Kinderopvang tijdens staking

maandag 28 oktober 2019 om 20:21

zaterdag 9 november 2019 om 17:54
pejeka schreef: ↑09-11-2019 17:25Het is al vaak genoeg in het nieuws geweest dat de taalvaardigheid en rekenvaardigheid van nieuwe PABO-studenten ernstig te wensen over laat. Dusdanig, dat men zelfs te toelatingseisen voor de PABO al eens heeft verlaagd of willen verlagen omdat er anders te weinig studenten de drempel zouden halen.
En vraag een schoolverlater van het huidige basisonderwijs maar eens waar de Elbe stroom, of de Donau. Door welke landen. Wat het 12-jarig bestand inhield. Hoe je een zin ontleedt. Wat een naamwoordelijk en bijwoordelijk gezegde is. Of laat hen iets uit het hoofd uitrekenen. Mijn god, als er een 16-jarige caissiere achter een kassa zit en je moet € 6,45 afrekenen, en je legt zomaar € 11,45 neer (omdat je dan gewoon een briefje van 5 euro kan terugkrijgen), dan zijn ze al in paniek. Want dan weten ze het niet meer.

zaterdag 9 november 2019 om 19:57
pejeka schreef: ↑09-11-2019 17:25Het is al vaak genoeg in het nieuws geweest dat de taalvaardigheid en rekenvaardigheid van nieuwe PABO-studenten ernstig te wensen over laat. Dusdanig, dat men zelfs te toelatingseisen voor de PABO al eens heeft verlaagd of willen verlagen omdat er anders te weinig studenten de drempel zouden halen.
En vraag een schoolverlater van het huidige basisonderwijs maar eens waar de Elbe stroom, of de Donau. Door welke landen. Wat het 12-jarig bestand inhield. Hoe je een zin ontleedt. Wat een naamwoordelijk en bijwoordelijk gezegde is. Of laat hen iets uit het hoofd uitrekenen. Mijn god, als er een 16-jarige caissiere achter een kassa zit en je moet € 6,45 afrekenen, en je legt zomaar € 11,45 neer (omdat je dan gewoon een briefje van 5 euro kan terugkrijgen), dan zijn ze al in paniek. Want dan weten ze het niet meer.
Ik zou bijna zeggen: gelukkig weten ze dat niet. Ze weten wel precies hoe en waar ze dat kunnen opzoeken. V ze zijn voorbereid op de toekomst waarin 'weten wat' minder belangrijk is geworden dan 'weten waar wat op te zoeken'.

zaterdag 9 november 2019 om 20:07
In jouw 6e klas stroomde iedereen door naar de HBS? Nee hoor, de kinderen die doorgingen naar de ULO of MMS konden ook geen zin ontleden tot het naamwoordelijk gezegde of bepaling van gesteldheid. Laat staan dat die kinderen wisten waar de Elbe of de Donau stroomde.pejeka schreef: ↑09-11-2019 17:25Het is al vaak genoeg in het nieuws geweest dat de taalvaardigheid en rekenvaardigheid van nieuwe PABO-studenten ernstig te wensen over laat. Dusdanig, dat men zelfs te toelatingseisen voor de PABO al eens heeft verlaagd of willen verlagen omdat er anders te weinig studenten de drempel zouden halen.
Maar blijf jij lekker in je bubbel dat vroeger aaaallllles beter was.
zaterdag 9 november 2019 om 20:11
Gelukkig weet jij ook heel veel dingen niet.pejeka schreef: ↑09-11-2019 17:25Het is al vaak genoeg in het nieuws geweest dat de taalvaardigheid en rekenvaardigheid van nieuwe PABO-studenten ernstig te wensen over laat. Dusdanig, dat men zelfs te toelatingseisen voor de PABO al eens heeft verlaagd of willen verlagen omdat er anders te weinig studenten de drempel zouden halen.
zaterdag 9 november 2019 om 20:17
Mijn leerlingen zouden gelijk beginnen over de hij-vorm van de persoonsvorm in de eerste zin van je tweede alinea.pejeka schreef: ↑09-11-2019 17:25Het is al vaak genoeg in het nieuws geweest dat de taalvaardigheid en rekenvaardigheid van nieuwe PABO-studenten ernstig te wensen over laat. Dusdanig, dat men zelfs te toelatingseisen voor de PABO al eens heeft verlaagd of willen verlagen omdat er anders te weinig studenten de drempel zouden halen.
Maar dat is vooral omdat ze nu in groep 6 zitten en de focus daar nu op ligt, dat zijn ze over een tijdje heus wel weer vergeten omdat er belangrijker zaken in het leven zijn.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

zaterdag 9 november 2019 om 20:29
feow schreef: ↑09-11-2019 20:17Mijn leerlingen zouden gelijk beginnen over de hij-vorm van de persoonsvorm in de eerste zin van je tweede alinea.
Maar dat is vooral omdat ze nu in groep 6 zitten en de focus daar nu op ligt, dat zijn ze over een tijdje heus wel weer vergeten omdat er belangrijker zaken in het leven zijn.
Ha ha, en dan moet jij er weer voor zorgen dat je 'hij wilt' er weer uitslaat.

zaterdag 9 november 2019 om 21:43
Tijd om terug te gaan naar eigen kennis, het waar kun je opzoeken is tot nu toe niet zo´n groot succes getuige de omzetcijfers van fake nieuws.
zondag 10 november 2019 om 18:09
Dat is ook heel handig. Dat je midden in een gesprek over een bepaald onderwerp zit en je dan moet zeggen: "Wacht even, moet even googelen, anders kan ik niet inhoudelijk meepraten"...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zondag 10 november 2019 om 18:11
Als jouw reactie niet verder reikt dan een (inderdaad slordige) typefout van mij en geen betrekking heeft op de inhoud, zijn we snel uitgepraat.feow schreef: ↑09-11-2019 20:17Mijn leerlingen zouden gelijk beginnen over de hij-vorm van de persoonsvorm in de eerste zin van je tweede alinea.

maandag 11 november 2019 om 19:41
Feitenkennis is niet op zich zaligmakend, maar het is een raamwerk waar je later opgedane kennis aan kunt ophangen of relateren, die een structuur vormt waarbinnen je andere feiten leert plaatsen en interpreteren. Een fundament zeg maar. Net zoals basale rekenkennis of kennis van de Nederlandse taal een fundament is. Als je geen Nederlands beheerst, geen kennis van grammatica hebt, hoe wil je dan ooit een vreemde taal correct leren?Hertjehertje schreef: ↑10-11-2019 22:59Wat vind jij de meerwaarde van kennis over het twaalfjarig bestand, Pejeka?
Ik weet dat het iets met de tachtigjarige oorlog te maken heeft. Maar dat is dan ook alles.
Of denk je echt dat het genoeg is om nergens iets van te weten en alles overal en altijd op het internet te moeten opzoeken? Geen parate kennis, alleen maar weten hoe je een zoekmachine moet bedienen? Maar áls je geen parate kennis hebt, hoe weet je dan hoe je de informatie die internet oplevert, moet duiden of interpreteren, of welke zoektermen je moet gebruiken om alsnog aan de juiste bronnen te komen?

maandag 11 november 2019 om 20:11
pejeka schreef: ↑11-11-2019 19:41Feitenkennis is niet op zich zaligmakend, maar het is een raamwerk waar je later opgedane kennis aan kunt ophangen of relateren, die een structuur vormt waarbinnen je andere feiten leert plaatsen en interpreteren. Een fundament zeg maar. Net zoals basale rekenkennis of kennis van de Nederlandse taal een fundament is. Als je geen Nederlands beheerst, geen kennis van grammatica hebt, hoe wil je dan ooit een vreemde taal correct leren?
Of denk je echt dat het genoeg is om nergens iets van te weten en alles overal en altijd op het internet te moeten opzoeken? Geen parate kennis, alleen maar weten hoe je een zoekmachine moet bedienen? Maar áls je geen parate kennis hebt, hoe weet je dan hoe je de informatie die internet oplevert, moet duiden of interpreteren, of welke zoektermen je moet gebruiken om alsnog aan de juiste bronnen te komen?
Eens met het raamwerk of de kapstok waaraan je andere feiten kunt ophangen, toetsen en beoordelen.
Maar of dat raamwerk nu gevuld moet worden met feiten als het twaalfjarig bestand of dat we ook nieuwe feiten daarvoor kunnen gebruiken.
Met name geschiedenis is gek genoeg nogal aan verandering onderhevig. Doordat de kijk op dingen veranderd is maar ook doordat het steeds meer wordt. Mijn ouders hadden maar de helft te leren over de 20e eeuws van wat mijn kinderen moesten leren. En dan verdwijnen de minder belangrijke feiten uit de geschiedenisboeken omdat er belangrijkere zaken worden toegevoegd. Over het hele VOC verleden van ons land zijn de mening ook nogal verdeeld, wat mijn ouders leerden als Hollands trots zullen mijn (mogelijke) kleinkinderen niet meer leren.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 12-11-2019 20:23
0.09% gewijzigd
dinsdag 12 november 2019 om 19:31
Geschiedenis is helemaal niet aan verandering onderhevig. Feiten die 200-300 jaar geleden hebben plaatsgevonden, kun je niet veranderen. Wat er wel verandert, is dat er een stel pipo's is opgekomen dat denkt dat we feiten die 200-300 jaar geleden hebben plaatsgevonden, vooral moeten zien door de bril van het nu en de opvattingen van vandaag. Maar dat is geschiedvervalsing. Een échte geschiedkundige plaatst de feiten in de (maatschappelijke) context van die tijd. En dat verandert niet. Je kunt niet met terugwerkende kracht de maatschappij van 1600 veranderen naar die van 2019.Andersom schreef: ↑11-11-2019 20:11Eens met het raamwerk of de kapstok waaraan je andere feiten kunt ophangen, toetsen en beoordelen.
Maar of dat raamwerk nu gevuld moet worden met feiten als het twaalfjarig bestand of dat we ook nieuwe feiten daarvoor kunnen gebruiken.
Met name geschiedenis is gek genoeg nogal aan verandering onderhevig. Doordat de kijk op dingen veranderd maar ook doordat het steeds meer wordt. Mijn ouders hadden maar de helft te leren over de 20e eeuws van wat mijn kinderen moesten leren. En dan verdwijnen de minder belangrijke feiten uit de geschiedenisboeken omdat er belangrijkere zaken worden toegevoegd. Over het hele VOC verleden van ons land zijn de mening ook nogal verdeeld, wat mijn ouders leerden als Hollands trots zullen mijn (mogelijke) kleinkinderen niet meer leren.
dinsdag 12 november 2019 om 19:32
Geschiedenis is helemaal niet aan verandering onderhevig. Feiten die 200-300 jaar geleden hebben plaatsgevonden, kun je niet veranderen. Wat er wel verandert, is dat er een stel pipo's is opgekomen dat denkt dat we feiten die 200-300 jaar geleden hebben plaatsgevonden, vooral moeten zien door de bril van het nu en de opvattingen van vandaag. Maar dat is geschiedvervalsing. Een échte geschiedkundige plaatst de feiten in de (maatschappelijke) context van die tijd. En dat verandert niet. Je kunt niet met terugwerkende kracht de maatschappij van 1600 veranderen naar die van 2019.Andersom schreef: ↑11-11-2019 20:11Eens met het raamwerk of de kapstok waaraan je andere feiten kunt ophangen, toetsen en beoordelen.
Met name geschiedenis is gek genoeg nogal aan verandering onderhevig. Doordat de kijk op dingen veranderd maar ook doordat het steeds meer wordt. Mijn ouders hadden maar de helft te leren over de 20e eeuws van wat mijn kinderen moesten leren. En dan verdwijnen de minder belangrijke feiten uit de geschiedenisboeken omdat er belangrijkere zaken worden toegevoegd. Over het hele VOC verleden van ons land zijn de mening ook nogal verdeeld, wat mijn ouders leerden als Hollands trots zullen mijn (mogelijke) kleinkinderen niet meer leren.

dinsdag 12 november 2019 om 20:14
pejeka schreef: ↑12-11-2019 19:32Geschiedenis is helemaal niet aan verandering onderhevig. Feiten die 200-300 jaar geleden hebben plaatsgevonden, kun je niet veranderen. Wat er wel verandert, is dat er een stel pipo's is opgekomen dat denkt dat we feiten die 200-300 jaar geleden hebben plaatsgevonden, vooral moeten zien door de bril van het nu en de opvattingen van vandaag. Maar dat is geschiedvervalsing. Een échte geschiedkundige plaatst de feiten in de (maatschappelijke) context van die tijd. En dat verandert niet. Je kunt niet met terugwerkende kracht de maatschappij van 1600 veranderen naar die van 2019.
De geschiedenis is niet aan verandering onderhevig maar het schoolvak geschiedenis wel. Er komt steeds meer geschiedenis bij. In mijn schooltijd moest de Berlijnse muur nog vallen, moest 9/11 nog plaats vinden etc. Mijn ouders leerden niets over de ruimtevaart.
Verder kun je de feiten van de VOC niet veranderen maar de hedendaagse trots daarover wel.
'Wij waren de beste handelaars van de wereld' leerde ik. De huidige generatie leert: Wij dachten dat we de beste handelaars van de wereld waren.
En het is geen geschiedvervalsing als je sommige feiten minder aandacht geeft in de geschiedenisboeken en andere meer onder de aandacht brengt.
Verder komt er door onderzoek steeds meer bewijs voor dingen die eerder werden vermoed. Daardoor veranderen de feiten niet, maar misschien wel het nut om die feiten wel of niet op school te leren.