schoffel als plantsoenbeheerder? Lever jij standaard maar 40% van je product, door gebrek aan materiaal en middelen, an je klanten als je iemand bent die zich blijft geven?? Of iemand die maar 15% levert en het al opgegeven heeft? Betaal jij een deel van je benodigdheden voor je werk uit eigen zak, omdat je anders gewoon je werk niet kan doen? Ververst ongeveer per jaar 80% van jouw team, de mensen op wie je blind moet kunnen vertrouwen?

Iedere sector zal zijn eigen pittigheden hebben, maar in het onderwijs zijn bepaalde sectoren door en door verrot. En nee, dat ligt zeker niet aan geld, maar beter iets (een volwassene die in de klas zit terwijl de lln van alles doen, behalve onderwijs) dan niet, zodat er niet nog meer klassen weggestuurd hoeven te worden is gewoon echt alles behalve okay. Van die lullige toezegging komt er verrot weinig n mijn sector terecht hoor (vallend onder regulier basisonderwijs, want waarom? Dat weet werkelijk niemand).

Volgens mij zou de staking alleen over deze problemen moeten gaan en niet (ook) over salaris. Ik geloof namelijk echt wel dat er problemen zijn. De nadruk wordt gelegd op het salaris (het wordt als eerste genoemd in de eisen van de AOb) en naar mijn mening haalt dat de aandacht weg van de échte problemen.
Christiana schreef:
01-11-2019 23:57
Op dit moment zit de helft van ons plannings team ziek thuis, kanker en burnout. Als wij ons werk maar half zouden doen, lopen de klanten naar de concurrent en zit er 100 man werkloos thuis. De concurrentie en de marges in onze sector zijn slecht al jarenlang.. de regelgeving vindt ons met handen en voeten, het verloop onder personeel is groot. Misschien is transport wel de volgende sector die naar het Malie veld gaat, al stonden er dinsdag ook al aardig wat..

Je kunt je om laten scholen tot vrachtwagen chauffeur en planner. Werk genoeg!
Ik vind mijn werk ontzettend leuk. Wel kut dat collega’s blijvend in een verpleeghuis moeten wonen, omdat er een onderbezetting was, of niet juist geschoold maar gaten moeten gevuld.

Maar bj jou is het echt zwaar, ik zou zeggen: kom bij mij! Ik geloof dat we op het moment 4 op de 14 fte open hebben staan, dus je maakt al kans als je je naam kan schrijven.
Suðri schreef:
01-11-2019 23:59
Ik vind mijn werk ontzettend leuk. Wel kut dat collega’s blijvend in een verpleeghuis moeten wonen, omdat er een onderbezetting was, of niet juist geschoold maar gaten moeten gevuld.

Maar bj jou is het echt zwaar, ik zou zeggen: kom bij mij! Ik geloof dat we op het moment 4 op de 14 fte open hebben staan, dus je maakt al kans als je je naam kan schrijven.

Ik heb inderdaad een collega die is overgestapt naar het onderwijs. Ze kon daar meer verdienen. Ze is er ook enorm geschikt voor. Ik absoluut niet, dus ik blijf maar in mijn onderbetaalde baantje ;-D
nerdopviva schreef:
01-11-2019 23:58
Volgens mij zou de staking alleen over deze problemen moeten gaan en niet (ook) over salaris. Ik geloof namelijk echt wel dat er problemen zijn. De nadruk wordt gelegd op het salaris (het wordt als eerste genoemd in de eisen van de AOb) en naar mijn mening haalt dat de aandacht weg van de échte problemen.
Voor mijn sector gaat de staking daar dus over. Alleen zijn wij ondergebracht onder het PO, dus hebben wij te dealen met de vakbonden die voor het po onderhandelen en de juffen van het po die op het malieveld staan.
We hebben onze eigen stakingen gehad, maar echt een enorme minderheid en geen eer aan te behalen voor de ministers. Maar je doet het met je hart toch?

En nee, in het basisonderwijs hebben ze deze problemen niet.
anoniem_389813 wijzigde dit bericht op 02-11-2019 00:02
3.96% gewijzigd
Nou de landelijke staking is afgeblazen dus iedereen kan woensdag gewoon naar school.

Wat betreft primair onderwijs: ik denk dat de salarissen op zich redelijk zijn tegenover de gewerkte uren maar... leerkrachten willen lesgeven, niet tig dossiers bij moeten werken, toetsen om het toetsen, zogenaamd 'passend onderwijs' bieden wat onmogelijk is zonder extra begeleiding en scholing, niet met elk maatschappelijk probleem aan de slag hoeven: van gezond eten tot loverboys, kunnen de ouders misschien ook wat gaan opvoeden?

De kleuterschool bij de basisschool trekken is ook al zo'n ondoordacht plan geweest, dat weerhoudt mannen om de opleiding te volgen, mannen die in elk geval niet met zwangerschapsverlof gaan en niet allemaal parttime willen werken. En al dat weggegooide geld aan interim directeurtjes en aanverwanten...
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:

Het is in veel sectoren helaas te zwaar, ouders in een verpleeghuis gehad.. daar kan ook een boek over geschreven worden..

Als verpleegkundige kun je kiezen uit de banen.

Er is in het onderwijs veel mis, maar los je niet op met een hoger salaris.

En nee ik vind het salaris niet slecht.

Wel de werkdruk, de bureaucratie, jaren vergaderen over een andere methode etc.

De besturen etc.. de tijdelijke contracten de kleine contracten net als in de zorg.

En waarom al die activiteiten voor de kinderen.. was in mijn tijd niet en scheelt een hoop stress en geregeld.

Kleinere klassen zou ook fijn zijn, maar dat lukt de afgelopen 40 jaar ook niet.

De bezuinigingen op het speciaal onderwijs waarmee de plank totaal is mis geslagen. Je kunt niet allemaal naar de zelfde basis school.
Ik zeg nergens dat een hoger salaris DE oplossing is.

Activiteiten? Geen personeel voor hoor. En wat er nog over is loopt op zijn tandvlees. Mannen: 2/3 van het onderwijspersoneel. Fulltime: nagenoeg iedereen.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:

Toevallig is vorig jaar een collega planner overgestapt naar het middelbaar beroepsonderwijs en is nu leerkracht.
Christiana schreef:
02-11-2019 00:10
Toevallig is vorig jaar een collega planner overgestapt naar het middelbaar beroepsonderwijs en is nu leerkracht.
Mooi. Vso, mijn sector?
In het primair onderwijs is het tegenwoordig vrijwel alleen maar parttimers wat ik zie en hoor. De oude garde vormt de uitzondering.
Hetvrijewoord schreef:
02-11-2019 00:12
In het primair onderwijs is het tegenwoordig vrijwel alleen maar parttimers wat ik zie en hoor. De oude garde vormt de uitzondering.
Ik werk niet in het PO, maar mijn sector valt wel onder het po.
Parttime is het gewoon niet te doen.
Suðri schreef:
02-11-2019 00:17
Ik werk niet in het PO, maar mijn sector valt wel onder het po.
Parttime is het gewoon niet te doen.

Dat lijkt mij ook. Overigens bespottelijk dat VSO qua salaris niet wordt gelijkgetrokken met het reguliere VO.
Wie dat heeft bedacht...
Hetvrijewoord schreef:
02-11-2019 00:22
Dat lijkt mij ook. Overigens bespottelijk dat VSO qua salaris niet wordt gelijkgetrokken met het reguliere VO.
Wie dat heeft bedacht...
Precies. Daar staken wij oa voor, maar de bonden niet.
Suðri schreef:
Een van de vele redenen waarom ik mij niet heb willen registreren als staker.
Suðri schreef:

Wat is de reden dat VSO onder PO valt?
Dat is toch op geen enkele manier logisch?
lemoos2 schreef:
02-11-2019 00:23
Een van de vele redenen waarom ik mij niet heb willen registreren als staker.
Waarom ik mijn lidmaatschap heb opgezegd.
Hetvrijewoord schreef:
02-11-2019 00:24
Nee. Dat heeft de minister bedacht.
Suðri schreef:
02-11-2019 00:25
Nee. Dat heeft de minister bedacht.

Ja dat begrijp ik maar welke beargumentatie zit daarachter dan?
Of is het gewoon weer een ordinaire bezuinigingsmaatregel net zoals passend onderwijs?
Hetvrijewoord schreef:
02-11-2019 00:27
Ja dat begrijp ik maar welke beargumentatie zit daarachter dan?
Of is het gewoon weer een ordinaire bezuinigingsmaatregel net zoals passend onderwijs?
Weeffout. Hebben de bonden ooit voor gekozen toen het onderwijs opnieuw ingericht werd en dat is nooit hersteld.
Hetvrijewoord schreef:
02-11-2019 00:24
Dat was men vergeten. Opeens dacht er iemand ‘Oh kut, VSO...shit zeg’. En hoppa, CAO PO
Suðri schreef:
02-11-2019 00:28
Weeffout. Hebben de bonden ooit voor gekozen toen het onderwijs opnieuw ingericht werd en dat is nooit hersteld.

Met dergelijke belangenbehartigers heb je dus geen vijanden nodig.
Hetvrijewoord schreef:
02-11-2019 00:32
En de VO-raad knikte genoegzaam, zag dat alles goed was en liep massaal naar de borrel.
Hetvrijewoord schreef:
02-11-2019 00:32
Nee. Daarom ben ik dus zo woest over dat ‘akkoord’.
lemoos2 schreef:
02-11-2019 00:31
Dat was men vergeten. Opeens dacht er iemand ‘Oh kut, VSO...shit zeg’. En hoppa, CAO PO
Precies. So, sbo, vso. 1 pot nat joh. We hebben zo onderhand eens recht op onze eigen cao, zeker na de enorme verzwaring die de afgelopen 10 jaar heeft plaatsgevonden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven