Kinderopvang tijdens staking

28-10-2019 20:21 643 berichten
Woensdag gaan de leraren weer staken en nu ben ik benieuwd of jullie kinderopvang dan vervangende opvang aanbiedt? Die van mij biedt namelijk geen vervangende opvang aan omdat ze solidair zijn aan de leraren.
anoniem_63e580ce9be54 wijzigde dit bericht op 28-10-2019 20:34
2.42% gewijzigd
Nou jongens, de staking gaat tóch door: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -toch-door
Alle reacties Link kopieren
Nandina* schreef:
03-11-2019 13:12
Nou jongens, de staking gaat tóch door: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -toch-door
Ik las het net. AOB voorzitter weg, zij roepen op om toch te gaan staken.
Hmm wat is er dan zo bijzonder met die 3x6 vs 6x3? Sorry voor de off-topic, maar ik mis de clou.
Ik lees net dat er toch gestaakt gaat worden. Volgens mij heb ik van de school van mijn jongste nog niets gehoord, maar het zou wel balen zijn want ze hebben proefwerkweek.
Geld dat niet structureel is, daar heb je niet zoveel aan. Als je mensen wilt aannemen (assistenten, conciërges, vakleerkrachten) dan wil je die niet na een jaar of twee weer moeten ontslaan. Dan heb je even meer mensen in de school (die je in het begin ook moet begeleiden) en daarna begint de hele ellende weer opnieuw.
Toen ik begon (ja, ik word oud) hadden we in iedere groep een assistent en kon je echt voor alle kinderen iets betekenen.
Dat is waarvoor ik staak, mijn salaris vind ik ok. Ik kan ervan leven en houd ook nog wel wat over.
Ik vind kinderen leuk en lesgeven ook, maar ik vind onderwijsteams altijd van die zeikclubs. Alle teams die ik ben tegengekomen waren ongeveer zoals in De Luizenmoeder.
MinkeDeWit schreef:
03-11-2019 13:37
Hmm wat is er dan zo bijzonder met die 3x6 vs 6x3? Sorry voor de off-topic, maar ik mis de clou.
Ik lees net dat er toch gestaakt gaat worden. Volgens mij heb ik van de school van mijn jongste nog niets gehoord, maar het zou wel balen zijn want ze hebben proefwerkweek.
Dat de uitkomst hetzelfde is maar uit een context de getallen andere betekenis hebben. Bijvoorbeeld: je werkt 3 uur a 6 euro per uur dan is de som 3x6 en niet 6x3 (dat zou betekenen dat je 6 uur werkt voor 3 euro per uur). Wanneer je je uitkomst terugplaatst in context zou je de getallen dus verkeerd kunnen interpreteren.
Ik ben naar meerdere informatieavonden geweest omdat ik graag in het PO zou willen werken. Bij één van die avonden ontmoette ik twee mensen met precies dezelfde achtergrond als ik. (Alle drie onderwijsbevoegdheden voor VO)

Wat is gebleken tijdens die avonden is dat schoolbesturen nog niet willen investeren in de zij-instroom (een enkel schoolbestuur wel, maar de overigen zitten nog niet te wachten op zij- instromers.)
Verder ontvang je na twee jaar zij-instroom een certificaat en geen diploma. (Maar kost je alleen de inspannen en de kosten van de boeken maar verder geen geld.)
Als je een Pabo diploma bij de verkorte opleiding zou willen halen moet je dat op eigen kosten doen. Dat kost heel veel geld, omdat je instellingsgeld moet betalen.

Voor mij zijn dit behoorlijke drempels dus voorlopig is de weg naar het lesgeven op een PO school voor mij nog geen realiteit.
Heel erg jammer, vooral omdat ik in het verleden al een jaar verkorte Pabo heb gedaan en daarmee mij propedeuse heb behaald.
Lievejetje schreef:
03-11-2019 13:48
Dat de uitkomst hetzelfde is maar uit een context de getallen andere betekenis hebben. Bijvoorbeeld: je werkt 3 uur a 6 euro per uur dan is de som 3x6 en niet 6x3 (dat zou betekenen dat je 6 uur werkt voor 3 euro per uur). Wanneer je je uitkomst terugplaatst in context zou je de getallen dus verkeerd kunnen interpreteren.
Dat is zo logisch dat er niet eens iets aan valt te snappen.
MinkeDeWit schreef:
03-11-2019 13:51
Ja dat zou je denken. Maar dat is het voor veel kinderen dus niet! Waarom scoren kinderen vaak slechter op de Cito dan op de methodetoetsen? Omdat Cito geen “kale” sommen toetst, waarmee je alleen toetst of ze berekeningen kunnen maken. Als je de tafels geleerd hebt dan roep je zo 6x3=18.
Maar als je een situatie voor je krijgt met een vraag (zonder de som) en zelf na moet denken welke berekening je moet maken (delen, herhaald aftrekken, optellen??), dan het technische stukje uit moet kunnen rekenen en vervolgens ook nog moet bedenken wát je antwoord dan betekent dan is dat niet zo makkelijk, blijkt in de praktijk. Alleen maar stampen is dus niet zinvol als je kinderen gecijferd wilt maken want in het dagelijks leven kom je ook situaties tegen en geen sommetjes.
MinkeDeWit schreef:
03-11-2019 13:51

Voor jou is dat logisch, maar als je de tafels in groep vier begint te leren moet je dat dus wel goed aanleren. Acht dozen met vier gebakjes, is iets anders dan vier dozen met acht gebakjes.

En in groep vier kloppen de antwoorden dan nog wel omdat kinderen enkelvoudige sommen maken.

Maar zodra je die dozen van vier gebakjes ook in dozen van acht moet gaan doen en uitrekenen hoeveel dozen je dan nog hebt moet je wel weten welk getal de dozen vertegenwoordigt en welk getal de gebakjes.
Ik vind het ontzettend interessant wat jij allemaal vertelt, Lievejetje. Mijn kinderen scoren juist laag op de methodetoetsen rekenen, maar hoog op de Cito’s. Altijd matige rapportcijfers en dan onderaan een leerlingvolgsysteem met alleen I’s. Ik vind dat altijd ZO raar. Maar ik mag hier dus uit opmaken dat het goede rekenaars zijn. Vreemd wel dat school dat nooit zo heeft weten uit te leggen (inmiddels groep 7 en groep 8).
Theamuts schreef:
03-11-2019 13:48
Ik ben naar meerdere informatieavonden geweest omdat ik graag in het PO zou willen werken. Bij één van die avonden ontmoette ik twee mensen met precies dezelfde achtergrond als ik. (Alle drie onderwijsbevoegdheden voor VO)

Wat is gebleken tijdens die avonden is dat schoolbesturen nog niet willen investeren in de zij-instroom (een enkel schoolbestuur wel, maar de overigen zitten nog niet te wachten op zij- instromers.)
Verder ontvang je na twee jaar zij-instroom een certificaat en geen diploma. (Maar kost je alleen de inspannen en de kosten van de boeken maar verder geen geld.)
Als je een Pabo diploma bij de verkorte opleiding zou willen halen moet je dat op eigen kosten doen. Dat kost heel veel geld, omdat je instellingsgeld moet betalen.

Voor mij zijn dit behoorlijke drempels dus voorlopig is de weg naar het lesgeven op een PO school voor mij nog geen realiteit.
Heel erg jammer, vooral omdat ik in het verleden al een jaar verkorte Pabo heb gedaan en daarmee mij propedeuse heb behaald.
Wat een rare besturen zeg. Jij hebt een lesbevoegdheid VO, waarom verklaart zo’n schooldirectie jou niet bekwaam? Hoppa, aanstellinkje van 0,2 fte en je kunt de lerarenbeurs aanvragen. Krijgt de baas ook nog een kleine vergoeding ook.
Bij ons schoolbestuur gaat de opperbaas nog net niet je hielen likken gekleed in een stringetje als iemand met een onderwijsbevoegdheid (om het even welke) voorzichtig oppert dat hij/zij wel interesse heeft. Het zijn dan jaarcontracten met een omvang net groot genoeg om die beurs aan te vragen maar aan de andere kant zit je ook niet vast aan die school/bestuur want zij betalen de opleiding niet.
Mijn zoon was de beste rekenaar op de basisschool en gaf als kleuter al uitleg aan kinderen in groep 5.

Zijn cito's beloofden een carrière op maximaal vmbo-bb.

Cito zuigt.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
-jolijn- schreef:
03-11-2019 13:43
Ik vind kinderen leuk en lesgeven ook, maar ik vind onderwijsteams altijd van die zeikclubs. Alle teams die ik ben tegengekomen waren ongeveer zoals in De Luizenmoeder.
Ik ken die teams ook. Ben echt blij met het team waar ik nu in werk, lekker dynamisch, veel humor, weinig gezeik 😀
We kunnen van alles vinden van het onderwijs, maar zo lang ik stagiairs op HBO-niveau zie in ons bedrijf die er werkelijk nog geen verslag uit kunnen persen zonder minstens twee taalfouten per zin, die nog geen 3 × 4 kunnen uitrekenen zonder calculator, die een algemene ontwikkeling hebben waar je van huivert (die rustig stellen dat Van Gogh en Rembrandt tijdgenoten waren, dat koningin Wilhelmina medio 19e eeuw regeerde, dat Vlissingen de hoofdstad van Zeeland is en bovendien op slechts een half uur rijden van Harderwijk af ligt, want het ligt allebei aan het water... niet verzonnen, gewoon meegemaakt). En dat is dan HBO-niveau. Die nog niet eens op hun 20e beheersen wat we vroeger op ons 12e al wisten, toen we van de lagere school kwamen.

Het zal best allerlei héél redelijke oorzaken hebben, maar onder aan de lijn is de kwaliteit van ons onderwijs gewoon aardig gekelderd.

En ik denk zomaar dat de steeds lager wordende eisen die aan PABO-leerlingen worden gesteld, daar niet aan meewerken. Tuurlijk hoef je niet te kunnen rekenen of spellen of ontleden, tjee, als je de klas een ochtendje kunt bezighouden is het toch genoeg? Nou, we zien het.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Het zal wel enigszins per school verschillen, maar als ik kijk naar mijn dochter dan moet zij echt al veel meer weten en kunnen dan ik vroeger op de basisschool - en ik zat, in ieder geval vanaf groep 6, zelf ook op een school waar de lat aardig hoog is. Dus nee, ik heb niet de indruk dat kinderen tegenwoordig minder weten dan wij.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Pejeka helemaal mee eens! De nieuwe eisen van de PABO zijn echt bedroevend. Op die collega's zit ik niet de wachten, ook niet (zoals gesuggereerd wordt ) in de lagere groepen. We hebben het over een denk- en werkniveau en dat heb je, als je goed les wilt geven, gewoon nodig.
Andersom schreef:
03-11-2019 09:16
Er zijn zelfs leerkrachten die het verschil niet kennen......
Dat vind ik dan bedroevend.
Andersom schreef:
03-11-2019 14:18
Voor jou is dat logisch, maar als je de tafels in groep vier begint te leren moet je dat dus wel goed aanleren. Acht dozen met vier gebakjes, is iets anders dan vier dozen met acht gebakjes.

En in groep vier kloppen de antwoorden dan nog wel omdat kinderen enkelvoudige sommen maken.

Maar zodra je die dozen van vier gebakjes ook in dozen van acht moet gaan doen en uitrekenen hoeveel dozen je dan nog hebt moet je wel weten welk getal de dozen vertegenwoordigt en welk getal de gebakjes.
Het getuigt juist van meer inzicht als je door hebt dat je bij acht dozen met vier gebakjes evenveel gebak hebt als bij vier dozen met acht gebakjes. Dat is een heel fundamentele eigenschap van vermenigvuldigen.
Eze schreef:
03-11-2019 19:01
Het getuigt juist van meer inzicht als je door hebt dat je bij acht dozen met vier gebakjes evenveel gebak hebt als bij vier dozen met acht gebakjes. Dat is een heel fundamentele eigenschap van vermenigvuldigen.

Ja, dat klopt. Maar voor de kinderen die dat inzicht (nog) niet hebben is het essentieel om het verschil te weten tussen de begrippen 4x8 en 8x4. Op dit moment leert groep vier bij ons vermenigvuldigen. Ik heb met de zwakke rekenaars de sommen met Lego nagebouwd om het verschil te laten zien. Bakjes met fiches gemaakt etc. en nog is het lastig voor sommigen.
Andersom begrijp ik goed dat je juffrouw van groep 4.bent ?
Empanada schreef:
03-11-2019 19:24
Andersom begrijp ik goed dat je juffrouw van groep 4.bent ?
Nee, ik ben leerkrachtondersteuner. Dit jaar werk ik dus drie ochtenden met de zwakkere rekenaars van groep vier. Leerkracht geeft instructie een dan neem ik kinderen mee voor de verlengde instructie en de verwerking in het schrift als zij instructie geeft aan de andere helft van de combigroep.

Ik heb en krijg de tijd en de ruimte om zulke dingen als tafels bouwen met Lego te verzinnen en te doen.
Oh ❤❤ lijkt me heerlijk om te kunnen doen.
Mijn vraag kwam uit het feit omdat we voor de beslissing sta om onze zoon te versnellen naar groep 4 en ik heel nieuwsgierig ben waar groep 4 op dit moment nu zit.
Empanada schreef:
03-11-2019 20:06
Oh ❤❤ lijkt me heerlijk om te kunnen doen.
Mijn vraag kwam uit het feit omdat we voor de beslissing sta om onze zoon te versnellen naar groep 4 en ik heel nieuwsgierig ben waar groep 4 op dit moment nu zit.

Is het ook! Wat ik doe, zijn voor mij echt de krenten uit de pap. Naast deze zwakke leerlingen reken ik ook met de kinderen voor wie groep vier heel makkelijk is. Zij gaan nu zelfstandig werken aan uitdagende sommen en hoe ze dat moeten doen/aanpakken leren ze bij mij en ik kijk het werk ook weekelijks na, ik bespreek de denkstappen die ze hadden moeten nemen als iets niet goed gegaan is.

Zo mooi om te zien hoe kinderen dan ineens iets gaan snappen en een volgende stap kunnen maken. Zowel bij de snelle als de zwakke rekenaars. En dat ik daar dan onderdeel van ben, dat ik daar bij ben een het live mee mag maken. Dat wat de ouders dus niet meemaken.
Andersom schreef:
03-11-2019 20:21
Is het ook! Wat ik doe, zijn voor mij echt de krenten uit de pap. Naast deze zwakke leerlingen reken ik ook met de kinderen voor wie groep vier heel makkelijk is. Zij gaan nu zelfstandig werken aan uitdagende sommen en hoe ze dat moeten doen/aanpakken leren ze bij mij en ik kijk het werk ook weekelijks na, ik bespreek de denkstappen die ze hadden moeten nemen als iets niet goed gegaan is.

Zo mooi om te zien hoe kinderen dan ineens iets gaan snappen en een volgende stap kunnen maken. Zowel bij de snelle als de zwakke rekenaars. En dat ik daar dan onderdeel van ben, dat ik daar bij ben een het live mee mag maken. Dat wat de ouders dus niet meemaken.
Wat ben je een topper ❤❤❤ fijn dat er mensen zijn zoals jij.
Zoon zit nu ook in dat snelle groepje ..
Maar vind het nog steeds saai ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven